Mangel på dyrevelfærd? {{forumTopicSubject}}
Hvis man kender til et sted, hvor der er mangel på dyrevelfærd, hvad skal man så gøre? behøver man billeder til at bevise, eller tager en fra dyrenes værn ud og ser på sagen uden beviser?
Det er sådan, at det sted jeg havde Akeno stående i et stykke tid, i høj grad havde mangel på dyrevelfærd!
Her er et par eksempler på hvad der var galt:
(1) Omkring 25 heste står i en stald hvor lofthøjden var ca. 2 meter. Fugtigheden i stalden er meget høj, så høj at man kan se hvordan fugten løber ned af de hvidkalkede vægge. Vinduerne i stalden er altid duggede. Der er ikke ret meget lys i stalden.
(2) I foderrummet er der bygget 3 store, simple bokse. Hver boks måler ca. 5x7 meter. I hver af disse bokse står der ca. 6 nyfravænnede føl. Boksmaterialet er meget gammelt, og nogle steder ser man skruer og lignende stikke ud. Altså kan der nem forekomme skader på disse plage. Disse plage kommer på fold 2-3 dage om ugen.
(3) Hingstene, som står i deres helt egen, udmærkede stald. De kommer meget sjældent på fold, og bliver motioneret ca. 1-3 timer om ugen. Én af hingstene er meget urolig i sin boks, og det er tydeligt at se på denne hingst, at den sjældent er i hænder. Denne hingst har jeg heller aldrig set på fold.
(4) I den fugtige stald bor 4 hunde. Racen kan jeg ikke huske, men den minder utrolig meget om en kleiner münsterländer. Det er altså større hunde.. Hundene er fordelt i 3 bokse, som alle måler ca. 3 kvadratmeter. Væggene i boksene er ca. 120 cm. høj, og derfor kan hundene ikke se ud.. 2 tæver står i den ene boks, og går frit i stalden, på skift, et par timer hver. I en anden boks bor en stor han-hvalp, som kun er ude når hestene bliver fodret. Dvs. ca. 15 min. morgen og aften. I den sidste boks lever en gammel halv-døv hunhund. Den sover stortset hele dagen væk, og er kun ude i få timer om dagen. Det skal lige siges at hvalpen ikke må komme ud af stalden, med mindre han har snor på, og det sker stortset aldrig. Den gamle hund ses aldrig udenfor.
(5) I den fugtige stald lugter der meget grimt, men mest af hund, og ikke så meget af hest.
(6) I den fugtige stald er der konstant øredøvende støj, som laves af hundene, når de skraber på boksdøren, fordi de forståeligt nok keder sig, og vil ud.
Udover dette er der også en del heste som nærmest står oven i hinanden, i en løstdriftstald, men da det ikke er der jeg ha været mest, kan jeg ikke udtale mig ret meget om denne stald. Men den er ihvertfald meget mørk og klam.
Hvad synes I at jeg skal gøre, og hvordan?
Jeg mener selv at der skal gøres noget ved dette, men sagen er jo ikke lige så stor, som så mange andre. Tror I der kan gøres noget?
Der er endnu ikke skrevet kommentarer
Mangel på dyrevelfærd?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside