{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
651 visninger | Oprettet:

Kan det skade føllet? {{forumTopicSubject}}

Min hoppe skal have føl, og har termin på tirsdag.
I fredags havde hun GULE vokspropper, som forsvandt efter lidt tid.

Vi har folealarm på hende fra imorgen af.

Smilla blev incimeneret *staves? i sverige, hvor hopperne bliver syet sammen bag til, så bakterier o.l. ikke kan trænge op i livmoderen, hvor føllet er. Og selvf. for at hindre abortion.

Hun blev klippet op for ca. 14 dage siden, og efter det var hun meget hævet, så hun skulle pudres med klorhexidinspudder.
Det gjorde vi så, flere gange dagligt og det hjalp.
men hun blev rød og fik betændelse øverst i skeden igen, så vi købte brændoilte, og smurte hende med det. Det hjalp, hun er ikke betændt mere.

Hun har hele tiden været meget åben nederst i skeden, hvis du kigger på andre hopper, er de helt lukkede, og kønslæberne sidder tæt, det gør de ikke på Smilla, og jeg tænker så bare, nu da hun er 'åben ' nederst når hun så skider osv. ryger der så ikke MANGE bakterier op i skeden og ind til føllet?

Sorry det blev så lang, men synes i skulle have hele historien smiley

Håber i kan hjælpe kloge mennesker derude smiley

Hilsen Nicole

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kan det skade føllet?
  • #2   18. maj 2010 Det er standart procedure i Sverige. Man gør det jo for at beskytte både hoppe og føl smiley

• #3   18. maj 2010 først vil jeg lige sige at jeg ikke syntes det er nogen god ide og bruge de midler i har gjort for og fjerne den betændelse, er du godt klar over hvor ondt det gør og få i sår??

prøv og tænk hvordan det har føles på din hoppe i så ømt et område så`??
    klorhexidin er alletiders til sår, det svier ikke og få på.

Nå men til sagen, så havde det ingen betydning for min hoppe at hun er åben bagtil, hun har dog ikke været syet, men hun er meget åben bagtil eftersom hun har fået en del føl efterhånden.
    så tror ikke du skal være bekymret.

• #4   18. maj 2010 Det er efter ordre fra dyrlæge vi har brugt de midler ! og nej det gør ikke ondt på dem, så havde hun jo reageret når jeg brugte det smiley
    jeg kunne aldrig drømme om at behandle min hest, uden råd fra dyrlæge smiley

Men tak for svaret smiley

• #5   18. maj 2010 man syer da også hopper bagtil i dk, så det er ikke kun i sverige.

det gøres ved hopper der er slappe bagtil herhjemme, da de har større risiko for der kommer bakterier ind så hoppen abortere.

• #6   18. maj 2010 altså jeg bryder mig heller ikk om de bare gør det for at gøre det.
    min hoppe blev selv syet efter hun var insemeneret i sidste mdr. hun er 15 år og har fået 7 føl og er noget åben bag i. men hun bliver kun syet lidt så hun ikk er så åben. sidst kastede hun sit føl formenligt fordi hun ikk var blevet syet lidt.

• #7   18. maj 2010 Caslick operationen er ikke standard procedure i Sverige, men det udføres både der og herhjemme når hopperne som din har en slap skede. Netop for at undgå ascenderende infektioner i livmoderen der kan føre til abort.
    Normalt er proceduren at dyrlægen tilkaldes så snart folingen er oppe over og klipper syningerne.
    Gør man det for lang tid inden folingen øges risikoen selvfølgelig for en infektion. Hvad siger din dyrlæge?

• #8   19. maj 2010 man syer også i dk... på fx en gammel hoppe hvor skedeåbningen er trukket op og ind og dermed blive lang ..
    det forhindre at der kommer luft med ind... og kan være godt i sigselv da de kan forhindre luft i maven og ondt når man lægger benet til

• #9   19. maj 2010 tenna C: Nu kan heste jo ikke få luft i maven ved at suge det gennem skeden. Skeden er kun en åbning til livmoderen, og ikke til maven. Det man er nervøs ved når de "sluger luft" som man kalder det, er at der trækkes bakterier med op i livmoderen og giver en infektion.

• #10   19. maj 2010 ja det er nog sådan... men kan stadig ah noget med at der er luft i ststemet når man rider... har lige prøvet at få min hoppe ifolet på karenagården i faxe... hun er 19 og skulle sys...
    men da det viste sig hun ikke kan ifoles længere spurgte jeg til syningen ... om den ikke skulle op... der fik jeg svaret at det var rigtig godt for hende at ha den... nok det bedste der var sket for hende...
    og om ellers evt kunne være følsom og ha ondt ved Schenkelvigning...
    og det har hun faktisk... måske ikke lige ved Schenkelvigning men har virket irreteret til tider når hun skuylle noget på banen :O)

• #11   19. maj 2010 Hmm den smule luft der suges op i skeden kan jeg ikke se skulle have nogen effekt på ridningen, men det er rigtigt at det er en god ide for hoppen at beholde sygningen hvis hun er meget løs bagi, da hun jo ellers som sagt vil være i risiko for skede og livmoder infektioner.

• #12   19. maj 2010 der var en artikkel i ridehesten sidste år med en hoppe der blev direkte farlig og ride pga hun sugede luft ind i skeden.
    den måtte opgives som ridehest pga den fik så ondt bagtil.

• #13   19. maj 2010 Stald Vestergaard : Lyder godt nok vildt... men vil også sige at hvis Johnny fra Karenagården siger det, må der være noget om det. Han er sgu super dygtig den mand.
    Har bare aldrig hørt om det før.

• #14   19. maj 2010 ja jonny er super... det var ham der syede hende :O)

han har også min nye hoppe oppe nu for at ifole hende :O)

• #15   19. maj 2010 jeg kender ikke manden, så det ved jeg ikke, men jeg har hørt om flere tilfælde, hvor det har været på tale ved hopper der er slappe bagtil.

de kan vist få meget svært ved sidebevægelser og andre øvelser som kræver lidt mere smidighed, hvis de har luft i skeden, samt de er ømme på schenkler.

• #16   19. maj 2010 ja lige præcis.... det er lige det der var me min anden hoppe :O)

Kommentér på:
Kan det skade føllet?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce