{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.643 visninger | Oprettet:

Tynd hoppe med føl {{forumTopicSubject}}

Jeg har en hoppe der fik føl først i marts.
Men hun har tabt sig rigtig meget og jeg kan ikke få hende til at tage på og hun har ikke orm.
Hun for ca 2,5 kg fodre og alt det hø hun kan spise. Fodret er til diende hopper.

Hvor meget for jeres hopper at spise?
Har i nogle gode råd til hva jeg kan gøre?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tynd hoppe med føl
  • #1   12. apr 2010 hvad foder bruger du og hvor stor er hesten? Race?

  • #3   12. apr 2010 du skal snakke med en landmand om du kan købe lidt insilase med majs i, du skal give den en stor håndfuld to gange om dage så vil den snart tage på, det gjorde jeg ved min fjordhest.
    du skal måske kun give den en måned.
    Held og lykke med den.


  • #4   12. apr 2010 Samme problem her, dog kun med den ene, de andre er fint tykke..
    Det er så svært, når de først har tabt sig, men vores får også alt det wrap, hun kan æde og så er hun pt på kalvevalse og majsflager.


  • #6   12. apr 2010 får min har folet får hun majs og musli samt byg ialt 6,5 kg pr dag. jeg blander olie eller vand i så det nemmere at æde

  • #8   12. apr 2010 Hun er en 1érne pony, der er noget oldenborger i hende, andet ved jeg ikke.

    Det hedder Danish heste avl (fra møllen)


  • #10   12. apr 2010 Det en spinkel 1ér pony, på 5 år.,
    Andet kan jeg ikke sige med sikkerhed


  • #12   12. apr 2010 Vil anbefale wrap eller hø ad libitum og fiberpiller.


    Maja: hvede er ikke heste foder! det skader mere end det gavner, og hesten kan ikke optage mere end 3 dl olie om dagen, så skal der tilsættes ekstra e vitamin.


    Camilla: 6,5 kg!! det kan hesten slet ikke optage i de mængder, det ryger lige igennem og den bruger mere energi på at forsøge at omsætte det end den får ud af det. det kan også give fejlgæring, især byggen.

    en stor hests mave kan kun indeholde MAX 2 kg.


    korn er generelt ikke godt, det indeholder meget stivelse og hesten har meget svært ved at nedbryde kornet. havre er dog bedre end byg, og hvede er fuldstændig bandlyst til heste.

    vil anbefale jer der bare propper i hesten uden at vide hvad det gør ved den at læse om hestefodring, der findes gode bøger eller få råd fra andre der ved noget om det.(agronomer er uddannet inden for dette)

    mange tilbyder også foderplaner via et foderprogram.


    det mest naturlige for hesten er græs/wrap/hø. og de fleste kan leve af bare det og så ekstra vitaminer/mineraler.



  • #14   13. apr 2010 Er enig med maja L ;o)

    Det giver en bedre udnyttelse af foderet, hvis du blander lucerne i.
    Koldpresset rapsolie er også godt, men IKKE i for store mængder.


  • #15   13. apr 2010 Min hoppe får Baileys Horsefeed - Stud Mix som er en fuldforder müsliblanding til ifolet/diegivende hopper samt føl/plage.

    Det er et kanongodt kvalitetsfoder som falder i god smag hos min kræsne hoppe. Hun er i så flot stand både under og nu 18 dage efter føllet er kommet til, og ja selv føllet gufler fodret i sig.

    Koster kr. 180/ 20 kg. sæk og du skal bruge 2,5 kg. pr. 500 kg hest.

    Det kan jeg varmt anbefale.


  • #16   13. apr 2010 det er helt helt normalt når det kun er en måned siden hun har fået føl. De taber sig efter de har folet så du kan være ganske ganske rolig medmindre hun er undervægtig.. hvis hun er meget for tynd kan du roligt sætte hendes foder op og blande det op i mad olie... hvis hun også virker mere træt end hun plejer så bland godt med melassa og valset harver i fodret for det er noget der giver energi...
    held og lykke


  • #17   13. apr 2010 Vi giver vores hopper noget foder som man bruger til kalve det heder kalvevalse og feder godt på dem. Det gir vi i et par måneder og de elsker det, evt en sjat specialolie ovenpå :0)

    Det er billigt og kan udemærke bruges i nogle måneder, til hoppen er flot igen- Husk masser af wrap/græs eller hø så følle har noget at ta af :0)


  • #18   14. apr 2010
    maja L : HØRT MAJA L.

    Du har fuldstændig ret!

    Vil I ikke nok gøre de hopper i fol, med føl og føllene den tjeneste at fodre dem ordentlig!!! Altså med et foder, beregnet til disse. De kommer til at mangle protein ellers. Det er ikke nok med deres vanlige foder, blot i større mængder.
    Der findes et foder til hopper i fol og føl fra alle de forskellige leverandør. Det koster mere ja, men føllets opvækst OG HOLDBARHED er afhængig af det. Det koster at lave føl!


  • #19   14. apr 2010 Og GROVFODER, GROVFODER, GROVFODER. Det kan ikke siges nok, heste er lavet til at spise græs (hø, wrap) De skal alle sammen have messer grovfoder, for at holde mave/tarme igang. Det dur ikke at spare på den konto - jeg har aldrig problemer med kolik, mavesår eller lign. Det skyldes helt sikkert grovfoder-delen.

  • #20   15. apr 2010 Hun står på halm og for alt det hø hun kan spise,.
    Men mange taak for hjælpen alle sammen smiley


Kommentér på:
Tynd hoppe med føl

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce