{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.879 visninger | Oprettet:

Hingste... {{forumTopicSubject}}

Mig der altid har set på Flicka som en brugshest, men med en drøm om et føl, har nu fået de økonomiske midler til at gøre denne drøm til virkelighed...

Så melder den nye overvejelse sig jo - hingst, hvad, hvem og hvorfor...

Hvad og hvorfor har jeg styr på, men hvem???

Findes der hingste i DK der kan opfylde nedenstående?

- Mindst 150 cm høj
- God elastisk gang, hvor den træder over eget spor
- En god brugsbygning (altså relativt lige i ryggen, middellang ryg for racen, normaltansat hals med bue i den rette retning, god bagpart samt relativt korrekt benstilling, kønt hovede)
- Meget gerne afstamning (1 led er fint)
- Ikke over kraftig/solid/kompakt bygget.

Hår, temperament og farve er til dels sekundært, men prioriteres efter hår, så farve og sidst temperament.

Begrundelse for sidste prioritering er at jeg alligevel bedst kan lide de varme typer inden for racen - en rolig hest ville kede mig til døde...

Kom med bud - både fra DK og andre lande, hvis I har gode ideer smiley Naturligvis må hingsteplage også gerne bringes på banen, da jeg er frygtelig velovervejet og sikkert først gør alvor af overvejelserne om 1-3 år..

På forhånd mange tak smiley

Hilsen Anna og arbejdshesten Flicka, der slet ikke ved, hvad der venter hende..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hingste...
  • #1   8. nov 2010 mit bud er oenghus eller coner tjek dem ud under min rpofil er nemlig heldig passer til dem. dog kan kårings point osv senders i pb eller du kan få sendt hjemmesiden den vej.

  • #2   8. nov 2010 Når nu det er en brugshest du vil avle, synes jeg det er smart at der i DTF er brugsprøve, du kan jo evt. se på deres hingsteliste, hvor der også er point fra ride-/køreprøve (: (link fjernet)

  • #3   9. nov 2010 Hvad med Simon?

    http://www.hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=61684

    eller Kenzos Da Vinci?

    (link fjernet)

    Jeg mener vi har et par stykker i DK, der kan opfylde dine krav også smiley
    Dog ved man jo aldrig, hvad føllet bliver til helt præcis med denne race.

    God jagt.




  • #4   9. nov 2010 Du kan da kigge begge mine hingste..
    Jeg har min Irish cob hingst Kaipo på snart 4 år, han måler lidt over 150.
    Så er der min bette hingste dreng på 6 mdr. som der kan bruge om nogle år, hvis du venter så længe smiley


  • #5   9. nov 2010 bare en lille kommentar, kan se du påtænker at kåre hende med tiden, hvis hun ikke er kåret synes jeg du skal få hende kåret først, og dernæst synes jeg du skal vælge en irish cob hingst hvis det er der du osse kåre din hoppe.

  • #6   10. nov 2010 Hvad med Drumhorse Lord Korpus ?
    Jeg er meget interesseret i Beers Welsh Warrior da han virkelig kan spadsere og har lavet store afkom. Men han er ikke 150 som du gerne vil have. Mener at han er 143 cirka.
    Bjørnholt : Undskyld at jeg spørger men sidder du ikke og reklamerer for en pirathingst ? Jeg troede tinkerfolk var seriøse avlere.


  • #7   10. nov 2010 HairyGypsy~~ *
    Undskyld men hvad blander du dig for??
    Og iøvrigt kan Kaipo kåres selv om han har lavet føl + at hans afkom os kan kåres..
    Så nej han er ikke pirathingst. Og plane er at han muligvis skal kåres engang..


  • #8   10. nov 2010 Wauw ja! Han er da godtnok pænt lækker! smiley
    Og dér behøver du i hvert fald ikke gå på kompromis med nogle af dine ønsker...


  • #9   10. nov 2010 Jamen jeg undskylder da at jeg lige som john&Berit L har en mening om dette.
    Anna S : Jeg er ked af at jeg "forstyrrede" din tråd.


  • #10   10. nov 2010 HairyGypsy: Du kan jo heller ikke vide at DK Bjørnholdt ikke er i nogen avlsforening - men DK Bjørnholdt har pt. en anden aktiv tråd, hvor hun skriver at hun ikke er medlem af nogen forening.

    Så kan såmænd godt forstå dit udbrud, men der er altså ikke hold i det smiley

    Og ja, sorry Anna S, nu gik jeg også lige off topic smiley


  • #11   10. nov 2010 Det var sørme da nogle uskrevne regler der kom der :o)

    Nå tilbage til topic.
    Jeg synes at Simon of Sunshine er den eneste hingst der har vist klasse indenfor den højere dressur. Så han er helt klart et emne for dig :o)
    Han ejes af Stald Gipsy


  • #12   10. nov 2010 Haha I må altså hjertens gerne ende lidt udenfor emne smiley

    Med brugshest skal jeg måske rette mig selv lidt.. Jeg rider ikk dressur, men bruger Flicka til spring og en masse ture.
    Folk griner normalt af turridning - men jeg rider hende altså ret hårdt 1 time om dagen - sådan noget ala distancetræning.

    Flere af dem i nævner har jeg selv haft kig på - så de er slet ikke helt ved siden af!

    Hvad angår kåring af Flicka så er hun født ind i stambogen, kåret som føl (så jeg har en lille ide om hvad hun er for en) og stilles til foråret, hvis ellers kåringen ender på Fyn som planen pt. er.

    Hun er som tidligere mange gange skrevet ret speciel på øverste etage, så jeg vil ikke hive hende til kåring i jylland for det er ikke sikkert hun kan stå i boks ret meget tid et nyt sted, hvor heste trækkes ind og ud konstant...

    Jeg påtænker at kåre hende i begge foreninger, da jeg synes det er ærgeligt vi ikke bare har en samlet smiley (Og jep - jeg kender godt intrigerne).
    Hun har bare ikke været mentalt klar før nu her - hun var problemhest ved køb - og er altså en noget bestemt dame smiley

    Its Benson er frygtelig lækker, men helt den flyvende gang har jeg desværre ikke kunnet finde på videoerne der findes af ham - han kan jo godt have den alligevel smiley

    Den gang jeg søger er noget ala den welsh cobs ofte leverer. Jeg vil under alle omstændigheder se den hingst det ender ud med.

    Heldigvis er jeg en frygtelig velovervejet type der både går med livrem og seler hvis man skal sige det billedligt smiley Har derfor også set på hingste fra den dag jeg købte Flicka.. Så har nogenlunde styr på hvem der laver hvilke føl osv smiley


  • #13   10. nov 2010 Lord Korpus er jeg faktisk fuldstændig vild med, men der findes jo også kun mega gode billeder af ham - virkeligheden kan jo være en anden smiley

    Han har højden, typen, gangen og håret (i hvert fald nok til min smag).
    Da vinci er også smuk - mere kompakt (ala Hubben som jeg også har haft et godt øje til).

    Tror dog jeg er nødt til at ende med en der avler stort eller er 10 cm højere end Flicka - hun er lige det mindste til min synes jeg..


  • #14   10. nov 2010 Sidst men ikke mindst smiley Jeg vil have en kåret hingst på - for jeg drømmer jo om et hoppeføl som engang kan få et føl, der engang kan få et føl.... smiley

  • #15   10. nov 2010 Folk har åbenbart meget travlt med andre herinde.
    Jeg vil ik være uvenner med nogen, på grund af en hingst. Men synes nogen gange folk går op i for mange ting om andre og deres dyr, han lider tros alt ikke, ved at jeg tilbyder ham ud.. Hvis der ikke er nogen der vil bruge ham, så det jo fint nok..
    Det jo heller ikke alle hopper der er kåret, men alligevel får de føl..
    Nej jeg er ikke medlem af Tinker eller Irish cob foreningen i nu, og må indrømme at det er heller ikke fordi det frister sådan, når folk skal være sådan efter andre. Synes bare det vil være spild af penge..

    Men vil ikke være uvenner med nogen, orker jeg ikke..
    Og hvis alle har så meget imod mig og min hingst, så se over mine indlæg..

    Mvh Karina Bjørnholt Bazuin..


  • #16   11. nov 2010 Hubben avler stort , er MEGET springglad og står fantastisk godt fast på benene i terrænet smiley
    Men bortset fra det, er han nok ikke lige det du søger smiley


Kommentér på:
Hingste...

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce