{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
854 visninger | Oprettet:

Kun svage forældre slår. {{forumTopicSubject}}

Hej HG'er

Jeg har i nogen dage arbejdet med emnet kun svage forældre slår.
Hvad mener i? og hvorfor?
- Jeg har skrevet en artiklen som jeg synes i skal høre.

Børn som er ofre, eller vidner, til vold i hjemmet, føler ofte at de ikke har nogen at tale med, som kan sætte sig ind i de vidtrækkende konsekvenser, oplevelserne har for ofret.
Men de få der snakker om emnet, føler ikke de bliver hørt, hverken af pædagoger, lærere eller andre voksne omkring dem.

Endnu engang kunne man læse på forsiden af Ekstra Bladet.. ”Teenager slået til døde af sin far”. Og reaktionerne er hårde.. man fordømmer på forhånd. Det er jo fuldstændig uacceptabelt.

Men engang imellem tror jeg virkelig at det er afmagt og hjælpeløshed der får forældre til at slå. Forældre der ikke har ressourcer / kræfter til at kæmpe mod almindelige teenage problemer.

Ofte ser man forældre slå et barn i en forretning fordi barnet tigger og skriger på slik eller legetøj. Hvis så mor eller far ikke kan sætte grænsen, eller har formået at sætte grænsen meget tidligt. Bliver de magtesløse og griber til det nemmeste i verden. Nemlig at slå barnet.

Det er en påstand at kun svage forældre slår, og jeg vil betvivle at det er rigtigt. Men jeg tror da at det er rigtigt at de svage forældre har nemmest ved at gribe til den mulighed. Min påstand er så at også ”normale” forældre kan blive grebet af angst og magtesløshed og slå. Lad mig give et eksempel: At barn står i fortovskanten og venter på at der bliver fri bane. Barnet får øje på noget på den anden side af vejen og løber. Mor eller far kan reagere med at blive meget vred, og nogle slår barnet. Det er jo ikke fordi det er svage forældre, men fordi de blev grebet af angsten for at miste barnet.

Min mor har fortalt mig, da jeg var spæd, kunne hun godt forstå hvorfor nogle forældre kunne finde på at ryste deres babyer eller ”smide” dem ud af vinduet. Jeg havde kolik som lille, og en aften hvor jeg bare skreg og skreg blev min mor hjælpeløs. Hun kunne ikke længere holde ud at jeg skreg, så hun stillede mig i liften og gik fra mig. Hun kunne se mig men ikke længere høre mig helt så højt. Men hun siger at den aften, fik hun en forståelse for at alle kan blive ramt af en magtesløshed, der gør at forældre handler i affekt.

Tilbage til at det kun er svage forældre der slår - Det kan da være korrekt at der er en meget stor mulighed for at hvis man har haft en dårlig barndom, uden støtte og med vold. At det så er den eneste metode man kender. Og at det er derfor man slår, eller hvis ens forælder drikker, kan det være den eneste metode man griber til. Men virkeligheden er nok at alle mennesker har en ”mørk” side der kan komme frem i et afsindigt raseri eller i magtesløshed.

Der findes ingen undskyldning for at forældre slår, men der kan måske findes en forklaring?

Det tog ikke så lang tid at skrive, sp i må lige bære over med stavefejl og kommatering.
- Hvad synes i?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kun svage forældre slår.
  • #1   18. aug 2009 Orrrker virkelig ikke til at læse det? /;

• #2   18. aug 2009 *team perfekt horses * Cecilie<3
    så lad vær med at skrive.

jeg giver dig fuldstændig ret. man skal ikke slå sine børn, men det er fandeme også noget af et fultidsjob at være en forældre!

• #3   18. aug 2009 jeg holder på at som helhed at svage mennesker slår. det er min mening men ellers god artikel.

• #4   18. aug 2009 min mor har slået mig -.-'

• #5   18. aug 2009 hvorfor har hun det?

• #6   18. aug 2009 alkoholiker.

• #7   18. aug 2009 nedern? har du snakket med staten eller noget?

• #8   18. aug 2009 nej, jeg overlever.

• #9   18. aug 2009 Hm. Jeg synes måske du holder hånden rimelig meget over de forældre der slår deres børn. det er muligt at opdrage sine børn ordentligt uden at slå. Inderst inde, ligger problemet vel i, at dem der bliver voldelige forældre ikke er opgaven voksen. Så kan man sige: Hvad kan man så gøre ved DET?

jeg mener også at det kun er svage mennesker der slår, det burde ikke være nødvendigt at slå sine børn. Man burde nærmest have en licens til børn.

• #10   19. aug 2009 wow ö Super fedt skrevet. det er VIRKELIG godt.
    Nu ved jeg ikk om du selv har været et af de børn der er blevet slået, det formoder jeg ikk da din mor virker til at være en meget fornuftig og rolig person.
    Jeg har været et af de børn der er blevet slået. Min far her tit slået mig som barn, og jeg har tit haft mærker efter det. Jeg vil påstå at han er et svagt menneske, men han er også meget arrogant, og selvoptaget, og det har haft en stor betydning også. Han kunne finde på at slå fordi han følte at jeg havde ret, men det kunne hans stolt ikk klare.

Dog vil jeg sige at jeg ville snakke om det og jeg gør det, og bliver hørt. Det tog lang tid til mine forældre hørte mig, men mine lære gjorde det og de snakkede med min mor.
    jeg ved godt ikk alle børn er så heldige, men på den anden side må jeg sige at hvis man ikk er super svag en person selv, så gør det en mere stærk, og også ansvarlig på en måde.

Selvfølgelig er jeg ikk glad for at han slog mig, men det gav mig faktisk en indsigt i min familie, og i det der er vigtigt i livet.

Fx at kærlighed er noget af det vigtigste på jorden, og at man skal lære at vise sine børn fra starten at man elsker dem, men at der er grænser osv.

Kommentér på:
Kun svage forældre slår.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce