26. apr 2008 Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.302
Hostehest - alternativ behandling? {{forumTopicSubject}}
Hej HG, håber i har nogle gode idéer til hvad jeg kan gøre !
Jeg har en super skøn hoppe fra 1997 (altså er hun 14 år nu) jeg har haft hende i tre år til maj og de 3 vintre jeg har haft hende har alle været meget "hostende". Det er ikke så galt hen over vinteren men det begynder sådan omkring januar og varer til omkring maj (altså i disse måneder er det værst..).
Jeg har haft to dyrlæger til at tjekke hende "dyrlæge 1" kiggede på hende i maj 2010 og "dyrlæge 2" kiggede på hende for lidt over en måned siden.
<b>Dyrlæge 1</b>:
Jeg var ikke selv tilstede da dyrlæge 1 kiggede på hende - hun stod hos min underviser, da hun skulle bedækkes her nogle uger senere. Hun sagde, at der ikke var noget at høre på lungerne, men at hun jo godt kunne høre at hesten hostede. Jeg skulle give hende fri og masser af foldtid. Hun mente at det muligvis kunne være en let støvallergi.
Jeg begyndte så og vande høet og det tog det værste og vi kunne begynde at skridte igen - også uden at hun hostede. Så kom Flicka hjem i løsdriften og jeg fortsatte med at vande høet (hvilket de andre opstaldere ikke gjorde så over sommeren stoppede vanderiet igen - hosten blev dog væk). Og den blev faktisk helt væk indtil januas i år, hvor hun så småt begyndte at hoste igen. Jeg fortsatte med skridtarbejde både fra ryggen og i lange liner og det kunne da holde det værste væk. Så skulle Flicka vaccineres her i vinterferien (sidst i februar mener jeg det var).
<b>Dyrlæge 2</b>
Denne gang var jeg selv tilstede. Dyrlægen sagde, at hun kunne høre at hesten trak vejret når hun lyttede på den - hvilket man helst ikke skulle kunne. Men der var ingen "rislen" eller ligende og hun lavede også en "test" for at se om hun kunne få Flicka til at hose - hvilket hun ikke kunne. Hun mente heller ikke at der var noget i vejen og jeg skulle bare arbejde med hende i det omfang hun nu ville være med til. Jeg begyndte så at give Flicka nogle urter ( http://shop.hippolyt.dk/shop/mucolyt-aandedraetskur-224p.html ) og det hjalp utrolig godt i starten. Jeg begyndte desuden at vande høet igen og hosten gik faktisk helt i sig selv.
<b>MEN</b>... nu folede hun i søndags, og ca. siden fredag, hvor jeg stoppede med at motionere hende, er hosten bare blevet værre og værre og værre. Her til morgen synes jeg det var ret slemt i forhold til hvad det plejer at være - og det skyldes jo nok både at hun står meget i boksen (de er lukket inde om natten hende og føllet og så tager hun jo føllet meget med ind i løsdriften så han kan slappe af) og den manglende motion.
Hvad pokker kan jeg snart gøre? - De kommer over på wrap hurtigst muligt, det er klart! De står i halm, men jeg synes ikke det er meget støvet og da de jo står i løsdrift er der konstant frisk luft. Jeg er begyndt at tænke i alternative behandlingsmetoder, men jeg kender ikke rigtigt nogle og det skulle jo også være noget som med 99 % sikkerhed virker, ellers ved jeg at min mor ikke vil betale for det og pengene har jeg altså ikke selv, som det ser ud lige nu.
Jeg håber inderligt at i har nogle gode idéer for jeg er totalt på bar bund her. Jeg vil gerne have hosten væk hurtigst muligt, så hendes lunger ikke tager skade.
Knus Frederikke !
jan 2009
Følger: 207 Følgere: 449 Heste: 4 Emner: 635 Svar: 7.960
Synes du skulle tro på dem, men hvis du vil være mere sikker, og vide mere, så måske kontakt en anden dyrelæge? (-:
HG er nok ikke den bedste mening at høre, da mange ikke er helt sikre.
Da de hverken kender hesten, eller har hørt den.
Bedst at en dyrelæge kommenterer, end os herinde.
Håber på, at det hurtigt går over igen!
Men hvis de intet ser, så ja.. kan det jo være, at det ikke er så slemt?
Men prøv at kontakte dyrlægerne igen, og fortæl det hele, og det ikke hjælper, og det er meget slemt pt.
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.302
- Hvis ikke det går over når hun kommer tilbage i løsdriften og vi kan motionere lidt igen, så bliver min nuværende dyrlæge kontaktet en dag til.
Jeg spørger herinde fordi folk ofte kender nogle lidt alternative behandlingsmetoder (jeg tænker healing og ligende...), så måske folk havde nogle erfaringer med dette
bamse&minna - *Free-Fjord-Style* ©: Dejligt at det er gået over
maj 2007
Følger: 99 Følgere: 102 Heste: 5 Emner: 106 Svar: 481
Det bare det jeg har af erfaring når dyrlægerne ikke kan høre noget på lungerne. Om det er samme problem med din hest kan jeg ikke svare på.
apr 2008
maj 2007
Følger: 99 Følgere: 102 Heste: 5 Emner: 106 Svar: 481
apr 2008
sep 2009
Følger: 34 Følgere: 36 Heste: 3 Emner: 52 Svar: 200
Grunden til jeg er så skæbtis er at vores pony og hostede så voldsom hans næsebor blev store det var rigtig ubehagelig. Fandt til sidst ud af at han havde asma ( havde det mest når det fugtig i luften, alså om vinteren)
sep 2009
Følger: 34 Følgere: 36 Heste: 3 Emner: 52 Svar: 200
jan 2009
skrev at de burde tale sandt, når de har samme mening.
Og skrev, hvis du ikke tror på det, så spørg en anden dyrelæge.
Andet ahr jeg jo ikke?
apr 2008
Og motion gjorde faktisk miraker den anden gang - vi skridtede selvfølgelig kun og først da hun var begyndt på urterne, men hosten holdt faktisk op
Team små
Det kan da også være at det er mig der er pylret - har hørt mange heste hoste meget mere voldsomt, som ikke engang har fået et dyrlægebesøg - men jeg er bare bange for, at hendes lunger kan tage skade i længden, derfor vil jeg meget gerne havde det dæmpet hurtigst muligt
apr 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 70
apr 2008
Men prøver dem nok næste år hvis hosten fortsætter
jan 2009
apr 2007
Følger: 70 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 164 Svar: 1.369
http://www.askhim.dk/shop/luftveje-hest-1-179p.html
holder dr dyr væk og min hest stor trives..
apr 2008
vi har lige i dag købt mere af det vi bruger nu - men vil huske askhim's produkter
Hostehest - alternativ behandling?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside