{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
11.781 visninger | Oprettet:

Roepiller? Grønpiller? Fiberpiller? {{forumTopicSubject}}

Hej - jeg mangler lidt råd og vejledning omkring ovenstående piller.

Jeg overvejer at supplere min hests foder med roepiller. Men jeg opdagede hurtigt at man også kunne få grønpiller og fiberpiller. Hertil kommer følgende spørgsmål;

- Fordele/ulemper ved roepiller, grønpiller og fiberpiller?
- Hvilke produkter kan I anbefale?
- Hvor meget ville I fodre med?

Jeg vil gerne fodre med et godt og "naturligt" produkt, dvs. ikke for højt sukkerindhold, ligeledes et lavt indhold af opløselige kulhydrater og så må tilberedningen af profuktet gerne være så nem og hurtig som muligt.

Jeg fandt dette link om roepiller;
http://www.foderplan.dk/2008/08/roepiller-myter-og-realiteter.html
- Hvad mener I om dette?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Roepiller? Grønpiller? Fiberpiller?
  • #1   4. feb 2011 Det kommer an på HVAD du vil bruge tingene til. Jeg har ingen erfaring med grønpiller, men de to har jeg fodret en flok heste på hen over den her vinter - og de ELSKER det! + så har hestene fungeret rigtig godt på det. Jeg står for foderplan hvor min hest står(privat løsdrift), og der får de:
    Hø ad libitum
    1-3 (ikea)kopper fiberpellets
    1-2 kopper roepiller (opblødt)
    Sjat olie
    Vitaminer/mineraler (vi kører golden minerals)
    + to får en lille smule linamix og en håndfuld mikroniseret majs
    -> Hver kop er ca 250 ml

Hvor meget DU skal give din(e) hest(e) kommer an på hesten(e), leveforhold, temperament, træning og meget mere.

Jeg har læst artiklen før. Det lyder meget fornuftigt, men jeg bløder nu stadig roepiller op. Fiberpellets bliver kun blødt op hvis jeg har tid, dog.. men der serverer jeg også kun 750 ml

Roepiller kan man mest se som "fyld". Fyld med masser af fibre og meget lidt energi (når vi taler opblødte piller). Jeg synes de skal opblødes, men det er let, når man bare sætter dem over dagen før.
    Selvom det er et sundt og godt produkt, så er det bestemt ikke alle heste der vil spise dem rene. Tror manglen på sukker eller lign gør dem kedelige - de siger heller ikke mine smagsløg noget (JA, jeg smager på alt krybbefoder jeg serverer smiley )

Fiberpellets er både fiberrige og energirige piller. Energien er dog "sund" energi dvs. det kommer hverken fra sukker eller stivelse (ting der kan give negative effekter for temperament, hove, helbred og lign for hesten)

Så vidt jeg husker, så er grønpiller "bare" hø/wrap på pilleform. Spild efter min mening, så hellere give hesten hø som de kan få længere tyggetid med smiley

• #2   4. feb 2011 * men de to andre produkter har jeg fodret en heste på ...

• #4   5. feb 2011 Jeg bruger grøn piller til min netop fordi at det er presset hø/græs.
    Der er flere fibre og mindre sukker endi roepiller, da roepiller er sukkerroe affald smiley

For mig som gerne vil fodre mine heste mest naturligt som muligt giver det mest mening at fodre med grønpiller. Da heste oprindenlig ikke spiser roer smiley

• #5   5. feb 2011 Og grønpiller skal opblødes lige som roepiller, men hvis man køber nogen som kun skal opblødes i 4 timer, kan de lyn opblødes ved at hælde kogende vand i smiley

• #6   5. feb 2011 Roepiller indeholder mange fibre, og derfor godt til hestens fordøjelse mv. Roepiller (der ikke er tilsat melasse) indeholder næsten ingen sukker. Da det er et restprodukt fra sukkerroer, hvor alt sukkeret er trukket ud. Derfor er der næsten intet tilbage. Mener, det er omkring 3-5 %.
    Grønpiller er ligeledes godt for fordøjelsen, men indeholder flere proteiner.
    Fiberpiller indeholder, som navnet siger, fiber. Det er desuden godt til heste, der skal tage lidt på, da det indeholder olier.

• #7   5. feb 2011 Okay, jeg har nu læst jeres indlæg igennem, og er umiddelbart ved den holdning at bruge roepiller, da min hest mangler lidt i maven, udover det hø han allerede får. Det er nemlig ikke pga. energimangel eller noget andet, at jeg vil fodre med roepiller. Men mest fordi min hest mangler "lidt". Men hvilket mærke/produkt vil I anbefale? Bedst til prisen, nemmest osv.

• #8   5. feb 2011 Jeg bruger roepiller fra Møllerens, da de er billige og ikke indeholder ret meget sukker. De skal dog opblødes i min. 8 timer.

Kommentér på:
Roepiller? Grønpiller? Fiberpiller?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce