Hvornår..? (: {{forumTopicSubject}}
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvornår i mener man kan begyndte på de forskellige ting med plage/ungheste?
Det skal først og fremmest nævnes at jeg IKKE skriver dette fordi jeg bare vil i gang med min plag med det samme, men fordi jeg ikke vil risikere at gå for hurtigt frem
så gider ingen kommentarer om at jeg skal 'slappe af' osv. (:
Ja.. hvis i kan og vil, må i meget gerne svare på hvornår (altså plagen/unghestens alder) i mener man kan begynde at;
Lære hesten at vige for tryk (flytte bagpart og forpart):
Lave sidebevægelser og versader:
Vænne den til sadelunderlag og elastikgjord:
Vænne den til gamacher/bandager/klokker:
Give den bid/hovedtøj på:
Give den sadel på:
Køre den til en sø/strand og gå i vandet/svømme med den:
Lære den at neje:
Løsspringe små kryds:
Longere:
Sætte en lille rytter op på den i kort tid:
- det skal siges at ovenstående er ment i meget små mængder (:
jul 2009
Følger: 76 Følgere: 74 Heste: 5 Emner: 50 Svar: 482
jun 2006
Følger: 91 Følgere: 80 Heste: 7 Emner: 22 Svar: 572
feb 2007
Følger: 147 Følgere: 182 Heste: 17 Emner: 42 Svar: 1.690
Lære hesten at vige for tryk (flytte bagpart og forpart): Det lærer vi dem fra helt små.
Lave sidebevægelser og versader: Det vil jeg mene, man skal vente med, til den grundlæggende ridning er på plads.
Vænne den til sadelunderlag og elastikgjord: 1-2 års alderen
Vænne den til gamacher/bandager/klokker: Hm, det tager man vel først, når det er nødvendigt? Så dvs 3 års alderen, dog sker der nok ikke noget ved det tidligere.
Give den bid/hovedtøj på: 2 års alderen.
Give den sadel på: 2,5-3 års alderen. Vi starter først, når de er 3 år.
Køre den til en sø/strand og gå i vandet/svømme med den: Det kan du gøre tidligt, allerede som føl.
Lære den at neje: Det er jo en fornuftig strækøvelse, så som 1 års vil jeg mene.
Løsspringe små kryds: 2 års tidligst, helst 3 års.
Longere: 3 års, det er en meget hård belastning for benene.
Sætte en lille rytter op på den i kort tid: 3 års.
mar 2008
Følger: 137 Følgere: 120 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.590
2. når den har muskler til det, og alt det basale er på plads
3. 2-2,5år
4. 2-2,5år
5. 2år
6. 2,5år
7. lige så snart den kan køres i trailer og kan trækkes med
8. 3-4år men mange gør det allerede som et halvt år
9. 2år
10. 2,5-3år
11. 3år, men selve ridningen med skridt og sådan skal først starte som 3,5år, og så skal den have vokse pause når den kan skridt trav og galop, så den er ca 4år når man starter med den rigtige uddannelse
Dette er min mening, nogle ting som tage den nye steder og sådan synes jeg man kan gøre når som helst da det jo er noget der sker i naturen, men ting som udstyr og "unaturlige" ting mener jeg at man skal skubbe til så tæt som overhovedet muligt på tilridningen, og så bruge de naturlige midler til at forberede den, som f.eks hænderne, tæpper, løslongering og sådan, så man stadig forbereder den, bar uden de unaturlige ting..
feb 2007
mar 2008
Følger: 137 Følgere: 120 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.590
feb 2007
jan 2007
Følger: 105 Følgere: 177 Heste: 3 Emner: 353 Svar: 3.399
Er også nogenlunde det jeg havde forestillet mig mht. alderen ved de forskellige ting (:
jul 2009
Følger: 76 Følgere: 74 Heste: 5 Emner: 50 Svar: 482
dec 2006
Følger: 112 Følgere: 102 Heste: 14 Emner: 14 Svar: 75
:fra starten af
Lave sidebevægelser og versader:
fra jorden vil jeg sige 1-2 år
med rytter : når man føler den er klar til lidt udfordring.
fra starten af . det er o ikke noget der er hårdt for dem.
fra de er 1 år .
Give den bid/hovedtøj på:
min hingst er 1 år og han får hovedtøj på en gang imellem .
Give den sadel på:
man kan godt ligge den på i et par min. når den er 1 år men ikke spænde den fast .
Køre den til en sø/strand og gå i vandet/svømme med den:
når men føler man kan trække og styre den .
Lære den at neje:
1-2 år
Løsspringe små kryds:
fra den er 1 år gammel vil jeg sige .
Longere:
helst først når den er 3-4år
vis det er et lille barn der ikke vejer særligt meget vil jeg sige når den er 1 år .men selvf. ikke i længere tid ,kun et par min.
min mening:)
hesten tager ikke skade af at lære tingene fra starten .
jeg plejer vis jeg har et føl at tage en rolig hest med ud på en gå tur så føllet kan se på den rolige hest og lære at biler og forskellige ting ikke er farlige.
apr 2008
Følger: 22 Følgere: 26 Heste: 12 Emner: 439 Svar: 3.237
vie fortryk i begænset omfang
ham underlag og elestik gjord på
ha klokker og gummistøvler på altså dem fra smeden
været ved vandet sammen med moren dog ik ude at svømme men bare lige mærke vandet
min har været på vejen mange gange allerede
kan være uden sin mor uden at kalde
så du kan sagtens begynde de gør det kun svære når de bliver 3 hvis de ik har lært det fra starten
jan 2010
Følger: 23 Følgere: 21 Heste: 2 Emner: 29 Svar: 785
det må du lære den tryk fra bagparten fra jorden af når følet er klar til det.. når du kan trække med den i en trækkesnor.. det er rigtig fin at starte så tidligt med det som muligt da den ved hvis den biver rigtig kælen at den ikke skal stå oven i dig.. ved at flytte for og bag parten lære du den også at den skal flytte sig for dig
lave versader:
hvis det bare er kort og en lille hurtig øvelse sker der ikke en dyt ved det hvis arbejdet vel og mærket er fra jorden af.. men er det noget du vil træne hver dag og den skal lave mange af de her øvelser ville jeg vendte til min hest var 2 års aldren.. det er nemlig rigtig hårdt for en føl at skulle lave de her øvelser mange gange
hvorfor vænne den til elastikgjord?? en elasstikgjordt er en nød løstning til fx hvis man har et dækken der gider rundt.. men det gør de næsten aldrig fordi man gerne køber et dækken der passer.. hvis du abselut vil lære den at have sådan en på ville jeg vendte til dag den skulle bruge den.. og en plag / føl har ikke brug for et elastikgjord.. sadleunderlag kan du godt vænne den til allerede når den 3måneder gammel.. hvis det er fordi den skal vænne sig til at få noget hen over ryggen.. men den skal selvfølgelig ligge løs på føllet og ikke noget du skal spænde fast på den på nogle måder..
det er noget helved har skabt.. vil du gerne have din hest til at lære at gå ordeligt så vent for gudsskyld med at bindebenen ind i alt muligt.. starter du så mange stævner på den når den tid kommer kan du begynde med gamacher og bandager.. klokker skal bruges når hesten bliver nød til at bruge dem.. men hvor mange føl lære at gå hvor de træder op i sig selv... klokker er en unødvendig ting og personligt hader jeg at se alle de tøser der smækker det på men ikke har en grund til det andet end at de synes det ser smart ud..
Give den bid/hovedtøj på og give den sadel på:
3års alderen.. hvis det er en islænder 5års alderen...
køre den til vand.. du kan tage den med ud til vand kan du fra er 7-9måneder gammel...
Lære den at neje:
1-2 års alderen
Løsspringe små kryds:
fra den er 4 et halvt
Longere:
3 år
3 års alderen
jan 2007
Følger: 105 Følgere: 177 Heste: 3 Emner: 353 Svar: 3.399
Klokker og bandager osv. er heller ikke noget jeg vil bruge rigtigt, men måske bare vænne hende til at have noget på benene fra starten af, så vi ikke skal til at kæmpe med det hvis det en dag bliver nødvendigt
Men tak for svarene alle sammen (:
Som sagt er jeg godt klar over at det er i meget små mængder osv. - når jeg f.eks. siger longere, så mener jeg at lære hesten at gå på en volte rundt om en et par gange hver vej (: løsspringe tænker jeg kun et par små kryds ind imellem, og vige for tryk (som jeg er begyndt på, og har gjort længe) er bare et par gange på gårdspladsen eller på banen når jeg har hende ude, så hun ved hvad det går ud på (:
(hun er 1 år og 4 måneder)
Hvornår..? (:
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside