{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
571 visninger | Oprettet:

Føl spring!? HJÆLP {{forumTopicSubject}}

Heij !(:
Jeg har lille Casiopaia på snart 10 mdr - Og hun har sprunget 50 cm af fri vilje! - Da hun var 2 mdr ca ..
Men ved ikk hvor gammel i sys / ved hun skal være før jeg må begynde så småt og løsspringe hende meget lavt? (:

Lige et billed fra Februar 2010:
http://www.hestegalleri.dk/uploads_large_wm/1551697.jpg?17-03-2010

Casiopaia er ca 123 nu , og forventes at blive 128 cm ca.:)
(Se evt. mor i profilen - Carola)
Og som sagt er Casiopaia næsten 10 mdr (:

Håber i har noget mere viden end mig xD

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Føl spring!? HJÆLP
  • #1   17. mar 2010 2 år.. - efter min mening

• #2   17. mar 2010 2½ vil jeg også sige, de har ikke godt af det før.

• #3   17. mar 2010 Hvad hvis det kun er 20 cm? (:

• #4   17. mar 2010 højden gør meget - men den gør det samme med ryggen og lander stadig hårdt og belaster forbene..

men det er jo dit føl, så det er op til dig.. jeg vil ikke gøre det før Laudino fylder 2

• #5   17. mar 2010 Jamen hvad er din mening med 20 cm?(:

• #6   17. mar 2010 det er dumt og komplet unødvendigt - de fleste heste kan spring 20 cm - det kan føl osse.. - så dermed unødvendigt

• #7   17. mar 2010 Jeg ville også vente til hun er ældre..
    Mit føl sprang da også over hegnet da han var et par mdr og han kan da stadig finde på at springe over noget af egen fri vilje men jeg vil helst ikke se det så derfor er jeg også meget ops på det..

• #9   17. mar 2010 nu i er så kloge alle sammen vil jeg lige høre hvordan man som hingsteejer får trænet sin hingsteplag til at skulle kunne løsspringe når feks kåring foregår februar det år hesten fylder 3? de fleste er kun 2,5 på det tidspunkt og skal kunne det inden og tvivler på avlsforbund osv ville kræve løsspringning hvis hestene ikke kunne tåle det og du er nødt til at lære hesten det inden kåring.

• #10   17. mar 2010 og skal lige siges at etter ponyer springes op til 120 cm under kåring så lidt svært hvis den max må spring knæhøjde

• #11   17. mar 2010 Gitte: jeg har ingen forstand på alt det her med spring og sådan.
    Men det er vel fordi, der er stor forskel på, hvad der er sundt at "gøre ved dem", og hvad de skal vise til kåring? Jeg tror ikke, at bare fordi de skal / kan løsspringes 120 cm til kåring, at det er godt for deres ryg og ben.
    Men som sagt, jeg har ikke forstand på det - jeg rider bare islændere - men jeg ville ikke selv løsspringe mine heste før de var "udvokset" eller tæt på (jeg ville ikke springe med mine egne islændere før de var 5-6 år). Jeg tror ikke at det er sundt, som de andre skriver.

• #12   17. mar 2010 Gitte J - nu er der IMMERvæk forskel på et FØL på 10 måneder og en "næsten" hest på 2..

Laudino skal stille stil kåring som 2 et halv års - derfor skal han trænes til løssrping som 2 årig osse over knæhøjde..

Men dælme om han skal spring som 10 måneder gammel!

• #14   17. mar 2010 Jeg kan kun være enig med Camilla (og Meldgaard).
    Skal den kåres bliver man selvfølgelig nødt til at træne løsspringen, det er jo klart også selvom man normalt ikke ville vælge at løsspringe så højt i den alder.

• #15   17. mar 2010 Heidi B - ligepræcis, Laudino skal jo vide hvad han skal, det klart - han kan jo godt hvile bagefter..

Det er ikke med min gode vilje han skal tilrides inden hans 3 årige fødselsdag - men sådan er det jo - desværre..

• #16   18. mar 2010 var også mere for nogle skrev de skulle være mindst 2,5 inden man løssprang hvilket ville være en umulighed at vente så længe hvis den skal kåres.

og skal lige hilse at sige at inden for mit forbund bliver de fleste omkring 20 år også avlshingstene, nogle endda endnu ældre og stadigt i avlen, feks er der en der iår bliver 29 og han bedækker stadigt og en anden er 27, og så er der mange over de 10 år.

• #17   18. mar 2010 Gitte J: Ponyer er noget mere robuste end heste, de har også længere leve alder. Men det gør det stadig ikke sundt!

Dem der siger 2½ har ganske ret, det er sundest for hesten at vente dertil hvis muligheden er der.

Syntes du har bevæget dig ud et sted du ikke kan bunde. Grunden til at hesten skal yde mere end hvad godt er til de fleste kåringer, er af økonomiske grunde for avlere, jo mere de yder i en ung alder, jo mere kan de lære, derved bliver deres føl mere værd.
    Jeg siger ikke de ødelægger hestene, men de udsætter dem for et usundt pres der ved nogen kan give skader, hvor andre slipper heldigere.
    Hvorfor løbe den rissiko med sin egen hest hvis dette ikke er nødvendigt.

• #18   20. mar 2010 Det tror jeg er rigtig fornuftig af dig merete. Så lad hende den anden om at slide sin hyp!

Kommentér på:
Føl spring!? HJÆLP

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce