{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
561 visninger | Oprettet:

Svært at springe og at galopere {{forumTopicSubject}}

Jeg har to spørgsmål ??

Spørgsmål 1:
Jeg går på en rideskole hvor jeg rider på en pony som jeg synes er rimelig umulig. Nedsidning er helt ekstremt bumlende og galloppen er også helt skør. På et tidspunkt besluttede jeg at spørge min lærer hvorfor og hun sagde at det var fordi han havde meget rygsving. Så nu kommer spørgsmålet.
Hvad kan man gøre for at hjælpe det væk?

Spørgsmål 2:
Jeg har sprunget 4 forskellige heste på min rideskole. To af dem er helt umulige at rejse sig i bøjlerne mens man springer. Den ene er ham med meget rygsving, den anden er en klassisk begynderpony.
Her kommer spørgsmålene
Har hans rygsving noget at gøre med at det er svært?
Er der et godt trick til at det bliver nemmere?

I kan bare svare på det i ved
Håber at der sidder nogen der ved noget for det gør jeg ik

Kommentarer på:  Svært at springe og at galopere
  • #1   29. jul Du kan altså ikke fjerne rygsving. Du kan kun gå i gang med at vænne dig til dens galop. Hvis det er en pony, så har det dog næppe noget med rygsving at gøre. Ponyer har sjældent ret meget af det smiley

• #2   29. jul Det har denne åbenbart men tak for det. Det er en 1’er pony og alle på min rideskole siger at den har meget rygsving??
    Men tak

• #3   29. jul Troede det var en lille pony du snakkede om. En 1'er kan sagtens have en del rygsving, i hvert fald mere end mindre ponyer. Men det er noget du bare skal vænne dig til, for det blicer kun værere når du skal ride hest smiley

• #4   30. jul Okay tak

• #5   30. jul "Nedsidning er helt ekstremt bumlende" - det er ikke ponyens problem, det er dit. smiley

Du skal lære at ride nedsidning på ponyen. Det er ikke noget der kan hjælpes væk, du skal bare lære at vænne dig til ponyens gangarter. Det er det samme i galoppen.

Hvis du f.eks. har redet en stor hest eller en mindre pony før i tiden, så er det meget normalt at du nu mærker udfordringer ved at ride en 1'er. Desuden er der også forskel på hver ponys gangarter - måske den har små gangarter, måske den har store gangarter.

• #6   30. jul At hesten har meget rygsving er faktisk en god ting smiley - og det tyder på et sundt og godt bevægelsesmønster.
    Man kan godt fjerne rygsvinget - det sker ofte helt automatisk ved elevheste, hvis de bliver hevet tilstrækkeligt i munden, mens de bliver bumpet i ryggen. Så lærer de sig at gøre sig stive i kroppen, for på den måde at “få fred”. Og det er bestemt ikke noget at stile efter - tværtimod. Det er ubehageligt for hesten, og det ødelægger den på sigt.

Som flere andre har skrevet, så må du lære at følge hestens bevægelser, og hjælpe den til at slappe af i ryggen, så den kan “tage dig med” i bevægelsen - så bliver det lettere for dig at sidde der.
    Et tip kan være at ride letridning indtil I begge er varmet godt igennem, og kun ride nedsidning så længe du synes at du kan sidde afslappet. Når det bliver for svært, og du kommer til at spænde, så går du i letridning igen indtil du/I slapper af, hvorefter du prøver igen. Efterhånden vil du kunne sidde ned i længere og længere intervaller.

Det samme gør sig gældende i galoppen. Rid evt, korte galoprepriser og gå ned i trav eller skridt, hvis det bliver for svært. Slap af, få hesten til at at slappe af, og sæt så i galop igen.

• #7   30. jul Til spørgsmål 2: Kunne det ske at dine stigremme er for lange siden at du ikke kan rejse dig ordentligt op når du springer?
    Jeg plejer/plejede altid lige at sætte stigremmene et hul eller to op når jeg skulle springe. Nu ved jeg ikke om du kun rider få gange til undervisning eller om du har part på en af rideskolehestene, for hvis du rider andre dage end når der er undervisning kunne du eventuelt træne det ved at ride/stå i let sæde rundt på hovslaget også sige fra det bogstav til det næste rider jeg let sæde også ned og sidde igen. Let sæde = stå op i bøjlerne ligesom hvis du skulle over et spring. På den måde kan du både få trænet styrke og balance smiley

• #8   1. aug Altså jeg har fået af vide at den bumler mere en de andre og jeg har næsten kun redet på 1’er ponyer. Men tak for svart til jer alle??

• #9   3. aug Du skal i hvert fald forstå, at det er dig der er problemet og ikke hesten smiley
    Det er dig der skal lære, ikke hesten der skal laves om så det passer dig.

Kommentér på:
Svært at springe og at galopere

Annonce