klassisk dressur starter med? {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Jeg har efter flere måneders overvejelser besluttet mig for at mig og min hest skal være klassiske
Min hest er 3 ½ år gammel, han lystrer frem, stop og drej fra jord og fra ryg. Så alle hans "basis" signaler er på plads, på nær gallopanspring, da han ikke er klar til gallop endnu. Han lystrer både stemme og pres signaler.
Godt, så er det på plads hvad vi kan
Mit spg er, hvad skal vi så nu øve hvis vi vil være klassiske?
Jeg har fundet en klassisk underviser og begynder hos hende om en mdr, men indtil da skal jeg jo lave et eller andet.
Så nogle søde hg'er der kan fortælle mig hvad de første ting man lærer en hest i klassisk dressur er, så jeg måske kan tyvstarte lidt?
maj 2005
Følger: 49 Følgere: 47 Heste: 1 Emner: 16 Svar: 584
Der er mange forskellige måde at ride klassisk på, så hvilken del du skal starte med, afhænger af hvem du får undervisning af =0)
sep 2007
Følger: 124 Følgere: 125 Heste: 2 Emner: 190 Svar: 608
Hvilken underviser skal du bruge? :o)
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.966
nov 2003
Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.389
jun 2005
Følger: 79 Følgere: 120 Heste: 10 Emner: 270 Svar: 3.639
Hos min mentor i Portugal, Rodrigo Matos, der rider traditionelt portugisisk dressur og er uddannet på den portugisiske rideskole, starter altid med at lære hestene at flytte forpart og bagpart og bevæge sig sidelæns, da det er basis i alle øvelser. Dvs. begyndende versader og schenkelvigninger.
sep 2005
Følger: 91 Følgere: 93 Heste: 2 Emner: 387 Svar: 5.647
Hvis du gerne vil forberede dig, så kan du evt. gå i krig med en masse basisøvelser, og hvis den allerede kan det, finpudse dem så hesten bliver virkelig let. Det kan fx være at lære hesten at søge ned med halsen (frem og ned), gå frem, stoppe, sidelæns osv., i forskellige positioner og gå pænt på volte mm.
Du kan også kigge her www.kapriole.dk og søge inspiration.
mar 2008
Følger: 134 Følgere: 126 Heste: 2 Emner: 104 Svar: 779
I virkeligheden ville hesten når den bliver longeret eller lign kigge ud automatisk lad være med at overdriv hestens stilling.
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.966
Tak for jeres råd. Jeg besluttede mig for at træne arbejde fra jord fra position 1 (altså førehingstposition) for min hest er trænet i at jeg går foran og det kan han i søvne. Men det var ret sjovt faktisk. skiftede mellem volter og gå ligeud med ham og det gik super fint.
Legede også lidt med versade fra postion 2, men det fattede han ik så meget af, så det trænede jeg kun i ½ min. for der er ingen grund til at presse hesten
Så vil bruge de næste par uge på at træne førepostion 1 og begyndende versade.
mar 2008
Følger: 134 Følgere: 126 Heste: 2 Emner: 104 Svar: 779
klassisk dressur starter med?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside