{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
252 visninger | Oprettet:

CBD og dosering {{forumTopicSubject}}

Har nogen erfaring med CBD olie til gigthest? Min hest har forandringer i halsen og blokader hjælper ikke nok, så jeg overvejer at give olien et skud. Der findes mange og vil selvfølgelig helst finde billigste løsning der virker, men hvis man køber 5 %, hvor mange dråber skal der så til? Flere sider til hund skriver de kan bruges til hest, men ikke hvor meget de skal have

Kommentarer på:  CBD og dosering
  • #1   9. jan Du kyler den efter skraldespanden og bruger noget evidens baseret.

Ja, der er en effekt af cannabis.
    Den er bare mindre end andre typer af smertestillende. Bivirkningerne er lige så stærke som andre smertestillende.
    Ved fx slidgigt vil jeg anbefale metacam - da NSAID også hæmmer irritationen i vævene ved gigt.
    Er hesten udbredt, du ved hvad der er årsagen of der er ikke en kur, dyret har uacceptable smerter på metacam - så afliv.

• #2   9. jan Metacam er ikke på tale. Den har været på prednisolon med god effekt men blokader mindre.
    Mange har effekt på CBD så derfor ønsker jeg at prøve det før håndklædet smides i ringen

• #3   9. jan Hvorfor ikke metacam?

Tal med din dyrlæge om, hvilke muligheder du har.
    Af dem, som er afprøvet,, stjerne ud fra dem som det giver mening at gentage. Streg dem ud, som er afprøvet og der er konstateret mangelfuld effekt.
    Og lav så en liste over, de ting som ikke er afprøvet. Sat op efter forventelig bedst effekt øverst.
    Jeg tvivler på, at cannabisolie er det eneste du ikke har afprøvet, og de andre produkter plejer at have bedre dokumentation for effekten... Host, host.

Dem, som taler pænt om cannabisolie har påfaldende ofte en hjemmeside om salg af produktet.
    Kig på deres hjemmesider. Jeg har forsøgt for et par år siden at lave en litteratur søgning af cannabis olie imod andre typer af smertestillende, og jeg har desværre aldrig fundet dokumentation for, at cannabisolie kan konkurrere på effekten, uanset årsagen til symptomerne.
    Da det er et produkt med lavere effekt end andre præparater, ville jeg simpelthen have afprøvet alt andet før cannabisolie.
    Så, lav din liste sammen med dyrlægen og afprøv fra starten af listen.
    Hvis dyret har meget ondt, så er det ikke "kast håndklædet i ringen" at aflive, men derimod erkendelse af, at det er tid.

• Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 157
    #4   9. jan Tror ikke du finder nogen eksakt doseringsvejledning - men har af "vores" KST-behandler/osteopat fået oplyst at man bør starte med 2 dråber, og trappe op til man (forhåbentlig!) ser en effekt, og er effekten ikke opnået ved 12 dråber, indtræder den ikke...

Vi har talt om det til min gamle hoppe, der har gigt i lændeområdet, men da hun allerede holdes symptomfri med regelmæssige KST-behandlinger, er det ikke til at vurdere om det har effekt.

Som Dr. Who skriver, så er der ikke tale om en evidens-baseret behandling, men omvendt ville jeg ikke være bekymret for at prøve det - med mindre selvfølgelig hesten er så påvirket, at det ikke er forsvarligt.

Disclaimer: Pågældende behandler samarbejder med 2 anerkendte Sjællandske heste-klinikker, hvor en af de pågældende dyrlæger har taget samme uddannelse som hun har gennemgået, så vurderer ikke at hun praktiserer ren woodoo...
    Og nej, hun er ikke CBD forhandler.

PS. Jeg ville i øvrigt heller ikke vælge Metacam som permanent behandling - og tvivler faktisk også på, at en dyrlæge ville anbefale det.

