608 visninger
|
Oprettet:
2 spand til 1 spand {{forumTopicSubject}}
hej jeg har en hoppe der er omkring de 11 år, som blev kørt til som 2 spand da hun var 3-4 år.
jeg vilo rigtig gerne køre 1 spand, men skal hun køres til fra ny? skal lige siges hun ikke har været kørt siden hun var 4
apr 2004
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 12 Emner: 23 Svar: 238
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
Hvis hesten har været kørt som 2-spand (selv hvis det er for ganske nyligt), er det noget HELT andet at gå som enspænder, idet den jo ikke har trygheden fra en anden hest osv.
Så jeg ville starte forfra med at køre for lange liner fra jorden osv, og så ville jeg få en erfaren kusk til at hjælpe når hun er klar til at blive spændt for.
Det vigtigste du skal have lært hende/genopfrisket, er at STÅ uanset hvad der sker omkring hende. Lær hende at stå stille, mens der blive pillet og rodet ved seletøjet.
Væn hende til at skaglerne bevæger sig ved hendes bagben (dette kræver en hjælper) både når hun står og når hun går.
Og hvis ikke hun kan det, så lær hende kommanoerne skridt, trav osv
Men som sagt -det allervigtigste at hun kan inden der spændes for, er at STÅ :o)
jan 2006
Følger: 66 Følgere: 58 Heste: 4 Emner: 198 Svar: 9.356
vi plejer også først at tilkøre dem i en spand, og så i to spand, men efter xafir har haft nogle ture hvor han er stukket af med vognen (derfor utilregnelig) satte vi ham for to spand istedet, og der har aldrig været problemer
så alt i alt, start forfra, for en sikkerheds skyld
jan 2008
Følger: 41 Følgere: 37 Heste: 6 Emner: 123 Svar: 867
det regnede jeg også lige med, men jeg har overhovede ikke forstand på det.
er der nogen fra nordfyn der muligvis kan hjælpe.
hun er total cool i hovede, hun elsker at ride tur alene og selvfølgelig med andre, men det rør hende ikke om der er en ved siden af eller ej.
nogen der ved hvad det koster at få en hest kørt til prof?
nov 2007
Og hvis du er villig til at sende den lidt længere væk til tilkørsel, kan jeg anbefale Henrik Høper I Hammelev (det ligger ved haderslev). Han er knalddygtig, og rigtig god ved hestene. Og du får en hest hjem der kan gå dressur, kan køres sikkert ud i trafikken osv. Og han hjælper gerne med at finde vogn og seletøj.
En tilkørsel tager omkring 2-3 mdr lidt afhængig af hesten og hvor meget man selv kan (om man selv kan lægge noget arbejde i den, eller om den skal være komplet køreklar), og det koster normalt det samme som en tilridning.
jan 2008
Følger: 41 Følgere: 37 Heste: 6 Emner: 123 Svar: 867
nov 2007
2 spand til 1 spand
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside