{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
701 visninger | Oprettet:

Skal hjælpe med ponyen-håndtering ok? {{forumTopicSubject}}

Jeg har lovet at hjælpe med min venindes pony, men vil lige høre hvad i siger herinde. smiley

Min veninde har en Fjordhest på ca 1,45cm. Hoppen er 9 år og de har haft den i 2 år.
Jeg laver lige nogle samligninger, så i kan se hvor meget der skal arbejdes med smiley

Longering: <b>da de fik den</b>: Gik okay, men flippede når pisken nærmede sig (derfor lagde de den på hylden)
<b>nu</b>: Hesten bliver sat i longe - jorder rundt på banen og vender bagpart mod ejer. Hesten bukkder som en gal og hvis hun bliver sur går hun ind mog ejer (truende) og stejler mod hende

Ridning på bane: <b>da de fik den</b>: Hesten havde gået Lc-klasser, men havde stået stille et års tid forde den var med føl (hesten tabte dog føllet inden nye ejere fik den) Da de fik hende havde hun svært ved at galoppere og hun syntes, at det var kedeligt på banen og hun gik ikke ret godt. Derfor droppede de det og red ture på hende(meget dum beslutning, for...)
<b>Nu</b>: Hesten jorder rundt på banen og lytter IKKE en sk*d til hvad man fortæller den. Hun gør som det passer hende og har en enkelt gang tordnet igennem hegnet :S

Tur ridning: <b>da de lige fik den</b>: Hesten var super sød og gjorde som der blev sagt (hn var dog MEGET stædig og ville gerne bestemme - men styrbar.)
<b>Nu</b>: Ejer tør ikke ride på den - hun jorder afsted og lytter ikke til rytteren. (Ejer har dårlige knæ, så det er selvfølgelig lidt svært for hende at styre med benen, så hun får ondt, og rider den derfor ikke overhovedet.)

Lidt info: Ejer er 15 år, havde fået undervisning i et par år da de købte ponyen. Ejer og hendes mor købte ponyen sammen og skulle dele den. Moren har aldrig fået undervisning, kun redet en smule på hendes søsters heste. Men aldrig <b>lært</b> at ride. Og hesten har vist fåt lov at bestemme ALT for meget smiley !
Ponyen er begyndt at jage de andre to ponyer væk når de skalspise og hun er meget ond overfor dem og mennesker. (Hvilket er begyndt efter den ikke bliver redet så meget. Deror tror jeg ikke på, at det er fordi de er syg eller har ondt.) Hendes mor vil nu have, at hun begynder at ride den igen, men hun er mildest talt panisk for at ride på den, og hun spurgte mig i dag om jeg ikke ville hjælpe hende - hvilket jeg syntes kunne være en sjov udfordring, og derfor sagde jeg, at jeg gerne ville hjælpe hende.

Jeg regner med, at jeg tager derhen fredag eller mandag sammen med ejer, og så laver vi lidt øvelser fra jorden (følg mig. Stå. Bak. Flyt bagpart og sådan lidt enkel ting) hvis hun ikke vil høre efter, slipper vi hende fri og så kan hun få lov til at løbe frit og så kan vi med kropssproget vise lidt at hun skal høre på os (Håber i ved hvad jeg mener smiley - Selvfølgelig bliver det "fikset" efter hvordan ponyen reagerer på de forskellige ting. Så kan ejer øve i weekenden med ponyen, og jeg kan komme og hjælpe engeng imellem.

- Når det er påplads (ca. efter 14 dage regner jeg med. max.) regner jeg med, at vi skal lære hende at gå i longe. Vil lære hende det på samme måde som jeg gjorde med Flicka - en rebgrime og et tov på ca 4,5 meter og vise hende ud. (Styre hende fra skuldren og arbejde ud fra det)

Så kan vi begynde at longere hende "rigtigt" når det er på plads, og når hun er super sød der, kan jeg smide ejer på ryggen mens jeg longerer. Når det er fint kan hun jo så selv ride hende på banen. Så kan vi lære hende nogle ting, så det bliver sjovt at være på banen og ikke bare "slavearbejde" smiley

Lyder det ikke rimelig fornuftigt ? Eller er jeg helt ude i tovene ?
(Selvfølgelig bliver arbejdet rettet mere til efter hestens behov, og så må vi se hvordan hun tager det at arbejde fra jorden)

- håber virkelig nogle gider at læse det igennem og skrive hvad de mener smiley
Knus F&f

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skal hjælpe med ponyen-håndtering ok?
  • #1   14. dec 2008 Arh det var godt x)
    Vi snakkede om det - hun var mere til ideen med at smide en chambon eller noget på og sige "du skal " men vi blev enige om at starte fra jorden. Så vi er sikre på, at hun forstår hvad hun skal, og ikke bare løber rundt i forvirring smiley

• #2   14. dec 2008 Sophia&Jolly smiley *HIS* ~ Natural HMS !: Jeg syntes ellers jeg havde gjort mig meget onhyggelig "Vi retter selvfølgelig arejdet til efter hesten". Desuden er det jo bare til at lære hesten "stå, bak og flyt bagpart" håber sku ikke det tager flere måneder at lære den det smiley regner da med at vi skal arbejde med den længe inden hun kan ride den igen.

• #3   14. dec 2008 Desuden kender jeg ponyen meget godt - og hun har trænet med den fra jorden, så den kender det godt smiley

• #4   14. dec 2008 Sophia&Jolly smiley *HIS* ~ Natural HMS !: Okay. - Hvis det tager længere tid, farer vi selvfølgelig ikke bare videre - vi venter til hesten er 100% klar ! Jeg ved bare, at ponyen er meget lærenem, så tror ikke det kommer til at vare længere, hvis bare ejer gider arbejde med den smiley

• #5   14. dec 2008 det der, kan jeg lig !!!
    - Endelig en der ved hvad ridning drejer sig om!!
    Heste er ikke robotter, og de skal læres på deres egen måde, de gør jo bar det samme mod os, som vi gør mod dem, når de sparker og bukker ..

Damm girl, du har et godt hoved, og du kan komme langt med det xD

Held og lykke !!!!!!!

• #6   14. dec 2008 Jeg vil mene at det godt kan tage mere end 14 dage sådan som hun opfører sig.
    Det skal suværent være hesten der bestemmer arbejdstempoet og det kan godt tage mere end 14 dage inden såda en hest er klar til at en rytter.

Jeg kender altså tilfælde af lignende heste - og der tog det en yderst dygtig træner mere end 14 dage at reinstallere jordarbejdet
    Og så vil jeg desuden regne med at den skal have både dyrlæge og kiropraktor inden den er klar til en rytter.

• #7   14. dec 2008 det lyder som en fin ide, du kan evt. ogsp træne tricks med den, hvis den synes det er sjovt (:

• #8   14. dec 2008 Jeg vil til at starte med ikke træne tricks med en problemhest. Heste der generelt er stressede kan have svært ved at kapere trick træning oven i hatten også - det er erfaringen fra min egen og andre problemheste.

Så derfor fraråder jeg tricktræning indti hesten lige er faldet noget mere til ro - alternativet er at få en dygtig træner ud som kan finde årsagen og roden til jeres problemer med hesten.

• #12   15. dec 2008 • Cille - Team WildUs •: Tak da smiley det er første gang jeg får atvide, at jeg kan bruge hovedet xD heh tak
    '
    Team BBH | Kia&Light .: Hvis det tager mere end 14 dage venter vi selvfølgelig - men hun har i forvejen trænt fra jorden med den, så den kender systemet smiley vi skal ikke lave tricks smiley

Lærke M: Selvfølgelig - jeg skal bare hjælpe dem og vær "hende den onde" som sætter sig igennem når hesten ikke vil - på den måde er min veninde hele tiden den søde, og det gør det nemmere at føre dem sammen smiley

Alle: Tusind tak for god respons smiley

• #13   15. dec 2008 Jeg vil i hvert fald mene at det kan tage betydeligt mere end 14 dage at få sådan en på ret køl - taler af personlig erfaring - arbejder selv med min egen hest - som er problemhest - eller stresshest

• #14   16. dec 2008 Team BBH | Kia&Light .: Når nu hun har arbejdet lidt med den ? Men hvis det tager længere tager vi selvfølgelig tiden til det - vi begnder ikke på noget som helst før den er kla til det smiley

Kommentér på:
Skal hjælpe med ponyen-håndtering ok?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce