{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.322 visninger | Oprettet:

Idéer til samfundsfags opgave. {{forumTopicSubject}}

Vi skal skrive en ''stil'' i samfundsfag. Jeg har valgt at skrive om menneskets identitet´, jeg har skrevet et par sider nu - men er virkelig gået i stå.
Har i nogen idéer til noget mere jeg kan skrive.

Her er hvad jeg har skrevet. - URETTET.
Men i må meget gerne rette mig.

Samfundsfag
Menneskets identitet


Identitet handler blandt andet om, hvem man er, og ens eget selvbillede samt andres opfattelse af én. Selve ordet "identitet" stammer fra den latinske rod ”idem”, som betyder "den samme".

Diskussionen om arv og miljø er en generel diskussion, der føres indenfor mange fagområder, og handler om hvorvidt arv eller miljø er vigtigst for bestemte træk og evner. Dette gælder for eksempel personlighed, kriminalitet, intelligens, seksuel orientering og seksuelle afvigelser. Menneskets udvikling kommer an på arv og miljø, det menneske man er blevet til, har tilpasset sig sine omgivelser. Arveligt bestemte temperamenter hos et lille barn får forældre og søskende til at behandle barnet på en bestemt måde; den behandling barnet får, bestemmer så i hvad retning dets personlighed udvikler sig, dette påvirker igen resten af familien i dets adfærd, hvilket igen spiller ind på barnets fortsatte udvikling. Også biologisk bestemte reaktionsmønstre der dukker op i puberteten, påvirker omgivelsernes adfærd og fastlægger på denne indirekte måde den unges udvikling. De fleste mennesker skifter identitet til de omgivelser som de er i. Personligt er jeg bestemt ikke den samme person hjemme som jeg er når jeg er sammen med mine venner og veninder. Der er ikke to menneske identiteter som er ens, dette er der både fordele og ulemper ved, for eksempel ville det være smart hvis alle mennesker var ens, hvis alle var ens ville ingen blive mobbet og ingen ville kunne føle sig udenfor. Ulempen ved at være ens, er at alt er det samme, det ville svare til en verden uden farver, og hvor sjovt ville det være? Man kan altid diskutere om menneskets identitet stammer fra arven eller om man bliver den man er på grund af det miljøet man vokser op i. Jeg mener bestemt at det er begge dele som er dominerende. Når man snakker om arv og miljø, så kan man være mønsterbryder. Mår man er mønsterbryder, betyder det at man bryder ud at arvens mønster. Der er forskellige måder at være mønsterbryder på, lige fra at gå fra tyk til tynd, eller gå fra misbruger til clean. I de fleste tilfælde er mønsterbryderne på vej mod et bedre liv end deres forældre, men andre gange går det desværre den gale vej. Og hvorfor, det kan man ikke svare på. Jeg mener bestemt at vennerne i skolen har en kæmpe virkning på, hvordan ens liv bliver. Nogen er uheldig og kommer fra starten galt ind i livet, når de starter i børnehaveklasse. Hvis man kommer i en klasse hvor børnene driller hinanden, vil dette påvirke alle personerne, nogen af dem positivt og andre negativt. At blive påvirket sker hele tiden, gennem hele ens liv. Børnene i børnehave klassen, har måske hørt deres forældre snakke grimt om en overvægtig person, så når barnet for eksempel kommer i en klasse med et overvægtigt barn, tror barnet at det er okay at kommentere at det andet barn er overvægtig.
Når man tænker på hvor meget man bliver påvirket, hvornår er man så sig selv? Jeg vil mene at man er sig selv når man er helt alene, fordi der ikke er nogen som man skal tage hensyn til og man kan gøre lige hvad man har lyst til, altså være helt sig selv.
De fleste bliver påvirket mest i alderen nul til seksten år. Vi kender alle sammen det med at ”se op til nogen”, og det vil jeg tror alle har prøvet. Og det er især i denne alder hvor man bliver påvirket til den man sikkert er i dag. For eksempel hvis du opvokser i et hårdt miljø, med forældre der egentlig er lidt ligeglade med dig, ser din fremtid ikke særlig god ud. Man vil højst sandsynligt gå i forældrenes spor og gøre hvad alle de andre gør. Der imod, hvis man opvokser i et glad og trygt miljø, med faste rammer, vil du lære forskellen på forbudt og ikke forbudt, og vil dermed få et bedre liv, vil jeg mene.
Familiens påvirkning er mindre end hvad den plejede at være. Før i tiden var man sammen med familien stort uafbrudt, men nu går vi børn og unge i skole hverdag, mens forældrene tit er på arbejde. Det eneste tidspunkt vores familie er samlet, er når der er aftensmad, og det er ikke ret tit at man bliver på virket af aftensmad. Men selvfølgelig kan mindre børn, også godt finde på at slå en bøvs, hvis storebror Jens gør. I al den tid vi ikke er sammen med familien er vi måske sammen med vennerne, og det er dem, der påvirker os allermest, vil jeg mene. Jeg mener bestemt at det er vennerne som påvirker os mest, fordi de fleste gerne vil ”passe” ind. Jeg vil gerne indrømme at jeg da også selv er blevet påvirket af mine venner. Da jeg var mindre var det intet problem at gå i tøj fra Føtex eller Bilka, og nu vil jeg ikke engang gå i strømper fra nogle af butikkerne! Inderst inde syntes jeg det er lidt skørt, at man ikke kan gå i tøjet fra de butikker men man kan købe et par bukser som er fem gange dyrere fordi der er det mærke på. Nogen forældre vil i dette tilfælde bare sige at man ikke må købe de dyre bukser, men her kan barnet så sige ”jamen alle de andre gør” og det er en meget kendt sætning i min verden. Det siger jeg tit, hvis der er noget jeg gerne vil have eller når der er noget jeg ikke må. Og det virker jo.
Nogen børn har fra starten af skolegangen ikke fundet sig helt de ønskede venner, og syntes derfor at det kan blive kedeligt. I sådanne et tilfælde kan barnet leve et såkaldt dobbelt liv. Dette liv kan leves over nettet. På utrolig mange internetsider kan man lave sig et helt nyt ”jeg”, hvilket vil sige at du kan tage et billede som ikke er dig og sætte ind i din profil, uden nogen ved det ikke er dig. Så kan du skrive hvad som helst og til hvem som helst, for ingen vil nogensinde finde ud af det var dig.


Spar penge på din forsikring



  • Der er endnu ikke skrevet kommentarer

Kommentér på:
Idéer til samfundsfags opgave.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce