29. nov 2003 Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.389
Hesten umulig med part {{forumTopicSubject}}
Øv min søde part har lidt problemer med hesten som jeg slet ikke har.. og ved ikke helt hvordan jeg skal løse det,..
Hesten fylder 5 år i år og er stadig ung.. og efter et udlån der ikke fungerede så var der nogle ting der skulle rettes op.. men til hverdag er hesten en sød og glad hest.. hun er meget energisk og kan ind imellem være lidt oppe at køre og så kræver hun at man ligesom kan trænge igennem og få hendes fokus..
Hun er en klog hest der let opfanger hvis man er tøvende og vag i sine signaler og så gør hun bare det hun finder bedst i stedet..
Og hun er jo ekstremt stærk både fysisk og psykisk da hun er fjordhest..
Problemerne er at hun ind imellem simpelthen går sin vej fra parten.. hun løber ikke eller andet voldsomt, går simpelthen bare, oftest i skridt og parten kan ikke fysisk stoppe hende.. hun forsøger en sjældent gang imellem dette med mig, men kan afbryde hende med ret små signaler så snart "tanken" er der..
Hun maser også, har åbenbart bidt og "stanget" når hun ikke fik sin "vilje".. løber imod parten når hun er løs.. det sidste ved jeg dog ikke om er aggresivt ment, for hun løber også imod mig, men ikke på en ond måde mere sådan leg og hun stopper altid, men hvis parten fx trækker sig er det jo ikke sikkert hun stopper..
Hun har engang løbet ud af boksen da parten ville muge mens hun var inde og væltet parten ned i en trillebør, hvilket kunne have gået meget galt.. men hesten er ikke vandt til det og har måske følt sig presset da boksen ikke er kæmpe (dog stor nok) af parten med greb og trillebør der ligesom "maste" sig ind.. derfra frarådede jeg at muge når hun er inde, fordi hesten også kunne komme til skade..
Men hvad pokker gør jeg lige ved at hun går fra parten, maser hende, bider osv.. når vi er der sammen så kan parten sagtens håndtere hende og jeg kan ikke umiddelbart se nogle åbenlyse fejl fra hende..
mar 2007
Følger: 13 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 1.007
Fjordhesten er jo sin egen og meget vijle stræk
Du skal nok lære din part hvad du gør og hvilke signaler han/hun skal være opmærksom på. Men sat han/hun ikke er stærk nok til at holde hesten er jo et problem, da hesten vil blive ved med at prøve på det da den jo har haft held med det flere gange. tænk på at hver gang hesten har held med en uønsket affærd så er du 9 skridt bagud. dvs der skal 9 gange i rettesættelse til for at hesten måske begynder at forstå at den ikke kan lave det nummer igen.
Men ellers så skal parten bruge sin sunde fornuft når hun/han omgåes hesten. tag hesten ud af boksen og bind den hvis hun skal muge ud osv. Man skal hele tiden tænke frem hvad nu hvis hesten gør sådan og sådan.
Men hvis parten ikke kan styre hesten skal du måske finde en som kan
nov 2003
Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.389
Og har jo selvfølgelig vist og forklaret parten hvordan jeg gør og hjulpet så godt jeg kan.. og det fungere næsten altid fint når jeg er der..
Nej hun kan ikke fysisk holde hesten hvis den vil væk.. men det kan jeg nu altså heller ikke... tvivler på at nogen fysisk kan stoppe en fjordhest der har besluttet at gå...
Har også sagt at hun skal sætte hesten ud hvis hun muger efter de er kommet ind fra fold, da det andet er for farligt både for hende og hesten (den kunne jo løbe ind i greben)..
Jeg er ikke interesseret i at skifte parten ud, da hun er mægtig sød samt holder aftaler og er til at stole på.. jeg rider på en lidt anderledes måde og sådan skal parten også ride.. og det er svært.. og skal føde her om 3 måneder så slet ikke tid til at oplære en ny part og komme til at stole på vedkommende..
mar 2007
Min erfaring med Fjordheste er at de skal vide hvor skabet skal stå ved at være "hård" og kontant. Der kan forekomme fysiske magtkampe i forhold til den ikke bare skal gå når den synes.
Det lyder ikke som om den er "ond" men prøver af med hvad den ligsom kan tillade sig. Hvor det så er at parten jo er "førerhoppen" og skal irettesætte hesten. Ligsom ude i flokken.
Kommer det på plads går det hele meget nemmere for parten
nov 2003
Men giver man derimod anderledes/vage signaler, så hesten ikke forstår hvad den skal, så får man problemer og det tror folk ofte handler om respekt, især fordi når der så kommer en og er klar og bestemt så lystre hesten (men den lystre ikke fordi den har respekt men fordi den nu forstår)..
Og heste prøver ikke af, det har de simpelthen ikke en hjerne der sætter dem istand til.. lige som de ikke kan "vælge" os som førehest (og desuden har hestene ikke liniært hiraki)
Det nytter jo ikke at tage en fysisk magtkamp, den vil hun aldrig kunne vinde..
Sorry det er ikke for at lyde negativ.. ved godt du selvfølgeligt bare vil give råd.. men kan ikke rigtig bruge råd om respekt og sætte på plads og lignende til noget, da det ikke er noget jeg bruger i min træning..
mar 2007
Ved at hesten lærer eks. ikke at løbe en ned må man jo irettesætte den så den forstår at det skal den ikke = den respektere(aceptere om du vil) dette når den ikke gør det mere
Hvis man iagtager en hesteflok vil der være et hiraki. en førerhoppe og en førerhingst. Hvis de andre heste ikke makker ret bliver de irettesat af førerhoppen. De under stående vil altid slås om deres plads i hirakiet for at komme højre op i hirakiordenen
Men er da meget interesseret i at vide hvilken metode du træner efter?
nov 2003
Fx min hest er normalt typen der oftest flytter sig for andre heste.. der hvor hun stod tidligere, der var hun en af de nederste når der blev givet wrap (selv om hun er madglad) og hun flyttede sig bare når de andre ville have hendes plads..
Men stod jeg ved ledet og kaldte på hende, ja så skulle de andre ikke prøve at gå over til ledet så var det hende der flyttede dem også de heste som de andre umiddelbart så som lederen fordi de havde førsteret til maden..
So oftest er der måske et hiraki når det kommer til mad, et andet til vand og et 3 når man beslutter at flytte sted eller ved tamheste i forhold til indlukning.. dog i tamme flokke er flokkene tit så små at det sagtens kan være den samme hest der er mest motiveret for alle tingene..
Jeg mener ikke at det handler om respekt, (i min verden er respekt ikke et koncept dyr forstår) når en hest ikke løber mennesker ned, men simpelthen træning, man indkoder gennem træning at der ikke er nogen gevindst ved det og derfor undlader hesten at gøre det... heste reagere ud fra indstinkter og indlæring og gør generelt det der bedst kan betale sig for dem.. og så er det vores job at indlære tingene så det vi ønsker også i hestens øjne er det der bedst kan betale sig..
Jeg træner ud fra læringsteori og bevist viden omkring hestens hjerne, adfærd og indlæring..
aug 2008
Følger: 33 Følgere: 29 Heste: 3 Emner: 71 Svar: 321
din hest og part passer nok bare ikke sammen, hende der passer min hest mens jeg er på island, får heller ikke redet rigtig da hun ikke tør, men hun er okay med at passe hende, regner også med at skal have lagt noget arbejde i hesten når jeg kommer hjem igen
mar 2007
Men det er nu rigtig som du skriver at der kan forekomme ændringer under fodring eller ved vandtrug. Dog er det som regl stadig lederhesten som har førsteret. Det er hvad jeg har set mest af om det så har været en lille flok på 2-4 heste eller en stor flok 9 + flere.
Jeg bruger ordet respekt da det bliver brugt meget i horsemanship verdenen generelt. Men jeg synes alligevel at det ord er mest præcist. ja det er da også en indlæring af hesten. Jeg er lidt ligeglad om du bruger ordet indlæring, accept eller respekt, da det for mig er det samme.
Jeg har erfaret at et kræftigt ryk i grimen hos en hest som er på vej til at gå/løbe er mere effektivt da du får hestens opmærksomhed her og nu. Det er det jeg tænker din part skal gøre, så din hest ikke bare har hende hængende i rebet bagefter sig.
For mig lyder det som hesten lige skal have et wake up call om at parten er til stede (det jeg kalder at irettesætte hesten). Dog ville det sikkert kunne undgåes hvis parten har set signalerne fra hesten (hvor den har rettet sin opmærksomhed på noget andet) tidligere og reagere på disse.
nov 2003
katherina T: Min part har "sjovt" nok sjældent problemer fra ryggen... men når det går galt fra jorden, så mister hun lidt modet og tror at det så også vil gå galt fra ryggen..
Anette: Jeg har så set mange forskellige typer flokke.. både dem hvor hele "hirakiet" var ret fast uanset hvad.. flokke hvor en virkede til at bestemme men resten var flydende og flokke hvor hele "hirakiet" skiftede i forhold til resurcen.. og så store flokke hvor der nærmest var flere flokke i..
Hiver man i hesten når hun har slået fra opnår du intet, så bliver hun bare sur og går hurtigere.. det er næsten umuligt at afbryde hende på det tidspunkt, med mindre man fysik hopper ind foran hende og laver sprællemænd (har jeg gjort) men det tør parten ikke, da hun ikke tror den vil stoppe..
mar 2007
Hvis ikke det kan lade sig gøre synes jeg ihvertfald du skal overveje hvad der er bedst både for hest og part, da din part jo har været uheldig nogle gange efterhånden og et eller andet sted måske er blivet lidt bange for hesten.
Personlig ville jeg ikke sætte andres sikkerhed på spil og opsige parten. Synes det er uansvarligt. Så må hesten lade være med at blive redet eller sælges.
Men håber du finder en løsning så du kan beholde din part.
Held og lykke
nov 2003
Parten er glad for hesten, så vil da ikke "straffe" hende med at opsige hende.. og nej jeg vil da så absolut heller ikke sælge min hest..
Jeg hjælper hesten så tit jeg kan og en anden sød pige i stalden har tilbud at når jeg ikke er der så kan de ordne heste og ride sammen, så parten kan støtte sig til hende..
Partens forældre er ofte med og ville nok selv sige fra hvis de følte at deres datter var i fare..
Hesten umulig med part
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside