{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
773 visninger | Oprettet:

Transport af føl {{forumTopicSubject}}

Jeg har købt et shetter føl, som nu er klar til at flytte hjemmefra og skal derfor have fragtet ham fra vest jylland og hele vejen til Storkøbenhavn, en tur på knap 4 timer i følge Google maps.

Egentligt havde jeg tænkt at få en veninde med og køre med trailer over og hente ham, men nu er jeg blevet i tvivl, om det er bedre at få ham transporteret i en hestetransporter (af et firma) i stedet for.

Hvad havde i valgt? og hvad er der af fordele og ulemper ved de to muligheder.

Ekstra info, så har jeg hverken kørekort, bil eller trailer selv, så ville ud og skulle leje en trailer, samt bil og finde en som gider køre i 8 timer.

Kommentarer på:  Transport af føl
  • #1   29. nov 2021 Hvis du har pengene til det, ville jeg hyre en transport, hvis det var mig. Med mindre du kan finde en du kan tage på roadtrip med smiley . Nu ved jeg ikke hvor i Vestjylland det er, men du har husket at medregne at trailer maks må køre 80 på motorvejen? (Har kørt fra Holstebro til Frederiksberg en del gange, som jeg synes at huske tog 4 timer uden trailer). Derudover kan det være en lastbil har bedre forhold til sådan en, hvis traileren ikke har en plade foran. Der kan man så også sætte nogle halmballer, hvis det er.

• #2   29. nov 2021 Ville helt klart vælge et firma. De har forsikring i tilfælle af uheld og de har kurser i reglerne for transport af dyr. Dyrt? Måske, men ansvaret er væk fra dine skuldre og de penge kan være givet godt ud. Jeg har engang selv punkteret på motorvej med hest i trailerne. Ikke sjovt. Vi var dog kørende igen efter 10 min, men alligevel....

• #3   29. nov 2021 Hvis du hverken har bil, kørekort eller trailer selv, så er du garanteret heller ikke vant til at køre langt i bil, og så er det jo en meget lang og hård tur at køre.
    Hvis du havde en ven,, som var oplagt kandidat til at køre med dig, så havde du ikke været i tvivl.

Og ja, når du ikke må eller kan kære 130, så tager de lange ture altså meget længere tid... (især, fordi du skal huske en tissepause)

Og så har jeg lidt lyst til at slå dig i hovedet med en våd avis. Tænk for pokker, tænk!
    Du synes det er dyrt med transport firma?
    Jamen, hvad har du tænkt dig at det skulle være med en ven??
    Det koster ca 2 kr pr kørt km i diesel alene sidst jeg regnede efter, og med nuværende priser er det vist næsten 3 kr pr km med trailer.
    Dernæst 2 gange brobizz.
    Og hvad med spisepauser og tissepauser? Hvis den ven hjælper af sit hjertes godhed, så vil du vel som minimum sørge for forplejning for to personer?

Regnestykke.
    Ved 400 km, frem og tilbage
    2 x 400 km x 3 kr pr km = 2400 kr.
    Brobizz - jeg husker ikke pris og brobizz hjemmesiden driller. Jeg gætter på 400 kr i hver retning = 800 kr.
    Et måltid mad for to på udtur og hjemtur, lidt drikkevare og slik. 500-800 kr.
    Så, at hente selv koster dig og en ven en hel dag plus ca 4.000 kr.
    Gentag lige at firmaet er dyrt?
    Især, hvis du regner med "hvad nu hvis jeg blev hjemme og tog 6 timer overarbejde, min ven gjorde det samme", altså medregnede værdien af din egen tid?

Hvis du hverken har redskaber eller kvalifikationer, så betal dig fra det.

• #4   29. nov 2021 Klart transportfirma. Bruger selv Marianne Randers og kan kun anbefale hende!

• #5   29. nov 2021 jeg ville vælge transportfirma. Så kan jeg gå derhjemme og glæde mig og gøre klar. og undgå mere kørsel end højst nødvendig (Men mit job kræver også jeg kører rigtig meget i forvejen, så jeg er nok lidt træt af at køre i forvejen) smiley

• #6   29. nov 2021 helt klart hestebil..
    os så den ikke går undder bom i trailer eller andet ballade
    hestebil står den trygt og godt

• #7   29. nov 2021 Jeg er nu vant til at køre langt i bil, jeg kan bare ikke køre selv smiley

Trailer kan jeg sagtens leje og bilen har mine forældre og har en veninde der gerne vil køre. Så det er ikke der problemet ligger.
    Pengene er heller ikke noget problem, kan sagtens betale for at få ham hentet.

Er bare i tvivl om hvad der ville være bedst løsning for sådan et lille føl.

• #8   29. nov 2021 Tjae, jeg kender en, der købte en shetlænder og kørte den hjem bag i hendes personbil, som var det en hund...

Hvis du finder et godt transportfirma, så gætter jeg på, at det er det bedste for alle parter?
    Hvis du har adgang til passende bil, trailer og rutineret chauffør inkl hestekyndig, så er det nok næstbedst?
    Det værste er nok et inkompetent firma, som ikke aner hvad de har gang i?

• #9   29. nov 2021 Jeg købte et 11 måneder gammel islænder føl/plag for 1 1/2 år siden, og vi startede med at ville hente selv, men turde alligevel ikke da vi kom til dagen. Vi har ellers hentet unge heste før, men det er ret risikabelt hvis føllet bliver bange eller skader sig selv under transporten. Jeg fik Helle Møller Smith fra Lime Østergaard til at køre i hendes hestetransporter. Hun er super dygtig og meget rolig. Hun tager den tid det tager. Hun kommer selv fra Østjylland og har ture, jeg kan kun anbefale hende til at hente en hest. smiley

• #10   29. nov 2021 Prøv at tjek Daniels Hestetransport på fb.
    Han køre fra Bornholm til Sønderjylland i næste uge. Måske han kan tage en med fra Jylland til Sjælland der

• #11   30. nov 2021 Jeg hentede Tindur selv! Tre timers tur fra VestJylland til Sydfyn. Det var en forfærdelig oplevelse for ham, jeg kom og “kidnappet” ham fra hans mor.. Smed ham ind i en “lille” trailer alene med en masse farlige lyde han ikke kendte..
    Jeg henter ALDRIG et føl selv mere medmindre hoppen kører med/anden hest.
    Så tænker midt svar er åbenlyst smiley

Mvh TT

• Gry B
    Gry B Tilmeldt:
    dec 2007

Følger: 22 Følgere: 18 Svar: 6
    #12   3. dec 2021 Jeg ville helt klart hente selv.
    Jeg har købt mange føl og ungheste de sidste par år og har altid hentede selv. Min trailer er dog ombygget til miniature heste og har plads til 4-5 stk :). Jeg tager altid 1-2 heste med i traileren så den nye ikke skal være alene OG har overvågning på i traileren. Jeg tager helst den nye foldmakker med, hvilket resultere i absolut tryghed og et rigtigt godt bånd mellem den nye og foldmakkeren.
    Har aldrig oplevet problemer med at transportere føl selv. Kun tryghed hos den nye da den jo følges med dens nye bedste ven.
    Pøj pøj med din nye hest <3??

Kommentér på:
Transport af føl

x