• #5   9. jan Er det Charlotte Ravn? Hun har behandlet af flere omgange og ved hun sælger det smiley
    Jeg har set flere tråde om det på FB hvor brugere skriver det har effekt, så nej det er ikke kun folk der sælger
    Den har ikke haft konstateringen længe og det er primært ved dressur det er lidt svært, da den ikke er en hest der tilbyder den anbefalede lange form foran.
    Jeg ønsker naturligvis ikke at aflive en hest før ting er afprøvet og jeg fik at vide at hvis ikke blokader virker, er der ikke så meget andet at forsøge

• Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 157
    #6   9. jan Ikke sikker på om spørgsmålet var til mig - men just in case, jeg kender ikke Charlotte Ravn... smiley

Og som du formentlig har gættet ud fra ovenstående, så hopper vi heller ikke her på aflivning, så længe dyrene kan bringes til at trives - så går jeg hellere på kompromis med anvendelsen.

• #7   9. jan Har ikke prøvet det til hest, men vores gamle hund havde gigt, hun fik fast smertestillende, og så suppelerede jeg med CBD, vi kunne se en klar effekt når hun fik det også, færre låsninger og mindre træthed i benene.
    Så selvom der ikke er super meget evidens på området, synes jeg bestemt ikke det skader at prøve det af.
    ikke dermed sagt at man ikke skal snakke med dyrlægen og se om der findes et bedre alternativ end det man giver nu, og så suppelere med CBD.
    men doserings messigt, altså vores hund på 50 kg. fik 10 dråber 5%
    selvfølgelig skal man starte stille ud, men 12 dråber til en stor hest, lyder ikke af super meget (når den er kørt ind)

• Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

Følger: 18 Følgere: 32 Svar: 793
    #8   9. jan Find en god rådgiver hvis du vil give CBD der er en gruppe på FB der hedder care4pets cbd til dyr der er nogle gode der gerne rådgiver
    Jeg bruger Wetality

• #9   11. jan Jeg har selv været på CBD og de eneste bivirkninger kan være i opstartsfasen, hvor kroppen skal vænne sig til produktet. Men de forsvinder og er hvis man laver en ordentlig tilvænning, meget milde, i forhold til at proppe sig med morfin eller metacam. På grund af at jeg i forvejen fik alt for meget smertestillende medicin for år tilbage, og stadig ikke kunne blive smertefri nok til at sove, prøvede jeg CBD og der var effekt nok til at jeg kunne falde i søvn og sove 3-4 timer ad gangen. Efterfølgende da jeg var trappet ud af den anden medicin, fortsatte jeg med CBD i 1 års tid, og det var nok til at holde mig kørende imens min krop helede.

Jeg har også brugt det mod sommereksem på en pony, og der hjalp det også. Når man har prøvet alt konventionelt og det hverken er helt eller halvt nok, så er man pænt ligeglad med hvor evidens baseret det er (da dette jo så heller ikke virker).

Rigtig godt forslag ovenfor og ellers så køb noget der er lavet til dyr og forhør dig hos forhandleren/producenten hvordan du griber det an. Der er ikke så meget at miste ved det, andet end dine penge selvfølgelig. Men virker det, så er det vel det værd.
    Jeg forstår godt man ikke vil fylde sin hest med metacam i længere tid ad gangen. Det har seriøse bivirkninger, og jeg har mistet andre dyr til overdrevet brug af metacam.

Slidgigt i halshvirvlerne har desværre ofte ret dårlige prognoser. Det er ret vigtigt at finde ud af hvorfor den udvikler sliddet, da det er den bedste måde at stoppe udviklingen på. Man kan ved hjælp af særligt tilrettelagte øvelser, mindske stresset på det angrebne sted, og CBD kan være med til at reducere inflammation og fremme heling/ommodulering. Jeg ville 100% give det er forsøg smiley Hvis din hest får medicin i forvejen, så tjek lige med dyrlægen at dette ikke konflikter med CBD olien.

• #10   11. jan Som alternativ til NSAID kan man bruge LDN som ikke er hårdt ved maven som smertestillende er. Der findes en facebook gruppe der hedder LDN til dyr, hvor du kan få vejledning. Der er desværre mange dyrlæger der aldrig har hørt om det. Har kun mødt nogle få. Flere finder det dog yderst interessant. Det er også antiinflammatorisk og kan bruges til rigtig mange ting. Det bliver pt mest brugt til mennesker i forskellige sammenhæng.

• #11   i går kl. 02:21 hvorfor spørg du ikke bare Charlotte nu hun også forhandler det og i forvejen behandler på din hest.
    hun ved doseringen:)

Kommentér på:
CBD og dosering

x