{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
803 visninger | Oprettet:

lever uden saddel! {{forumTopicSubject}}

her for tiden rider jeg ikke med saddel da jeg har fundet ud af at alle dem jeg har redet med ikke passer ham...

og det går allerede fremad med ridningen, han er unghest, og han er blevet meget mere lækker at ride..

kunne det være fordi sadlen har passet dårligt eller fordi heste bar i det hele taget går bedre uden saddel?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  lever uden saddel!
  • #1   9. jan 2009 Hvor ung er han ?

Man skal passe på med at ride ungheste uden sadel, indtil de har fået de rigtige muskler på ryggen..

Men jeg vil mene det er bedre for hesten at ride uden sadel.

Et alternativ var måske at tage en bareback(underlag med gjord, se evt. min mysla, der er vidst nogle billeder af den) på, og evt et underlag indenunder (skumgummi(de orange man tit har på islændere), lammeskind, gele o.lign.)

• #2   9. jan 2009 han er 5 hvis man tager efter den 1 januar , men ellers er han kun 4 ..
    forstår ik helt, hvad skal jeg bruge som underlag ? smiley

• #3   9. jan 2009 Huskede forkert, havde ikk et billede af en bareback..

Bareback : http://www.shop4horses.dk/shop/ImagePopup.asp?Title=Barebackpad&Image=/images/1201-p.jpg&ProtectMessage=

Gelé underlag: http://hyldahl.ziteman.com/productcatalogue/underlag/1horsesaver%20gele_200_200.jpg

eller et helt 3. underlag..

Hvis du har/kan skaffe en bareback, så smid et eller andet underlag indenunder (fx. et gele underlag...)

Jeg vil ikke mene han har muskler nok i ryggen til at du rider helt uden noget..

• #4   9. jan 2009 Hey vil gi kathrine ret i at man skal passe på med at ride ungheste uden sadel.. Eller dea skal man generelt med alle heste. Jeg tror ikke at den går bedre uden sadel, men sadlen kan sagtens have gjort at den ik dårligt.. Den kan have siddet og generet eller f.eks. været for lille så hesten ikke har kunne danne de muskler der skulle til for at bære en rytter.. smiley

• #5   9. jan 2009 majs på dåse - Sprogspadser!! xD

Self. skal man da også passe på ved de andre heste, men ikke på samme måde... smiley

Men det skader ikke at ride unghesten uden sadel engang i mellem .

• #6   9. jan 2009 katrine h
    ved mig er gele bandlyst, hesten kan ikke svede igennem det og det er ikke ventileret og derved får hesten varme knubber i saddel lejet der klør og ireterrer.. smiley

• #7   9. jan 2009 Rebecca, nu med 3 stædige shettere !

Den havde jeg ikke lige tænkt på smiley

• #8   9. jan 2009 Ville ikke ride unghest uden sadel, da man ikke kan lave ordentlig letridning -hvilket er vigtigt for ungheste, da de så kan bruge ryggen .

Bomløs sadel ! smiley

• #9   9. jan 2009 Kathrine H
    Fungerer de der barebacks ikke bare som et underlag ?

• #10   9. jan 2009 ©AM + HUGH JACKMAN smiley .

Jo, også derfor jeg vil foreslå at lægge en underlag indenunder..

Men generelt vil jeg heller ikke anbefale at ride ungheste uden sadel.
    Jeg har gjort det én gang i det år min hest har været ridevant...

• #11   9. jan 2009 Jeg kan også varmt anbefale en bomløs sadel! De har ikke nogen bom, så der er ikke rigtig noget der kan være for smalt eller bredt. I de fleste modeller er der dog en hård kant henover manken, med hesten skal have en ekstremt høj manke for at de ikke passer, efter hvad jeg har erfarret. Derudover kræver de et specielt underlag, der beskytter rygsøjlen mod trykket fra rytteren. Derfor er det en fordel at ride med bomløs, fremfor uden sadel. Man lægger alt sin vægt koncentreret på rygsøjlen når man rider uden sadel. Men jeg vil dog våge at påstå at det er bedre at ride uden sadel, end med en sadel der ligger dårligt/trykker.
    En bomløs skal heller ikke tilpasses eller udskiftes når hesten får flere muskler, den former sig efter hestens ryg smiley

Så mit bud vil være at få fat i en bomløs, de er ikke dyre. Se fx. www.hooks.dk
    Fra ny koster sadlen 2695 og underlaget 579,- dvs. 3274,- SEK. Dvs. i danske kroner er det: ca. 2300 kroner for en spritny sadel der er fantastisk at ride i smiley

Mvh. Stine

Mvh. Stine

• #12   9. jan 2009 Kathrine H

Ville stadig anbefale noget med nogle stigbøjler der gør at man kan rejse sig fra hestens ryg , men en ridegjord eller en lammesadel duer heller ikke da vægten man lægger i stigremmene kun lægges på en rem over ryggen, istedet for at fordele vægten .

Stine C

iih, hvordan overtaler man sin parts ejer til at købe sådan en ?

• #13   9. jan 2009 ©AM + HUGH JACKMAN smiley .

Det ridning jeg har redet på min unghest har været skridt i højst 15 min på en ridebane..

Jeg vil også foretrække noget med stigbøjler når man øger farten...

• #14   9. jan 2009 Kathrine H

Det er når man står i bøjlerne at al vægten bliver samlet på en rem .

Jeg købte en ridegjord, stigremme og stigbøjler i håb om at kunne ride uden sadel og virkelig mærke hesten, men have støtten fra stigbøjlerne så jeg ikke gled rundt på ham . Men jeg begyndte også at lave noget med let sæde og letridning og bagefter kunne jeg se at han havde trykmærker på ryggen der hvor ridegjorden havde siddet smiley
    - der skammer man sig altså !
    og har læst mig til at en lammesadels stigremme'dimser også kun støtter på en rem .

• #15   9. jan 2009 Jamen den bomløse er jo med stigbøjler smiley

Har et billede hvor jeg rider i den, er godt nok lidt svært at se, men man sætter skam bare helt almindelige stigremme med sitgbøjler i smiley Og gjorden er helt almindelig dressurgjord.

http://www.hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=75951

Mvh. Stine

• #16   9. jan 2009 Hov, det var ikke til mig det med sitgbøjlerne kan jeg lige se smiley

Men "©AM + HUGH JACKMAN smiley ." når man først har redet i en bomløs er det som at sidde i en sofa. Så hvis du kan finde en, og lade ejeren prøve at ride i den, så er det nok det første skridt på vejen smiley

Mvh. Stine

• #17   9. jan 2009 Stine C

Haha, synes også det var en lidt mærkelig besked smiley
    - men mente du dette billede:
    (link fjernet) 22:27:34

hun har fået det anbefalet af en "hestevisker-noget", så håber hun køber en smiley

• #19   10. jan 2009
    ©AM + HUGH JACKMAN smiley .

Ja, det var det billede jeg mente, men det var kun for at vise det med stigbøjlerne, som der jo ikke var nogen grund til alligevel ;o)

Og jeg håber for dig og ejeren, at hun får købt sådan en sadel. Jeg er i hvert fald uendeligt glad for min smiley

Mvh. Stine

• #20   10. jan 2009 hej alle, tak for hjælpen, men en bomløs ligner den en alm, saddel? eller er det noget man ikke kan bruge til stævner osv?

• #21   10. jan 2009 Den ligner til dels en almindelig sadel. Prøv at gå ind på google og søg på "bomløs" og se de billeder der kommer frem smiley

Ved faktisk ikke om man må ride med dem til stævner og sådan, det gør jeg det ikke så meget i smiley

Mvh. Stine

• #22   10. jan 2009 *stald methmann-sunny&marlene* M

Der findes en masse forskellige slags bomkøse, nogle må man starte med , andre kan man spørge stævnearrangørene om lov .

Min veninde har en til salg som man godt må starte med smiley

• #23   10. jan 2009 okay og de fungere ligesom en normal saddel? smiley

• #24   10. jan 2009 Haha, bomkøs . x)

Ja da ;D
    har ikke selv redet med sådan en "rigtig" bomløs, men har læst mig til at man kan mærke hesten meget bedre end en normal sadel .

- og med "rigtig" bomløs mener jeg sådan en her:
    http://horze.dk/images/products/41/10/14280_L.jpg

• #25   11. jan 2009 ©AM + HUGH JACKMAN smiley .

Når jeg rider med min bareback er det uden bøjler, dermed er der ikke noget tryk fra dem smiley

• #26   11. jan 2009 <b>Kathrine H</b>
    Men så er det jo det samme som at ride uden sadel
    - man kan ikke rejse sig fra ryggen S:

• #27   11. jan 2009 Ikke helt, hvis man har noget blødt mellem hesteryg og rytter. Og det er der jeg bruger barebacken...

Men nu skal det siges at jeg kun har redet hende én gang uden sadel, og det tager hun ikke skade af, når man bare har skridtet i et kvarter..

• #28   12. jan 2009 Kathrine H
    Nej'nej, jeg beskylder dig skam ikke for noget jo x)
    Har også selv redet hjem fra ridehus uden sadel på Sietse, skridt i ca 15 min .
    Det er mere når man træner, specielt trav , at det vil være bedst at kunen rejse sig fra ryggen smiley

• #29   12. jan 2009 ©AM + HUGH JACKMAN smiley .
    Jeg bruger også sadel når ridningen bliver mere "intens", og man bliver nødt til at lette trykket fra hesten.

Men min indstilling er at hesten ikke er skabt til at ride på, og derfor er det bedst med så lidt som muligt på ryggen.
    Tænk på hvor ubehageligt det må være at få stramt gjorden hårdt ind, især for en unghest da det hele er meget nyt.

• #30   12. jan 2009 Kathrine H

Ja, det er med sådan lidt .. ehm, blandede følelser at man rider som man gør . Jeg ser også helst at hesten ingen sadel har på, men det bliver bare noget skidt når nu det er unge heste - men også generelt . Vi sidder jo der og "holder" på rygraden, så den ikke bare kan bevæge sig som den vil .
    Bomløse sadler -det er vejen frem ;D

• #31   12. jan 2009 ©AM + HUGH JACKMAN smiley .

Nogle gange når jeg kommer til at sidde og virkelig tænke på hesten og det vi bruger den til, har jeg allermest lyst til aldrig nogensinde at sætte mig op på hesten..

Og nu når du nævner det, forstærker det lige min medfølelse for hesten: "Nu er det jo en unghest" .. Hvis hesten ikke fra starten af har musklerne, viser det jo bare at hesten ikke er skabt til det..

Puuh, må hellere stoppe med at tænke så meget, til sidst ender det jo med at jeg aldrig sætter mig op på en hest igen :S

Bare så du ved det, er det ikke på nogen måde et angreb mod dig, det er bare mig der har meget medfølelse med hesten;)

• #32   12. jan 2009 Kathrine H
    Ja, kan sagtens følge dig .
    Men hesten kan jo trænes op til at bære os , og husk på at hesten også nyder udfordringen i at blive reddet smiley
    - det er derfor man går ture med sin unghest så den kan få nogle muller smiley

• #33   14. jan 2009 ejj hvor er jeg træt af at have part og ikke egen hest engang i mellem!
    Rainy har sådan en klassisk møgsadel!!
    Rider næsten altid uden saddel men kan mærke at hun prøver at skåne sin rygsøjle når jeg gør det og så er det jo ikke til at ride! Så lige nu bruger jeg en gjord med et tykt lamme underlag. Men vil gerne have bøjler så jeg måske kan få hende tl at bruge sig rigtigt.. Men kan jo ikke bruge bøjler på gjorden!! arg!

• #34   14. jan 2009 ©AM + HUGH JACKMAN smiley .

Igen, der kommer det frem at hesten ikke er skabt til at bære os "da den skal trænes op til det" ...

Men jeg har ikke noget imod at ride heste, bare man gør det så meget som muligt på hestens præmisser og man gør det så skånsomt for hesten som muligt...

Men jeg tror jeg vil stoppe denne "diskution" med dig (eller hvad jeg nu skal kalde det xD ) da det vidst kommer væk fra emnet .. Hehe smiley

• #35   14. jan 2009 Katrine P
    Præcis !

Kathrine H
    Haha, fair nok ;D

• #36   16. jan 2009 Nu hvor vi har gang i emnet:

Er der slet ikke nogen alternativer til bomløs saddel? Vil så gerne kunne lette mig fra hendes ryg uden at belaste forkert...
    Red med engelsk sadel i dag og har det bare dårligt med at lægge den på hendes ryg!! den er så tung!! Men tror også det er skidt kun at lave nedsidning!
    Har bare ikke mulighed for at købe en bomløs når jeg ikke har egen hest!!

• #37   16. jan 2009 Katrine P:

Du kan købe det underlag der bliver brugt til bomløse sadler, det er det der er hele humlen :o) Det fordeler vægten over hele ryggen, og ikke på rygraden. Sådan et koster omkring 500,- Lidt billigere end en sadel ;o)

• #38   16. jan 2009 virker det også uden saddel og bare med en gjord?

• #39   16. jan 2009 Tror godt man kan bruge det bare med gjord, har ikke prøvet. Men hvis du ser underlaget, kan du se hvordan det ligger sig uden om rygraden :o)

• #40   17. jan 2009 kender dem godt... Men hvis man har gjord på med bøjler er det vel det samme med hensyn til at trykket ligger et sted?

• #41   17. jan 2009 Det kan du have ret i, jeg vil dog mene at de fordele en smule mere end uden sådan et underlag. Om det er "godt nok" skal jeg ikke gøre mig klog på :o)

• #42   17. jan 2009 okay smiley
    Tak for svar smiley Hvis andre ved noget må i meget gerne sige til smiley

• #43   18. jan 2009 Katrine P

man kan jo stadig ikke rejse sig fra ryggen smiley
    - vil virkelig også gerne have "min ejer" til at købe en bomløs .. men nu har hun lige købt en western sadel .

• #44   18. jan 2009 Tanken var så hvis man tog rygsøjlefriheds-underlag + gjord + bøjler..
    Men vil tro at trykket stadig lægger sig ved gjorden?

Øv hvor surt!

• #45   18. jan 2009 Underlaget fordeler jo for en hel sadel, det er det det er "bygget" til .
    Men tror det er meget svært - hvis ikke umuligt - at lave et underlag der kan mildne trykket fra en ridegjord med rytters vægt i bøjlerne.
    - hvis det giver mening .

Så skal man have et ORDENTLIGT lag lam på og det der bareback-underlag

• #46   18. jan 2009 okay super.. det er også min tanke!
    Hvor er det dog irriterrende!

Kommentér på:
lever uden saddel!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce