{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.269 visninger | Oprettet:

Har i valgt hingst for 2010? {{forumTopicSubject}}

Det kunne være lidt sjovt at se hvad i andre har valgt af kombinationer for bedækningssæsonen 2010. Så frem med jeres planlagte kombinationer, eller overvejeler (måske vi kan hjælpe hinanden med at vælge) Info om hoppen, og link til billede af både hoppe og hingst. Skriv også gerne hvorfor i har valgt som i gør.

Jeg selv skal kun have én hoppe ifol i år. Foula Fancy, 97 cm, kåret i 1 kl, med ene af 9-taller, så ikke det store at forbedre, hun har dog en lidt kort hals.
http://www.hestegalleri.dk/uploads_xl_wm/1553100.jpg?13-12-2009 10:16:06

Jeg har en bedækning til gode ved Smevallens Eloge, kåret med 5 9-taller ligesom Fancy, da hun blev købt som ifol ved ham, men viste sig at det var hun ikke:
(link fjernet)

Jeg overvejer istedet at bruge Diamond Hagenstrup, som jeg har fået et par lækre føl efter, da han ikke er ret langt væk, og det hurtigt løber op når man skal køre langt med hoppen til hingst, kan det lige så godt svare sig at vælge en tættere på.
http://www.hestegalleri.dk/uploads_xl_wm/471612.jpg?11-09-2009 19:26:21

Jeg vil gerne avle de lidt anderledes farver, og ved ikke helt om jeg vil vente helt til 2012 med at få det første føl efter hende efter en hingst i en anderledes farve, overvejer jeg at bruge Møllebakkens Albert som er dun, og også kåret i 1 kl, han kan desuden give lidt mere størrelse til føllet som de to andre.
(link fjernet)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Har i valgt hingst for 2010?
  • #1   4. jan 2010 Jeg har lige fået min hingst hjem som jeg regner at bruge på 3 af mine egne hopper. Valget er faldet på ham,da han størrelses mæssig passer til alle mine hopper og at han har en lækker brun farve. Grunden er også at han er af hollandsk afstamning. Jeg har nogle hopper som har liam i tavlen og det er faktisk ikke så nemt at finde en hingst som ikke har ham også i tavlen. I hvert fald her i nærheden.

    (link fjernet)

    Han skal så bruges på:

    Mejlholmgårds Dimma kåret med 40 point i 2a
    (link fjernet) 16:43:02

    Vinny kåret med 38 point i 2a
    (link fjernet) 11:52:08

    og
    Mosbækmindes Minnie kåret i 1. kl med 42 point
    (link fjernet)

    Jeg er i hvert fald spændt på hvilken farve føl disse hopper får efter ham, da jeg går op i de brune ponyer bliver det en spændene brun mellem Minnie og Wilco


  • #2   4. jan 2010 Heidi:

    Jeg synes rigtig godt om ham albert.
    Har selv kigget på ham flere gange på hjemmesiden. Han ser super fin ud. Og ham ville jeg da klart overveje at vælge til din fancy.
    daimond har du jo nogle føl af. Så det ville måske være rart med lidt frisk blod


  • #3   4. jan 2010 Uhhh jeg har endnu ikke bestemt mig...

    Regner med at få Regina ( http://www.shadyacres.dk/Regina.html ) hjem inden sommer, men hun er først sat til at fole i juli, så jeg tror jeg vælger en af Kate's hingste, så føllet ikke skal rejse til hingst mens det er helt lille.
    Men ved endnu ikke hvilken jeg skal vælge af disse herrer:
    Lille Lys ( (link fjernet) ) Laver super lækre føl med skønt udtryk, men farvemæssigt bliver det måske lidt kedeligt med Regina.
    Boogie ( (link fjernet) ) avler super gode ben og gangarter, og så er han kun 80 cm, så han kunne måske trække Regina lidt ned i størrelse.
    Sovsen ( (link fjernet) ) er ikke kåret så godt, men har lavet en del rigtig fine føl, hans temperament og farve er begge skønne, og avler også småt. Han er dog meget blid ved hopperne, så man skal sikre sig at hoppen ikke er for skrap ved ham, så han ikke tør springe hende.
    Så er der Buzz ( (link fjernet) ) som først blev avlsgodkendt sidste år... han bliver bare smukkere og smukkere at se på og skøn farve selvfølgelig, men desværre er han lige det største og da Regina også er ret stor, er det nok ikke den vej jeg skal gå... men ved det ikke helt.

    Så er der også de to vi skal have med til kåring. De kunne jo evt. være spændende hvis de går igennem.

    Elliot ( (link fjernet) ) super lækker farve og bærer af dun ligesom regina, hvorfor jeg kunne få et homozygot dun føl hvis jeg var heldig. Derudover meget lille hvilket er et plus!!

    Arthur ( (link fjernet) ) har desværre ingen nyere billeder af ham, men han bliver finere og finere at se på og så er ham jo super spændende farvemæssigt, idet han er cremello og dermed altid giver et creme gen videre. Med Regina ville det så betyde at føllet blev palomino, med eller uden dun gen. Udover det er han vist den mindste hingst på stutteriet og har Tasano i generne, hvorfor han ville være god til Regina, så størrelsen kunne trækkes lidt ned smiley

    Hvilken af disse herrer ville i vælge??

    Endelig er der Zilver ( http://www.shadyacres.dk/Silver%20Sun.html )... tror desværre ikke hun er i fol, men så må vi jo prøve igen smiley
    Hvis Niki Star ( http://www.stutteribirkehoj.dk/47 ) stiller til kåring og går igennem, så vil jeg bruge ham så jeg kan få et mushroom føl, men ellers er jeg åben for ideer.
    Hvilken af Kates ville i evt. bruge på hende hvis det var? Eller har i andre ideer.
    Zilvers minus er hendes tynde ben, så hun skal helst have en hingst med nogle tykke planker smiley


  • #4   4. jan 2010 Heid: Jeg ville klart vælge Albert hvis jeg var dig... skøn hingst og lækker farve... Men du har selvfølgelig også en gratis bedækning hos Eloge hvis det er. Men den kunne du måske gemme hvis det var?

  • #5   4. jan 2010 jeg har lige et billede af albert fra kåringen jeg lige vil vise :
    (link fjernet)

    Mette


  • #6   4. jan 2010 Mette T: Han er bare sååå fin... og man kan også se i dine øjne på billedet at du vist er godt tilfreds med præstationen smiley

  • #7   4. jan 2010 Super bagbens og forbens aktion i det moment forresten!!

  • #8   4. jan 2010 2010 bedækning...
    Vestbjergs Tabita skal til Mosbækmindes Morris. 1kl Champ
    Vestbjergs Sara skal til Liam of Borgie 1 kl Champ
    Vestbjergs Tassi skal muligvis til Bukkerupgårds Erasmus 2A
    Vestbjergs Tikiki skal til Bukkerupgårds Erasmus 2A
    Vestbjergs Tikka ? springer muligvis over...
    Vestbjerg Theresa springer over.
    Hedens Titti springer over.


  • #9   4. jan 2010 Anna F
    Sikke da en skønt udvalg af hingste du har at vælge imellem, det er nu nemt at avle anderledes farver når man bor på sjælland og avler miniature, der er et noget andet udvalg end der er at finde i jylland smiley Hvis jeg var dig, ville jeg uden tvivl vente med at bestemme mig til efter hingstekåringen, især da du selv har to at tage med smiley


  • #10   4. jan 2010 Gitze skal ikke have føl i pga den sene fødsel sidste år.
    Jeg har hele tiden gerne villet bruge Diamond Hagenstrup (link fjernet) på hende, da jeg synes han er super lækker.
    For det første er jeg helt vild med hans udstråling og hans sind siges at være helt i topen. Derud over synes jeg har han givet nogle super lækre føl.
    Dog er der noget størrelses forskel på dem, Gitze er 88cm og Diamond er 96cm.
    Jeg vil gerne bruge en lidt større hingst på hende.

    Jeg har også kigget på Ulvercroft Midnight http://www.hedegaarden.dk/Midnightstama.html til hende, er helt vild med de brunbroget:) Men er bange for om han bliver for stor. Han måler 100cm.

    Remco v.d. Kastanje http://aastrupgaard.dk/?D=42 kunne bestemt også være en mulighed, hans farve er bare super lækker.

    Jeg er meget int. i at få broget føl eller et føl i en anden spændende farve. Jeg vil gerne bruge en hingst med kraftige benstammer og god fylde.

    Hvis der er nogle der har andre gode forslag til Gitze, er i velkommen til at skrive:)


  • #11   4. jan 2010 Betina V
    Midnight er ikke at anbefale på en så lille hoppe, han avler meget store føl, med kraftig knoglebygning. Elsebeth ville ikke tage Puk ind til ham dengang hun levede da han var for stor i forhold til hende.
    Diamond avler ikke altid så kraftige lemmer, han kan godt give noget finlemmede føl, især hvis moren er det også.

    Men det er svært at finde en, du sidder lidt i det samme dilemma som jeg med Puk når jeg skal vælge til hende, vil gerne have noget mere størrelse, og så en lidt speciel farve. Men det er rigtigt svært at finde en speciel farvet eller broget der er større, uden at det bliver for meget.
    Jeg brugte sidste år Kerswell Nimrod da han har avlet nogle større føl, og Puk selv avler stort, håber jeg på det bedste. Han har en god fylde og nogle gode bed. Så faldt jeg også lige over en på hingstelisten idag, som selv ikke er andet end 88 cm, men forældre og bagved ligger på 95 og over, kan ikke lige huske hvem, men kan prøve at finde ham igen. Jeg mener jeg synes han var lige langt nok nordpå for mig.
    Ellers er der Simon af Bjergsted, han har også lavet nogle gode føl, med god fylde og gode ben, han er 96 cm mener jeg, og kåret i 2 kl A

    Både simon og Nimrod er herinde på HG


  • #12   4. jan 2010 Nej jeg tror nemlig oz at Midnight bliver for stor til Gitze, må vente og se hvad Javanna udvikler sig til smiley

    Jeg har kigget på både Simon og Nimrod, men synes at have fået fortalt at de ikke laver det beste afkom? Og at de også er noget finlemmet?


  • #13   4. jan 2010 Heidi:
    Er helt vild med ham Albert som du linker til smiley


  • #14   4. jan 2010 Ollie kunne også være en mulighed: (link fjernet)

  • #15   4. jan 2010 Okay, det håber jeg da ikke det med Nimrod, og de afkom jeg har set efter Simon har nu ikke været særlig finlemmede, men det er også svært hvis man ikke lige kender til hoppen, hun har jo også stor betydning.

    Det var Mosbækmindes Figaro jeg tænkte på, han er dog kun kåret i 2 kl B, med 6 for skridt og 7 for trav, men 8 for resten, og det var som 4 års. Han selv er 88 i stang og 15 i pibe, forældre er 94 og 98, og næste generation er mellem 92 og 101 cm

    Jeg overvejede også Ollie til Puk engang, men blev frarådet det, kan ikke huske hvorfor.


  • #16   4. jan 2010 Mosbækmindes figaro mener jeg at jeg har hørt at han avler større end sig selv

  • #17   4. jan 2010 Figaro har bestemt lavet noget udemærket afkom.

    Jeg kan ikke huske hvem der fortalte mig det om Nimrod og Simon. Kan oz være at jeg husker forkert.

    Men ja hoppen har jo rigtig meget at sige.


  • #18   4. jan 2010 Jessica: det gør han også, har set flere af hans afkom.

  • #19   4. jan 2010 Ja mente jeg også..jeg kan bare ikke huske hvem han er far til.

  • #20   4. jan 2010 Det lyder meget sansynligt at du har det Jessica, med den størrelse hans forældre og bedsteforældre har, ville det næsten være mærkeligt andet smiley

    Med Simon ved jeg i alt fald at du får et super temperament, jeg har mødt ham IRL flere gange, også hvor der har været hopper i nærheden, og han er ret cool


  • #21   4. jan 2010 Heidi: Ja havde godt hørt at han har et super lækkert sind:)

  • #22   4. jan 2010 Der er da vist et par afkom efter ham herinde også, du kan i alt fald finde Ejstrups Akeno, han er bestemt ikke finlemmet

  • #23   4. jan 2010 Mosbækmindes Figaro, er en dejlig hingst som jeg selv har haft i træning til kåringen, han har nogle meget meget gode lemmer, og har set en del af hans føl, og de har alle haft gode lemmer. De fleste føl er større end ham selv, men lille ved fødslen.
    For nogle år siden brugte stutteri Vestbjerg ham på 3 førstegangshopper, med god succes...
    Vi venter selv føl efter hans søn Mosbækmindes Tjalfe til April.

    Bukkerupgårds Erasmus, har lavet de bedste lemmer på mine føl, så derfor er han igen på listen til i år...Og elsker jo de hvide aftegn han har givet til mine føl...:)

    Diamond Hagenstrup, kan jeg også rose ....har set nogle særdeles gode føl efter ham, glæder mig til at se flere føl efter ham...
    Havde egentlig selv planlagt ham til en sidste år...men der er godt nok langt...


  • #24   4. jan 2010 Helle
    Det var tjalfe jeg vidste figaro var far til. tjalfe er jo super godt kåret


  • #25   4. jan 2010 Helle: Diamond er bestemt oz min favorit, synes han er vildt lækker, men ja der er nemlig rigtig langt ned til ham.

  • #26   4. jan 2010 Betina V: Du skal endelig ikke vælge Remco til Gitze for at få et føl i samme farve. Farven er recessiv, og udfra Gitzes stamtavle er det meget usandsynligt at hun er bærer af genet. Derved vil hun ikke kunne reproducere farven smiley
    Men hvis du vil lege med den farve, vil jeg foreslå dog at sende en rød hoppe til ham istedet. Føllet vil blive rødt (med mindre hoppen bærer genet hvorved der er 50% chance for sølvtonet) men det vil være bærer af genet. Bruger man så en anden sølvtonet/mushroom hingst til det føl, vil der pludselig være 50% chance for sølvtonet/mushroom føl. Lidt langsommeligt projekt, men det er vejen frem hvis vi skal have lavet nogle flere med denne spændende farve smiley
    Grunden til jeg foreslår det skal være en rød hoppe, er at der er meget der tyder på at farven kun kommer til udtryk på rød grundfarve, og dermed skjules på sorte og brune ponyer. Det er jeg ved at undersøge nærmere i mit speciale.





  • #27   4. jan 2010 Anna F:
    oki det var jeg slet ikke klar over.
    Yderst spændende.


  • #28   4. jan 2010 Jamen du må endelig bare spørge hvis du vil vide mere... elsker farvenørderi smiley

  • #29   4. jan 2010 Spændene Anna, så ved vi hvor vi skal søge farve hjælp smiley

  • #30   4. jan 2010 Ja det må i endelig gøre... elsker at farvenørde smiley

  • #31   4. jan 2010 Anna , vores hoppe Theresa er rød, hendes farmor er rødbroget, Theresa er drægtig ved en sortbroget Mosbækmindes Tjalfe, hvad procent er der på en broget ? er det det samme om den er rød eller sortbroget ?

  • #32   4. jan 2010 Der er 50 % chance for broget, om det så bliver sort, brun eller rødbroget, kommer an på forfædrene til hingst og hoppe (hoppen kan gemme på det brune gen, og hingsten kan være enten homozygot eller hetrozygot for sort)

  • #33   4. jan 2010 Så fik jeg lige tjekket Tjalfes afstamning, sansynligheden for et rødt eller rødbroget føl er meget lille, da der i 3 led kun er sorte ponyer, så han er sansynligvis homozygot sort, og vil give et sort gen videre.

    Så er det bare om din hoppe er bærer af et brunt gen, er hun ikke det er der 50 % chance for sort føl og 50 % chance for sortbroget føl


  • #34   4. jan 2010 Tjalfe er heterozygot broget og giver derfor genet videre til 50% af sine føl. Derudover er han bærer af rød.
    Theresa er selvfølgelig rød, og da hun er avlet på flere generationer af rød, er chancen for at hun er bærer af brun ret lille.
    Hvis vi går ud fra at hun ikke er bærer af brun, ser dine føl odds således ud:
    25.00% - Rød broget
    25.00% - Rød
    25.00% - Sort broget
    25.00% - Sort

    Er hun derimod bærer af brun, ser dine odds således ud:

    25.00% - Rød broget
    25.00% - Rød
    12.50% - Sort broget
    12.50% - Sort
    12.50% - Brun broget
    12.50% - Brun




  • #35   4. jan 2010 Stutteri Bjørholm* (Labaniet) : Han har lavet et rødbroget føl, så han må være bærer af rød smiley


  • #36   4. jan 2010 Anna F
    Med hvad begrundelse mener du at en hoppe som er rød i mange generationer ikke er bærer af brunt. En rød hoppe af rød generation langt tilbage kan jo sagtens være bære af det brune gen, det er jo blot ikke at se


  • #37   4. jan 2010 Hej Heidi
    Hm mærkeligt da tjalfe i år fik et rødbroget føl og et kastet rødbroget føl... men vil da også helst at det blev sortbroget...:) Theresa bærer ikke brun gen, er kun røde i afstamningen og så den rødbroget...men nu må vi se hvad der kommer;)


  • #38   4. jan 2010 Anna F
    Okay, så langt nåede jeg ikke. Egentlig utroligt med alt det sorte.


  • #39   4. jan 2010 Det brune gen kan altså i modsætning til det brogede og sorte godt bæres skjult, brunt kommer blot først til udtryk når der kommer et sort gen ind også. Jeg kan fortælle at Theresa har en sort pony i 3. generation og en brun i 4. generation

  • #40   4. jan 2010 *Stutteri Bjørholm* (Labaniet): Ja det ved jeg... det er jo netop derfor hun kan være bærer af det smiley
    Troede egentlig hun havde rød længere ud i generationerne smiley
    Men ja jeg har jo lavet udregninger både for med og udne brunt gen smiley

    Ja lidt vildt med Tjalfe... men det har været heldigt at overleve det røde gen smiley


  • #41   4. jan 2010 Men ja den sorte i 3. generation kan jo tydeligvis ikke være bærer af brun. Så skal et evt. brunt gen komme fra den brune i 4. generation, og så overleve 3 generationer mere...
    Men som vi så fra Tjalfe så kan det jo lade sig gøre smiley


  • #42   4. jan 2010 Det er det spændende med de sorte og også brune ponyer, at der lige pludselig kan komme et rødt føl ud af to sorte eller to brune dyr. Jeg havde en hoppe som var rødbroget, mor var brun og far brunbroget, 2 år efter fik hun en sort lillebror, så ved man da helt sikkert hvad de to ponyer har af gener, nemlig en af hver (bortset fra hoppen som jo ingen broget har)

  • #43   4. jan 2010 Det kan heller ikke være den brune fra 4. generation, for næste i den linie er sort, så der er det sikkert at det brune ikke er videre. Men i næste generation er der mange der ikke er farve på. Der er faktisk en del røde der er bærer af det brune gen.

    Theresas MF Kaolin Bomlund er bærer af det brune gen, han har fået flere brune afkom på sorte hopper


  • #44   4. jan 2010 *Stutteri Bjørholm* (Labaniet) : Ja de ville begge være Ee Aa
    og så hoppen selvfølgelig Ee Aa Tt


  • #45   4. jan 2010 Der er registreret et enkelt brunt afkom på en sort hoppe efter hendes far også, dette kan dog være en registreringsfejl da der kun er den ene, men det kan også være rigtigt.

    Så oddsene for et brunt afkom er slet ikke så ringe igen


  • #46   6. jan 2010 Vi er ikke så langt med vores avl endnu, så derfor bruger vi kun vores egne hingste i år smiley
    Vi går en del op i farve avl, så vi prøver at lave noget forskelligt, både der er godt udseende og en flot farve.
    Men vi har ikke tænkt helt så langt endnu, jeg glæder mig mest bare til føllene kommer.
    Men hvad jeg regner med lige nu er.

    Remco v.d kastanje:
    http://hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=127540
    Skal bruges til:
    LENTINE V.D. NIJKAMPHOEVE, Palomino.
    ISABELLA, Rød med lys man og hale
    Aastrupgaards Lulu, BlueRoan

    Athelney Blue: http://hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=114775
    Everlands Moon Beam, Blue Roan
    Aastrupgaards Pretty Lady, Palomino http://hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=96735

    Palte Bomlund: http://hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=128939
    Abildores Lajka, homozygot Skimmel
    Aastrupgaards Trunte, Skimmel
    Unique Lady v.d. Burcht´, Palomino

    Og så har vi lige købt en hoppe, men vi ved ikke hvem vi skal bruge hende til endnu.


  • #47   6. jan 2010 Hej igen...
    Det er da også rigtig Heidi, jeg tænkte på at der var 2 x Natal(kirkbride) da jeg ved at han var rød, da vi selv har haft ham på vestbjerg, men...den anden er jo kirkbride gleaming..;)
    Nå pyt, en fejl i huskeren...
    Tak anne, vi må se hvad der kommer til april...bare den er velskabt så pyt med farven


  • #48   6. jan 2010 hej alle

    ang. den snak om brun kan jeg så fortælle at min lif´s brune farve findes tættest på i hendes stamtavle som hingstens oldemor: Jolly of Marshwood

    omkring valg af hingst har vi jo lejet Sedgehill Onyx så han skal bruges til alle vores hopper.
    jeg er ret vild efter at bruge en fremmed hingst til Menja næste år, det er Taco v.d. Achterdijk jeg tror vil være et godt match.


Kommentér på:
Har i valgt hingst for 2010?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce