{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
697 visninger | Oprettet:

Hvad vlle du gøre ved sådan en hest ? {{forumTopicSubject}}

I får lige det <b>hele</b> så vi ikke misforstår hinanden smiley så læs <b>alt</b> jeg har skrevet, da det har lidt med sagen at gøre smiley - tak på forhånd

De har en ridehal som fungerer som løsdrift, og vi arbejder natureligvis med hestene inde i den. (Vidste ikke lige hvor ellers jeg skulle skrive det xD)

Flicka blev for ca. 3 mdr siden flyttet ud til min veninde, hvor der i forvejen stod én lille pony og to store heste på omkring 1.65 - en hoppe og en vallak. Hoppen er min venindes, og hun havde haft en i ca. 3 mdr (vi fik hestene på samme tid smiley
Både ponyen, Flicka (min egen) og den anden hoppe (min venindes) er meget rare heste, som har stor respekt for heste, og vi træner utroligt meget fra jorden med dem for at gøre alt arbejde nemmere smiley

- Men Flaks (valakken, som er min venindes mors) er en <b>rigtig</b> bisse ! Ikke nok med, at han er meget efter de andre heste - <b>han er også efter os</b> !
F.eks. hvis man skal have hestene ud af hallen (undtagen den man skal bruge, selvfølgelig) og somregel smutter Flaks selv ud uden problemer, men nogle gange må man lige tage et tov om halsen for at få ham ud, men hvis det ikke lige passe ham, så kan han finde åpå at bide én. Hvis man så markerer, at det vil man ikke have, så stejler han sku op af en ! Ikke bare lige et lille hop, han springer frem mod en og slår ud med forhovene for at ramme én smiley ! Og hvis man ike flytter sig, så bliver han ved indtil man flytter sig, han er fuldstændig kold, ligemeget hvad man gør !
Vi har selvfølgelig prøvet at træne lidt med ham fra jorden, men der gør han præcis det samme ! Hvis bare man vil have ham til at bakke eller stoppe så gør han det, og han er fuldstændig ligeglad. Hvis man skal fodre og er nede for at åbne ledet, kan han finde på, at gå dirkete hen til én og skubbe og puffe til en, og hvis man markerer, at det vil man ikke have. Så stejler han op af en smiley !

Han kan også finde på at sparke ud efter en, hvis man skubber en smule til ham, for at få ham til at flytte sig for en. (ikke voldsomt selvføgelig, håber i forstår, de fleste her træner jo også fra jorden, så i ved nok hvad jeg mener smiley

Hvad søren gør man med sådan en hest ? :S vi har virkelig prøvet <b>alt</b> !
For nogle år siden (ved ikke hvor mange) boede der en hms-træner hos min veninde og hendes mor, som trænte rigtig meget hsm med ham - hun måtte give op fordi han var så træls ! (Ved ikke om det var det samme, jeg tror også det havde noget at gøre med hans dovenskab) - vi træner efter hendes metoder, som virker helt fanastisk på vores heste ! Det er kun Flaks jeg har mødt der ikke er rar overfor os smiley

Knus F&F
- Dette er ikke kritik af hesten, overhovedet, han er en rar hest. Men lidt småfarlig måske ? :S
Håber virkelig i gider at læse det igennem og komme med jeres bud


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad vlle du gøre ved sådan en hest ?
  • #1   9. dec 2008 <b>P.S.</b> !
    Det skal m¨ske lige siges, at han er lidt bedre efterhånden. - Jeg fandt ud af, at hvis man går og klapper og nusser med ham, så er han lidt nemmere at arbejde med. Man det går jo ikke, det er uden tvivl ham der bestemmer :S


  • #2   9. dec 2008 prøv at tag ham i grimen og kig ham i øjnene og sig med hårde ord det vil du ikke ha eller bare et nej
    du kan også gøre sådan når han stejler tag ham i grimen og læg ham til jorden det pjejer også at hjælpe
    hvor gammel er han


  • #3   9. dec 2008 Betina: Han er 15 år, og har ikke rigtig været i hænder de sidste par år. Ejer er dog begyndt at ride ham lidt igen. Hvordan skal jeg tage en hest på 1.65 som står på bagbenene med hovedet i verjet i grimen ? Syntes også det er lidt for voldsomt ,,

    knus


  • #4   9. dec 2008 han lyder meget som min hoppe engang var..
    og det tog lang tid for os at vindes hendes respekt og tillid

    kan tænke mig han er en yderst intelligent hest, dominerede, ved hvor stærk han er, osv
    er han fører hest i flokken?

    ham kunne jeg virkelig godt tænke mig at møde.. wow sej hest smiley

    det jeg kan sige med sikkerhed (da jeg ikke har mødt ham), så når først I har fået hul på hans hårde skal, så kommer resten meget hurtigere.. han skal lærer at mennesker er ledere men de behøver ikke være slemme ledere

    Men når ingen af jer tager hans fører position må han jo regne med at han er den stærkeste og klogeste.. det er hans instinkt der kæmper imod jer, da I prøver på at overtage hans plads


  • #5   9. dec 2008 nejnej ikke kigge i øjnene, så føler de sig truede..
    du vil jo gerne være deres ven ikke rovdyr, som kommer og æder dem


  • #6   9. dec 2008 Chira&suz: Han er leder - og har været det i alle hans 15 år smiley ! Så vi har slet ikke været i tvivl om, at det selvfølgelig var derfor. Det er bare rigtig svært at gøre noget som helst, når han slår ud efter os, og han bliver ved og ved indtil vi flygter fra ham :S når jeg går op på folden efter dem går jeg altid på den anden side af hegnet fordi han (på "hjemvejen") angriber mig hvis jeg er inde hos ham :S Jeg er ikke i tvtvil om, at hvis det var min egen hest ville jeg jo bare arbejde videre, men han er ikke min, og jeg vil ikke bruge alt min tid på en andens hest smiley

    - jeg ville heller ikke se ham i øjnene smiley

    knus


  • #7   9. dec 2008 F&F-Friendship forever
    kæft hvor er det dog ærgeligt at du bor i jylland for jeg tror jeg ved præcis hvad du kan gøre.. det eneste er at det tager tid og det ikke er for bangebukse (personlig er jeg fuldstændig kold i røver overfor heste, ligemeget hvor tossede de er)

    men det du kan gøre.
    - gå ud på folden og vær sammen med ham og bliv venner med ham, lad ham bare være, medmindre han kommer hen til dig. Stille og roligt vil du blive accepteret som en del af flokken.
    Når først du er med i flokken, kan du færdes omkring alle hestene uden skrammer
    - bidderi.. tag en læderjakke på og en masse tykke trøjer på indenuder.. og så bare ignorer ham når han bider.. hvis han ikke får noget ud af det så stopper han på et eller andet tidpunkt
    - stejleri... kæft det er bare farligt.. og de går ikke bare væk ved et trylleslag.. men lav øvelser med han i ridehuset.. du kan ikke få hans opførsel væk ved ikke at arbejde med ham

    men noget som bekymre mig er at I hele tiden lader ham bestemme.. nu vil det næsten være fastgroet i hans knold at han bestemmer ALT
    noget som en professionel HMS instruktør siger: vær gang hesten vinder en diskution får den 10 point, hver gang du vinder får du 1 point... hesten føler selvfølgelig ikke regnskab.. men det er nogenlunde sådan det gælder

    kan godt komme med flere ideer.. men kæft det er træls i bor langt væk.. for han lyder sørme sjov smiley


  • #8   9. dec 2008 Chiara&Suz .: Jeg har bare overhovedet ikke tid til at arbejde med ham - han er jo ikke min. Men han kommer også selv hen til os når vi er inde på folden. Jeg plejer også at være 100% kold. Også hvis hesten stejler - Flicka gjordet det, megt endda. Men han slår med forbenene efter os, og han går hen imod os, han er livsfalig fristes jeg til at sige :S han er fuldstændig ligeglad. - Hvis han var min egen var den ikke gået, så havde jeg knoklet løs. Men han er ikke mig, og jeg har Flicka at se til aå tiden er der ikke smiley

  • Christina C
    Christina C Tilmeldt:
    okt 2008

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 116
    #9   9. dec 2008 Han er muligvis sød, men også livsfarlig. Det er nødvendigt, at I får gjort noget ved sagen af hensyn til både jer og hesten.

    Start med at få ham grundigt undersøgt af en dyrlæge. Aggression er (med undtages af genetisk patologisk adfærd, hvilket er enormt sjældent) altid et symptom. Smerte er den største udløser af dette symptom.

    Noget af forklaringen findes sandsynligvis i hans fortid. Andet ville overraske mig.

    Hvis dyrlægen frifinder hesten, starter I med at samle alt den information, som I kan komme i tanke om vedrørende den hest. Historie, tidligere sygdom, alder, nuancerne i hans adfærd, ridestil, opdrætter osv.
    Enten bør I finde og kontakte en professionel adfærdsbehandler via de sædvanlige kilder, eller også kan I sende mig en mail på: christina@moonhorse.dk
    Skriv alt relevant ned. Så kan jeg hjælpe jer med at finde en adfærdsterapeaut elev, som har kompetancerne til at hjælpe jer. (Som elever tager de sædvanligvis kun dække af transport.)

    Jeg må råde jer til, at være meget kritiske med de råd, som I får på et offentligt forum. Der er INGEN, der kan diagoniserer hesten præcist ud fra 10-15 linjer på nettet. Folks meninger er gode, men bunder ofte i deres erfaringer med 2-3 heste i deres liv, hvilket ikke er kompetent nok til at guide andre igennem adfærdsproblemer.
    Jeg har været ude hos flere klienter, der bittert har fortrudt "gode råd" på div forums.


  • #10   9. dec 2008 Christina C: det lyder vildt smiley !
    Han er jo "bare" blevet sådan her, fordi han ikke har været så meget i hånder de sidste par år - han var super sød for et par år siden, og ingen problemer på denne måde med ham. Det er også kun overfor andre end hans "moar" han er sådan, så tror ikke han er syg eller har smerte.

    knus


  • #11   9. dec 2008 F&F-Friendship forever
    hvis du ikke gider arbejde med ham på nogen måde.. kan problemet være MEGET svært at løse

    Men i kunne få fat på en meget domenerende hest som så ville tage hans førerplads og så ville han være banket lidt på plads af en anden hest (i kan låne min haha)


  • #12   9. dec 2008 Chiara&Suz .: Jeg gider godt - jeg har ikke tid. Jeg kan da ikke droppe min egen hest for at arbejde med ham ? Jeg vil egentlig bare gerne undgå at være i fare hver gang jeg skal fodre dem - hvilket er hver dag :S


  • #13   9. dec 2008 F&F-Friendship forever
    så giv han hans mad først... det kan være det hjælper


  • #14   9. dec 2008 Chiara&Suz .: Han får sin mad først.


  • #15   9. dec 2008 en hest føler sig ikke truet fordi man kigger den i øjenene
    den skal ha at vide der er dig der bestemmer
    har selv haft en hest det har stejlet op ad mig da kom dfen til jorden og siden har den ikke gjordt det ps kiggede den også i øjenene og fik at vide det ville jeg ikke ha


  • #16   9. dec 2008 Cacilie: Vi har for det meste et trækketov i hånden - som du forslår med pisken smiley

    Betina: hesten føler sig truet hvis du ser den i ansigtet - og specialt hvis du ser den i øjnene ;o det er forkert brug af kropssproget. Den ser dig som et rovdyr (mennesket er jo e rovdy, set i hestens øjne. Og ved at se den i øjnene er du meget truende)

    knus


  • #17   9. dec 2008 der er ingen af mine heste der har fuldt sig truet ved at kigge dem i øjenene
    den føler sig truet ved du pisker den eller bare viser den en pisk


  • #18   9. dec 2008 Betina: Så har de fået nogle tæst med pisken smiley jeg kan have en pisk oppe i hovedet og flagre rundt med den i hovedet på Flicka - hun er ligeglad fordi jeg har lært hende, at pisken ikke er farlig smiley
    - men hesten ser dig altså som et rovdyr, og når du ser den i øjnene gør du præcis som et rovdyr der er på vej til at angribe smiley

    Knus


  • #19   17. dec 2008 Jeg syntes ikke det der med øjnene er en super god idé, men rovdyr får respekt ved det, slå blikket ned hvis han gør noget godt, fremskridt, ikke stejle, sparke o.s.vmen når han gør det skal han dælme have af vide at det bare ikke er okay han er på DIT teritorium og det må han bare acceptere! ikke at han skal total nidstirres eller noget self. det med pisken syntes jeg mest der hjælper hvis man får den til at svirpe, ikke ramme hesten, men svirpe ved siden af en, bedst hvis hesten bliver lidt bange, ikke panik, men bakker væk. Men bedst hvis du får en prof. til at kikke på den og se hvad man kan gøre, eller måske få den opstaldet ved én det her en kæmpe forstand med sådan nogle heste. håber det kan bruges, eller bare lidt til hjælp, held og lykke med hesten


Kommentér på:
Hvad vlle du gøre ved sådan en hest ?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce