{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.093 visninger | Oprettet:

Halt og varm hov {{forumTopicSubject}}

Jeg skrev igår her inde og spurgte om min fjordhoppe mon skulle gå med sko nu hvor vi rider lidt længere ture af og til. Idag da hun skulle ind fra fold var hun MEGET halt på venstre forben, synes også hun i et par minutter gik sjovt på det igår, men det forsvandt hurtigt igen.
Jeg rensede hove på hende da hun kom ind og børstede dem rene for alt jord mm, der er ingen huller eller synlige skader.
Der erfter gik haltheden væk og der hav intet når jeg trak hende frem og tilbage.

Hoven er en alelse varmere end de andre tre men ikke mere end som efter man har redet og tager hoven op for at rense.
Hun har fået ekstra tyk madres i boksen, Kan jeg gøre andet?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Halt og varm hov
  • #1   16. mar 2014 Hvis det bliver ved ville jeg snakke med dyrlæge og smed smiley

  • #2   16. mar 2014 hvis hesten bliver rengående af at få renset hove og fjernet skidt i hoven - så ville jeg tage en snak med smeden ang. såler og pakning i en periode...

    Min egen får samme problem (godt nok om vinteren), og det er simpelthen fordi sålen på hende bliver for tynd og så er hun øm..


  • #3   16. mar 2014 Hm det lyder til jeg ikke kan komme udenom et par sko….

  • #4   16. mar 2014 Du kan køle m et vandbad. Hvis hoven er varm og det ikke skyldes motion, så kunne det tyde på en lille inflammation, som kan nedsættes og smertelindres m kulde. Det er ikke vidundermiddel, men det er en lille ting du kan gøre smiley

    Såler og pakninger lyder godt nok voldsomt.. som at skyde spurve med haglgevær, når der ikke er sket andet

    Din hest kunne godt han sprunget kåd rundt i stormen og landet lidt hårdt på en sten => såleknusning. Eller der er en lille hovbyld, som en sten trykkede på => smerte, men fjernet efter en hovrensning. Tjek fussen i morgen og hvis han går uregelmæssig ville jeg tilkalde en dyrlæge for at tjekke hvad det kunne være smiley Hvis han går pænt på lige spor, så prøv at drej ham skarpt rundt på en mikrovolte (ligesom at dreje hesten rundt i en boks). Det vil ofte kunne få en reaktion, hvis han bider smerten i sig på lige spor smiley


  • #5   16. mar 2014 hvorfor er det voldsomt med såler og pakning - hvis hesten har tynde såler og er øm når den træder på noget eller har skidt i hoven???

    Det er da voldsommere at lade være med at gøre noget i hvertfald smiley


  • #6   17. mar 2014 Fordi det er kommet så pludseligt. Og fordi en hest der har meget slidt hove (så sålerne bliver flade) kan medføre nogle sartere fusser. Hvis man "bare" løfter dem med en sko kan det også gøre underværker. Det gjorde det fx med min hoppe. Dérfor synes jeg det er voldsomt at smide såler og pakninger på i første omgang smiley

  • #7   19. mar 2014 det lyder altså som da min var forfangen i sommers. jeg syntes du skal have dyrelæge ud

  • #8   20. mar 2014 Har haft smed til hende, da jeg troede det kunne være en hovbyld, det viste sig at det var en kodeledsforvridning, så der blev dømt ro. Det er allerede meget bedre, men jeg har dog endnu ikke redet hende. I næste uge kommer smeden og giver hende sko på.

Kommentér på:
Halt og varm hov

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce