{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.070 visninger | Oprettet:

Lidt dumme spørgsmål.... {{forumTopicSubject}}

Jaaee..... De skulle jo komme før eller siden....
Nu fik jeg endelig min egen Tinker-dreng og oven i det har jeg lige et par spørgsmål, til jer garvede Tinker-ejere.....

- I kan bare svare på dem i vil, men vær lige en darling og skriv tallet..... smiley


1. Hvad gør i for at forebygge mug...?? Og det kan være ting i gør i hverdagen eller produkter i bruger.....

2. Hvad gør i for at holde man og hale pæn, uden at pille for meget ved det...??

3. Synes i det er bedst at Tinkeren for muget ud i boksen hver dag, eller at den får madras om vinteren...??

4. Hvilket bid, ville i tilride Tinkeren med...??

5. Kan en Tinker gå med vinterdækken, i så fald, hvordan og hvorledes...??

6. Kan saltvand være farligt for deres hovskæg...?? (Tænker på, når man går til stranden...)

7. Kan det være farligt at give dem fleecetæppe på, når de er våde, eller hvis man går en tur om vinteren (Skridtdækken)...?? Har hørt noget om at de kan få det for varmt og man kan mærke det på halsen.....

8. Hvordan har jeres Tinkere været at gøre traffiksikre...??

9. Hvor tit har i smed...?? Og er der nogen af jeres der går med sko...??

10. Bruger i mellem eller bred bum til jeres Tinkere...??


- Ja, det var så dagens ti dumme spørgsmål, men håber virkelig i vil hjælpe mig, for vil bare være sikker på at min nye prins har det så godt som han overhovedet kan....

- Husk lige at i ikk behøver svare på dem alle, bare dem i har lyst til, så ender det nok med at jeg har svar på dem alle til sidst....

På forhånd 1000 TARK fra mig og Paddy.....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lidt dumme spørgsmål....
  • #1   5. aug 2008 kigger lige med

  • #2   5. aug 2008 1. Hvad gør i for at forebygge mug...?? Og det kan være ting i gør i hverdagen eller produkter i bruger..... JEG SØRGER FOR HELE TIDEN AT HOLDE KODERNE TØRRE - HELT TØRRE. ER DER KOMMET LIDT MUK ALLIGEVEL SPRAYER JEG DET MED FRONTLINE TIL HUND OG KAT.

    2. Hvad gør i for at holde man og hale pæn, uden at pille for meget ved det...?? MIN BLIVER BØRSTET MED EN MENNESKE BØRSTE.

    3. Synes i det er bedst at Tinkeren for muget ud i boksen hver dag, eller at den får madras om vinteren...?? JEG BUNDMUGER 1 GANG OM UGEN I SOMMERHALVÅRET OG FJERNET MOKKER DAGLIGT. OM VINTEREN BLIVER DER BUNDMUGET 2 GANGE OM UGEN OG DE ANDRE DAGE BLIVER DER BARE STRØET OVENPÅ.


    4. Hvilket bid, ville i tilride Tinkeren med...?? TREDELT

    5. Kan en Tinker gå med vinterdækken, i så fald, hvordan og hvorledes...?? JA MEN DER ER INGEN GRUND TIL DET DA DE SÆTTER EN MEGET TYK PELS SOM KAN HOLDE TIL MANGE MINUSGRADER.

    6. Kan saltvand være farligt for deres hovskæg...?? (Tænker på, når man går til stranden...) NEJ SALTVAND ER GODT - BARE DU HUSKER AT SKYLLE BAGEFTER.

    7. Kan det være farligt at give dem fleecetæppe på, når de er våde, eller hvis man går en tur om vinteren (Skridtdækken)...?? Har hørt noget om at de kan få det for varmt og man kan mærke det på halsen..... HVIS MIN SVEDER OM VINTEREN FÅR DEN FLEECEDÆKKEN PÅ MEN DET BLIVER TAGET AF LIGE SÅ SNART DEN ERR TØR.

    8. Hvordan har jeres Tinkere været at gøre traffiksikre...??
    DER HAR INGEN PROBLEMER VÆRET. DE HAR STÅET PÅ FOLD HVOR DER KØRTE LASTBILER, TRAKTORER MM LIGE VED SIDEN AF SÅ DE HAR VÆRET VANT TIL DET.
    9. Hvor tit har i smed...?? Og er der nogen af jeres der går med sko...?? MIN ENE TINKER HAVDE KUN SMED 3 GANGE OM ÅRET DA JEG RED MEGET PÅ VEJ OG HAN SLED DEM SELV HELT LIGE - MEN ELLERS HAR MAN SMED LIDT SJÆLDNERE END ANDRE RACER. KENDER UMIDDELBART IKKE NOGEN TINKERE/IC MED SKO.

    10. Bruger i mellem eller bred bum til jeres Tinkere...?? JEG BRUGER EN FIT 3-4 DVS MELLEM TIL BRED BOM.




  • #3   5. aug 2008 TILLÆG TIL SPG 1: JEG KLIPPER DERES KODER HELT FRI FOR HÅR SÅ DE KUN HAR DET "SYNLIGE" HOVSKÆG. PÅ DEN MÅDE ER DET NEMMERE AT HOLDE TØRT.


  • #4   5. aug 2008 Mange Tusind tark........
    Lige til spørgsmål 1: Så du klipper indenunder det lange hår, eller....??


  • #5   5. aug 2008 3. Jeg syntes det er bedst man muger ud i boksene hverdag . Da hestene kan få syr stråle og muk.

    4. jeg tilridet min med et 2 delt.

    5. Ja det kan man godt. men behøves ikke da de får en meget tyk vinterpels.

    8. min han er meget svær at gøre trafik sikker da han er hingst . Kan ikke være i nærheden af andre heste. så derfor skal min kastereres. men nogen de har det meget let ved det. Men jeg vil syntes man skal tage nogen trække ture med dem ved vejen så de vender sig til det?

    9. Jeg har smed hver anden månede. Nej . min han går ikke med sko. men når jeg har starter til stævner med ham og til undervisning , så får han sko på?(:

    10. Jeg bruger bred bum da den ligger bedst på min hingst(:


  • #6   5. aug 2008 Håber du ku bruge nogen af de svar på forhånd (:


  • #7   5. aug 2008 Det kan jeg i hvert fald...... Mange tak..... ;o)

  • #8   5. aug 2008 det er hårene helt ind mod koden jeg klipper. jeg "løfter" det yderste hårlag og klipper så det der er inde i kodebøjningen.

  • #9   5. aug 2008 Kigger også med......Jannie, fedt at vide, at jeg ikke er den eneste novice på området...smiler.

    1) Jeg strigler ham grundigt hver dag på benene samt børster hans kodehår. Det er vigtigt, at deres hud holdes tør under al kodehåret. Nu er jeg jo ikke selv nået dertil, men jeg havde tænkt mig om vinteren, at strigle benene rigtig grundigt HVER dag, og evt. vaske dem for mudder, men det vigtigste af alt er at holde dem tørre. Jeg vil forsøge, at vende Hero til lyden af en hårtørrer, så jeg evt. kan føntørre benene til vinter.

    2) Det er mest halen jeg kæmper med, som ofte er beskidt af afføring. Jeg skyller den i rent vand og tilfører halen lidt man- og hale-lotion, hvorefter jeg lader den tørre. Jeg bruger evt. fingrene til at rede halen med, hvis jeg vil skåne halen for en børste. (At bruge børste på Hero er dog intet problem, da hans hale er dejlig kraftig.)

    6) Det er ikke farligt med saltvand, men det er en rigtig god idé at skylle benene grundigt med rent vand efterfølgende - altså når du kommer tilbage til stalden, da saltet godt kan genere huden.

    5) Så vidt jeg ved, behøver en Tinker ikke vinterdækken, da de er robuste nok til at kunne klare alle slags vejr, ligesom Shetlændere, Islændere, Nordbagger og andre koldblodsheste.

    8) Jeg går ture med Hero sammen med en trafiksikker hest, som han er tryg ved. I mit tilfælde er det en lille Shetter, som er total trafiksikker. Når hun er med, holder Hero øje med hende, og hvis hun ikke er bange, er han det heller ikke. Langsomt vender han sig til trafikken. Start dog et sted, hvor der ikke er tung trafik. Jeg startede med at gå frem og tilbage, på pladsen, hvor vores biler holder parkeret. Da han ikke var bange for dette, prøvede vi at trække ham forbi en bil i tomgang og efterfølgende lod en bil passere ham. Han klarede alle test fint. Derefter var han klar til at gå en tur igennem vores lille landsby ( sammen med Cirkeline - shetteren). Det går rigtig fint. Han kigger og pruster en lille smule, men han laver ikke "ulykker". Husk at rose, når en bil har passeret......

    Jeg kan desværre ikke hjælpe med resten af spørgsmålene....men jeg fik vist også skrevet en hel roman...smiler.


  • #10   5. aug 2008 1. Hvad gør i for at forebygge mug...?? Og det kan være ting i gør i hverdagen eller produkter i bruger..... EN GOD VELSTRØET BOKS HAR VÆRET NOK HOS MIG. HVIS DER ALLIGEVEL KOMMER LIDT, HAR JEG BEHANDLET MED FRONTLINE SPRAY.

    2. Hvad gør i for at holde man og hale pæn, uden at pille for meget ved det...?? PELSGLANS OG MASSER AF DET.

    4. Hvilket bid, ville i tilride Tinkeren med...?? TREDELT, DA DET LIGGER BEDST I MUNDEN I MINE ØJNE.

    10. Bruger i mellem eller bred bum til jeres Tinkere...?? BRED BOM. SADELMAGEREN HAR TILPASSET MIN SADEL - HAN GRINTE LIDT AF MIG, DA HAN SÅ, HVOR BRED DEN FAKTISK SKULLE VÆRE!

    Tinkere er vel ikke sværere at have, end andre heste - dog er der bare det med hovskægget og skab - det kræver lidt ekstra opmærksomhed.


  • #11   5. aug 2008 er der nogle steder på nettet hvor man kan se mug og skab?

  • #12   5. aug 2008 Som jeg tidligere har skrevet, ja, så til lykke med din dejlige hest.

    Jeg har egentlig ikke så meget at tilføje, udover at Frontline ikke kan bruges til bekæmpelse af mug, som der står skrevet længere oppe (undskyld jeg blander mig, håber det er ok), men mod skab.
    Mug og skab er 2 vidt forskellige ting

    Mug er en bakterie/svamp som bla. kan bekæmpes med div. salver. Jeg bruger feks. Skin Healer fra Blue horse. Stadig er det vigtigt at holde benene tørre, klippe mm. som andre har beskrevet. Der findes et hav af gode råd, som du bla. kan søge på nettet, omkring muk.

    Skab er en form for mide, der lever under huden og kan bla. bekæmpes med Frontline. Igen er der mange råd om skab, som du bla. kan læse om på DTF´s hjemmeside.

    Rigtig mange tinkere har problemer med både mug og skab og de forveksles ofte, da de ligner hinanden en del.
    Muk er noget skidt og nogle gange svære at behandle, men efter min mening er skab det værste, da det er smertefuldt for hesten og kan give den varige mén.

    Men søg på "skab" og " muk" og prøv dig frem hvad der virker bedst for jer.

    Mht sadel; jeg rider i bomløs fra Barefoot, en bomløs tilpasser sig hesten, ligemeget om den er bred eller smal.
    Læs feks. om idén med de bomløse på Naturhesten.dk

    God fornøjelse, kh. Mette



  • #13   5. aug 2008 mette l:

    jeg har med stor succes behandlet muk på flere tinkere med frontline. og det var muk.


  • #14   5. aug 2008 Stald Baggården;

    Det er jo super, hvis det har virket for dig.
    Men Frontline er et utøjs produkt, mug er en svampebakterie.

    Prøv evt. at læse denne artikkel;
    (link fjernet)

    Kh, Mette


  • #15   5. aug 2008 igen, tusind tark for de gode lange svar...... smiley

    Har lige et par tilføjelser......

    - Det som du skriver Stutteri Hauge med at den ikk er sværere at eje end andre, er jeg også helt enig i, men jeg er vandt til at have en lille spinkel Traver på 152, så det her er et ret stort spring både med hensyn til alt håret og størrelsen...... Hihi..... Glæder mig sådan til at lære racen at kende, høre jo stort set kun gode ting om den....... smiley

    - Jeg har egentlig ikke planer om at bruge dækken på ham denne vinter, da han jo ikk kan rides, men har overvejet det, vintrene efter...... Ved godt det er lidt dumt, når de sagtens kan gå uden, men det er egentlig mest fordi jeg statser på at skulle have noget undervisning i fremtiden og ville bare være lækkert hvis man ikk behøver at skulle tage ham en halvanden time før, for at han skal nå at blive tør, til timerne...... Men ved ikk helt, nu må vi se........

    - Mette L.... Har du et billede af din sadel, kunne godt tænke mig at se den, evt et salgs billede, fra et sted hvor den kan købes......... smiley



  • #16   5. aug 2008 kig på www.naturhesten.dk

  • #17   5. aug 2008 Jannie; det må du da smiley

    Først lidt fakta om den bomløse:
    (link fjernet)

    Her et billede af min sadel, jeg har dog klippet snorene af, da jeg ikke er til den slags "gejl":
    (link fjernet)

    Sadlen er super lækker, men jeg kunne nu godt bruge lidt mere støtte i dressuren, så overvejer at købe en bomløs dressur, næste gang. Evt. denne;
    (link fjernet)

    Det er smag og behag, hvilken man bedst kan li´, men jeg kan godt lide selve princippet i den bomløse og kan da også mærke at min tinker har fået langt mere "frihed" under den bomløse.

    Du kan også finde flere bomløse, hvis du søger på Optimalsadel. der er også en god beskrivelse og mange at vælge imellem.

    Kh, Mette


  • #18   5. aug 2008 Hehe.... Jeg sad sjovt nok lige og kiggede på den du havde....
    Og har lige læst det der.....
    Synes godt nok bare de ser ret underlige ud..... Der er godt nok en lækker dressur en, som ser forholdsvis normal ud, men den koster så også derefter.... Hehe......
    Men kan virkelig godt lide idéen i at den er bomløs, for ham jeg læser bøger af og ser meget op til, går mest ind for at ride helt uden sadel, men det er jeg sku ikk lige så vild med i starten, især ikk, når jeg selv er en stor sæk kartofler, der bare vælter rundt..... Hehe..........


  • #19   5. aug 2008 1. Ingen ting, kyler Atamon på om vinteren.

    2. Piller meget ved det, fleter det en del. ;o)

    3. Hver dag, er det bedste.

    4. 2 eller 3 delt trensebid!

    5. Ja, det kan den. Men ser ingen grund til det, andet end sygdom!

    6. En tur nu, og da skader ikke. Men alt er skadeligt ved overdrevet brug!

    7. Det kan man godt, men synes de bliver mere fugtige end tørre, hvis det er regn. Efter en ridetur, er det godt, så den ikke bliver kold!

    8. Extreemt nemme, men de går også tæt på trafikken, når de går på fold.

    9. Smed min. hver 3.måned. Skal til at have sko på, da vi rider en del på asfaldt.

    10. Mellem, men de fleste bruger nok bred. Da hun er lidt smallere, end en typisk Tinker.


  • #20   5. aug 2008 * Fletter

  • #21   5. aug 2008 Jannie;

    Ja, man skal nok lige vænne sig til dem, men der er sket rigtig meget med bla. designet, bare indenfor det sidste år.
    Jeg har altid redet med tradisionel sadel, men må indrømme at jeg er blevet "bomløs-fan" og dressursadlen til min DV er nu sat til salg.
    Der var meget snak om i starten at man ikke måtte starte dressurstævner i dem, men det må man gerne nu.

    Det tætteste du nok kommer på at ride "bare-back" er nok den bomløse.
    Mht. priser, kan du sagtens finde brugte bomløse, men pas på, der er mange af de tidlige modeller, der ikke er værd at smide penge efter.
    Desuden er det rart aft få proff. hjælp med tilpasningen, specielt til din unghest.

    Kh, Mette


  • #22   5. aug 2008 min drøm er at få enten en bomløs eller en lam til min når han skal tilrides.

  • #23   5. aug 2008 Baggården;
    der er jo også "et par dage til", så til den tid er der sikkert rigtig mange modeller at vælge mellem.


  • #24   5. aug 2008 Oki... Tak for rådet.....

  • #26   5. aug 2008 Oki.... Tak......

  • #27   5. aug 2008 Line og Stine......
    Tak.... Hvad smøre du hovene i......??


  • #28   5. aug 2008 Mad olie.... Det var sku smart.... og betydeligt billigere end alt det andet..... Der er sku blevet brugt meget af mit hovfedt her i tørkerne..... Hehe..... Er det så solsikke eller raps, eller hvordan???


  • #29   5. aug 2008 Super.... Bedste tip ever.... Min pung takker dig......... smiley

  • #30   5. aug 2008 Har også hørt at man kan bruge levertran..... Har du hørt om det...??

Kommentér på:
Lidt dumme spørgsmål....

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce