{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.888 visninger | Oprettet:

Alternativ til jernsko søges. {{forumTopicSubject}}

Hej Derude bag skærmen!

Jeg er islænderrytter og rider rigtigt mange lange ture. Som oftest rider jeg en tur på 10 km. eller mere som hovedsageligt er i vejkanten, ellers har jeg en tur på 5 km. men som hovedsageligt er på grusvej. - Det er som mange nok ved, rigtigt hårdt ved hovene og de bliver meget let slidt alt for meget ned.
Samtidigt så er jeg ikke den store tilhænger af jernsko pga. de skulle nedsætte blodomløbet lidt i benene, belaster hovvæggen i stor grad og samtidigt giver en unaturlig ´kast´i kodeleddet. Derudover belastes leddet også når hesten træder på skævt tærren fordi hoven ikke kan give efter. - Det er ikke noget jeg ved en helt masse om, men har set nogle videoer og læst nogle artikler så i må ikke hænge mig for meget op på det. smiley
Anyway. - Jeg har så fundet en barfodssmed, Adam McShane, som kan sko min hest med nogle sko kaldet cera endurance pro. De skulle være bedre ved hoven og benene, men han vil kun sko 1 eller 2 gange, da han helst kun vil reparere hestens hove.
Så jeg vil høre om der e nogle derude som kender til et sundt, eller sundere alternativ til jernsko? smiley
Ellers kan jeg forestille mig at jeg må have ham der Adam til at reparere min hests hove således jeg til sidst kan ende ud med at bruge easyboots på ham.
- Det skal lige siges at jeg ikke er mega modstander af jernsko som sådan, jeg vil bare, ligesom alle jer andre, gerne finde de bedste løsninger til min hest.

mvh Camilla smiley

BONUS INFO:
De alternativer jeg hidtil kender til er
Razor Horse Shoes - http://www.razerhorse.com/#!razer-shoes/cavt
Cera Endurance Pro - https://www.youtube.com/watch?v=I9UkglCJIWI&ab_channel=CERAGmbHKunststofftechnik
EasyShoe Performance NG - https://www.easycareinc.com/our_shoes/easyshoe_performance_ng/easyshoe_performance_ng.aspx
Easyboot Gloves - https://www.easycareinc.com/our_boots/easyboot_glove/Easyboot_glove.aspx
og diverse andre...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Alternativ til jernsko søges.
  • #1   26. apr 2016 Jeg havde Adam ude, fordi jeg gerne ville have Cera-sko på min hest som overgang. Han kommer så ud, piller skoene af min hest med ord om, at det kan han sagtens klare. Og det går også fint nok i 3 dage, men så flækker hornet af op til sømhullerne og min hest bliver naturligvis meget øm. For at undgå ømheden lægger Adam så hov-wraps på alle fire hove, hvilket resulterer i en endnu mere og faktisk nu mekanisk forfangen hest, da han slet ikke kan tåle, at få hoven fikseret i hovgipsen, som Adam har lagt på. Jeg ender med at få fire sko på og derefter en anden trimmer ud. Hun tager skoene af ham og giver boots til overgangen. Nu går han totalt uden noget på alt underlag og fungerer tip- top. Adam nægtede at tage ansvar for noget af det her, men mente at hesten var blevet forfangen pga foder. Sjovt at det stoppede sekundet efter hovgipsen kom af. Til gengæld kan han tale for sin syge moster, så man ikke får et ord eller en tanke indført. Hmm. Men heldigvis fik vi hesten på rette kurs.
    Hvis jeg var dig, ville jeg bare høre min egen smed, om han ikke ville prøve det ad med plastik/gummisko som en vej mod uden sko smiley


  • #2   26. apr 2016 Med den rette overgang og med korrekt fodring så kan din hest formentlig sagtens gå uden sko. Min veninde rider distance på sin barfodshest, og det er noget kun længere end det, du rider smiley
    Ellers er der boots som alternativ til turene. Renegade viper er super gode rideboots og så er der den nye scoot boot, som også skulle være rigtig god og let.


  • #3   26. apr 2016 Okay - tak for den information. Den vil jeg helt klart have i mente når jeg skal tale med ham i telefon senere idag.
    - jeg vil se nærmere på dine forslag - tak for dem smiley


  • #4   26. apr 2016 Jeg kender efterhånden nogle stykker, som har træls oplevelser med ham. Når de ringer første gang, så er der ikke grænser for, hvor meget han vil hjælpe og som sagt er han meget velformuleret og ved helt sikkert også meget, så man bliver meget imponeret af ham. Men når man så ikke vil bruge ham længere, så bliver han rigtig ubehagelig og påtrængende. Jeg måtte blokere ham fra min mail og min telefon, fordi han blev ved med at kontakte mig, skrive meget provokerende og anklagende og sende 1000 artikler. Underligt og ubehageligt.
    Når det så er sagt, så er der jo mange, der er glade for ham, så det skal heller ikke afskrække dig helt. Bare hold fast på, at du vil have sko på og ikke bare barfod.


  • #5   26. apr 2016 jep tak - jeg kan lige skrive en heads up herinde når jeg har snakket med ham her omkring 12 tiden smiley

  • #6   26. apr 2016 min går uden sko også smider jeg boots på når jeg skal ud og ride lange ture smiley

  • #7   26. apr 2016 Lige pt. finder jeg en dag i næste uge hvor han kommer op og giver mig sin mening om hvad jeg bør gøre, men imellem tiden vil jeg nok høre min almindelige smed om han er med på nogle alternativer.

  • #8   26. apr 2016 Hvad er grunden til, at det ikke fungerer at have hesten barfodet og så bruge boots på tur? smiley Er det fordi den har ømme hove når den går ude på folden også?

    Min tidligere hest (islænder) gik barfods i den største del af sit liv og jeg brugte Easyboot Glove når vi red længere ture, eller efter behov.
    Min Irish Cob (5 år) er holdt barfodet, men har dog haft brug for boots i en kort periode, fordi han blev så øm efter en trimning at han nærmest "gik på glasskår" ude på folden. Han fik Equine Fusion Ultra på i et par døgn på folden (ind til frosten var ovre).

    Jeg kender en, der har testet stort set alle boots på markedet på hendes islændere, og hun sværger til Renegade. Men det er jo lidt afhængigt af hovens facon, hvilken model der passer bedst smiley


  • #9   26. apr 2016
    Jeg har også haft brugt Adam. Jeg fik ham ud fordi jeg havde en dårlig oplevelse med en anden smed, der var for voldsom over for min pony. Også var det lige ham jeg faldt over.

    Ja, han kan snakke sin sag vdr. barfods. Han startede med og pille skoene af min og ligge wraps på for at lave en blød og glidende overgang. Men fordi jeg også rider tur og wraps IKKE duer til det - de er mere glatte end jernsko, så lagde han CERA sko på.

    Det duede også ganske fint egentligt. Jeg har en pony der står lavt i dragterne og altid har gjort, hvilket jeg ikke rigtigt synes han fik gjort noget ved - de stod ens et år efter stadigvæk. Han mente ikke der var noget og gøre, at hesten bare stod sådan, min dyrlæge var bekymret.

    Så jeg valgte og få en anden smed ud.

    Adam har efterfølgende været noget så ubehøvlet overfor mig, en dag han mødte mig i den lokale brugs. Jeg fik en sviner uden lige fordi han mente jeg havde svinet ham til på nettet og " han havde aldrig gjort min hest noget dårligt " - jeg havde inde på nettet ikke svinet ham til, blot skrevet at jeg havde skiftet fordi jeg ville prøve noget nyt vdr. de lave dragter.

    Også var jeg irriteret over at jeg aldrig vidste det lang tid før hvornår han kom, det var max en dag før jeg vidste det og tit kun få timer. Det holder ikke i længden.

    Så ja, Adam kan en masse ting og er en super flink fyr - bare ikke når man stopper med og bruge ham. Også skal man huske og være lidt kritisk også og vide noget selv.

    En dygtig smed kan gøre det han gør også - bare man finder en dygtig, der ikke mener at løsningen er at proppe sko på hvis hesten er øm, eller som propper sko på også ikke løser årsagen i hoven til hesten er øm.
    Og det er der desværre mangel på.

    Mange ved ikke hvorfor deres hest har sko på, hvis man spørger andet end " den er øm uden " - jamen hvorfor er den øm og arbejdes der på at ændre det?

    Summasumarum... Det er en balance gang. Cera sko løser ikke problemet med en øm hest, man skal finde årsagen og løse den.
    Kan være at der bliver skåret af sålen, kan være andet.

    Til dit problem kan sko let være løsningen, så hoven styrkes men beskyttes - det findes der også smede som ved noget om, ikke mange, men en del.

    Hvor holder du til?


  • #10   31. maj 2016 Jeg holder til i Randers og har pt. lige haft Martin Rosendal ude og lægge alm. jernsko på, men med silikone og plastik under på forhovene for at reducere stødende op igennem ryggen, da jeg er tvunget til at ride meget, som i næsten udelukkende, på grus eller asfalt.

    Jeg synes Martin er skide dygtig og han lytter til hvad jeg har at sige og er god til at forklare hvorfor sådan og sådan. Martin har lovet mig at undersøge markedet med sko dybere for at se om vi kan finde en bedre løsning end jernsko, men pt. er de eneste plastiksko han kender ikke lavet ned i en islænderstørrelse smiley



Kommentér på:
Alternativ til jernsko søges.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce