{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.108 visninger | Oprettet:

Støvsuger hest under ridning? :/ {{forumTopicSubject}}

På min pony rider jeg bidløs ridning da bidet slet ikke tiltaler hende og hendes bevægelser er mere frie når vi ikke rider med bid ( hendes tænder fejler intet)

Nå, men jeg har så slet ikke fat i tøjlerne (rider med kapsun) og hun går med mulen helt nede i jorden hele tiden, undtagen i galop så har hun hovedet oppe i normal højde.

Umiddelbart vil jeg sige at det ikke er en god ting at hun går såden med hovedet? - Desuden bliver hendes gang også lidt mere slatten i det af at gå med hovedet dernede, men jeg sidder fantastisk på hende, hvis ikke hun får lov til at have hovedet dernede (jeg tager i tøjlerne) tager hun hovedet op og giver sig til at løbe afsted.

Jeg tænker måske at der kan være lidt galt med balancen, eller måske noget helt andet?

Men jeg har virkelig ikke forstand på det.

Kan I hjælpe?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Støvsuger hest under ridning? :/
  • #1   2. apr 2010 Det er fordi hun ka slippe for at "lave" noget hvis hovedet kommer heelt ned. Så låser hoften og bækkenet = hesten trækker sig afsted på forbenene som er rigtig skidt.

Det jeg ville gøre er at lave en parade fra trav hver gang snuden kommer derned feks. Eller have en "max" hun må få snuden ned til, så ja du må faktisk have en sted på tøjlen hvor du holder fast, vil hun så æde ridehusbund så må hun gå imod din hånd hvilket hun nok vil forstå og så tage hovedet op i acceptabel højde smiley

• #2   2. apr 2010 Angelika:
    Okay, det vil jeg prøve. men kan du så forklare hvorfor hun begynder at løbe når hun får hovedet op ?

• #3   2. apr 2010 Ida * Team GG *: Jeg mener så at grunden til at den går langsommere når hoved kommer ned er fordi den går ned i et tempo hvor den kan bære sig og være i ligevægt.. den strækker sig fordi den har behov for at strække ryggen.. så længe næsen er foran lod er det kun en god ting.. hvis den går stabilt ville jeg dog drive lidt på den og bede den træde mere in under sig så halse og hoved løftes og kommer op i ca vandret.. det er her den bygger muskler..
    Grunden til at den løber når den får hoved op er sandsynligvis fordi den falder på forparten, det får dem til at øge farten for at holde balancen..
    Jeg ville bestemt ikke holde hesten fast med tøjlen hvis den prøver at strække sig frem.. så løser du først hesten og ofte vil du enten få en hest der kæmper voldsomt imod eller ruller sig ind bag lod for at undgå presset..
    Det er en misforståelse at hesten dovner eller ikke laver noget når den går langsomt.. så længe den ikke ligefrem slæber hovene så bruger de sig faktisk meget når de "lunter"..

Angelika C: Hesten låser da bestemt ikke i hofte og bækken når den strækker sig frem og ned.. det gør den kun hvis den har næsen bag lod..
    Og røg den mere på forparten af det, så ville den netop øge farten.. at hesten kan holde et roligt afslappet tempo betyder netop at den er i ligevægt..
    Synes det er en rigtig dårlig ide at hindre hesten med tøjlen.. med det opnår man kun spændinger og at hesten kæmper imod eller undgår tøjlen..

• #4   2. apr 2010 Signe

Åh så læs dog hvad jeg skriver. Hvis den ÆDER ridehusbund og næsten træder sig selv i snotten jo så kommer den nemt til at låse.

Jeg bruger selv frem og ned metoden men man opnår ikke bæring ved at hesten græsser i trav vel?

• #5   2. apr 2010 Angelika: Jeg mener nu ikke den låser lige meget hvor meget den strækker sig frem og ned, så længe den er foran lod.. men sener og musklers længde gør at den ikke kan træde meget ind bagfra mens den har hoved nede (måske det er det du mener ??) derfor at langt nede jo også kun er helt i starten (for at lære og løfte ryggen) og ellers ved opvarmning og pauser..
    Jeg mener stadig ikke at løsningen er at forhindre den med tøjlen, men derimod at bede om mere aktivitet bagfra så den løfter halsen den vej..

• #6   2. apr 2010 Signe: Min egen hest havde utrolig store problemer med selv at komme liidt op med halsen efter han lærte "metoden at kende". Min måde at løse det på var enten at bede om en parade eller stoppe med tøjlen så han ikke kunne komme helt ned med mulen og røre jorden. Det tog max 2 ganges træning så havde han forstået budskabet og har ikke støvsuget ridehusbunden lige siden

• #7   2. apr 2010 Angelika: Du glemte så i det første indlæge at skrive at du vil bede om stop med tøjlen.. dette er jo meget forskelliget fra bare at forhindre den i at sænke hovedet, som det lød som du ville smiley
    Min har så aldrig gået helt ned.. hun har ikke haft brug for det.. tror det skyldes hendes bygning, hun skal ikke ret langt under vandret før ryggen løftes smiley men er begyndt at bede om mere op i skridten, og det reagere hun da heldigvis på smiley

• #8   2. apr 2010 Hesten går da netop ikke på forparten når den har hovedet NEDE? Oo Eller er det bare mig der har misforstået noget? ...

• #9   2. apr 2010 jeg ville mene at det er godt så længe den ikk går der nede og bare slasker afsted. altså snyder sig fra at lave noget. Den går jo og har en rigtig dejlig afslappet holdning når den går sådan, ingen spændt ryg eller noget. smiley så ville mere mene det godt.

• #10   2. apr 2010 La Vær hesten<3<3<3 : ): Heste går ikke langsommere når de er på forparten, men løber stærkere for at genvinde balancen.. ja heste går jo naturligt på forparten, så en del der sænker halsen er i starten på forparten, men det er den også hvis du rider den op i halsen, især hvis du gør det før den er klar så vil den blot komme endnu mere på forparten..

• #11   3. apr 2010 Signe

Nej jeg ville ikke bede om stop med tøjlen, det er et modsigende signal. Tøjlen bruges til at løfte hestens hoved, husk at denne hest rides på kapsun

• #12   3. apr 2010 Angelika C: Jeg tog bare dit "stoppe med tøjlen" som at du ville stoppe hesten.. jeg mener så at tøjlen er stoppende ligemeget hvad den sidder fast i.. og ville aldrig tage i begge tøjler uden at min hest skulle sænke farten, da det ville udvande mit stop signal..

• #13   3. apr 2010 Hmm, der er godt nok en del delte meninger her.. smiley
    Ehm, det er svært at vide hvad man lige skal gøre, eller om jeg bare skal lade hende gå dernede,
    Jeg tror jeg vil se om jeg kan få taget en video af det idag, og så lægge den herind, det vil måske være lidt nemmere for jer at vurdere hvordan hun går.

• #14   3. apr 2010 Det er en meget god ting at den går med hovedet nede den laver et aktivt stræk i ryggen og bruger musklerne i ryggen korrekt. Så lad den endelig gøre det:-)

• #15   4. apr 2010 Signe

Ja hvis hesten var reddet på trense. Denne hest er reddet på kapsun, og kapsunens funktion er at løfte/sænke hovedet og stille det, derfor kan man ved ar stå imod med tøjlen, løfte hestens hoved.

• #16   4. apr 2010 Videoen kommer ind i aften når jeg er færdig på arbejdet, håber I vil hjælpe mig, selvom den er optaget dumt (kameraet stod på barrieren :O)
    Men kan en eller anden fortælle mig hvordan jeg får videoen ind?? :I

Jeg har glemt det.

• #17   4. apr 2010 Angelika C: Jeg rider også ind imellem på kapsun.. men jeg giver nu altså samme signaler ligemeget hvad jeg rider på.. ellers ville min hest da blive snot forvirret.. og jeg pladsere så heller ikke hestens hoved med tøjlen ligemeget hvad jeg rider med af udstyr..

• #18   4. apr 2010 Signe

Forskellen på vores brug af kapsunen er nok vores ridemetode så (: jeg bruger kapsun udfra de akademiske principper hvor man udnytter kapsunens indvirken på hesten = bitte bitte nyk får hesten til at stille og bøje sig korrekt. Mht. akademisk ridekunst er det absolut forbudt at bruge kapsunen til at bremse hesten, det skal man bruge sædet til.

• #19   4. apr 2010 Angelika C: Ja smiley jeg bruger så også hovedsageligt sædet til at bremse hesten.. men da min stadig er under tilridning så er det endnu ikke altid sædet virker smiley og så træder tøjlen ind.. men jeg bøjer og stiller ikke hesten med tøjlen.. jeg rider biomekanisk og indlærings teoretisk smiley

• #20   5. apr 2010 Jeg har videoen klar, men hvordan får jeg lavet den i det rigtige format?
    Den er lavet i Windows Live Movie Maker.
    Jeg har bare ikke huske det.

Kommentér på:
Støvsuger hest under ridning? :/

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce