{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
719 visninger | Oprettet:

"Rigtig mand", ingen interesse {{forumTopicSubject}}

Lidt fjums med overskriften men.. er ikke så opfindsom smiley

Min hæster Picasso er fyldte 3 i maj hvor han også blev kastaraeret. Jeg har selv kun haft ham i 2½ månede +/-. Han er meget hingstet, altså han er virkelig en førehingst, der opføre sig som en vild hingst i naturen med sin egen flok. ( Det er faktisk meget intressant at se hans adfærd, men den gemmer vi lige til en anden god gang..) Han er så stolt og modig.. Og problemet er.. det er meget svært at forklare når i ikke har set ham, men altså.. han er ligeglad med berøring, det rager ham nada! Han klør ingen steder, han gider ikke stå og blive aeet f.eks. og han syntes ikke det er synderligt beghageligt at blive gnubbet eller striglet. Det er kun mad der er lidt intressanet, han er på en måde for stolt til alt det andet "puslerig".. Christina holmbæk, kursus holder og underviser, har også sagt at han ikke forstår meningen i det. Og jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal blive "god venner" med ham når han er sådan.. Han kommer måske når jeg kalder, men så for han sin belønning (i form af en lækkerbisken), og hvad skal jeg så gøre? Bare puttet grimen på og begynde arbejdet? Det virker bare så underligt og føselsløst, men hvad skal jeg ellers lave med ham? Han virker så meget som en vildhest, der bare gerne ville vogte over sin flok, og være..fri?

Jeg håber i kan se min problem, og har idéer. Han har et utroligt stærkt, vildt sind, alle hestefolk jeg har snakket med, gamle som unge, siger de aldrig har set så stærkt et sind!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  "Rigtig mand", ingen interesse
  • #1   18. sep 2010 Hvad skal jeg gøre efter en øvelse? Han ser jo ikke kærtegn på nogen måde som ros, eller noget dejligt men nærmer bare en flue..

• #2   18. sep 2010 hmm hvis han ikke er til det, så bare start træningen med det samme, og strigl ham over når du er færdig. med tiden vil han vænne sig til at han skal strigles hver gang, og måske til sidst nyde det?

• #3   18. sep 2010 Altså han har lært at stille, men man kan bare se han ikke ligefrem nyder det, men at han gør det fordi det skal han.. Og der er ikke rigtig noget hygge halløj ( jeg kan da også leve uden), og det virker så føselsløst, og han .. hvordan skal han blive glad for mig, vis jeg kun træner'?

• #4   18. sep 2010 * Stå stille

• #5   18. sep 2010 min hest har typisk efter flytning til nyt sted også virket fraværende. han blev så ligefrem irriteret af striglingen.. men nu nyder han det smiley

det at nyde berøring, det gør heste ikke overfor hvem som helst, ude i flokken er det 1, max 2 heste (bedste venner) som får lov til at nusse hesten, og som hesten nyder at blive nusset af.

Bare giv det noget tid så han finder ud af at du også er det værd smiley

• #6   18. sep 2010 Ville du så forså at jeg lader være med at gøre det indtil han syntes om det eller, jeg gør det også så kommer det hen ad vejen? smiley

• #8   19. sep 2010 Hmm.. ja den er svær smiley

Jeg tror at jeg ville gå en masse ture med ham. Han virker som en der ikke gider det der kedelige, seriøse noget i en sandkasse. Han vil nok gerne ud på eventyr, så træk ham en masse steder hen, præsenter ham for en masse nye ting - både små ting som paraplyer og presseninger, og større ting som biler, cykler osv...
    Evt. lade ham græsse lidt når i er ude på turen.
    Hvis i har mulighederne til det, så gå forskellige veje så det ikke bare er den samme tur i går. Man kan jo sagtens også træne på tur - signaler som stop, bak osv..
    Til at starte med er det nok en god idé at nøjes med at have ham ude i kort tid - 10-20 min. hvor i hygger lidt, går en tur eller noget, og så ud på folden igen. Så han ikke kommer til at forbinde dig med noget surt, kedeligt og laaangt, men med noget hyggeligt og spændende smiley Så kan man så langsomt forøge tiden..
    Med unge heste er det vigtigt at stoppe mens legen er god, og ikke lave for mange ting på en gang eller have dem ude for længe ad gangen smiley

Nus ham, snak med ham, ros ham rigtig meget - og måske kan du lære ham nogle små tricks.. Husk at udstrål at du er glad, positiv og afslappet, det smitter af på hesten.

Hvis du vil lave nogle øvelser med ham på banen, så vil jeg råde dig til kun at gøre det i rigtig kort tid - udfør øvelsen et par gange og når han har gjort det rigtigt roser du selvfølgelig rigtig meget, og så kan du enten slippe ham fri på banen eller gå ud fra banen med ham smiley Når han får indlært øvelserne kan man også begynde at træne dem andre steder - overalt faktisk!
    Man kan sagtens lave det 'sure' og 'kedelige', så længe de får masser af ros og pauser, og får lov til at lave noget de synes er sjovt også smiley

Det kan måske være en god idé at vænne ham til at det der med at strigle, det er bare noget man skal - i starten kan du bare forlange at han kun skal stå stille i et par minutter hvor du strigler ham lidt, og hvis han så står pænt så stopper i striglingen for den dag - så han lærer at hvis han står stille får han hurtigt frihed eller sjov smiley og så kan du begynde at forlange at han står stille i længere tid ad gangen

- Jeg tror også du så småt kan begynde at løsspringe ham, det vil han sikkert synes er sjovt smiley

Hehe jeg håber det var forståeligt d: ellers må du sige til hvis du har spørgsmål smiley

• #9   19. sep 2010 Jeg ved skam alt til at det tager tid, fra min anden pony Dondey smiley

Men det er jo bestemt ikke fordi han ikke har energi, han har meget. Han er meget fyrrig, stolt og modig.. Jeg må bare ikke gøre det for sjovt for ham, fordi han så kommer til at se mig som "en af drengene" og bliver alt for voldsom. Jeg skal gå meget langsomt frem med ham fordi han er meget voldsom og stærk, og kan komme med nogen ret klraftige reaktioner. Så der er den også lidt svær.. Men tror i har ret i jeg skal bruge tid med ham (men hvad ville i lave, når han røv keder sig med nusseri? Bare sidde og læse på folden?), og tror det er en rigtig god idée at tage ham med på eventyr det er lige ham! Men der skal jeg igen passe lidt på, og gå langsomt frem da han også kan være lidt voldsom der.

Han har gået i en ung flok hele sit liv med hingste og vallaker og der var ingen gamle heste til at lære ham grænser, så er rimlig voldsom i sine reaktioner af natur. Han har ikke haft ret meget med mennesker at gøre, så der er han også helt ny i faget og skal lære at vi skal "respekteres" lidt mere. Han skal i meget kort snor, og have meget faste rammer for at han ikke "bliver for meget" og tager styringen.

Men ville tage jeres råd til mig, syntes det er nogen gode forslag! smiley

• #10   19. sep 2010 Så husk at gøre rigtig meget ud af grundtræningen smiley en hest, uanset historie osv, må ALDRIG på nogen som helst måde virke voldsom overfor mennesker, eller stærk, ALDRIG.

det er direkte livsfarligt så jeg vil råde dig til at virkelig tænke dig om, og ikke tage nogle chancer.

Udfra din beskrivelse af hesten lyder det til at kunne være en livsfarlig affære at gå tur med den. Grundtræning først, uanset om du keder hesten ihjel eller ej, sikkerheden skal være 100% i top i håndtering af heste, som er et ufattelig stærkt dyr, og hvis situationen byder det, så kan hesten være så utrolig farlig at du ikke fatter det.

Fornuft først, læg nusseri og følelser for hygge til side, indtil det faktisk ikke er farligt at håndtere hesten, ellers kan det gå grueligt galt.

Held og lykke med den smiley

• #11   19. sep 2010 Præcis har trænet grundtræning lige fra jeg fik ham altså i 2½ månede. Og det er sikkerheden jeg ville have i første række, men hvordan gør jeg en hest som er voldsom af natur til en blid, sikker hest? Han er også voldsom over for andre heste, men jeg ville have 100% tillid til ham når jeg har med ham at gøre, og signalerne sidder rigtig godt. Han har vært meget svær når der var andre heste og blev meget "hingstet" og svær, men det har jeg trænet med grund signalerne og han er rigtig fin nu. Men jeg stoler på ingen måde 100% på ham, har du en idé til hvad jeg mere kan gøre? Som sagt er han meget modig, og skal kun se tingene en gang og så er han cool. Han er ikke svær at have med at gøre ved "farlige ting", men det er mere problemer vis han bliver lidt stresset, så er det han begynder at blive voldsom.

• #12   19. sep 2010 Sådan noget tager tid, meget tid. Kender du til klaus hempfling? han nævner at enhver hest kan gøres lydig mm, men at gøre en hest sensitiv er svært/beholde dens sensivetit.
    Hesten skal have tillid til dig, dvs. tillade sig selv at være "svag"(blid) før du kan stole på den. det tager laang tid, og det er forskelligt fra hest til hvordan og hvor lang tid. Bare vær nede på jorden konstant, hav en indre ro omkring hesten. En hest som er så stolt af natur skider bogstavligtalt på en, medmindre man viser sig at være en lige så stolt og svag person, med konstant indre ro.

For din egen skyld, så hav evt. en bestemt "orden/rytme" at gøre tingene i, det kan få dig til at føle dig mere sikker smiley stil tingene samme sted, gør tingene i samme rækkefølge osv. Det kan også virke "beroligende" på hesten. Min egen hest kan blive meget urolig og nervøs hvis tingene ikke sker i samme orden/rytme som de plejer, eller rækkefølge om du vil. Men gør jeg tingene ens hver gang så er han blid som et lam smiley måske ved han på den måde at jeg har styr på det hele + at jeg måske ikke render rundt som en hovedløs kylling hvis jeg har glemt at blande foder, ikke kan finde hans kapsun eller lign.

• #13   19. sep 2010 Hvad mener du med "lige så stolt og svag en person?" er det ikke modsætnig? Hehe smiley
    Jeg har godt læst det før, tror jeg.. Skal lige have helt på plads, hvad betyder sensitiv/sensivetit? smiley

Tror det er helt rigtigt det med en bestemt rækkefølge, det ville jeg i hverfald forsætte med! Hvad ville du lige skyde på, du ville lave med ham det næste styk tid ud fra min korte beskrivelse?

• #14   20. sep 2010 At være stolt og svag er ikke en modsætning, tværtimod smiley hvordan kan man fremstå og være stolt, hvis man har behov for at være stærk, for at kontrollere alt der skulle møde en, simpelthen i frygt for at miste kontrol? smiley

Men stolt af væsen, stolt af sig selv og sit liv. hmm begrebet "svag".. for heste handler det om at være 100% autentiske, dvs. at "være", hele tiden være i nuet osv. For at det kan lade sig gøre, skal man tillade sig selv at være 'det svageste væsen i verden', for ved at leve i nuet afgiver man al kontrol, alle tanker som enten er bagud eller fremadrettet smiley enhver lille bekymring eller tanke gør det umuligt for en at leve i nuet, og heste værdsætter bare ikke en medmindre man gør det smiley for så kan de ikke regne med en på samme måde som hvis man er 100% frigjort fra alt. Deres overlevelse og tryghed skal jo ikke afhænge af ens 'skumle' tanker som igen ikke gør en 100% bevidst om den igangværende situation, og det er nemlig livstruende for en hest pga. dens instinkter..

Det samme gælder kærlighed :b et forhold duer ikke medmindre begge parter tillader sig selv at stole blindt på den anden = være svag, tillade sig selv at leve i nuet, som et blad i en flod der bliver revet rundt af strømmen :b bare for at gøre det lidt poetisk..

• #15   20. sep 2010 Nu jeg med, rigtig god forklaring! Mange tak smiley

• #16   20. sep 2010 super super smiley

Kommentér på:
"Rigtig mand", ingen interesse

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce