{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
555 visninger | Oprettet:

For tidlig samling? {{forumTopicSubject}}

Jeg faldt for noget tid siden over denne her video : http://www.youtube.com/watch?v=-U1uHB-Zwmk&feature=related

Synes det så ret pænt ud, men så opdagede jeg at hesten kun er 5 år. Har endda hørt at islændere først er klar til at blive tilredet som 4-6 årig..

Hvis jeg så en hest, endda en 5 årig, der blev redet i en falsk piaff uden samling, bag lod, for stramme tøjler eller andet, ville jeg tænke FØJ!, men den her hest går da nogenlunde samlet og let foran.

Eller har jeg set forkert? er lidt ny indenfor det smiley
Men hvad synes i om at lave så høje øvelser med en unghest, når det gøres på den akademisk, klassiske måde?

Vh. Lærke

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  For tidlig samling?
  • #3   10. jan 2009 synes slet ikke det ser godt ud?

i piaffe for hånden irriterer den sig med halen, og i piaffe med rytter løfter den bagparten?

• #4   10. jan 2009 men generelt siger man vel i akademisk: piaffe før galop? smiley

• #5   10. jan 2009 Røsle.. GLÆDELIG JUL HG smiley

Piaff før galop? Hvor faaen, står det? :s

• #6   10. jan 2009 Jeg kan godt se at den er lidt irriteret, men jeg tænker mere på den måde den går på..

Manglende energi og sving, lagde jeg ikke yderligere mærke til, tænkte bare at islændere ikke har de vildeste bevægelser, men nu jeg tænker over det, er det utrolig tamme bevægelser den udviser..

Ville bare høre jer, om det ikke var alt tidligt. Der fik jeg da et svar, og mere til smiley

• #8   11. jan 2009 Da jeg i sommers kiggede efter en unghest, var jeg også mest opsat efter en rå 4-5 årig, da jeg er imod 3 års tilridning, og jeg ville gerne tilride med det samme, når jeg havde lært unghesten alle basistingene. Så fandt jeg Elinor, og hun fylder 5 inden længe, så det synes jeg er en meget passende alder at tilride stille og roligt i. Hvis hesten som 3 årig lige bliver trukket med et lille barn på ryggen, og lærer at have sadel og hovedtøj på, samt bliver forberedt godt fra jorden er det fint, men jeg er meget imod at man begynder at ride på den 4-6 gange om ugen i dressur, og hesten bliver revet "til biddet", skal til materielprøver, sadelkåring, under testrytter o.s.v

• #9   11. jan 2009 det ved jeg sgu ikke, har bare hørt et eller andet klogt hovede sige piaffe før galop?? xD

• #10   11. jan 2009 Jeg har lige fået fortalt af Marianne fra Paradisgården, at det er en skrøne at islændere er udviklet senere end alle andre heste, og at hesten ryg faktisk bliver stærkere, hvis man starter med at bare sidde på den tidligt. Hun foreslog at jeg skulle begynde at sidde på min islænder Dis til sommer og hun er altså kun 3.

Jeg ved ikke nok om hestens anatomi til at kunne tage stilling til det, men er både for og imod.

Jeg synes at det er meget flot arbejde i videoen, men ja, det er voldsomt at den kan så meget, når den kun er 5 år..

• #11   11. jan 2009 Linda B. "Stenhøj" ! Tag nu lige en slapper og læs hvad jeg skriver:
    Jeg skrev:
    "Jeg ved ikke nok om hestens anatomi til at kunne tage stilling til det, men er både for og imod."

Nej hun er ikke dyrlæge, men en person jeg har stærk tillid til. Hun har meget forstand på hestens anatomi og muskulatur.

Desuden er det desværre langt fra alle dyrlæger der har ordenligt forstand på hestens anatomi og muskulatur, og de er tit styret af gamle, fastgroede traditioner.
    Så hvis jeg ville finde en kvalificeret forkaring, ville jeg ikke spørge en dyrlæge, men nok gå til en ekspert i muskulatur og skelet..

• #12   12. jan 2009 Det kommer da virkelig an på hesten.... ligesom børn kan man ikke sige at de er klar til skole som 6 årige... nogen er - nogen er ikke!

Jeg synes det ser meget meget harmonisk og villigt ud - hvis hesten er klar og rytteren ved hvad de laver og der ellers er hverken tvang, overgreb eller belastning der skader - så siger jeg bare go for it... men det kræver selvfølgelig at man ved hvad man laver og det synes jeg faktisk hun ser ud til at vide... den kan jo det hele fra jorden uden rytter og har måske kunnet det længe - så er det da ikke så mærkeligt at man også kan bede om det med rytter på og gør den det velvilligt - så er den jo klar til det... vil jeg tro!

Min mening..... men det kommer VIRKELIG an på hesten og rytteren/træneren.

Mvh. Eva

www.lusitano.dk

• #13   12. jan 2009 men at SIDDE på hesten overbelaster da ikke, heller ikke en 3-årig ismule?

det er da først lige så snart man begynder at ride (så længe man ikke hopper :P)

• #14   12. jan 2009
    Linda B. "Stenhøj" !: Ja, der er mange hms trænere, som ikke måtte have lov til at undervise! Kender selv et par stykker.. Men bare rolig, jeg vil aldrig begynde at gøre noget så ricikabelt, som at ride min hest til tideligere uden at have 100 % styr på, om det er syndeste for min hest.

Røsle.. GLÆDELIG JUL HG smiley : Det var også det jeg tænkte?? Men det kommer måske også an på hvor tit man gør det?

Kommentér på:
For tidlig samling?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce