træning af unghest - hjælp :( {{forumTopicSubject}}
Jeg er i den heldige situation at jeg er ejer af en super dejlig fjordhoppe på 2 et halvt år. Og det betyder jo at det er tid til lette træningsøvelser.
Desværre er vi kommet skævt ind på hinanden og vi kan derfor slet ikke samarbejde.
Hun har fået den uvane at stikke af lige pludselig (jeg kan slet ikke holde hende fordi hun bare farer frem).
Det startede i longen, hvor hun aldrig ville longeres på højrevolten og derfor stak af med tov efter sig (på venstrevolten er hun super fin)
Jeg troede så at det måske var fordi at hun var øm i ryggen eller bare havde dårlig balance, men efter længere tids iagtagelse ser det nu ikke sådan ud. Det virker som om hun mangler respekten og aller vigtigst tilliden til mig Hvad skal jeg gøre?
Er bundulykkelig over den situation vi står i.
Så håber der er nogle som har nogle ideer.
På forhånd tak (ikke mindst fordi i læste dette indlæg på længde med en roman)
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 16 Heste: 6 Emner: 1 Svar: 10
Jamen problemet er mest at hun har for meget selvtillid og alt for lidt respekt.
Jo kender lidt til øvelserne om ejet rum, har brugt dem en smule. Men synes det er svært at arbejde med hende når hun bare stikker af.
Jeg er også nogle gange bare sammen med hende og vi nusser og slapper af på folden og striler hende og sådan.
Men det er kun når vi træner hun gør det, eller når vi går turer - og synes det er ved at blive for farligt nu.
Men tak for jeres svar piger, vil prøve begge dele lidt mere intensivt.
okt 2008
Prøver nok det med kæden også. For synes det er gået for vidt med hende.
Tak (:
okt 2008
Ville ellers enormt gerne knytte bånd til hende
okt 2008
Så må jeg forsøge mig frem og se hvordan hun reagerer (:
jan 2009
Følger: 23 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 27 Svar: 257
Du skal huske på den først skal til at lære en masse ting. Start ud med at få stop og bak signalerne på plads..
apr 2008
Følger: 589 Følgere: 707 Heste: 2 Emner: 315 Svar: 2.955
nov 2007
Følger: 36 Følgere: 39 Heste: 2 Emner: 37 Svar: 169
Du kan jo Fx. gøre det på højrevolten også se om det hjælper ;D
Ellers kan du få en til at gå med hende rundt på højre volte =)
aug 2007
Følger: 53 Følgere: 47 Heste: 5 Emner: 83 Svar: 466
men det ligner at majbrit har godt fat i det, så jeg overlader det til hende ;b
jan 2009
jan 2009
jan 2009
okt 2008
Jeg vil derfor benytte mig af både hingstekæde og HMS.
HMS er en fantastisk træningsmetode. Men jeg er nødt til at få hende stoppet først så det ikke fortsætter. Hingstekæden vil være midlertidig og HMS langvarigt.
Det var ikke min ide at folk skulle høvle hinanden ned, jeg stod bare i en håbløs situation og håbede på hjælp. Hvilket jeg naturligvis også fik (:
feb 2009
Følger: 44 Følgere: 45 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.365
apr 2008
brug kapsun, eller special akademisk grime ( den med knuder) eller bare en normal grime..
hør på når jeg siger det er videnskabeligt bevidst heste er for dumme til at opfatte respekt og tillid. tolerance er ord man kan bruge.. HMS findes ikke - kun i det aspekt af træning fra jorden, fordi basale frem, stop, bak øvelser er nok til at ændre problem adfærd , det er IKKE fordi hesten opnår respekt til dig... bare grundtræningen er i orden..
jan 2009
apr 2008
ja tak:D
okt 2008
Maibritt: Det lyder som en rigtig fin "plan" og den vil jeg følge og se hvad der sker.
Jeg siger ikke at vold er det rigtige, og jeg har ikke tænkt mig at udøve det. Men jeg står med hesten til dagligt og kender hendes reaktioner, og på baggrund af dette, vuderer jeg at det højst sandsynligt vil virke med hingstekæden - som hjælpemiddel når man står i situationen.
Fjordheste er meget stærke dyr og jeg tager altså ikke nogen chancer. Selvfølgelig vil jeg bare det bedste for min lille pige, derfor vil denne træning også kun være midlertidig. HMS er stadig en glimrende træningsform.
aug 2007
apr 2008
det er forskning der beviser at der ikke er nogen flokleder ---> som er dokumenteret.
at heste kun er agressive for specifikke ting. og det er disse agressive typer vi tror "dominere" hinanden.
jeg vil ikke starte den her debat her, men heste har ikke hjerne nok til begrebet respekt. hesten kan udvise frygt for andre, og det er dette vi ser som respekt i flokken.
jeg synes det er en faliterklæring for ikke at kunne finde ud af at træne hesten, at skulle blive nød til at træne hesten med hingstekæde. og det synes jeg ærlig talt ikke skule bruges af uøvede hænder - eller overhovedet ingen. det er et redskab skabt til tvang af dårligt trænede heste. øv at du vælger at bruge den og ikke bare træner hesten ordentligt.. men håber det går godt, og du ikke kommer til at bruge den
apr 2008
bare en lille tanke vækker
apr 2008
Men hvad sker der så hvis den finder ud af den ikke bliver ligeså straffet fra ryggen af ? så ryger der et hårdere hjælpemiddel på igen
aug 2007
2. der er delte meninger om "respekt", men da du kan dokumentere grundigt for dit, er der jo ikke noget i vejen med grundlaget for din viden. jeg bruget ikke kun respekt fra hestens side, men gensidig, der er sto foreskel, for har man ikke gensidig respekt og følsomhed overfor hjælpemidler (både hest og rytter), bliver det svært at have med heste at gøre, den eneste måde jeg viser gensidig respekt på, er gennem horse man ship, ved at bakke hesten og få den ved let tryk ned med hovedet da dette er de bedste metoder for at få hesten til at vise rrespekt, og self. bruger jeg "tag og giv efter- metoden"
apr 2008
forklar mig hvorfor hesten vil spise dit æble, hvis du mener den respektere dig
der findes ikke ne flokleder , der findes ikke respekt, dominans, tillid.
der findes indlæring og tolerance!
jeg respektere din mening, og jeg kan jo være ligeglad så længe hesten ikke kommer til skade. det handler bare om at bruge de videnskabelige ord og mindre videnskabelige ord
maise hingstekæden var ikke rettet mod dig
Jeg troede på det præcist samme som dig for en måned siden. Men efter at have studeret med Jan ladewig, og vibeke sødring elbrønd, er jeg blevet forbløffet over hvor meget falskhed der er i rideverdenen . og HMS er en af disse . du kan jo se hvordan jeg rider . jeg "udøver også HMS" men nu kalder jeg det bare indlæringsteori. fordi jeg kender termerne. HMS beskrevet af monty, pat og alle de andre "store" , er forklaret til mennesker for at det er lettere forståeligt. men det kan let påvirke hesten , da den ikke føler disse ting som HMS ligger på dem. HMS handler om at få flere ryttere og penge ind. det er korrupt. det er bare endnu en måde at få os til at betale flere penge for ingenting.
Jeg kan endda vise dig et forsøg der viser at monty roberts join up og ALLE HMS menneskers teori om at kropsprog IKKE har nogen effekt.
apr 2008
Jeg vil ikke give mig selv som et godt eksempel, fordi jeg grundlæggende har troet på HMS selv, og har trænet det i 1,5 og fået meget udvikling ud af det , men nu har jeg på 1 uge lært min hest mere end på det sidste halve år - fordi jeg smed mystikken og de mærkelige ord ud af træningen " respekt" "tilid" og "dominans" , og nu er det bare MEGET nemmere at kunne se på træning, og hvorfor problemer opstår ( og få dem væk) end at beskrive det med : " hesten har ikke respekt". Nu kan jeg i stedet sige : " fordi hans stop signal er i stykker".
Men jeg vil sige : Hesten skal respektere mennesker dvs, ikke sparke efter dem osv. men dette skal hesten først lære er "dårlig" adfærd - og ikke gennem nogen åndemaner der stor og spiller med en pisk
det er fint man vælger at sætte skarpe hjælpemidler på som sikkerhedsnet. men man giver mere smerte til dyret BEVIDST, og man kan godt gøre anerledes , og redskabet bliver ikke brugt til det den skal - dvs det kommer til at stride mod dyreværnsloven om udnødig smerte
med hensyn til susan er jeg sikker på at der er flere gode historier end dårlige, ellers ville hun ikke være så stor som hun er. jeg har selv snakket med hende om diverse ting og jeg synes hun virker meget kompetent. men det kan jeg ikke udra dette gøre mig klog på
jeg mener ikke at HMS er udnyttende fordi alle kan lave øvelserne, men fordi de tager nogle simple øvelser og kaster en masse festøv og mystik over hesten og om hvordan den vil se om som flokleder
at hestene bliver mere villige til træning på grund af HMS jamen, det er jo fordi vi roser dem meget mere, også bliver vi mere behagelige og lønnende at omgås
træning af unghest - hjælp :(
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside