{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
464 visninger | Oprettet:

Forstår det pludselig.. {{forumTopicSubject}}

Forstår pludselig hvorfor en spændt hest kan føles så lækker og sidde på.

Maja er en hest uden nogen videre udstråling der siger noget med blære blære eller spar 2, hendes gang kan man heller ikke rigtigt sige så meget flot om andet end den er behagelig. I traven kan hun nemt slæbe hovene hen over jorden fordi hun ikke løfter benene ordentligt, samme med skridt.

Men har så lagt mærke til at når hun kigger på noget, meget opmærksomt og intenst får hendes gang en helt anden facon. Lige pludselig bliver der noget gummi boldt over den, noget svingende. Samme i trav, nogle vil måske kalde det elastisk.

Det er jo en fantastisk følelse at hesten får en sådan gang lige pludselig, men den er jo forårsaget af noget forkert - af at hesten er spændt, den slapper ikke af.
Men derfra kan jeg da forstå hvorfor man vælger at ride hesten spændt med vilje, at man syntes det er godt, for gangen forbedres da.

Ved ikke om der er nogen der kan følge mig?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forstår det pludselig..
  • #1   23. feb 2010
    Nej netop ikke.. Når hesten bruger sin ryg korrekt skulle man meget gerne blive suget med hvor imod når den ikke gør, er det svære (;

• #2   23. feb 2010 Hmm jeg synes nu også det er en del sværere at sidde på hesten når den ikke bruger ryggen..

• #3   23. feb 2010 Cool. Mit indlæg blev væk?
    Nåh..

Når hesten først bruger sin ryg korret, kommer der meget mere sving, end når den bare går og "laller" - så jo, jeg synes bestemt det er nemmere at sidde ned når de ikke bruger ryggen ordentligt smiley

• #4   23. feb 2010
    Når der kommer mere sving og den bruger ryggen korrekt, så ved man hvis man har oplevet at man nærmest bliver suget med og ned i sædet - speciel følelse, men lækker :o)
    Det sker ikke når den ikke bruger ryggen.

Dog kan hesten slf. have behagelige gangarter som Maja, hun er skide lovely at sidde på altid. Eneste tidspunkt hun er umulig at sidde på er når hun tripper eller skridter på kanten til trav.

• #5   23. feb 2010 Når hesten slapper af osv. skulle den også meget gerne kunne præstere at fremføre gangarter som der, præcis som du siger, er gummibold-agtig. Og ja, det er skønt at ride på, men svære at sidde på end hvis en hest ikke bruger ryggen.
    Hvis ryggen ikke bliver brugt kommer der ikke noget gang op i sadlen og det er næsten det samme som at sidde stille. Med gang i sadlen kommer der bevægelse i sadlen og dermed udfordring for balancen smiley

• #6   23. feb 2010
    Når Maja slapper af er der intet gummi bold over hende, så slæber hun hovene hen over jorden og tøffer der ud af meget afslappende.
    Når hun spænder op så kommer der netop den der gummi boldt over hende, virkelig elastisk.

Så det giver ikke mening?

• #7   23. feb 2010 Mmmh. Når Magic bare går for at gå så er der heller ikke viiiildt meget bold over ham. Eller, han er lidt et ddårligt eksempel for han er så let og hopper naturligt.
    Vi siger bare:
    Når hesten bare går for at gå, så er der ikke rigtig boldt over det. Hvis man ber den om holdning og ryggen kommer, så bliver skridtene automatisk længere og flottere. Alt dette bliver aktiveret af det indvendige bagben som også giver energien til længere skridt.

Når Maja spænder op kan hun måske aktivere sit indvendige bagben? smiley

• #8   23. feb 2010
    Ved det ikke, men hun fik bare pludselig en gummibold gang hun aldrig viser ellers - heller ikke når hun er samlet, der ændre hun ikke synderligt gang, den forbliver den samme altid.

Tøffende, meget afslappet og ponyagtig.

• #9   23. feb 2010 jo kan helt sikkert følge dig. Og vi glemmer vist ofte også at hesten jo egentlig ikk er lavet til at bære os, og derfor det ikk nødvendigvis behøver at føles super dejligt når den går normalt. hvis du forstår. så jo go observation smiley har jeg aldrig tænkt sådan over det selv, men det jo total indlysende. smiley

• #10   23. feb 2010 Haha.. Look a like Chico i dag..

• #11   23. feb 2010 Jeg syntes at en hest som bærer helt korrekt bærer en med, fremfor en spændt hest som ikke bruger ryggen..

Det er meget nemmere at sidde på en hest som virkelig bære på bagparten og bruger ryggen, en på en som bærer på forbene og smider ryggen..

Line :o)

• #12   23. feb 2010 Som Line skriver oppe over(og Krikken også skriver), så tager en hest der går korrekt en med, man bliver ikke skudt ud af sadlen men suget ned i den.. bliver hesten sværere at sidde på og man bliver skudt ud af sadlen, så er det ikke korrekt rygsving men spændinger..
    Dog kan forkert ridning "føles" godt som Krikken beskriver hvis hesten låser ryggen så den er helt i ro.. det er desværre det en del ryttere ser som ryggen oppe smiley

• #13   24. feb 2010 aaah, jeg blev ramt af lynet.
    Signe ramte.

Altså, det som jeg har beskrevet med at der er er langt mere bevægelse i sadlen når ryggen bliver brugt, har jeg nok følt fordi jeg åbentbart har redet mange heste som låste i ryggen og som jeg så personligt synes var nemmere at sidde på smiley

• #14   24. feb 2010 Moe: Det kan godt tænkes smiley altså hvis du har redet den type som går med en ryg der er hevet op men ikke svinger og derfor er helt stiv og i ro.. så føles det jo anderledes når ryggen pludseligt svinger løst smiley
    Ofte så skriver folk jo bare "Den bruger sig så godt og har så meget rygsving at man slet ikke kan sidde på den og bliver skudt ud af sadlen" men sådan er det ikke at sidde på en hest der bruger sig.. bliver man skudt ud og kan slet ikke sidde så spænder enten hest eller rytter.. eller måske begge..

• #15   24. feb 2010 Ja, det er ligesom når du løber rundt ude på folden og blærer sig. Det kan de sagtens gøre, man skal bare ikke kopiere det med rytter, da de ikke kan bære rytteren ordentligt. Og ja du har ret, og det tager meget lang tid at kunne noget spektakulært i akademisk dressur! smiley

Kommentér på:
Forstår det pludselig..

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce