svar fra lærkevang... {{forumTopicSubject}}
ja det var så et svar fra lærke vang.... skrev til dem i sidste uge og her er noget...
Hej FranciskaJeg kan se, at du har fundet dig en rigtig mærkesag!Her har du nogle svar på dine spørgsmål:For at kunne levere mælk til Lærkevang skal landmanden have sine køer pågræs 120 dage om året. Det gælder alle (100%) de køer, der leverer mælk tilLærkevang. Om vinteren, hvor græsset ikke rigtigt gror, og der ikke ernæring nok i det til at sende køerne på græs, skal køerne i stalden fodresmed en større andel græs. Det kan fx være græs, der er ensileret isommeren,så det kan holde sig til om vinteren. Det kan fx også være grøntpillerellerhø. I 2008 var kravet for at levere mælk til Lærkevang, at der skulle være enbestemt andel af græs i foderet året rundt. Det krav bliver skærpet, altsåskal køerne have en større andel græs i foderet, fra maj2009. Men landmændene er lidt forud, så allerede i 2008 var der 70% af dem,der opfyldte det nye krav - resten skal opfylde det inden den 1. maj.Udover de køer, der skal levere mælk til Lærkevang, så skal også køer, derleverer mælk til økologiske produkter, på græs hver sommer. Det giver digmulighed for at vælge mellem en række af forskellige produkter fra køer,derkommer på græs. Der ikke krav om, at de køer, der leverer mælk til andreprodukter end de økologiske og Lærkevang, skal på græs en bestemt del afåret, men alle Arlagårde skal leve op til bestemmelserne i voreskvalitetsprogram Arlagården. Det stiller en række krav til, hvordan køerneskal fodres og behandles for at have det godt - også hvis de ikke kommer pågræs. Du kan læse mere om Lærkevang her:(link fjernet) kan også se svar på en masse spørgsmål, som andre har stillet om køer på græs vedat kigge her(link fjernet) Tip: Jeg søgte i "Søg i spørgsmålene" på ordene: Køer på græs. Jeg håber, at dette svarer på dine spørgsmål. Venlig hilsenRikke Folkersen Arla FoodsKoncernkommunikation
jul 2006
Følger: 26 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 8 Svar: 68
Køber selv Thise fordi de udelukkende producerer økologisk mælk, og jeg derfor ikke indirekte støtter det konventionelle landbrug..
Dermed ikke sagt at ikke økologiske køer ikke kan have det godt i nogle tilfælde, men jeg foretrækker den garanti økologimærket trods alt er..:)
svar fra lærkevang...
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside