Hvoknusninger - forfangenhed {{forumTopicSubject}}
Jeg har en hoppe der lige nu står med hovknusninger i begge forhove.
Symptomerne var ligesom ved forfangenhed - vægten på bagparten, puls i begge forben og varme hove.
Dyrlægen blev kaldt ud akut i lørdags. Han stillede så diagnosen hovknusninger, da han efter lidt skæren rundt kunne se blødninger inde i hoven. Dette er opstået pga af frostknolde på marken.
Hun kommer på smertestillende medicin og skal fremover have boots på når hun er ude. (hun går normalt uden sko).
De første par dage går det fremad, men så går det stærkt den anden vej på trods af, at hun er på smertestillende medicin.
Nå dyrlæge igen igår (torsdag). Nu får hun så stærkere smertestillende medicin og han siger nu, at hovknusninger er en form for forfangenhed, da det har samme symptomer og er ligeså smertefuldt for hesten som fodringsmæssig for fangenhed.
Er der nogen der kender lidt mere til det? For jeg blev lidt forvirret, da jeg troede at forfangenhed kun kunne opstå i foderrelationer.
Skal lige siges at min hoppe tidligere har været mildt forfangen (aldrig akut), så jeg blev jo helt hysterisk, da jeg så hende stå med disse voldsomme symptomer...
Nu er planen så, at smeden kommer på lørdag og sammen med ham skal vi så finde en plan for beskæringsmåde og evt boksstrøelse.
Disse hovknusninger er opstået, da hendes tåvæg er slidt væk pga frosten og derfor lægges vægten, så sålen trykker direkte mod jorden. Hun skal nu rejses i tåen igen og bibeholde at gå med boots. Måske sko på længere sigt, når der er vokset noget mere horn ud igen.
Er der nogen af jer der har oplevet det samme eller ved lidt om det?
nov 2005
Følger: 193 Følgere: 170 Heste: 7 Emner: 392 Svar: 2.539
gik næste år inden han kunne ride på sammen niv igen
det tag meget tid
jul 2008
Følger: 297 Følgere: 299 Heste: 16 Emner: 211 Svar: 4.053
Det er bare lidt svært for mig at forklare uden at kunne tegne.. Men jeg tager lige min mands fagbøger og ser om jeg kan finde noget brugbart til dig..
(PS han er beslagsmed)
Jeg venter tilbage lige straks..
jan 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Heste: 3 Emner: 30 Svar: 851
Hvad gjorde I ved jeres hest?
Sorte Perler - Det er bare fint.
jul 2008
**
Den hårde og ujævne bund vil simpelthen give knusninger i hornsålen, hvorved der opstår blødninger i den underliggende læderhud i hoven. Heste, som går uden sko, og hvor hovene bliver nedslidte, vil også lettere få hov-bylder og knusninger. Det anbefales, at der i samråd med dyrlæge anlægges sko med sål og pakning.
**
Og så en masse teknisk fnidderfnadder..
Og i de andre står det så teknisk, at jeg slet ikke vil skrive det.. Men konklusionen er, at dyrlæge og smed skal arbejde sammen.. Og smeden burde lægge sko, sål og pakning på, hvor han rejser skoen i tåen.. Sål og pakning virker som en slags gummisko, så hesten går blødt, og knusningen kan herved hele...
jul 2008
Det er så en af grundene til, at min mand som oftest lægger sål og pakning på ved knusninger... Netop for at sålen for ro fra små sten og andre hårde genstande..
jan 2008
Maibritt - Ja såleknusninger er det samme som hovknusninger. Det er alt efter hvem man spørger, hvad de kalder det.
jan 2008
jan 2008
nov 2005
Følger: 193 Følgere: 170 Heste: 7 Emner: 392 Svar: 2.539
luffekommer på box stå til der var tør ud igen
så vask hov 2 gang om dag.
gik på håndt og lige jord. 2 gang 15 min
jul 2008
Jeg sender dig lige en PB, da jeg ikke må reklamere her på HG..
jan 2008
Hvad gør de back on track gamasher?
Team det gule lyn - Min dyrlæge anbefalede så ikke boksro, men motion, dermed forstået fold, pga blodcirkulationen. Min fold er så også flad og jævn, så måske derfor han anbefalede dette. Havde marken været knoldet, så ville det nok bare gøre ondt værre....
Sorte - Tak for pb.
jan 2008
jan 2008
jan 2008
Så nu er jeg næsten 100 på at hun er forfangen og det var også min smeds vurdering af hesten. Har siden igår hørt om flere forfangne heste denne vinter pga den varme sommer vi havde i 2009, der har gjort at hø og wrap er fyldt med sukker af de mange solskinstimer....
Ringede til vagtdyrlægen lørdag efter smeden havde været. Nu står hesten på blød bund, har boksro og får nu kun tørt wrap fra 2008 fra 2. slet. Derudover skal hun køres over på Equigard fra Hippolyt og have æblecidereddike.
Mandag skal dyrlægen ud igen.....
jul 2008
jan 2008
Dyrlægen fandt jo noget i hoven og derfor konkluderede han at det var hovknusninger, da symptomerne kan være de samme.... men hvad han end fandt, så er det væk nu og hesten er ikke i bedring....
Så lige nu frygter jeg det værste, da min hoppes mor også måtte til de evige græsmarker i samme alder pga forfangenhed.....
Men ihvertfald, så vil jeg have et svar fra dyrlægen mandag om hun kan redes eller ej. Den smerte hun står med nu er simpelthen ikke til at bære. Så er det bedre at hun får fred.....
jul 2008
Hvis den er forfanget, kan dette igen afhjælpes med sko, såler og pakning.. Skoene skal dog trækkes godt tilbage, så tåen kan kortes af.. Herefter skal den have smertestillende i et par dage..
Jeg har "reddet" en del stykker efterhånden ved denne metode.
jan 2008
Derudover fik hun blodtrykssænkende medicin samt er stadig på smertestillende, dog blev den smertestillende dosis sat lidt op.
Den akutte fase er jo overstået nu, så afkøling af benene har ikke længere nogen effekt. Det tog jo en uge før den rigtige diagnose blev stillet... Puh jeg er vred på den anden dyrlæge..... Hvis bare jeg havde lyttet til mig selv, men man regner jo med at dyrlægen ved bedst....
jul 2008
Mht sand - super.. Dog er de fleste smede blevet så advanceret i den AKUTTE forfangethedsface, så de har nogle (øøhhh - kan ikke huske navnet) skum-klodser, som de taper på hestens hove.. I disse skumklodser kan hesten stå, som der passer den bedst.. Efter 2-3 dage skal smeden så komme igen - skære en kile ud af klodserne - og lægge kilen mellem hoven og en ny klods.. 2-3 dage efter igen skæres den nye kile ud.. Disse kiler bliver så lagt mellem sko og hov sammen med sål og pakning.. Efter et stykke tid tages kilerne ud..
Det er lidt genialt.. Men heller ikke billigt..
Jeg håber, at din lille pruh kommer over det.. Jeg kan jo læse, at du gør alt godt for den..
Og husk - ikke noget foder med for meget sukker i..
jan 2008
Mht foder, så får hun kun 100 g travo sport E og tørt wrap fra 2008. Intet andet. Mit hø fra 2009 må hun ikke længere få pga højt sukkerindhold fra de mange solskinstimer vi havde. Løber jeg tør for wrap, så skal høet vaskes i en time før hun må få det. Æbler og gulerødder er bandlyst.... Jeg tager alle de forholdsregler jeg kan. Det er godt nok mig selv der har taget beslutningen med høet. Det er ikke fra den dyrlæge der var ude, men fra en helt tredje part.... Ja jeg har haft en hektisk weekend med at søge råd og informationer.....
jul 2008
Så er det fordi, de ikke har luret, hvordan de skal lægge tapen.. Men ja, de kan godt være glatte, hvis man har et glat staldgulv i forvejen..
Men hatten af for dig, Jeanette.. Du gør, hvad du kan for din hyp..
jan 2008
Tak for støtte.
Hvoknusninger - forfangenhed
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside