{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.096 visninger | Oprettet:

Målet på jernbaneskinner {{forumTopicSubject}}


Standardmålet mellem USA's jernbaneskinner er 4 fod 8.5 tomme, svarende til 1435.1 mm. Det er i høj grad et besynderligt mål.

Hvorfor har man brugt dette mål? - Fordi det brugte man i England, og engelske eksperter byggede de første amerikanske jernbaner.


Hvorfor byggede englænderne dem sådan? - Fordi de første jernbaner blev bygget af de samme som byggede de første sporveje, og det var det mål man brugte her.


Hvorfor brugte de så det mål? - Fordi de folk der byggede de første sporveje brugte de samme redskaber og værktøj som man brugte til at lave kareter med, og de havde den hjulafstand.


Okay ! Hvorfor havde kareterne den specielle hjulafstand? - Fordi hvis man brugte andre mål ville hjulene brække sammen på de ældre engelske landeveje, fordi det var målet på hjulsporene.


Hvem byggede så disse gamle veje med hjulspor? - De første blev bygget af romerne til deres legioner, og de er blevet brugt lige siden. Og hjulsporene? - Romerske stridsvogne lavede de første hjulspor, som alle havde den samme hjulafstand, og her har vi så svaret på det oprindelige spørgsmål.


Standardmålet mellem USA's jernbaneskinner på 4 fod 8.5 tommer stammer fra specifikationen på en romersk stridsvogn. Specifikationer og bureaukratiet lever evigt. Så næste gang du modtager en specifikation og spekulerer på hvilken hesterøv den er kommet ud af, så har du fuldstændig ret. Fordi de romerske stridsvogne var lavet så de havde samme mål som bagdelen på to stridsheste.


Og nu fordrejningen af historien.....


Der er en interessant forsættelse, forlængelse om målene på jernbaneskinner og hestes bagdele. Når du ser en rumfærge, parat til opsending, ser du to boosterraketter på siden af brændstof tanken. De er lavet af Thiokol, hvis fabrik ligger i Utah. Ingeniørerne som designede dem havde foretrukket at de var lidt tykkere, men de skulle med tog fra fabrikken til opsendelsesstedet.


Jernbanen fra fabrikken løb gennem en tunnel i bjergene, og boosterne skulle kunne gå gennem den tunnel. Tunnelen er en anelse bredere end jernbaneskinnerne, som har samme bredde som røven på to heste.


Så designet på verdens mest avancerede transportmiddel er bestemt af bredden på en hesterøv.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave



  • Der er endnu ikke skrevet kommentarer

Kommentér på:
Målet på jernbaneskinner

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce