26. apr 2008 Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.302
At imødekomme forfangenhed? {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen, jeg håber i kan give mig lidt svar
!
Vi har lige anskaffet os en super lækker pony på omkring 123cm - altså en lille kategori 3 pony.
Han er fra 2002 og er købt af min underviser, som har haft ham i omkring 5 år, hvis ikke jeg husker helt galt... I den tid har han aldrig været forfangen, og det er jo dejligt at vide
Men... Jeg har aldrig selv haft / trænet heste som tilhørte den kategori af heste/ponyer som var særligt udsatte for forfangenhed, og da jeg før har set heste med forfangenhed, vil jeg simeplthen gøre ALT hvad der står i min magt for og sørge for at Shrek <b>aldrig</b> kommer til at stå med sådan nogle smerter.
Jeg ved, at man skal være opmærksom på b.la. hovene, da de ikke må blive varme. Men jeg mærkede lige på ham i dag, sådan af almen interesse - og ja, de var sjovt nok varme. Det var min store hoppes hove også, og det er de altid. Der strømmer jo ligesom også blod igennem, så selvfølgelig skal hovene ikke være kolde - men hvordan ved man <i>hvornår</i> hovene er varme pga begyndende forfangenhed?
Desunde har en af mine veninders pony tendens til forfangenhed, og hun bliver meget hård/stiv ved manken, så det vil jeg selvfølgelg også være opmærksom på.
Men er der andet jeg kan være særligt opmærksom på, og er der nogle bestemte ting jeg bør undgå eller ligende?
- Jeg har allerede sagt, at vi skal have lavet en "sygefold" som han kan gå på, hvis jeg skulle opdage at han er på vej til at blive forfangen. Desuden regner jeg med, at han skal gå lidt på ridebanen, når den bliver lavet, hver dag, så han lige kan gå uden græs bare en times tid måske..
Desunden har jeg tænkt på, om motion er med til at 'holde forfangenheden i skak'?
Håber i kan give mig lidt svar - ALT kan bruges
På forhånd tak
Knus F&F
jul 2008
Følger: 297 Følgere: 299 Heste: 16 Emner: 211 Svar: 4.053
Men ja - lidt græs ad gangen.. Og så vidt muligt ikke nogen godbider, foder og lignende med alt for meget sukker i.. Æbler f.eks.. Et enkelt eller 2 sker der ikke noget ved, men hvis du har et æbletræ på folden, så ville jeg nok sætte hegn rundt om..
mar 2007
Følger: 136 Følgere: 125 Heste: 1 Emner: 126 Svar: 2.966
Af tidl. ejer fik jeg afvide jeg skulle starte med 20 min., og øge med 20 min. hver dag.
Der hvor jeg står nu, og der hvor jeg stod før, sørgede de for at tilvænne dem til græsset. Dog er det det første græs der er farligst, da der er meget sukker i
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.302
Sorte Perler & Welsh Mountains .: Ja okay, de kommer på nyt græs her om nogle måneder. Det blev sået i sommers, så så snart det kan holde til dem, kommer de derud og gå :s Må lige snakke med min mors kæreste om vi kan beholde noget af det de går på ny, så kan han blive lukket derind noget af tiden måske
Hvordan med gulerødder? - Vi bruger godbidder rigtig meget i træningen, da vi bare generelt laver mange ting med dem, hvor godbidder er med til at gøre træningen lidt nemmere og sjovere for hestene, men så må jeg jo finde noget som han de kan tåle
apr 2008
Hestene går i løsdrift, så de er jo ude døgnet rundt - og de bliver kun "tilvænnet" når de kommer ud på nye stykker, hvor der er mere græs end de er vant til
Jeg har også hørt, at det faktisk er det korte græs der er farligst for hestene, da der bliver produceret rigtig meget sukker heri?
- Er det løgn og latin eller er det rigtigt nok?
jul 2008
apr 2007
Følger: 57 Følgere: 65 Heste: 4 Emner: 17 Svar: 492
apr 2008
Møflerne | Foto-Møf : Hun er egentlig en meget fin og slank pony - men man kan mærke, at når hun er på vej til at blive forfangen bliver hun meget hård (og varmmener jeg..) - normalt er hun helt blød deroppe. Men måske det egentlig først er noget man for alvor kan regne med når hesten har været forfangen før.. Hmm.
apr 2010
Følger: 24 Følgere: 27 Heste: 3 Emner: 88 Svar: 764
jul 2008
mar 2007
Evt. kan du begynde at tilvænne ham, når I fx har redet, så kan du gå ud og græsse med den.
Jeg satte ham også fast ude hvor der var græs mens jeg mugede osv. før han kom på græs, så han var vant til at få græs
mar 2008
Følger: 121 Følgere: 116 Heste: 3 Emner: 346 Svar: 1.687
der står en hel del om hvornår der er sukker i græsset osv
apr 2010
Følger: 24 Følgere: 27 Heste: 3 Emner: 88 Svar: 764
apr 2008
Hyldgaard * søger hest *: Tusind tak - jeg tager da lige en kigger
apr 2008
apr 2008
apr 2008
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 30 Heste: 1 Emner: 72 Svar: 2.770
Husk på, at selvom det lyder underligt, så smid hellere ponyen ud på en fold med kæmpe græs (=langstæklet) end en, hvor de andre har bidt det lidt ned, eller hvis det ligner småt, lækkert plænegræs. Sukkeret ophobes i det nederste af græsset, og hvis græsset er langt, jamen så kommer hesten sjældent ned til bunden, hvor det meste er .
Husk at vende hesten gradvist til græsset, og tilpas tilvendingen til hvornår der er meget sukker i græsset:
- efter en dag med meget sol (i starten sæt hellere ponyen på græs om morgenen/formiddagen end eftermiddagen)
- hvis der er koldt om natten, og specielt hvis der har været meget sol dagen før (sol = sukker i græsset, kulde om natten = bruge sukkeret til at bygge græs med). Jeg kan ikke huske om det er ved 5 eller 10 grader man siger, at respirationen stopper...
Du kan også give hesten mundkurv på, så han ikke kan få fat på så meget græs
Hmm, men det er ting jeg ville gøre, hvis hesten var udsat for forfangenhed... Godt nok ligger din pony i den "typiske målgruppe", men du behøver ikke male "fanden på væggen bare fordi du har hørt hans navn"
Så, nu ponyen aldrig har været forfangen, så søg vejledning hos din træner, han/hun har tilsyneladende gjort det rigtige for Shrek
mar 2007
Følger: 130 Følgere: 128 Heste: 20 Emner: 60 Svar: 2.694
foder med for meget stivelse og sukker er også forbudt.
at lukke hesten ud på fold hvis frosten/rim sidder i græsset om morgenen eller om aftenen.
ja i det hele taget er en græsfold ikke godt for en forfangen hest.
Dog har mange en tendens til at sige at den skal gå på en nedbidt fold, det er ikke korrekt, da der så sidder meget fruktan i den lille del af græsstrået, der er. Hvor et langt græsstrå fordeler fruktanet på mere plads, så altså får hesten mere fruktan i sig ved at gå på en nedbidt græsmark.
Men helst ingen græs overhovedet kun hø :0(
aug 2009
Følger: 35 Følgere: 34 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 1.036
apr 2008
Men mange tak for svar alle sammen - nu ved jeg da nogenlunde hvad jeg skal holde øje med :b
feb 2007
Følger: 147 Følgere: 182 Heste: 17 Emner: 42 Svar: 1.690
Hvis hesten har kraftig puls i benene, er det tegn på forfangenhed.
apr 2008
mar 2007
nov 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Heste: 1 Emner: 209 Svar: 3.604
Forhøjet/kraftiger puls. Sørg for hver eneste dag at mærke hans puls, så du får styr på hvad hans puls normalt er, og du så kan mærke hvis den en dag er anderledes. Sådan gør jeg også med varme i hovene, mærk dem hver dag så du endag kan mærke forskel.
Hold øje med om øjne bliver matte, og self. om hesten halter.
En anden ting er gennem hele foråret at forebygge med urter. Har nogle, skriv en PB hvis du er interesseret i at høre :).
Få en snak med din dyrlæge om græs og hvornår det er bedste at lade ham græs.
Og det mest vigtige er: sæt på jordfold/sygefold, hvis du har den mindste tanke om forfangenhed. Hellere en gang for meget, end en gang for lidt (:
Og jo motion er super vigtigt, da det holder stofskiftet oppe. Har du mistanke om forfangenhed, men hesten på ingen måde halter så motioner den så hurtigt som muligt og sæt på jordfold (:
Og en anden ting, husk her i vinterperioden at hesten SAGTENS kan blive forfangen. Afstem derfor fodermængden med hvor meget bevægelse den får den enkle dag
At imødekomme forfangenhed?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside