{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
908 visninger | Oprettet:

'Naturlig' samling ? hjælp... {{forumTopicSubject}}

Mig og min hest Filur, synes efter min mening at være kommet langt. Mit sidste mål har været at kunne få ham i en langsom galop, som kræver balance og styrke. Det mål er opnået! Det er ikke en super skridt-langsom galop.. men rigtig god for os.

Nu begynder jeg at gå mere op i at hesten skal samle sig, og forstå at det er vigtigt, da min hest bare går med hoved som han vil holdt ned og strakt ud, dog ikke hvis det genere mig, hans holdning.
Men jeg kunne bruge nogle gode råd til hvordan jeg får Hans bagpart 'med ind under sig' og hoved lidt ned og ind mod bringen ik for meget self. men det skal være uden at man skal have en stram tøjle der holder hoved, da han bare vil bakke pga. et træk i tøjlen betyder bak. Jeg er klar over at det vil tage lang tid, og jeg har gerne tålmodigheden smiley
Nogle der kan hjælpe ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  'Naturlig' samling ? hjælp...
  • #1   28. dec 2008 Hvad med noget volte træning smiley ?

    Det er også vigtigt at tænke på - har han musklerne til at gå samlet?

    Jeg træner i longe med kapsun, hvor jeg lige så stille prøver at få ind. bagben ind til tyngdepunktet. Versader er også guld værd.

    Kig evt her: www.ravnholm.dk <-- klassiske øvelser fra jorden+ryggen.


  • #2   28. dec 2008 versader hvad er det nu det er ?
    Jeg får ham tit i volde/træner det.
    jeg versader er det, det hvor han flytter bagparten rundt eller er det, det hvor han går sidelæns for han kan begge dele, begge ting fra jorden og det første også fra ryggen smiley


  • #3   28. dec 2008 Det er også et af mine store problemer med Marquis, han har fået rygproblemer fordi bæringen ikke er god nok. Jeg er begyndt at træne styrketræning fra jorden. Jeg træner ham med kapsun på en meget lille volte, hvor han skal lære selv at gå lige på sporet og komme om på bagparten. Min veninde har lært teknikken i tyskland, hendes hest har været i træning pga. kissing spines. Og jeg må sige at det er helt imponerende hvordan den træning virker. Marquis har i løbet af bare 2 dage lært at gå lige på sporet, og er næsten helt inde at bære selv. Det er en meget effektiv træningsmetode til at styrke hestens ryg og bagparti. Og UDEN at den er spændt ind med glidetøjle og indspændinger.

  • #4   29. dec 2008 vildt.. hvordan gør man ? vil du forklare lidt dybere ? smiley ved ik hvad fx kapsun er

  • #5   30. dec 2008 Den langsomme galop tyder på at den sætter sig godt på røven og bruger bagbenene .
    Halve parader burde hjælpe til at få den endnu mere på bagbenene smiley

    Jeg selv træner hesten ned og frem og tager bare lidt fat i tøjlen og så ligger hesten der bare ;D


  • #6   31. dec 2008 men hvis jeg tager i tøjlen sænker jeg bare hans fart/ stopper ham + når jeg siger wow, og han tager ikke hoved ind, han forstår slet ikke han kaán tage hoved ind. . det er det som jeg synes der er problemet

  • #7   1. jan 2009 En kapsun minder meget om en trense uden bid og så har den et kæmpe næsebånd hvor der sidder ringe på hele vejen rundt. Via disse ringe sender man impulser til hesten, ved små ryk i longen. På denne måde søger hesten selv i holdning og korrekt bæreing. Det hele går ud på at hesten selv skal finde balancen uden støtte fra rytteren, og lære at træde ind under sig. Derfor longere man på en meget lille volte. laver en video af min træning en af dagene som jeg lægger ind. :o)

  • #8   1. jan 2009 kan man købe en kapsun i alle rideudstyrs butikker ? fx ridesport som er min nærmeste butik, eller skal man bestille dem fra nettet ?

    når man så har kapsunet og sender hesten ud på en lille volte, kommer det så bare af sig selv ? eller skal man trække let i kapsunet ?


  • #9   2. jan 2009 Jeg har været inde og kigge efter kapsun og har set nogle nolyn kapsun, hvor der ud over den tykke næserem i nylon og polstret er der en tyk "metal" stang der kan "knækkes/bøjes" langs næseremmen og der sidder 3 ringe og i midten stikker den ekstra ud.
    Når jeg kigger på billeder af folk dr træner med kapsun er der ingen "metal stang" langs næseremmen ?! Er det en uden jeg skal have fat i ?
    Hvad er forskellen ? er forvirret !
    Hvad skal man gøre ud over at sende hesten rundt ud på volter ?


  • #10   4. jan 2009 Akademisk træning fra jorden.. prøv med nogen halve parader, eller parader fra trav så han virkelig skal have bagparten ind under sig i korte øjeblikke.. Evt saml ham ved hjælp af løslongering..

  • #11   4. jan 2009 Jeg startede også med en nylon kapsun, men har nu købt en i læder. Da det er meget vigtigt at den sidder som den skal og ikke rutcher rundt i hovedet på hesten. I dag prøvede vi at tage det næste skridt. Det var har lært på kapsunen, skulle så prøves på hesteryg. Jeg har aldrig føldt mig sådan i balance med min hest før. Det var helt vildt, og jeg troede ikke at min hest nogensinde ville kunne trave så stort. Jeg red for løse tøjler og skulle kun ride med sædet og styre med min vægt.....det var bare så fedt. Laver en video og lægger ind.

    Mht. Kapsun, jeg vil tro at man kan få læder kapsuner i alle rideudstyrsbutikker, ellers kan de nok bestille dem hjem.


  • #12   4. jan 2009 Man giver hele tiden små impulser i longen, lige som når man holder spil på tøjlen med fingrene når man rider. Volten skal ikke være særlig stor da det er nemmere for hesten at træde på invendige bagben og finde den naturlige balance. Ja det virker måske lidt ulogisk, men når man har prøvet denne metode kan man se at det virker :o) Hvis I googler kissing spines, kommer der en masse emner frem med anatomisk korrekt ridning.

    denne hjemme side er også rigtig god, dog står det på tysk. www.arr.de


  • #13   4. jan 2009 Jannie: Hvilke øvelser har du brugt.. Jeg vil gerne træne akademisk, men kender ikke så meget til det..

  • #14   4. jan 2009 Fidde - jeg er faktisk også først lige begyndt at lære det. Men det jeg har lært indtil nu virker bare super godt. Begyndet egentlig på det fordi min 3 års skal tilrides til Feb. og synes ikke jeg kunne tillade mig at tage mine dårlige vaner fra den gamle med over på hende. Først har jeg som sagt trænet fra jorden med kapsun, hvor det handler om at få hesten om på bagparten og gå lige på sporet. ( ved ikke hvad de forskellige øvelser hedder) nu træner jeg på hesten. Jeg bruger kun mit sæde og min vægt når jeg rider, og så korrigere jeg kun med invendige tøjle. Udvendige tøjle bruger jeg slet ikke. Så handler det om at sidde helt lige på hesten og så styre den med dine sædeben. Træd godt ned i bøjlerne og gør dig lang. rid rundt på en volte, hvor du lægger indvendige hånd frem, og løfter op ad for at få hesten til at søge ned. Dette har samme effekt som de impulser man giver med kapsun.

  • #15   5. jan 2009 Okay tak.. Vil jeg prøve, men rider ikke med hverken kapsun eller trense på den unge.. Kun den gamle, og hun kan godt..

Kommentér på:
'Naturlig' samling ? hjælp...

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce