{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.421 visninger | Oprettet:

træning af unghest - hjælp :( {{forumTopicSubject}}

Jeg er i den heldige situation at jeg er ejer af en super dejlig fjordhoppe på 2 et halvt år. Og det betyder jo at det er tid til lette træningsøvelser.
Desværre er vi kommet skævt ind på hinanden og vi kan derfor slet ikke samarbejde.
Hun har fået den uvane at stikke af lige pludselig (jeg kan slet ikke holde hende fordi hun bare farer frem).
Det startede i longen, hvor hun aldrig ville longeres på højrevolten og derfor stak af med tov efter sig (på venstrevolten er hun super fin)
Jeg troede så at det måske var fordi at hun var øm i ryggen eller bare havde dårlig balance, men efter længere tids iagtagelse ser det nu ikke sådan ud. Det virker som om hun mangler respekten og aller vigtigst tilliden til mig Hvad skal jeg gøre?
Er bundulykkelig over den situation vi står i.
Så håber der er nogle som har nogle ideer.
På forhånd tak (ikke mindst fordi i læste dette indlæg på længde med en roman)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  træning af unghest - hjælp :(
  • #1   24. nov 2009 Jamen har også overvejet det med at få tjekket hendes ryg og sådan.

Jamen problemet er mest at hun har for meget selvtillid og alt for lidt respekt.
    Jo kender lidt til øvelserne om ejet rum, har brugt dem en smule. Men synes det er svært at arbejde med hende når hun bare stikker af.
    Jeg er også nogle gange bare sammen med hende og vi nusser og slapper af på folden og striler hende og sådan.
    Men det er kun når vi træner hun gør det, eller når vi går turer - og synes det er ved at blive for farligt nu.

Men tak for jeres svar piger, vil prøve begge dele lidt mere intensivt.

• #2   24. nov 2009 Har også overvejet det med hårdere midler, for ja det er stærke dyr og kan gå galt.
    Prøver nok det med kæden også. For synes det er gået for vidt med hende.
    Tak (:

• #3   24. nov 2009 Jeg har forsøgt med at knytte bånd, men er nervøs for at det ikke virker og det så kun gør det værre - mest hvis jeg nu ikke gør det helt rigtigt og sådan.
    Ville ellers enormt gerne knytte bånd til hende

• #4   24. nov 2009 Mange tak for hjælpen alle sammen. Jeg går i gang med det samme (:
    Så må jeg forsøge mig frem og se hvordan hun reagerer (:

• #5   24. nov 2009 En reb grime er rigtig god ting men lad for gudsskyld vær med at bruge hårde hjælpe midler så som hingstekæde o.s.v. Den er ikke uartig og fræk den FORSTÅR DIG IKKE.. Synes du skal få en til at hjælpe dig der har erfaring med ungheste.
    Du skal huske på den først skal til at lære en masse ting. Start ud med at få stop og bak signalerne på plads..

• #6   24. nov 2009 for heste eksistere respekt ikke. opdragelse gennem træningsøvelser eksistere til genæld smiley bare træning, så bliver den bedre. få tjekket af en kiropraktor.

• #7   24. nov 2009 Jeg tror jeg ville lægge træningen på hylden i noget tid, også lave noget horsemanship med hende i et stykke tid. På den måde for du opbygget et godt forhold til din pony =)
    Du kan jo Fx. gøre det på højrevolten også se om det hjælper ;D

Ellers kan du få en til at gå med hende rundt på højre volte =)

• #8   25. nov 2009 jeg ville træne horse manship med den, men dette kræver at hesten acceptere dig, hvilket du bla han ved at gå kortere ture
    men det ligner at majbrit har godt fat i det, så jeg overlader det til hende ;b

• #9   25. nov 2009 maibritt . Var det ikke dig der skrev hun skulle smække en hingstekæde på den hmm.... det har da i hvertfald ikke en skid at gøre med god HMS træning..

• #10   25. nov 2009 Så er det man ikke har stop og bak signalerne på plads.. Og træne med en unghest gør man på lukkede områder hvor den ikke er til "fare" for andre og sig selv indtil dette er på plads.

• #11   25. nov 2009 ej hold nu op Maibritt. jeg har overhovedet ikke anklaget dig og synes da det er fint du kommer med dine erfaringer men jeg er bare ikke enig i dem.

• #12   25. nov 2009 Jeg er utrolig glad for alle jeres indlæg. Og maibritt, jeg synes du har ret. En hest kan være et farligt væsen - og nej man kan regne med at fordi den har lært bak og stop signalerne osv, og kan dem, at den så også vil gøre det andre steder. Hvis hesten kun er vant til at træne i at aflukke sikkert sted, så tager det satdig tid for den at lære det ude i " den virkelige verden". Det er præcis det problem jeg står med nu. Hun kunne signalerne, men resten af verden kender hun ikke til, så det gør hende nervøs og det får hendes sande instinkt frem - flugt.
    Jeg vil derfor benytte mig af både hingstekæde og HMS.
    HMS er en fantastisk træningsmetode. Men jeg er nødt til at få hende stoppet først så det ikke fortsætter. Hingstekæden vil være midlertidig og HMS langvarigt.
    Det var ikke min ide at folk skulle høvle hinanden ned, jeg stod bare i en håbløs situation og håbede på hjælp. Hvilket jeg naturligvis også fik (:

• #13   25. nov 2009 du kan også sætte et tov bag på, så du har to - ellers, så må du igang med at få tilliden!

• #14   26. nov 2009 aaahhhhhh jeg synes nu ikke hingste kæde.. så hellere en dually grime.. eller bare at tage det hele forfra.. vold nytter ikke - og jeg siger IKKE at det er det du vil gøre, men det kommer til at gøre så smerteligt ondt på den lille, hvorfor så bare ikke gå langsomt frem..

brug kapsun, eller special akademisk grime ( den med knuder) eller bare en normal grime..

hør på når jeg siger det er videnskabeligt bevidst heste er for dumme til at opfatte respekt og tillid. tolerance er ord man kan bruge.. HMS findes ikke - kun i det aspekt af træning fra jorden, fordi basale frem, stop, bak øvelser er nok til at ændre problem adfærd , det er IKKE fordi hesten opnår respekt til dig... bare grundtræningen er i orden..

• #15   26. nov 2009 TteamTullamore - Fleur Penter : Helt enig smiley

• #16   26. nov 2009 mette K
    ja tak:D

• #17   26. nov 2009 Jo, heste forstår respekt - det kan ikke bevises videnskabeligt.

Maibritt: Det lyder som en rigtig fin "plan" og den vil jeg følge og se hvad der sker.

Jeg siger ikke at vold er det rigtige, og jeg har ikke tænkt mig at udøve det. Men jeg står med hesten til dagligt og kender hendes reaktioner, og på baggrund af dette, vuderer jeg at det højst sandsynligt vil virke med hingstekæden - som hjælpemiddel når man står i situationen.

Fjordheste er meget stærke dyr og jeg tager altså ikke nogen chancer. Selvfølgelig vil jeg bare det bedste for min lille pige, derfor vil denne træning også kun være midlertidig. HMS er stadig en glimrende træningsform.

• #18   26. nov 2009 Tteamtullamore: din første besked er jeg ikke enig i, heste Skal have respekt, forestil dig en vild flok hvor unghestene ikke har respekt!? de træner ikke med hinander, men sætter hinanden i respekt, hvilket jeg har fra: Monty Roberts og co., mig selv og hestefolk der har MEGET med hms og flokke at gøre

• #19   26. nov 2009 Ja okay, jeg var selv på den vogn for noget tid siden . og jeg troede selv på det. Men monty har ikke selv lavet forskning. Jeg kan jo næsten give dig ret, for jeg har også troet på det, men heste er ikke kognitivt tænkene. jeg har læst en masse stof har konkulderet heste ikke føler dominans.

det er forskning der beviser at der ikke er nogen flokleder ---> som er dokumenteret.

at heste kun er agressive for specifikke ting. og det er disse agressive typer vi tror "dominere" hinanden.

jeg vil ikke starte den her debat her, men heste har ikke hjerne nok til begrebet respekt. hesten kan udvise frygt for andre, og det er dette vi ser som respekt i flokken. smiley men altså, det er heller ikke vigtigt så længe man ikke står og sparker hesten eller bider i dens øre " fordi det gør de i flokken" så er det fint nok smiley

jeg synes det er en faliterklæring for ikke at kunne finde ud af at træne hesten, at skulle blive nød til at træne hesten med hingstekæde. og det synes jeg ærlig talt ikke skule bruges af uøvede hænder - eller overhovedet ingen. det er et redskab skabt til tvang af dårligt trænede heste. øv at du vælger at bruge den og ikke bare træner hesten ordentligt.. men håber det går godt, og du ikke kommer til at bruge den smiley og hvis du gør, som brug den på samme måde med samme hårdhed og ufølsomhed på din egen krop - for god indlæring og smerte hænger sammen. jeg er utilfreds med diverse "hjælpemidler" man har valgt at sende ud i verden..

• #20   26. nov 2009 hvis du mener heste forstår respekt, så stå med et æble i hånden næste gang du ser din hest , eller hvilken som helst hest der er trænet op i "respekt" for mennesker, hvis du er floklederen - så tager den jo ikke dit æble i ren respekt . så kan du jo lave diverse hms øvelser med så den på magisk vis får mere respekt ---> dvs den lærer via dine øvelser at holde sig væk når du spiser , hvilket er meget svært da hesten er programmeret til at æde og flygte smiley

bare en lille tanke vækker smiley

• #21   26. nov 2009 jeg er ligeglad med om man kalder det respekt eller eij, for det er basal træning som folk vælger at kalde "respekt" alligevel og det er jo godt smiley så længe der ikke er forskruede teknikker til at opnå "respekt" hos hesten på, som fx ved brug af en hård hjælper. og hvorfor bruge en hård hjælper til at lære hesten "respekt"? fordi den ikke kan grundtræningen, så dette skal først indlæres, så man lære hesten først, at det gør ondt når den siger mennesker imod - ikke bare normalt ubehageligt - men uhyggeligt ondt fordi man har valgt at komme jern omkring næsen på den, derfor stopper den den dårlige adfærd med det samme.

Men hvad sker der så hvis den finder ud af den ikke bliver ligeså straffet fra ryggen af ? så ryger der et hårdere hjælpemiddel på igen smiley endnu en god grund for at grundtræning skal på plads. Så man kan styre sin hest nemt - overalt.

• #22   27. nov 2009 for det første: jeg bruger ikke hingstekæde, da det ikke er nødvændigt for mig for at jeg kan styre min hest optimalt. jeg er ikke imod verden kæden eller hingste bidet, bare det bruges af lærde og følsomme hænder.
    2. der er delte meninger om "respekt", men da du kan dokumentere grundigt for dit, er der jo ikke noget i vejen med grundlaget for din viden. jeg bruget ikke kun respekt fra hestens side, men gensidig, der er sto foreskel, for har man ikke gensidig respekt og følsomhed overfor hjælpemidler (både hest og rytter), bliver det svært at have med heste at gøre, den eneste måde jeg viser gensidig respekt på, er gennem horse man ship, ved at bakke hesten og få den ved let tryk ned med hovedet da dette er de bedste metoder for at få hesten til at vise rrespekt, og self. bruger jeg "tag og giv efter- metoden"

• #23   27. nov 2009 og ved "tag og giv efter metoden" beskriver du negativ forstærkning ! XD det ER dokumenteret XD du kan dokumentere de føler respekt - og ikke bare er uforstående.

forklar mig hvorfor hesten vil spise dit æble, hvis du mener den respektere dig smiley " i naturen spiser unghestene jo ikke "floklederens" mad smiley "

der findes ikke ne flokleder , der findes ikke respekt, dominans, tillid.

der findes indlæring og tolerance! smiley hihi smiley men vi mener alle noget forskelligt jo smiley

jeg respektere din mening, og jeg kan jo være ligeglad så længe hesten ikke kommer til skade. det handler bare om at bruge de videnskabelige ord og mindre videnskabelige ord

maise hingstekæden var ikke rettet mod dig smiley og jeg har samme mening med det ikke skal bruges af nogen der ikke ved hvad de står med smiley

Jeg troede på det præcist samme som dig for en måned siden. Men efter at have studeret med Jan ladewig, og vibeke sødring elbrønd, er jeg blevet forbløffet over hvor meget falskhed der er i rideverdenen . og HMS er en af disse . du kan jo se hvordan jeg rider . jeg "udøver også HMS" men nu kalder jeg det bare indlæringsteori. fordi jeg kender termerne. HMS beskrevet af monty, pat og alle de andre "store" , er forklaret til mennesker for at det er lettere forståeligt. men det kan let påvirke hesten , da den ikke føler disse ting som HMS ligger på dem. HMS handler om at få flere ryttere og penge ind. det er korrupt. det er bare endnu en måde at få os til at betale flere penge for ingenting.

Jeg kan endda vise dig et forsøg der viser at monty roberts join up og ALLE HMS menneskers teori om at kropsprog IKKE har nogen effekt. smiley det er vel dokumenteret.

• #24   27. nov 2009 ja altså, nu gør jeg bare ikke de ting fordi min hest først skal lære at samle sig i god tid smiley plus at jeg gerne vil lære alle grundøvelserne bag ridningen før jeg kaster mig ud i det, så min hest ikke får skader og sådan, jeg vil gerne på noget akademisk kursus.

Jeg vil ikke give mig selv som et godt eksempel, fordi jeg grundlæggende har troet på HMS selv, og har trænet det i 1,5 og fået meget udvikling ud af det , men nu har jeg på 1 uge lært min hest mere end på det sidste halve år - fordi jeg smed mystikken og de mærkelige ord ud af træningen " respekt" "tilid" og "dominans" , og nu er det bare MEGET nemmere at kunne se på træning, og hvorfor problemer opstår ( og få dem væk) end at beskrive det med : " hesten har ikke respekt". Nu kan jeg i stedet sige : " fordi hans stop signal er i stykker".

Men jeg vil sige : Hesten skal respektere mennesker dvs, ikke sparke efter dem osv. men dette skal hesten først lære er "dårlig" adfærd - og ikke gennem nogen åndemaner der stor og spiller med en pisk smiley

det er fint man vælger at sætte skarpe hjælpemidler på som sikkerhedsnet. men man giver mere smerte til dyret BEVIDST, og man kan godt gøre anerledes , og redskabet bliver ikke brugt til det den skal - dvs det kommer til at stride mod dyreværnsloven om udnødig smerte smiley

med hensyn til susan er jeg sikker på at der er flere gode historier end dårlige, ellers ville hun ikke være så stor som hun er. jeg har selv snakket med hende om diverse ting og jeg synes hun virker meget kompetent. men det kan jeg ikke udra dette gøre mig klog på smiley

jeg mener ikke at HMS er udnyttende fordi alle kan lave øvelserne, men fordi de tager nogle simple øvelser og kaster en masse festøv og mystik over hesten og om hvordan den vil se om som flokleder smiley det er kun for at få os til at føle os bedre, få mere selvtillid, og føle at vi kan tillade os mere overfor hesten - og det er derfor vi føler stor succes med det. Egentlig er det bare basale øvelser hesten lærer og bliver bedre til - og det er denne udvikling vi lægger mærke til.

at hestene bliver mere villige til træning på grund af HMS jamen, det er jo fordi vi roser dem meget mere, også bliver vi mere behagelige og lønnende at omgås smiley Heste træning er virkelig meget mere sort hvidt end vi tror smiley

Kommentér på:
træning af unghest - hjælp :(

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce