{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
499 visninger | Oprettet:

Dansk eksame, hjælp til forståelse {{forumTopicSubject}}

Heej alle sammen, håber der er nogle af jer som kan hjælpe mig. står og skal til mundlig eksame på torsdag i dansk, og har valgt en sang tekst,
men nu står jeg i det problem at jeg ikke helt forstår teksten nogle steder.

(link fjernet)
Det første er i vers 1 hvor han synger
- med nerverne hængende i laser fra ganen

Og så os i vers 3hvor han synger
- hvad er det for en tid? Spræng bæltet.

Er der nogle af jer som ved hvad han mener med de sætninger ? (:
Er nemlig rimelig på spanden !!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dansk eksame, hjælp til forståelse
  • #1   14. jun 2010 Først og fremmest, er det her en sang, som din lærer har godkendt? Den er jo ikke så filosofisk, og der er ikke specielt mange sproglige virkemidler.

Mit bud: (husk, alt er rigtigt i dansk, så længe man kan argumentere for det)
    Vers 1
    Med nerverne hængende i laser fra ganen

Kender du det, når du er rigtig nervøs? Så får man en helt ubeskrivelig følelse i kroppen, og her symboliserer nerverne vist den "vægt" han bærer rundt på..
    Kan du forestille dig hvor ubehageligt det må være at have noget hængende fra ganen?
    Det fungerer som et sprogligt virkemiddel, han samligner den følelse han har med noget ubehageligt, og i teksten mener han jo bare, at det er meget stor byrde for ham, med de penge dér.

Vers 3, hvad er det for en tid, spræng bæltet...
    Her tror jeg han mener noget alla "lad døden tage mig"
    Spræng bæltet kunne nemlig godt betyder et ammunitionsbælte, hvor man bærer patroner og håndgranater osv., og hvis han vil have det til at sprænge, så dør man jo, mildest talt smiley

Håber det kunne føre dig lidt en på din egen tolkning smiley

• #2   14. jun 2010 altså i den sidste mener han da nok at man skal ud af tidens rammer. Altså ved jo ikk hva det er for en tid han taler om, men det må være en, som indskrænker ham og han mener så at bæltet skal sprænges, altså at man skal ud af de her rammer.

Den anden er jeg ikk så sikker på. men det er jo i sammenhæng med det lige inde, altså at han jo løbe og skynde sig væk fordi han er i fare med hensyn til at stjæle og stofferne han snakker om. Så ville jo mene at det handler om at han løber væk og er super nervøs. Derfor det med nerverne. Ved ikk om det med ganen er til at han er rapper, og derfor hænger de i laser fra ganen?

håber det til at forstå, og at du kan bruge det til noget smiley

• #3   14. jun 2010 Rigtig godt bud til 3 vers, <Kathie> Og Tøserne smiley

• #4   14. jun 2010 Kamunahatatta : tak smiley synes dit til det første vers utrolig godt xD rigtig godt tænkt. ville jeg aldrig selv være kommet på. ;P

• #5   14. jun 2010 Kamunahatatta ; Hun har godkendt det (; Overemnet er Holdninger Udtryk i lyrik (;

Og tusind tak for svarene begge to ! smiley har virkelig hjulpet smiley

• #6   14. jun 2010 Aaarh, smart! smiley
    Selv tak.

• #7   14. jun 2010 nu hvor i har hjulpet så meget med det spørgsmål, så har jeg et andet som ville høre om i kunne hjælpe med
    - hvordan ville i beskrive stemningen i det ? smiley

• #8   14. jun 2010 Den er da deprimerende smiley
    De fleste mennesker sætter sig ind i de sange de hører, og forholder sig på samme tid til dem.
    - og når man pr. automatik forholder sig til denne sang får man det ikke specielt rart.
    Temaet i sangen er jo kriminalitet i en dårlig verden at leve i med hælervare osv. - det giver jo ikke nogen positiv effekt smiley

• #9   14. jun 2010 bare find sangen på youtube xD det gjorde jeg og den er rigtig deprimerende. smiley

• #10   15. jun 2010 Oki mange tak endnu engang ;D

Har lige et spørgsmål mere smiley
    i vers 2 hvor han synger
    - en plan om at tag plettet på platin

ved i hvad han mener med det ? (: den sætningen kan jeg nemlig ikke rigtig forstå ;s

Kommentér på:
Dansk eksame, hjælp til forståelse

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce