hjælp jeg er ny islænder elsker {{forumTopicSubject}}
jeg har redet i ca 14 år men kun et par gange på en islænder, det kunne tølt havde engang part i en ismule i ca 2 pr, men han kunne desværre ikke tølt., jeg bor på min egen gård så har masse af mulighed for at gi en ismule et godt hjem, men ved ikke så meget endnu om racen. jeg har kun varmblods heste..
så her er en række spørgsmål..
kan man bruge alm sadel / dressur/ kombi sadel?
alm hovedetøj?
kræver de sko? eller er det lige som alm hest.? hva deres behov er..
kræver det speciel foder..?
er det bedst at købe en natur tølter, når det specielt er den gangart man går efter?
hvis hesten kan tølt, skal man så bare sætte den i gang som var det galop? og kan den ride tølt så længe som man har lyst? selvfølgelig alt efter træning osv. eller er det meget hårdt lige som galop frem for trav som er lidt letter... ( hmm gav det mening)
hvordan forstås det i annoncerne " vilje middel" det skriver folk tit? er det hvor godt et temperament den har??
jeg opfatter islænder som nervefaste gode børne heste/ponyer og gode til begynder - eller tager jeg fejl??
håber du kan hjælpe mig lidt er så grøn om de kære ismuler
maj 2007
Følger: 111 Følgere: 193 Heste: 1 Emner: 62 Svar: 329
- Mit svar: Jeg ville vælge at anskaffe mig en islænder sadel, da det ikke er sikkert at en normal sadel vil kunne ligge på den
alm hovedetøj?
- Mit svar: Str. cob bruger de fleste, og ja normalt hovedtøj kan sagtens bruges
- Mit svar: Jeg vil sige at det er efter hesten behov, og om den skal gå meget på asfalt.
- Mit svar: Nogle giver islændere foder, som er lavet til islændere, andre giver dem normalt foder
er det bedst at købe en natur tølter, når det specielt er den gangart man går efter?
- Mit Svar: Man skal gå efter det man gerne vil have
Både en fire og fem gænger kan være natur tölter
Middel vilje? Det er hvad jeg vil kalde en normal vilje hos en hest, hehe.
En Nervefast islænder er rigtig godt, og ja det vil være en super begynder hest
maj 2007
Følger: 11 Følgere: 11 Heste: 3 Emner: 117 Svar: 1.386
I princippet kan du bruge lige den salde du vil så længe den passer til hesten. Typisk er islændere relativt korte i ryggen, hvilket sætter en del begrænsninger. Personligt ville jge gå efter en dressur eller islændersadel. Men få hjælp af en god sadelmager på dette punkt.
alm hovedetøj?
Sagtens. Typisk benytter man trenser til islændere uden kæberem. Det er bare en tradition. Ikke noget du behøver tage hensyn til.
Det er som med andre heste afhængig af den enkelte hest, Dog er sko påkrævet på alle fire ben, hvis du vil ride konkurrence (sådan er reglen bare)
De fleste islændere er MEGET nøjsomme og kræver nærmest kun grovfoder og vitaminer. Vær meget opmærksom på at den ikke får for meget græs.
Men igen alle heste er forskellige.
Det er meget afhængig af hvad du selv ønsker. Tølt er ikke som mange tror en gangart der bare ér der som tre gangarter hos en stor hest. Man skal ofte lægge et stort arbejde i gangarterne hos islændere, da mange har tendens til at blande dem, være urene i takten eller have svært ved nogle af gangarterne. Jeg vil nok anbefale en erfaren hest der er gangsat og har stabile gangarter (det er ikke så vigtigt om den er naturtølter) Det koster naturligvis mere at købe en sådan hest, da dens uddannelse er længere end en ung og uerfaren hest. Men jeg vil mene det er godt givet ud. og jævnlig undervisning er også altid et hit. Tølt er noget der skal LÆRES at ride. Og det er ikke så lige til som mange tror.
hvis hesten kan tølt, skal man så bare sætte den i gang som var det galop? og kan den ride tølt så længe som man har lyst? selvfølgelig alt efter træning osv. eller er det meget hårdt lige som galop frem for trav som er lidt letter... ( hmm gav det mening)
Tølt er en meget samlet gangart og kræver faktisk meget STOR styrke hos hesten. Derfor kræver det at hesten er i god træning og har musklerne til at tølte afsted i timevis. Det er vigtigt at ride islænderen varieret for at få opbygget og bevaret muskelsætningen. Det kan ske at en islænder der kun går i tølt løfter hovedet og ikke bruger ryggen og med tiden vil den miste musklerne i ryggen, hvilket jo selvsagt ikke er godt. Mit råd vil igen være jævnlig undervisning, så man lære at ride gangarten korrekt.
hvordan forstås det i annoncerne " vilje middel" det skriver folk tit? er det hvor godt et temperament den har??
Det er en svær og meget vanskelig beskrivelse. Men vilje er ofte et udtryk for hvor meget hesten byder sig til. Og det er højt værdsat i hos islændere. Om det er godt at skidt afhænger af hestens træning, kort sagt om den er styrbar og hvorvidt man som rytter kan lide en meget "frisk" hest. Mit råd her vil være at prøve dig frem. Det er jo meget individuelt.
jeg opfatter islænder som nervefaste gode børne heste/ponyer og gode til begynder - eller tager jeg fejl??
Ja du tager fejl. Islændere kan ligesom ponyer og store heste være udemærkede børneheste med et dæmpet temperament. Men de kan i lige så høj grad som andre heste være tempofyldte og svære at ride.
Lige den idé om at islænderen er en selvskrevet børnehest er nok i min optik en ren myte. Man skal ikke lade sig narre af størrelsen.
Håber du kunne bruge det til noget. Og som med alt andet med heste vil der sikkert være nogen der vil sige noget andet. ;-),
dec 2007
Følger: 43 Følgere: 46 Heste: 6 Emner: 25 Svar: 73
er så heldig at jeg er blevet inviteret hjem til en som har islænder hvor der også er undervisning på stedet. så kan jeg nok få undervisning der, når det bliver aktuel
maj 2007
apr 2006
Følger: 21 Følgere: 34 Heste: 2 Emner: 24 Svar: 1.008
dec 2007
men du må da gerne sætte et link ind, kan jo være jeg får solgt
maj 2007
maj 2007
Her er han
jan 2007
Følger: 38 Følgere: 39 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 265
okt 2010
Følger: 14 Følgere: 16 Heste: 3 Emner: 64 Svar: 2.042
Det er ellers en dejlig hest jeg var på, og hold da fest hvor er jeg forelsket i ham, men man skal lige være obs på at nogle af dem altså kræver erfarne ryttere - hvilket jeg ikke kan prale af at jeg er (ham køber jeg så ikke, desværre).
Jeg har fået at vide at det er bedst for førstegangskøbere at gå efter femgængere. Jeg ved ikke om det er rigtigt, men kan det passe at de så er lettere at gangsætte?
maj 2007
Dvs. pas uden svæv en sær blandingsgangart der ikke nødvendigvis er specielt rar at ride i og en gangart hvor hestens typisk ikke bruger sig selv korrekt.
Så jeg vil fortsat råde til at man bruger lidt flre penge i indkøb på en hest der ér gangsat og har TYDELIGT adskildte gangarter. Her vil jeg ikke mene man kan sige noget om hvordi det er 4 eller 5-gængere mans kal gå efter. Det er bare at lede efter den helt rigtige hest.
Husk når I står derude og gerne vil spare nogle tusind, at en god hest koster det samme at opstalde som en mindre god. I længden er de ekstra penge lagt rigtig godt ud for de mange gode timer man har med hesten.
okt 2010
Det problem oplevede jeg ved en af de andre jeg prøvede. Sælger fortalte at det skyldes at hesten pt er overvægtig (hun har fået lov at gå med sit føl i et år, og er først taget fra her nu). Jeg vil selvfølgelig ikke købe før jeg har oplevet hesten i tölt, men giver det mening for jer der ved mere om det end mig? Altså, at hesten har svært ved tölt fordi den er ude af form, og at man kan forvente at den vender tilbage når hesten har tabt sig?
(Undskyld til TS hvis jeg har overtaget din tråd. Du må endelig bede mig oprette min egen hvis det er irriterende)
maj 2007
dec 2007
lån du bare men tråd
hvor bor du i landet? jeg har allieret mig med nogen tæt på som har 15 års erfaring i islænder hvor der er undervisning på stedet, for så grøn som jeg er så skal jeg ha noget hjælp, tror ikke engang jeg ved hvordan tølt ser ud
okt 2010
hjælp jeg er ny islænder elsker
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside