{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
750 visninger | Oprettet:

Fordomme om shetlandsponyerne {{forumTopicSubject}}

Lad os lave en tråd hvor vi én gang for alle afliver fordommene om de kære små ponyer.

Jeg starter:

"shetlandsponyer skal være tykke"
-Nej det skal de ikke, det er lige så usundt for dem at være for tykke som for alle andre heste og ponyer. Dog skal man være opmærksom på at man let kan blive snydt mht hvor tykke de er, da pelsen for det til at se værre ud, mærk derfor ofte efter de sidste to ribben, kan de mærkes er ponyen i fin huld, kan man let mærke flere ribben, er den for tynd.

"Shetlandsponyer er nogle stædige små ponyer, der bider, sparker og ikke vil samarbejde, og ikke for børn."
-Shetlandsponyer er ponyer med stor personlighed, og de kræver mindst lige så meget opdragelse som store heste, og så kan de blive de dejligste dyr, der vil gøre alt for dig, og er fantastiske til børn. Får de derimod ikke den opdragelse, bliver de som fordommen siger, så man skal aldrig lade et barn opdrage og have ansvaret for en shetlandsponys håndtering alene.

Er der flere?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fordomme om shetlandsponyerne
  • #1   8. dec 2008 Det er jeg helt enig med de to punkter du er kommet. Synes ikke at en shetlandspony skal være tyk og det fik jeg faktisk at vide af en dommer til en dyrskue.

Jeg har en der sagde til mig at shetlandsponyer kan ikke bruges til en skid. Og det passer simpelthen ikke. De kan være gode børne, køre, tricks og showponyer. Så det man kan bruge dem til er faktisk meget i forhold til hvad man kan bruge andre heste til (det gælder ikke for alle heste men nogle)
    Og så er avlen også en del, man kan lave med dem.

• #2   8. dec 2008 jeg har haft en shetlandspony de var nødt til at aflives da tidligere ejer hadde fordret den så meget at dens mave sæk var ødelagt og den vejede alt for meget og benene var totalt smadret på den og den var så tyk at den kunde ikk bevæge sig så jeg købte den i medliden hed og fik den aflivet for man kunde virkelig se på ham at han nærmest tryglede o at hjelp mig jeg orker ikk mer.. den hadde mistede al livsgnist og var egentlig levende død ... og jeg bliver så rasende på sådan noget ... det er sku ikk legetøj vi har med at gøre..!!

• #3   8. dec 2008 hej er de skal ikke være tygge min shetlænder er lidt megt lidt tyg men det er for de det er vinter men om sommeren er hun i flot form

• #4   8. dec 2008 min shetlænder er meget sød men den er også til redet men når jeg sitter mig op så BUKKER den rundt i rengd megt men vi kender nogle deres datter der har redet i nogle månder og hun løber så sødt rundt så sødt men jeg er stor til hende så nu er hun min hygge pony

• #5   8. dec 2008 vil give jer ret smiley

• #6   8. dec 2008 til mulle smiley det er ik de er tykke der er det helt farlig med det at man bare fodrer og de bliver syglig tykke det er det jeg bliver s¨å rasende over for de vil da ikk fodre sine børn håper jeg på samme måde som med en shettis da alle ved at de har nemt for at legge på sig og trenger at følge en foder plan som en hest gør

• #7   8. dec 2008 Endnu en fordom :
    - Shetlændere kan ikke rides, da de ikke er stærke nok.

^ Total forkert :b
    De er nemlig utrolig stærke, og har man trænet dem godt og puttet nogle muskler på dem, kan de sagtens holde til at blive redet lidt rundt på af større personer også smiley

• #8   8. dec 2008 shetter kan ikke holde til tunge personer..

´Jo det kan de, de kan nemt bære en på 90kg, hvis det sku være.. self. ikk hele tiden, men de knækker ikk af det

• #9   8. dec 2008 * Lena Trab . : Jeg siger ikke at man skal bruge en shetlænder som ridepony! - jeg siger bare, at de personer der farer op hver gang de ser en person på over 1 meter sidde på en shetlandspony, UDEN at forhøre sig om, hvad man har foretaget sig på ryggen af denne shetlænder, er helt galt på den.
    Jeg tøffer en gang i mellem rundt på min shetter'hingst, Mini Max, og han eeeeelsker det smiley Han er virkelig i sit es, når han får lov at vise hvad han kan. Dermed ikke sagt, at jeg tæsker ham frem, og rider ham til at nærmest knækker sammen, for det gør jeg selvfølgelig ikke.
    Men jeg går ud fra, at hvis man anskaffer sig en shetlandspony, eller en hvilken som helst anden pony, så har man sat sig ind i hvad den kan og ikke kan, og så respekterer man hestens grænser.
    Men at sige at man ikke må ride på et shetlænder hvis man er 1.63 som fx. jeg, det er jo helt hen i vejret ! :b

Maria C , tror ikke en person på 90 kg. vælger lige netop en shetlandspony at ride på xD

• #10   8. dec 2008 *REB* » Team Hegnsholt «
    Nej det sagde jeg jo så heller ikk.. sagde bar at de nemt kan holde til det hvis det sku være.. og der er faktisk nogle under 13 som vejer en 80 90kg

• #11   8. dec 2008 Men en shetter kan jo bære rigtig meget. & de kan godt bære tunge personer, men så skal det jo bare være i små perioder og i kort tid smiley jeg kan da også en gang imellem finde på at sætte mig på min shetter mulle, og ride lidt rundt på hende. men jeg gør det ikke hver dag. aller højést en gang om ugen, og så er det kun imellem 10 og 20 minutter jeg skridter på hende smiley & selvfølgelig ville hun ikke kunne tåle hvis jeg red hende vher dag i omkring 40 minutter smiley
    så noget af den fordom er rigtig, men husk at læse imellem linjerne :0)

• #12   8. dec 2008 *~Sjöli f. Skuld Nord~* .
    Det har du ret i.. men min pointe er bar at den godt kan bære en tung person

• #13   8. dec 2008 ja det kan de godt smiley

• #14   8. dec 2008 * Lena Trab : Hold da op nogle ord du kan bruge :b
    "det kan godt være at i så siger: "jamen min pony kan godt lide det, den lider ingen overlast.." så tænk tilbage på at i har sagt det, den dag hvor jeres ponyer er gamle, svagryggede og har dårlige knogler."

^ hvis shetlænderen er trænet ordenligt fra jorden af, og har fået dannet nogle muskler, så kan den altså sagtens rides rundt på en gang i mellem. Selvfølgelig ikke en time af gangen, og heller ikke i dybt underlag, da det er ekstra belastende for en shette, fordi deres ben jo ikke er så lange.
    Men jeg vejer over 50 kg, og mindre end 60 ( siger ikke det præcise) , og jeg tøffer af og til rund på Mini Max smiley
    - han er trænet ordenligt inden, og han synker ikke engang i muskulaturen når man sætter sig.
    Derimod har jeg en NF/Araber - blandning , som er af en anden bygning (Det er Freja jeg snakker om) , og hun kan derimod finde på at synke lidt sammen, hvis hun er ude af træning. Og hun er 1.32, og derfor højdemæssigt burde jeg godt kunne ride hende.
    MEN , det har ikke udelukkende noget med størelse af gøre :b

• #15   8. dec 2008 Det er jo ikke ''usundt'' for shettere at være tykke??

• #16   8. dec 2008 Stine
    Jo det er usundt ligesom for hvert andet hest eller pony. Så det er jeg slet ikke enig med

• #17   8. dec 2008 De blir' jo ikke ligefrem ''syge'' af det...

• #18   8. dec 2008 Jo de gør så
    de kan blive forfangen som alle andre heste også. Og deres krop har ikke godt af at være tyk

• #19   8. dec 2008 Walter har været tyk i lang tid, han har da aldrig fejlt noget... Og ja jeg ved godt de kan blive forfanget men det er jo fordi de spiser for meget på én gang...

• #20   8. dec 2008 så har du måske været heldig at din ikke er blevet syg men generalt er det usundt for ponyer og heste at være tyk

• #21   8. dec 2008 Stutteri Stald Haven P
    Min er os tyk og han har været det alle de 7år han har levet, og han har ALDRIG været syg

• #22   8. dec 2008 Ja men siger generalt at det er usundt og synes heller ikke man kan være bekendt at lade sin pony blive tyk. Jeg fik selv købt en hoppe som tidligere ejer syntes at de skal være tykke, men det er jeg simpelthen ikke enig i. Denne hoppe pruster bare fra alle ender når hun løber lidt på marken...så i kan ikke fortælle mig at det er sundt

• #23   8. dec 2008 Stutteri Stald Haven P
    Min bliver ikk brugt ret meget, men jeg kan nemt arbejde med ham i lang tid uden han synes det er hårdt, han er i meget go form, så synes ikk det er syndt for min

• #24   8. dec 2008 Nu kommer jeg lige i tanker om hvad betegner i som tyk??
    Jeg har en shetlandshoppe som er rimelig spinkel af bygningen og normal er shetlænder rimelig kraftig.
    Så er jeres shetter tyk eller bare kraftig?
    for ellers er det dumt og diskutere det videre hvis de kun er kraftige

• #25   8. dec 2008 Stutteri Stald Haven P
    Kig saga.. han er lidt tykker end det han er på de billeder

• #26   8. dec 2008 Ja så ham lige så er han lidt tyk...men det er ikke godt for deres ben og med tiden vil de få et problem. Vi mennesker har heller ikke godt af at være tyk..

• #27   8. dec 2008 tja men han bliver ikk brugt så meget, og han er kun købt som selvskabshest så

• #28   8. dec 2008 Ja men så behøvers ha ikke så meget mad...de er meget nøjsom hvad mad angår

• #29   8. dec 2008 Det er <b>aldrig</b> sundt for en shetlandspony, eller en hvilken som helst anden pony/hest, at være tyk.
    Det er jo ikke for noget levende væsen smiley

- Og med hensyn til vægt en shetter må bære , så skal du Lena Trab, også respektere at der er tusindvis af holdninger til, hvad en shetter/lille pony kan holde til, og ikke kan holde til.
    Jeg accepterer fuldt ud at du ikke synes de kan holde til det, men du skal også acceptere, at der er andre der er overbevist om noget andet smiley
    Jeg har haft shetlændere det meste af mit liv, og har selv opfostret dem og tilredet, passet dem osv. Ingen af mine shettere har lidt overlast, og ingen af dem gør det nu smiley
    De er sunde og raske, både indvendig og udvendig :b

• #30   8. dec 2008 Stutteri Stald Haven P
    Han for os kun vitaminer og wrap

• #31   8. dec 2008 Hvis jeg nu køber en tyk pony er det jo ikke nogen hvis betydning på at de ikke er i form

Hvis jeg køber en normalt formet pony kan det jo også godt være at den puster, det kommer jo an på træningen

• #32   8. dec 2008 Øv, tror bare at jeg sletter tråeden igen, det er vist blevet til en diskutionstråd om hvorvidt en pony må være tyk el ej, og hvor meget den må bære. Det var meningen at tråden skulle bruges til at samle fordomme som skal aflives, så vi evt kunne lave en film eller noget med dem i håb om at få aflivet dem hos nogle ikke shetlænderfolk også, så flere får lyst til at købe en

• #33   8. dec 2008 Labaniet :
    Det var da også en fordom jeg kom med.
    Det er de andre der valgte at diskutere xD
    Jeg prøver bare at aflive fordommen om at shetlænderen ikke kan bære noget som helst.

• #34   8. dec 2008 Undskyld. men jeg snakkede med min dyrelæge MHT. min islænder igår. også kiggede han også på shetterne, bare af rent nys. (vi har et rimelig tæt handle forhold(og han har også et forhold til shetterne, da han har været deres dyrelæge i 3 år)) . Men så spurgte eg jo selvfølgelig hvor meget de kunne bære. og han sagde altså.: ''En shetlænder kan sagtens bære en på din vægt. hvis bare banen er fast. (altså hesten ikke synker) og man ikke rider for længe. og man skal passe på med hvor meget man galopere. Men når det kommer til hvor meget de kan/må trække for vogn. så er det omkring det dobbelte af deres egen vægt.'':)
    Det var lidt ord fra min dyrelæges kloge mund smiley

• #35   9. dec 2008 ja mendet er for de hun har været låndt men kom hjem igen men så er hun blevet mega fed men nu er lidt tyg

• #36   9. dec 2008 * Lena Trab. : Det er fint nok smiley
    Jeg acceptere din holdning. og har ikke lyst til at diskutere det, når vi hver for sig har fået noget forskelligt af vide af vores dyrelæger.

Kommentér på:
Fordomme om shetlandsponyerne

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce