{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
451 visninger | Oprettet:

ridning i blæsvejr:( {{forumTopicSubject}}

Var lige ude og ride på min pony i eftermiddags, det blæste lidt og regnede også en lille smule, havde tænkt jeg ville øve lidt bomarbejde med ham, men han var næsten ikke til at styre.

I starten var han helt normal, men da vi begyndte og skulle gallopere blev de andre heste sat ind og det forstyrrede ham selvfølgelig , så han blev rigtig træls at stoppe, spændte op og kiggede på alt.
Vi fik ikke rigtigt øvet bomme, for han jordede næsten bare afsted, i stedet for øvede vi lidt versade i skridt, for så vidste jeg at jeg kunne styre ham, og det gik fint.

Mit spørgsmål er så, hvad man kan gøre hvis hesten er sådan lidt "oppe og køre" og træls en dag.
På en måde skal den jo lære at den skal kunne koncentrere sig selvom det blæset og selvom de andre heste bliver lukket ind, men på den anden side, kommer man bare let til at slås med hesten, for når de er sådan forsvinder det ikke bare, så man får jo ikke noget godt ud af at ride videre, men bliver bare let mere sur på hesten:(

Og lige en ting mere....Hvordan lærer i jeres hest at gå imens den skider? ej, det er bare så træls når de skal stoppe hver gang, og min gamle pony gjorde den engang, til springstævne da vi var ved at ride banen, og det er jo ikke smart vel?:D

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  ridning i blæsvejr:(
  • #1   30. mar 2010 hvis hesten er varmet ordentligt op skider den ikke mens den er på banen til stævne.

mine heste skal ikke gå mens de skider. de skal stå stille.
    når de vendes til at gå mens de skider risikere man, at de også skal bevæge sig i boksen mens de gør det, og det giver lort all over.

så mine skal stå stille og skide

• #2   30. mar 2010 synes ikke der virker særligt behageligt og naturligt for hesten at skulle gå mens den skider. min har altid fået lov at stå stille

• #3   30. mar 2010 har bare aldrig set en hest gøre det på folden. den er vel bare vandt til at du lægger benene til den hvis den sætter farten ned for at gøre det.

• #4   30. mar 2010 tak for svarene:)
    Det er nok heller ikke så vigtigt til hverdag, det er bare uheldigt hvis det lige er på et forkert tidspunkt til stævne de skal til at stoppe og skide, men.. jeg må vel finde mig i det:D

• #5   30. mar 2010 du skal bare sørge for at varme ordentlg op, så sker det ikke

• #6   30. mar 2010 <b> Til det første </b>
    Jeg kender det selv alt for godt, da Magnus selv gør sådan. Han kan simpelthen ikke have regnvejr og da slet ikke blæsvejr, da det lyder voldsomt i træer osv. Inde i ridehuset lyder det hårdt i porten osv. Så han kan også godt tænde af eller i mindre slemme tilfælde bare løbe endnu stærkere.

Der tænker jeg, at han har brug for at 'glemme' at det blæser. Han skal glemme, at der er noget, der skræmmer ham. Og det kan han glemme ved, at koncentrere sig om noget helt andet. Så længe du selv er helt rolig og bare prøver helt roligt at få hesten videre i træningen og arbejder med hesten, så den ikke tænker på det den er bange for, men mere tænker over det arbejde, den sættes til.
    Det er lettere sagt end gjort, men hesten skal jo lære, at den ikke skal frygte de små ting, der egentlig ikke rør den.

<b> Til det andet </b>
    Det er godt nok træls, når hesten stopper op midt i noget så vigtigt haha smiley
    Der er ikke så meget andet at gøre end, at når du mærker hesten stopper op og løfter sig bagtil, så driver du bare rigtig godt frem med lænnen og sædet og presser let til den, så den lige mærker signalet . Den lærer det nok ikke de første gange, det skal gøre hver gang, så den til sidst forstår, at hey - nu skal den altså fremad. Ros den endelig hvis den står og skider, men så ender med at gå frem imens, så den finder ud af, at det faktisk var det, du ville have den til smiley

Held og lykke med det hele! smiley

• #7   30. mar 2010 Kamille H
    det var da det du skrev at du gjorde?? smiley

• #8   30. mar 2010 Det med blæsten er jo bare at øve og øve.. de bliver lidt mere op på mærkerne da blæsten gør det sværere for dem at lugte og høre fare.. men lav noget afslappende og noget den skal tænke lidt over.. jo flere gange du træner i blæst, jo mere vil den vænne sig til det..
    Med hensyn til at gøde lærte vi også at drive dem frem da jeg gik på rideskole, men mine egne får lov at stå.. jeg tænker hvor ubehageligt jeg selv ville have det hvis jeg skulle gå imens smiley
    Og tror faktisk Rikke er inde på noget, hvis de er varmet ordentligt op så tror jeg faktisk chansen for at det sker til stævne er meget meget lille..

• #9   31. mar 2010 Bevægelserne i kroppen sætter gang i tarmene, og så skulle hesten gerne ha skidt færdig inden man er rigtig færdig med opvarmningen. Har jeg læst.
    Med hensyn til det med vinden, så har jeg flere steder hørt at de putter vat i ørerne af hesten. Lige som travheste får en tot "etellerandet" i ørerne fordi det suser sådan i dem.

• #10   31. mar 2010 travhestene får skumgummi propper i ørene, for at lukke lyden fra kommentator og publikum ude, når man så ønsker at give hesten lidt mere fart på så hiver man propperne ud, så hesten bliver forskrækket og løber det mere.
    vat ville jeg syntes var en dårlig ide,så lærer du ikke hesten at det er ok at ride i blæsvejr og at den kan stole på at når du har valgt og ride så er det ok

• #11   31. mar 2010 Hehe så blev jeg også klogere idag smiley

• #12   1. apr 2010 heste kan blive tændte når det blæser. det gør chateau også, og jeg tror ikke der er så meget at gøre faktisk, jeg ved ikke hvad ihvertfald. men mit råd er at lave noget andet end noget der skal være seriøst, i kan fx. ride ud. eller også skal i ride inde. hvis du vil undgå at slås med din hest

• #13   1. apr 2010 Gitte J: Hvis din hest skider konstant, så er det fordi den er utryg og stresset, så tømmer den tarmen for at være bedre klar til flugt.. havde en der gødede hver gang han så en trailer fordi han ikke kunne lide at køre..

Kommentér på:
ridning i blæsvejr:(

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce