{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.507 visninger | Oprettet:

Melasse {{forumTopicSubject}}

Jeg har sådan tænkt over, hvad gør Melasse egentlig GODT for? Når jeg sådan sidder og læser forskellige forumer igennem, er alle i mod melasse. Jeg ved det er noget klistret sukkerstas som ikke er godt for tænderne, men hvorfor bliver det lavet i foderet? Det må ha en god funktion også?
Jeg er bestemt ikke tilhænger af melasse og undgår det!
Håber at høre hvad I andre siger =)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Melasse
  • #2   4. nov 2010 Så er der ikke noget det gør godt for?
    meget rart lige at vide det ikke er sukker, men et affaldsprodukt.. Men det gør vel ikke det bliver bedre for hesten? smiley Andet end det så ikke er sukker, men stadig bare klister der feder..

• #3   4. nov 2010 melasse er jo sukker? det er roepillerne der er "affaldet" .. så er det ikke rigtigt, selvdfølgelig ikke ren sukker..

men ja? det er et billigt produkt at komme i musli, det binder tingene sammen så man får en ensartig blaning (så fx soyaskråene ligger i bunden osv) og det øger ædelysten hos hesten..

• #4   4. nov 2010 Ved en hurtig googlesøgning kan man finde følgende hvor der bla. står at melasse indeholder 60% sukker..
    http://da.wikipedia.org/wiki/Melasse

Synes godt nok det lyder underligt hvis du (» Signe Møllenberg Jensen .
    ) har fået at vide, at der ikke er sukker i.. Jeg kunne også godt tænke mig at vide hvem der har holdt det foredrag..

• #5   5. nov 2010 http://www.nordicsugar.com/dk/foder/kvaeg/melasse/

endnu et link til en side om melasse. det er et meget sukkerholdigtprodukt med hurtigt omsættelige kulhydrater.

det bruges som bindemiddel i foderblandinger så det ikke afblander. her kan også bruges olie, men melasse er meget billigere end olie.

• #6   5. nov 2010 vi har brugt melasse som opfedning, og som lidt guf agtigtg

• #8   5. nov 2010 Okay, så vil jeg altså også konstatere at det er proppet med sukker, hvis der er 60% i?! smiley Hmmn.. Men stadig ikk noget det gør godt for? Altså for hesten! Selvfølgelig andet end at fede op og at det smager godt ;D

• #9   5. nov 2010 Sukker er aldrig godt i for store mængder. Hverken til heste eller mennesker..
    Som andre allerede har skrevet, så gør det "godt for" at foderet ikke støver og det giver en god smag, så hestene gider æde det..

• #11   7. nov 2010 Jeg konstatere at melasse (for mig i hvert fald) er et totalt overflødigt produkt smiley Tak for alle jeres svar, det var rigtig dejligt at få nogle svar der var til at bruge smiley
    jeg kan godt se det smarte i det som opfedning og til antistøv, men jeg frygter ikke min lille fjordhingst bliver for tynd og jeg satser på ikke at få noget støvet foder til ham smiley
    Men man møder godt nok melasse mange steder! smiley

• #13   7. nov 2010 Jeg må indrømme jeg ogs syntes det lyder mærkelig vi ikke kan få navnet på vedkommende der har holdt foredrag om at der ikke er sukker i melasse.. Det er ikke at hænge vedkommende ud! Det syntes jeg ikke... Personen må jo være sikker i sin sag siden han/hun holder foredrag om at der ikke er sukker i melasse.. Er det så ikke fair at han/hun skal vide at der ER sukker i melasse?! Så personene kan blive en bedre foredrags-holder? smiley

• #15   7. nov 2010 enig..! Men personen bør jo få bedre af vide så der ikke er flere der får fejl information tænker jeg smiley

• #16   9. nov 2010 For at afslutte jeres diskutions om hvorvidt der er sukker i eller ej .
    Jeg har en god ven, som arbejder på en sukkerfabrik, som jeg lige tog en snak med efter at have set opstarten på debatten .

Signe har ret i , at melasse er et affaldsprodukt , MEN !! Det er stadig væk fyldt med sukker og er derfor ikke sundt for hesten . I har allerede fortalt længere oppe, at man bruger det, fordi det er et godt og billigt binde produkt, og så gør det at hesten har "lyst" til at spise sit foder, da det smager sødt.

Håber at min troværdige kilde gav jer vished omkring emnet, da han jo arbejder med det til hverdag, selvom der er nogle der mener noget andet smiley

• #17   9. nov 2010 Tak, Luca og Maria smiley
    Så fik vi vidst den på plads smiley

• #19   17. nov 2010 Man har i laaang tid fodert med melasse i foderet, (der findes næsten ikke den foder blanding man køber der ikke har melasse i)i, med det resultat at 8 ud af 10 heste har fået sukker syge.:o

• #21   18. nov 2010 Det var engang en fra min tidliger rideskole som avler knapstruper der fortalte mig dette. smiley

• #22   18. nov 2010 Jeg er næsten 100% sikker på at der ikke er registreret nogle tilfælde af egentlig sukkersyge hos heste. Der findes en del heste som har et forstadie til sukkersyge, som hedder insulinresistens.
    Men heste får hverken sukkersyge eller insulinresistens af at spise sukker, de får det hvis de er for fede. Hvis en hest har insulinresistens, kan det dog være meget usundt for den at spise sukker da insulinresistens kan øge risikoen for fx. forfangenhed og andre følgesygdomme.

Der er altså ingen grund til at være bange for sukkersyge bare fordi man bruger en müsli med melasse, hvis man ellers holder sin hest i tilpas foderstand.

• #24   18. nov 2010 Jeg er helt enig i at melasse er unødvendigt sukker som ikke hører hjemme i hestefoder. Mener bare at man ikke skal være bange for at ens hest får sukkersyge fordi der er lidt melasse i en müsli blanding smiley

Kommentér på:
Melasse

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce