{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
871 visninger | Oprettet:

forfangen? har brug for hjælp s; {{forumTopicSubject}}

<b>undskyld det er så langt, men det er virkeligt vigtigt for mig, at i læser det hele s; ..</b>

da jeg var ude hos min pony i dag, og jeg var begyndt at skridte varm, var hun meget stiv på bagbenene. vi havde en som har meget forstand på heste, inde og se om hun var halt. han sagde, at hun ikke var halt, men at hun simpelthen var så tyk, at hun blev stiv på bagbenene. men det vi skulle gøre var, at jeg skulle skridte varm i 15 minutter, og så kun give hende tilskudsfoder. altså ingen havre. og det skulle jeg blive ved med, til efter sommerferien.
jeg skridtede så i 15 minutter, og derefter begyndte jeg at trave. i starten var hun lidt stiv på bagbenene, men det blev hurtigt blødet op, og så var hun det ikke mere, og tænkte ikke mere over det.
da jeg så kommer hjem, og logger på hestegalleri.dk, ser jeg et indlæg om forfangenhed, hvor hende der har oprettet indlægget, skriver at hendes hest er meget stiv på bagbenene, og spørger om det er normalt når en hest er forfanget. og i svarene står der, at det er meget normalt.
så blev jeg godt nok bekymret for om det dog var det der var galt med min pony!!!.. så jeg skyndte mig at gå ind på google.dk og søge på forfangenhed hos heste. for jeg ville lige finde ud af, hvad symptomerne præcist var. jeg læser symptomerne, og de er:
<b>De hesteejere, der har haft en forfangen hest, er ikke i tvivl om, hvilke symptomer der følger med denne sygdom. Hesten bliver stiv og meget uvillig til at gå, specielt på hårdt underlag. Den læner sig typisk tilbage for at lægge vægten på bagbenene, og aflaster derved forbenene. Begge forhove er varme, og man kan mærke en tydelig puls på indersiden af piben på begge forben. Hvis forfangenheden er tilstrækkelig slem, kan hesten blive forfangen på alle fire ben. Hvis hesten ikke bliver behandlet med det samme, eller hvis behandlingen ikke kan stoppe processen, forværres smerterne dag for dag. Hesten begynder at ligge ned meget af tiden og får svært ved at rejse sig. Det er de klassiske symptomer, og når man ser dem, er man som regel ikke i tvivl, hverken som hesteejer eller dyrlæge. Hvis sygdommen får lov til at udvikle sig yderligere og hesten ikke aflives i tide, ender det med at hovbenet på et eller begge forben bryder igennem sålen og hesten står med en blottet knogle mod underlaget. </b>

men der står jo ikke ét eneste sted, at de er stive på bagbenene. der står tilgengæld, at de er meget stive, og ikke vil gå, specielt ikke på hårdt underlag. men der var ingen problemer med, at få min pony til at gå. hun gik som normalt. hm.
så blev jeg i tvivl igen. var hun forfanget eller ikke? altså ham der var inde og se på hende, sagde jo ikke noget om det, og som sagt, har han jo meget forstand på heste. så tror vel egentligt på ham?
men nu vil jeg gerne spørge jer som evt. har haft en hest/pony som har været forfanget: hvad tror i? og hvad var symptomerne hos jeres hest/pony?

håber virkeligt at få nogle svar, for jeg er meget bange....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  forfangen? har brug for hjælp s;
Kommentér på:
forfangen? har brug for hjælp s;

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce