895 visninger
|
Oprettet:
At få hesten til biddet (uden at save den i munden) {{forumTopicSubject}}
Er der nogle der har nogle tips til at få en hest til biddet. Det er en rideskolehest og der er mange der har svært ved at få ham til biddet.
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 143 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 5.900
Bæring kræver lang og dyb træning, hvor hesten bliver mere og mere selvsikker i og lærer at bære sig selv. Det kræver meget træning, og træning af de korrekte muskler. Først når hesten har forstået at løfte ryggen og aktiverer bagparten, kan man begynde at "løfte" den i bæringen og få den klassiske dressurholdning
okt 2022
Følger: 3 Følgere: 4 Emner: 5 Svar: 17
Grunden til jeg spørger er nok mest at jeg har set et par stykker der godt kunne få ham til biddet og at min ridelærer helst vil have at jeg lærer at få ham til det før jeg rykker op på et højere niveau på rideskolen. Men tusind tak for svar
nov 2011
jul 2009
Følger: 2 Svar: 138
Spørg bare igen, hvis der er noget jeg ikke har fået forklaret forståeligt nok. Jeg er fra den tid hvor alt markarbejde foregik med heste. Med flere heste i spand en ovenstående fremgangsmåde endnu vigtigere.
nov 2011
jan 2007
Følger: 3 Følgere: 99 Heste: 5 Emner: 25 Svar: 712
nov 2011
jan 2007
nov 2011
jan 2007
nov 2011
jan 2007
jul 2009
Det med at de krummede håndled holder tøjlen så den ikke hænger: Under ridningen bevæger hestens hoved sig lidt. Rytteren bevæger sig lidt anderledes. Her bruges de krumme håndled som fjedre, så hesten får "ro i munden". Det med at få hesten til at "gå til biddet", som er et fagudtryk. kunne lige så godt hedde "at holde biddet til hesten". Spændingen på tøjlerne lægges af rytteren i forhold til hvornår hesten gør det, rytteren ønsker. Læg mærke til de professionelle ryttere på konkurrencer. De er i stand til at styre deres veldresserede hest med en lillefinger.
Det her kræver nogen øvelse. men når først du kan det, begynder din hest under en skovtur ikke pludselig at gå hjem, uden at du ønsker det. Du fortæller på din følsomme måde hesten, at det er dig der bestemmer. Og tro mig, når hesten får lært det, nyder den også at få klar besked.
nov 2011
Desuden handler det ikke om at fortælle hesten "at det er dig der bestemmer", men at samarbejde med den. At tvinge den får man ikke noget godt samarbejde ud af
jul 2009
nov 2011
Du kan ikke engang finde ud af at stave mit navn rigtigt, så jeg tvivler virkelig på at du overhoved læser hvad jeg skriver.
Jeg VED professionelle bruger skarpe bid. Bare se på moderne dressur: Først er der det "almindelige" bid og så putter de også lige et stangbid i munden på hesten. Jeg ved en del om emnet, så lad vær med at bagateliserer det jeg siger tak
Og nej, at fortælle hesten at "du bestemmer" er ikke en del af min ridning. Min ridning er et samarbejde med hesten, hvor vi sammen finder en vej, hvor vi kan arbejde samemn i stedet for mod hinanden, som man jo gør når man "viser hesten at man bestemmer".
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 39 Heste: 5 Emner: 134 Svar: 2.291
Også en rideskolehest. Lige pludseligt en dag kan du, og så kan du på alle heste eller lære heste det, som ikke kan i forvejen.
Den måde jeg lærte det på, eller bedst kunne forstå det var, at jeg skulle forstille mig at dreje hesten rundt om inderste ben og støtte på udvendige tøjle. Inderste tøjle bruger du til at dreje hestens hoved ind i volten. Nemmest, hvis du rider på en volte. Der, hvor du skal have fokus er yderste tøjle, der skal støtte hestens, dit inderste ben, der skal runde hestens krop udad og indertøjlen, du bruger til at dreje hestens hoved indad.
Evt. få din underviser til at vise dig, hvordan du bruger tøjlen.
okt 2022
Følger: 3 Følgere: 4 Emner: 5 Svar: 17
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.861
Jeg er ikke god til at forklare mig på skrift, så det vil jeg undlade, men i stedet lægge en video op, som meget godt illustrerer det, jeg gør når jeg rider - og som rigtig mange andre også praktiserer: https://youtu.be/DmKRawHeQOk?si=PhV-0K4ifODtyK5x
Jeg tænker desuden, at du skal spørge din underviser. Dels er det ham/hende, der kender hesten - og dels betaler du jo faktisk penge for at din underviser lærer dig tingene. Du skal da have noget for pengene, og ikke være henvist til et internetforum.
sep 2013
Følger: 16 Følgere: 13 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 282
Sådan som jeg forstår det er der forskel på at ride hesten til biddet og så at samle hesten/få den til at bære sig selv korrekt. sidst nævnte tager lang tid, og kommer i takt med at hesten bliver stærkere, og er sådan set en mere ideel og holdbar måde at ride sin hest - og også det man stræber efter i dressur.
men at ride hesten til biddet handler, som jeg forstår det, om at ride hesten med et form for 'sug' eller accept af biddet. man skal ikke forcere hestens hoved i holdning, men ride med en kontakt således små signaler fra rytteren opfanges og accepteres af hesten, samt skal hesten være smidig og modtagelig overfor signaler med tøjlen... altså er det et skridt i retningen af at lære hesten korrekt bæring, men er ikke bæring i sig selv, og hesten vil nok være let bøjet i halsen.
hvordan man lige gør.. tjo, det er nok lidt kompliceret at skrive uden at kende dig eller hesten. Ofte kan små øvelser være med til at løsne op for hesten (cirkler, sidebevægelser, øve overgange m.m) . jeg har haft meget gavn af at se youtube videoer, hvor dressur underviserer snakker og viser hvordan man kan gøre, og så prøve det af på min egen hest. Jeg har nemlig heller ikke adgang til særlig kompetente undervisere i mit område.
At få hesten til biddet (uden at save den i munden)