{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
614 visninger | Oprettet:

klikkertræning og belønning {{forumTopicSubject}}

hej..
Er begyndt og øve lidt klikkertræning med min pony, faktisk kun fordi jeg syntes det lød sjovt og at det nok var en god måde at træne dem på. Indtil videre har han lært at røre en target(tror det er det det hedder), "smile" eller fleme eller hvad nu man kalder det:) og så er han også ved at have lært at stå stille når man går lidt væk fra ham..

Men nu kommer spørgsmålene så:)

1. Hvis man f.eks. lærer hesten en ting med klikkertræning som man gerne vil bruge i hverdagen ( som f.eks. at stå stille, eller hvad man nu ellers har tænkt sig at lære den af nyttige ting)
Når så den har lært det ved hjælp af klikkertræning forventer den jo at få en belønning når den har gjort det, men normalt går jeg jo ikke rundt med lommerne fulde af godbidder. Vil den så ikke bare blive forvirret over det? altså at den nogle gange ikke får belønning for det.
Tænker også hvis man bruger klikkertræning til ridning og man har en lidt doven hest og så lærer den overgange med klikkertræning. Skal man så blive ved med at belønne hesten for hver gang den laver en overgang når man rider?

2. Der for tænker jeg også om det er godt at bruge klikkertræning til andet end tricks med mindre man er meget god til det?
Man kan vel godt lære dem ting med klikkeren for så vil de jo så gerne lære:) men skal man så blive ved med at belønne dem hver gang? for det bliver da lidt besværligt? Tænker også om hesten godt kan forstå hvis den får godbidder for nogle ting og ikke andre?

Det blev måske lidt indviklet men håber nogle kan svare alligevel:)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  klikkertræning og belønning
  • #1   16. nov 2009 Håber det iorden *BM*

• #2   16. nov 2009 dejligt du siger dine problemer højt, lad os håbe folk nu vil forstå man ikke skal begynde med klik / godbid træning , det giver kun problemer.

Og selvom folk mener tingene til sidst kan gøres uden godbid, så er det ikke en alternativ måde at træne, medmindre man kun vil opnå resultat.

• #3   16. nov 2009 •Mille-Team Wonderfull•: det er helt i orden:) men ellers kan man bare abonnere:)

• #4   16. nov 2009 Nårh ja xD

• #5   16. nov 2009 NHG, aaarh, det giver nu ikke kun problemer smiley

Det er en meget god måde at forstærke en ønsket adfærd på, så længe det kan styres, eller til at få en hest til at se menneskers ideer på en mere positiv måde. Hvis vi altid brugte negativ forstærkning, så ville nogle heste slå fra og tænke "aaarh, det her er ski da for surt arbejde" smiley

For det første, trapper man ned på godbidderne og brug verbal eller fysisk ros(ae eller klø), eller andre måder såsom en pause til at slappe af, lege eller lign. Klikket skal jo bare betyde "rigtig" (og dermed kan man også lære det ved ALTID og Konsekvent at bruge det samme ord, fx tak) og ikke "godbid", at give dem noget at tygge på er jo bare en bonus ;P
    For det andet så ændre man jo hele tiden "længden" på tingene. Hvis man skulle give en godbid for hver gang hesten tænker på at løfte benet til et spansk skridt(som man gør i starten) så kommer man jo aldrig til at "gå" de spanske skridt smiley Man beder næsten altid om at hesten skal forbedre sig; lidt højere, lidt mere jævnt, lidt mere kraft, lidt mere....

Dvs. du kan sagtens bruge det til at at lære hesten noget hverdagsmæssigt med godbider. Du kan fx bestemme, at det er når din hest først udfører det perfekt, at han får en godbid eller også blandet det meget med klø/nus/ae-ros + verbal ros

• #6   16. nov 2009 okay tak for svarene:) moonlight er virkelig glad for godbidder så ved ikke helt om han kan nøjes med at blive nusset:)
    tror at jeg holder klikkertræning til at lære ham specielle ting som at stå stille, gå op i trailer og hvad jeg nu eller finder på at lære ham:) tror det vil virke bedst.

• #7   16. nov 2009 Jeg kender ikke så meget til klikkertræning med heste med til gengæld har jeg brugt det meget på mine hunde, hvor det har været SUPER godt - uden nogle former for ulemper! Vi startede med at give godbid (eller ros, eller hvad man nu gør, for at de ved at klikket er en belønning) HVER gang. Når de så vidste, at det var en belønning trappede vi ned, så det blev ca hver anden gang (vigtigt at det ikke koncerkvens er hver anden gang) når man er sikker på, at den kender klikket som noget godt, går man mere ned, og tilsidst er det bare en gang i mellem fx efter en hel øvelse -ikke kun efter hver "deløvelser".
    Håber det var til at forstå og igen - min erfaring stammer fra hundetræning med klikker.

• #8   16. nov 2009 silverflake: nu snakker du som om jeg intet ved om klikkere, og gør jeg. er gammel bruger af det, af hest og hund, og kan kun sige stadig: jeg fraråder det. og håber jeg endda alle indser. Men indtil da accepterer jeg folk gør det, men siger stadig min mening, og du burde det af os lære at accepterer min mening i stedet for at prøve at vende den.

• #9   16. nov 2009 NGH- Fint nok at du har din mening, men jeg har ingen problemer haft. og jeg har ellers en meget godbidde glad hest smiley Så det kommer nok an på hvor godt opdraget ens hest er.

• #10   16. nov 2009 natacha: nej er det ikke. fordi var ikke fordi jeg havde problemet med dette. Nobi er trænet med godbidder, men som sagt fandt jeg ud af en del og folk kan lytte hvis de vil eller lære det selv. i dont care. men hun spurgte om svar, og regner ikk med hun kun ville have en synsvinkel

• #11   16. nov 2009 Jeg prøver ikke at vende den? Jeg forklarer trådstarter at der kan være positive ting ved det og prøver at forklare hende, hvordan man undgår en forvirret hest/hund/anden dyr, ligesom så mange andre træningsformer kan skabe

Jeg siger på samme måde min mening, og med brugbar begrundelse. Jeg har bestemt ikke noget imod at du er af anden holdning, ikke mindst fordi vi alle er forskellige, både os mennesker og vores elskede dyr smiley
    .... og hvornår har jeg skrevet, at jeg vil konvertere dig til min holdning? - jeg skriver bare at jeg har erfaret andre ting, og at det dermed ikke kun skaber problemer ;P
    Derudover, kan jeg ikke se at du kommer med belæg for din påstand?

• #12   16. nov 2009 NHG- gammel bruger af klikker, du er 15? og hvis du vil have din mening bliver accepteret, må du sørme også acceptere andres.

• #13   16. nov 2009 Anne Mette E: Meninge er jo at man efterhånden skære ned på godbidderne.. kræver mere og mere af hesten før den får godbid for det.. når den først kan en øvelse fuldstændigt, så giver man kun en gang imellem så den holder interessen..
    Jeg synes klikker træning er en rigtig god ting.. mad er det der motivere hesten mest, og jeg synes egentligt det er fair nok hesten får lidt for at lave alverdens ting de ingen lyst eller behov har for men som de gør for vores skyld..
    Det er bevist at heste lære bedre og husker det de har lært bedre når der bruges godbidder.. og hvis man ved hvad man gør så får man ingen problemer med tiggende eller anmasende heste.. så jeg forstår ikke folks problem med det..
    Der er jo nok også en grund til at rigtig mange professionelle dyretrænere bruger det, samt det er meget brugt til hunde..
    Nogle har en ide om at de ikke vil bruge det fordi hesten ikke skal gøre tingene for godbiddens skyld men for ejerens blå øjne og deres smukke forholds skyld.. sorry men for mig viser det et meget wendy agtig syn på det hele.. heste gør jo altid tingene for at få noget for det, om det er godbidder, fred, ophør af pres, kløet bag ørene eller noget andet..

• #14   17. nov 2009 mad = motivation .

det er røv godt smiley positiv forstærkning , så længe du lærer hesten den ikke skal fare hen og æde dine lommer før i går igang smiley

• #15   17. nov 2009 Jeg har lært min princippet om klikkertræning og jeg er meget glad for jeg har taget den beslutning.
    Det virker.. det er et spørgsmål om ikke at give godbidder i tide og utide og så være i stand til at se igennem fingre med når hesten tilbyder adfærd hvilket de i høj grad gør.

Min er f.eks. mesteren selv i at samle ting op - han mener dog at det skal overføres til både tov, spand, pisk med mere men det er jeg sådan set lidt ligeglad med, for jeg har ikke bedt ham om det - og er han på vej ned i mine lommer så får han altså ingenting - BASTA !

Det giver en ufattelig motivation når de kan det. Min hest har lært at gå i trailer, bakke, gå sidenlæns hen imod og væk fra mig, indparkerere til en skammel, stå stille uden at være bundet - og nu efterhånden også mens han er bundet samt forskellige tricks som samle ting op, spanske skridt, smile med mere.

Det handler om at holde motivationen i øvelsen og min er ikke en der gider kløs helt vildt.
    Jeg er blevet så glad for det at jeg træner hunden i det når jeg har ham med ude ved hesten - han er nemlig også vild med pastaskruer ligesom ham.

Men efterhånden så forstærker du ikke hver gang og da slet ikke når du ikke har bedt om noget - for mit vedkommende har det betydet at min hest i dag er fuldstændig ligelgad med at være alene og det har givet mig så stort en sejr at jeg ikke ligger det på hylden igen.

• #17   17. nov 2009 tak for svarene igen:) havde aldrig rigtig opfattet at man skulle begynde ikke at give hesten godbidder hver gang, så det var godt jeg lærte det smiley

Kommentér på:
klikkertræning og belønning

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce