{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.492 visninger | Oprettet:

Ridning om vinteren - uden ridehal {{forumTopicSubject}}

Ja nu står jeg og ikke har en ridehal og skal et par km hen for at finde den nærmeste hal, men har ikke en trailer, så hvad gør i? jer der har unghest men ikke mulighed for ridehal??
for kan umuligt longere i sneen og ved ikke helt om jeg tør bare at hoppe op uden at hun har krudtet lidt af, hun er jo araber smiley
har overvejet at flytte hende, men da jeg kun er på SU vil jeg få det svært ved at løbe rundt, da det koster mere de andre steder (:

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ridning om vinteren - uden ridehal
  • #1   1. dec 2010 Vores får voksepause smiley

• #2   1. dec 2010 Mia: ridehallen ligger ud til en meget trafikeret vej så er meget imod at skal trække eller ride hende derhen, netop pga vi skal være ved den vej. der er nok mellem 2-4 km hen til hallen og hun har aldrig været ude på tur før (:

• #3   1. dec 2010 JustADreamer: nu har hun fået en måneds pause efter tilridningen og vil godt lige ride hende et par gange ind i mellem, sys ikke hun skal ha flere måneders pause, men kan jeg selvfølgelig blive nød til hvis det er helt af pommeren til (:

• #4   2. dec 2010 Tror også at flere km hver vej (selv i skridt) + træning i hal ville være for meget for en unghest..
    Jeg hopper så bare op, har aldrig brugt at longere først, det bør ikke være nødvendigt, det er en dårlig vane at give hesten at den skal fare rundt og "skabe" sig i longen inden ridning (sådan mange gør) både fordi de ødelægger ideen i longering samt giver dem ideen at det er ok at farer rundt på banen selv om man skal træne..
    Hvis den er nok på fold burde den ikke have noget overskuds energi at skulle af med..

• #5   2. dec 2010 Signe: nu farer min ikke rundt som en gal hest men bruger longeringen til at hun kommer ned og slapper af, da hun godt kan være en smule hysset når vi først lige er kommet på banen (:
    definer nok på fold for mig da det jo er forskelligt fra dag til dag hvor længe de er på fold (lukker ikke selv ind)

• #6   2. dec 2010 Mia: ja okay, men bor inde i byen og hun står inde i byen så der er mange trafikeret veje omkring desværre smiley
    sys bare det er langt for en 3 ½ års der er nytilredet og jeg har kun siddet på hende 4-5 gange (ikke mig der tilred hende)
    men kan godt være det bare er mig (:

Andet spørgsmål:
    hun er ikke klippet, og hun sveder næsten aldrig når vi har trænet da jeg ikke har ville udmatte hende, ville i smække et tæppe på hende når man skal ride i det her vejr?

• #7   2. dec 2010 Dacapo: Jeg skrev heller ikke at din gjorde, men det er det mange anser for at være måden at krudte en unghest af før ridning..
    Som sagt har jeg aldrig brugt at longere før ridningen, mener longering er hårdt for hesten og ikke fair at bede en ung hest først om at gå i longe hvor den skal bruge krop og hoved og derefter med rytter.. samt som sagt det ikke bør være nødvendigt, min tidligere hest var en meget varm varmblods hoppe og der var det heller ikke nødvendigt..
    Jeg går derimod et par omgange på banen/lidt rundt (hvis vi skal på tur) , hvor jeg lige træner lidt grundsignaler fra jorden, for at sikre jeg har hestens opmærksomhed og den er helt i orden og så kan jeg samtidigt spænde gjorden langsomt..
    Nok på fold kan jo afhænge af hesten, men nok på fold så er hesten afslappet og har brugt evt overskuds energi, hvis hesten har for meget energi til at rides så går den enten for lidt på fold eller fodres forkert.. og så bør ingen heste være mindre ude i gennemsnit end 5-6 timer (enkelte dage kan selvfølgeligt være nødvendigt med mindre)..

• #8   2. dec 2010 Mia: hehe helt iorden d: men det er et problem ja smiley hun går ikke med dækken i år da jeg ikke har redet hende hårdt og har ikke tænkt mig at gøre det før omkring forår/sommeren så hun sveder ikke rigtig smiley
    Signe: nej nej ved jeg godt var os bare som forklaring på hvorfor jeg gør det. Men kan godt se det fra din synsvinkel da især ungheste bliver nemt trætte så kunne være man skulle prøve det en dag, men hvor meget sne ville i kunne træne på hvis det var ca?

• #9   2. dec 2010 Signe: hvilke og hvordan træner du grundsignaler fra jorden? smiley

• #10   2. dec 2010 Mia: okay godt nok smiley ville bare være sikker for har ikke et til hende endnu da jeg har været i tvivl om hvordan hun vokser men også det at når hun ikke sveder så håbede jeg lidt det kunne vente smiley

• #12   2. dec 2010 De sejeste fjordbasser: så selvom der er ca en halv meter sne så kan du godt longere og ride? (: for det er hvad der er ca på min bane og er lidt i tvivl om det kan være farligt for hesten (:

• #13   2. dec 2010 Det er ikke farligt for hesten at arbejde i en halv meter sne. Så længe det øverste lag ikke er frossent. Jeg red ture sidste vinter i den dybde. Og det giver mere arbejde til hesten. det bliver lidt tungere for den at arbejde i.
    Så med en ung hest, skal arbejdstiden forkortes så den ikke overanstrenger sig.

• #14   2. dec 2010 Louise: med de frostgrader vi har pt er det vel frossent (: men kunne være man skulle ned og tjekke banen her en af dagene (:

• #15   2. dec 2010 Jeg har redet ture sidste vinter med frossent overlag. Men der var det ikke alle steder lige højt.

Netop på grund af frostgraderne skulle det ikke være hårdt i toppen. Det er først når det får lov at tø lidt, og så bagefter fryser.

Men ja det er nok en god ide lige at tjekke banen. Jeg har en masse skov at ride i. Men også en ung hest. Jeg er heller ikke sikker på hvor meget vi får redet nu mens der er sne. Men håber på at vejene bliver til at køre på. så vi kan komme i ridehus.

• #16   2. dec 2010 vi har lukket ridebane med sne og her rider vi vores ungheste uden problemer skal bare lige kigge efter hvordan snen er .. lige nu er den super dejlig af ride i

• #17   2. dec 2010 Line: det skal nok passe da jeg er mere påpasselig da jeg har dårlig ryg (: desværre står min hest privat hvor der ikke er nogen tæt på der kan hjælpe mig, så det er mig selv der skal op (: men ja hun er nytilredet så det er nok hårdt for hende (:
    hun har pt haft pause i en måned halvanden, så vil godt lige op et par gange mere og så kan hun altid få pause igen, men er bare lidt imod at hun skal gå i flere måneder (:

Charlotte: ja okay (:

Louise: må hellere tjekke banen for her hos os har der tøet lidt om dagen og så fryser det jo om natten, men hvornår vil du sige du ikke villle ride i sneen? hvad ligger du mærke til? (:

• #19   2. dec 2010 okay godt nok (:

• #20   2. dec 2010 Vi har ingen ridehus, men jeg rider hele året hvis der ikke er frost på banen og min han elsker at arbejde i sneen og han bruger mere energi men jeg vil også give Louise Ø ret:o) så ud og prøv og longere hende og se hvordan hun klare sig og hvis du syntes det går godt og du har mod på det så hop op på hende:o) men rid ikke så lang tid som du plejer da det jo er ekstra hård for hende med den sne men hellers held og lykke her fra

• #22   2. dec 2010 Jeg ville ikke ride hvis der ligger decideret islag oven på sneen. Jeg ville nok være bange for evt skader på hestens ben.
    Ellers ser jeg ingen problemer i at ride/longe i sne. Hesten kan sagtens træde igennem en lidt hård skorpe. Den skal bare let kunne bryde den.
    Jeg har ingen bane, men her er sneen blød endnu, selvom vi har haft tøvejr. Men det kan jo hurtigt ændre sig.

• #23   2. dec 2010 Berit: er bare ked af jeg ikke har rolige veje jeg kunne gå ud af så hun ikke liige skal ud og se biler med det samme smiley hun står opstaldet inde i en by, så der er en del biler omkring og så når der også er glat smiley men har tænkt på det (:

• #24   2. dec 2010 Dacapo: Grundsignalerne er gå, stop, drej og bak, dvs det man normalt træner under ridning på en unghest, det kan man jo også sagtens træne fra jorden... især gør jeg meget ud af at tjekke at den stopper for en meget let anhaoldning på tøjlen fra jorden, inden jeg sætter mig op..
    Ville ikke bruge ridedækken når den ikke går med dækken ellers..
    Hvor meget sne heste kan gå i er forskelligt, den skal kunne gå normalt og ikke være nød til at hoppe over driver.. igen noget du kan tjekket ved lige at trække den en omgang eller 2 på banen, når den først går der falder sneen jo noget sammen.. og som vejret er nu bør der ikke være hård eller frossen sne..

• #25   2. dec 2010 Signe: okay godt nok kan være jeg så skulle ud og prøve her i weekenden så (:
    også bare for se om banen er helt umulig at være på (:

• #26   2. dec 2010 du kunne jo også bare ho.de den igang:) min unghest som godt nok er 4 er redet til for et lille halvt år siden. men grundet nogle skader har han ikke været redet det halve år. vi startede så op igen for et par måneder siden, og jeg har nu flyttet ham til et sted hvor der ikke er ridehus. min tanke er at træne en masse basale ting fra jorden af, gå og ride en masse ture. det a´t ride eller gå ture styrker altså også hesten utroligt godt. samtidig med at det er super hyggeligt:)

og mht til en bane der ligger en halv meter sne på. så er sneen altså til at fjerne(: det gør vi. men ellers så kan man også godt ride i det. jeg gør det bare ikke smiley

• #27   2. dec 2010 Spot: Vores bane er indrømmet ikke særligt god, og ja den er frossen, men der er ikke is på og sneen oven på gør den netop blød nok at ride trods jorden er frossen.. dog ville jeg kun skridte og trave, især da jeg har en unghest som har dårligere balance..
    Men ja man tjekker altid lige hårdhed og om der er glat først..

• #28   2. dec 2010 tak for svar alle sammen (:
    tror jeg vil ud imorgen eller i weekenden og prøve at se hvordan bunden er og så pga det er hårdt at ride i sneen vil jeg se om jeg kan hoppe op med det samme uden at hun skal i longe (:

• #29   7. dec 2010 jeg har samme problem, men har indset at jeg bare må lade ham stå vinteren over til sneen er væg og banen er blød nok.. selvom jeg kan risikere spildt arbejde smiley

Kommentér på:
Ridning om vinteren - uden ridehal

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce