{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
823 visninger | Oprettet:

Farvegener testet? {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen.
Jeg er den heldige ejer (som de fleste måske nok ved?) af en dejlig Irish Cobhingst - Swoop - som jeg fik kåret i marts.
Jeg går også meget op i farver, selvom at jeg ikke kan finde ud af genetik (endnu), og selvom at Swoop er broget (jeg ved ikke om det er piebald, overo eller sådan noget) så vil jeg meget gerne vide, om han er bærer af et blåt gen/blue roan.
Hans mor, Una, er nemlig blue roan, i brogede pletter (billede kan fremskaffes) og Swoops helbror, Bluesky, er blue roan. Så der burde ligesom være en chance. Swoops far, Zippo, er sortbroget, men har avlet alle mulige mærkelige farver.

Hvordan får jeg tjekket hvad Swoop avler, kan avle og ikke kan avle? smiley

Bianca A.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Farvegener testet?
  • #1   24. aug 2008 du har ikke nok i at vide hvad forældrene er, du skal også vide hvad de har anlæg for, da de fleste farver kan bæres skjult. og det kommer jo også an på hvilke gener hoppen han bedækker har. ...sine s herinde (med hackney hingsten santano) er super god til det med farver og specielle gener, det kan være hun kan give dig et mere præcist svar, bare søg på santano, så finder du hende.

  • #2   24. aug 2008 SWOOP .: Da roan genet er dominant, ville swoop hvis han havde genet, selv være roan. Da han ikke er det, kan han ikke være bærer af genet. Så nemt er det faktisk.

  • #3   24. aug 2008 Du skal finde ud af, hvad hans forældrelinier har af farver så langt tilbage som muligt, foreksempel kan en sortbroget bære på rødt gen eller ej og det ved man kun, ved at finde ud af, hvad den er lavet på. På den måde arbejder man sig så tilbage i generne og "tjekker" farver..
    Ang Roan kunne jeg forestille mig, at det ikke kan videregives, hvis det ikke er visuelt, ligesom skimmel men jeg ved det ikke..


  • #4   24. aug 2008 Om han er bærer af rødt gen, kan du også få testet ved en gentest. Spørg evt. din dyrlæge om han kan sende nogle hår ind for dig.

  • #5   24. aug 2008 Jeg kender desværre kun mor og far (Irish Cob er en ny race m. åben stambog)

  • #6   24. aug 2008 Med hensyn til hans broger er mit bedste bud at han er Sabino broget.

    Han kunne også være tovero (blanding af tobiano og overo), men det er mindre sandsynligt.


  • #7   24. aug 2008 Hvad er forskel på Piebald og Sabino?

  • #8   24. aug 2008 Piebald betyder bare sortbroget på engelsk, det antyder ikke hvilken slags broget.
    Sabino er et bestemt gen der giver broget lød, i et bestemt mønster.

    Man kan vel sige at han er sabino piebald eller sabino sortbroget


  • #9   24. aug 2008 Ja, som Anna F siger, så er Roan genet dominant. Så hvis en hest er bærer af Roan genet, så vil den altid selv være Roan.
    Og for at et føl skal kunne blive Roan, så må minst et af foreldrene være Roan. Så hvis Swoop skal kunne få roan afkom, så må han til hopper der er Roan ;o)

    Angående hans type broget, så vil jeg gætte at han har tobiano + sabino ... men er ik sikker

    Ellers, så er rødt den eneste farve, som en sortbroget hest kan bære gemt. Men farve-generne hos deres "kærester" kommer jo også til at spille ind ;b


  • #10   24. aug 2008 <'3 Færøske heste <'3 Elisabet T: Sorte heste kan også gemme på Cr genet, der giver palomino på røde heste og buckskin på brune heste. I så fald vil farven være det man kalder smokey black, men det er ofte ikke synligt at den sorte hest er bærer af genet.

    Dette er dog nok ikke tilfældet med swoop, da creme genet som regel ikke er noget man ser hos tinkerne/ Irish cob.


Kommentér på:
Farvegener testet?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce