Den Slemme tøjlekonakt!!! {{forumTopicSubject}}
Ja, nu har jeg gået og ruget over den her et stykke tid..
Den har været oppe og stikke sit lille ækle fjæs op over overfladen et par gange i forskellige indlæg, men er så dykket ned igen, der hvor den efter nogens mening burde høre hjemme i skidtslammet på søens bund -Tøjlekontakten!
Vi ved alle dette lille uhyre eksistere, det kan være en sød lille ting, du ved så grim at man kun kan holde af det, eller en grim bevortet skællende djæveldyr der ikke høre nogen steder hjemme..
Nu rider jeg feks en slags remonte/klassiks halløjsa og må indrømme, jo jeg bruger tøjlen, til at få dyret til at samle sig feks i den højere samling, den narturlige lave samling, har vi ingen problemer med, der ligger han sige fint både i longe og når vi rider, men når jeg beder om mere samling, så må jeg ty til tøjlen, han går selv. bærer sig selv (eller har gået, nu er vi lige i genoptræning) osv, når jeg så har bedt om det, sidder ikke og hiver i ham hele tiden, som da jeg feks gjorde da jeg var 100% tøjlerytter...
Dog har jeg været frustreret; kan det være rigtigt at man skal bruge tøjlen?
Jeg føler at jeg rider efter alle kunstens regler og alligevel, kommer samlingen ikke, altså den høje samling..
Men på den anden side, hvorfor skulle den også det?
Det er meget hårdere for hesten at gå deroppe, han vil da hellere vælge den mere naturlige samling..
Er dressur uden tøjle virkelig bare en drøm?
Vil ikke se 1000klip med coredo redne heste der går piaff, passage osv der samler sig, der er naturlige samlede øvelser og der vil hesten naturligt samle sig i den høje stilling
Yes I've done my research
eller ihvertfald meget af det...
aug 2006
Følger: 91 Følgere: 92 Heste: 4 Emner: 376 Svar: 2.952
men tror du har fat i noget fornuftig med at hesten jo altid vil vælge det der er mindst hårdt (;
okt 2006
Følger: 40 Følgere: 40 Heste: 6 Emner: 75 Svar: 3.124
SÅ vidt jeg har forstået det. Så er når man netop har den afslappede og selvbærende hest ved frem og ned/lav samling og fremme til tøjle/bid, så kan man begynde at lave lidt halve parader, som gerne skulle tilte hesten lidt mere bagover på bagparten, fremfor at sænke farten kun. Og det kan man så gøre skiftevis, drive lidt, og parade.. MEN jeg tror virkelig det er noget man skal have undervisning i, når man ikke har prøvet det før, for tror det er noget der kræver meget fint føling og præcision at udføre i praksis
Hvornår det er hvor meget og hvornår man taber hesten osv. tror jeg ses mest præcist fra jorden.
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.974
Definér "så høj en samling"? Jeg ved ikke hvornår jeg har skrevet at jeg har sat hesten til at samle sig så højt, jeg ønsker bare en lidt højere samling end den vi normalt har, da den kan være nyttigt til "almindelige" stævner
Desuden bliver det jo heller ikke gjort i hele træningspasset. ligesom du nok heller ikke øver spins og slidingstops et helt træningspas...
Det har heller ikke så meget med emnet at gøre at gøre, mere med præferencer
okt 2006
Følger: 40 Følgere: 40 Heste: 6 Emner: 75 Svar: 3.124
apr 2005
Jeg har bare følt mig som lidt som en bandit når han har gået så fint der, og så har jeg bedt om via tøjlen om mere højde, hvilket han har gjort uden brok, har ikke brudt rytme eller noget, har bare samlet sig så fint for den lille fine anmodning..
Alligevel så tænker jeg, hvorfor jeg ikke kan opnå det via sædet?
Er det fordi hesten skal bedes om ellers vil den jo vælge det mest naturlige og behagelige eller er man som rytter bare ikke god nok?
apr 2005
Puha, det har jeg gjort i ca 2 år...
Startede helt fra bunden i 2009 med longe arbejde og bom arbejde, hvor jeg slet ikke sad på ham i laaaaaaang tid
Det holder jeg stadig ved lige
Han var faktisk noget nær perfekt i foråret/sommer 2010, hvor jeg følte mig parat til at tage de næste skridt..
Har så lige haft en kæmpe pause i sommeren 2010 da jeg blev syg, er så stadig syg, og var indlagt havde en anden til at ride ham, der desværre ikke red som mig..
Det er jeg så ved at "rette" op på om man vil, vi rider jo alle forskelligt, men det har ihvertfald vist mig, hvor meget min ridestil har ændret sig og hvad min hest vælger...
apr 2005
He he men ellers så passer resten
apr 2005
Fordi jeg synes tit, det netop bliver beskrevet som dette lille monster, som næsten ikke burde have rettighed til at eksistere...
Men er det virkelig sådan et lille monster?
jun 2007
Følger: 142 Følgere: 138 Heste: 3 Emner: 66 Svar: 2.182
Indenfor den akademiske ridekunst bestemmer sædet 100% hestens ramme.
Tøjlen har intet at gør der.
Ligeledes er det med overgange og temposkift. Det foregår ved at ændre takten/rytmen i ens egen hofte
Snakker man om samling (min mening ...) så skal man kunne smide tøjlen helt og udføre alle samlende øvelser med lige så meget samling som når man har tøjlen.
Lad mig stille dig et spørgsmål:
Rider du for sædet? Gør du det så besvar det næste spørgsmål også:
Kan du lave en parade fra galop, helt uden at holde ved tøjlen?
(og uden stemmekommando og lign)
Som min underviser siger det, kan man ikke det, så rider man ikke for sædet men for tøjlen.
Hvis svaret er nej så kan jeg godt forstå dine frustrationer/tvivl omkring tøjlen/samling.
En parade foregår ved at stoppe bevægelsen i ens hofter samt at koncentrere sit tyngdepunkt lidt dybere i sædet.
Hvordan opnås samling?
Blot ved at igen ændre sit tyngdepunkt, SÅ simpelt er det, og (ifølge min overbevisning) SÅ simpelt skal det være.
At det er svært.. ja gu' er det så
nov 2003
Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.389
mar 2008
Følger: 17 Følgere: 17 Heste: 1 Emner: 134 Svar: 340
apr 2005
For så er det jo bare, hvad man rider efter ikke sandt?
Derfor tøjlekontakt er sådan et lille forvirrende lille dyr, er det sødt eller er det et grimt dyr?
Det er det jeg har svært ved..
Signe *spider-pig* Nu som Jesus L nu må du heller ikke misforstå mig, nu jeg siger at tøjlen som guide, jeg rider bestemt ikke min hest for tøjlen alene - de tider er ovre...
Min samling skal komme bagfra
Er udemærket klar over alle disse ting, som bliver forklaret, men igen teori og praksis er absolut to helt forskellige ting!
Min feks samler sig ikke bedre af at blive drevet frem, tværtimod han tager bare hovedet, men mister samlingen, hvis jeg derimod bruger tøjlen til guide til den højere holding og beder om motor aka bagpart, så kommer han fint op i samling...
Ang at kunne stoppe uden tøjlekontakt, nej ikke helt endnu, dog er det ved at være tæt på, Rom blev ikke bygget på en dag og slet ikke uden autoriserede murer
apr 2007
Følger: 96 Følgere: 110 Heste: 4 Emner: 443 Svar: 8.263
AHAHAH ! Elsker din beskrivelse xD
- Vil påstå, at samling kan komme uden alt for megen brug af tøjlen, men det kommer jo af meget træning.
For hesten skal jo både lære <i>hvad</i> den skal og så skal den have musklerne til det.. og nå ja, så er der jo den der klump kød på ryggen der skal styre sine signaler så præcist at det næsten virker helt tosset
apr 2005
Se jeg er på vej til at være enig med dig...
Er ved at tro på at ingen tøjlekontakt er en slags drøm, man nå ja, kun kan drømme om, hvis man vil ride en bestemt slags ridning...
Man kan jo ride uden tøjle, coredo osv, men bare ikke samlet, altså i den høje og rigtig samlede samling... Øh ja, hmmm kringlet beskrevet eventuelt...
jun 2007
Man kan sagtens ride samlet uden tøjlen? Til selve uddannelsen for at NÅ målet "samling" skal tøjlen bruges.
Som jeg skrev ovenfor.. rider man for sædet så kan man nøjes med udelukkende at bruge sædet til samling.
Hesten lytter utrolig meget til ens krop, den prøver endda at "smelte sammen" med sin rytter og udnytter man dette får man altså en hårfin kontakt til hesten hvor selv en dyb indånding er en halv parade.
Man vil til sidst i sin uddannelse af hesten kunne nøjes med at "tænke" hvad man vil, altså uden nogen fysisk påvirkning, og hesten vil gøre det og være utrolig skarp i signalerne.
Dét er ridekunst.
Men det handler selvfølgelig om hvad ens mål med ridningen er.
apr 2007
apr 2005
Men hvorfor så ride med tøjle?
Hvis vi nu tager min igen som eksempel, da han og jeg selv var allerbedst, og jag skulle bede om den høje samling, bad jeg om den via tøjlen, men han var 100% selvbærende, altså jeg havde kun tøjlekontakt når jeg bad om samlingen ellers var der ikke nogen tøjlekontakt der blev redet for sædet...
Nu beder jeg ikke om den høje samling så længe da han ikke kan holde den pga muskler, de skal jo også lige være med...
Når vi rider den lave samling så er det det samme, jeg beder om samling via tøjlen, men han bære sig selv...
(link fjernet)
Den her er taget i et øjeblik hvor jeg beder om præcis dette, samt lidt mere bagpart, som man også kan se på min dejlige lille fusse som stikker så pænt bagud
Men tror måske egentlig jeg misfortår dig lidt
jun 2007
Tøjlen skal jo i hestens uddannelsesforløb guide hesten.
Feks er min hest lige nu ved at lære at søge frem og ned via tøjlen, samt at han er ved at lære at stille sig via tøjlen.
Uden en tøjle til dette ville jeg være på bar bund! jo jeg kunne indlære det som et slags "trick", men så bliver det hurtigt bare et trick og ikke et signal som kan korrigere hesten til at bruge sig rigtigt.
Hesten skal bruge sig rigtigt for at den kan holde til at bære en rytter.
Tøjlen er bare et "værktøj" som er rigtig nyttigt til at uddanne en hest.
Nu som jeg hører til under den akademiske ridekunst, longerer jeg meget under hestens grunduddannelse. Hvis jeg ikke longerede med en tøjle men altså løslongerede, så ville min hest med stor sandsynlighed ligne mange af de der "HMS heste" som både er forpartsbelastede, stressede og ligner kameler pga. forkert muskelsætning. (no offense hvis nogen sku føle sig truffet)
HVIS jeg var virkelig dygtig nok til at styre mit kropssprog og være 100% tilstede på den rigtige måde, så kunne jeg da træne hesten uden brug af tøjle mm. Men jo mindre udstyr man bruger, jo større sandsynlighed er der for stress, signalforvirring og evt. tillært hjælpeløshed hos hesten.
Så i mine øjne er man simpelthen nød til at bruge noget basisudstyr i hestens grunduddannelse, så man virkelig kan danne en ramme for hesten, med minimal stress. DEREFTER forfiner man signalerne til "ingenting", hesten kender jo sin "ramme" (grundridning på plads) og skulle gerne være 100% sikker i alle de signaler den får, for da er det intet problem at forfine signalerne så meget at man kan pille noget af udstyret af
F.eks. hvis du har en rå hest - hvordan vil du indlære paraden? - uden en form for tøjle? det kan i mine øjne ikke rigtig lade sig gøre på en hensigtsmæssig måde.. jo hvis man hedder klaus hempfling (=hesteguru).
Man skal/man vil højst sandsynlig bruge en grime og tov, senere forfiner man signalet til kropssproget og/eller en stemmekommando eller lign.
Jeg kan f.eks. parere min hest via kropssprog (læne mig bagover) og/eller stemmekommando (parer!) uanset gangart. Inden vores ridepause (snart 2 år siden) kunne min hest parere fra galop når jeg tog en dyb indånding... Men det startede jo med at hesten måtte lære at parere via et tryk igennem grimen.
nov 2003
Man kan sagtens ride for helt løse tøjler, men de fleste stiler (i hvert fald på papiret) mod at ride med en helt fin kontakt (altså hvor man kun har tøjlens vægt i hånden og lige kan mærke hesten er der.. for di det er nemmest og hurtigt at indvirke på hesten, samt det er det der kræves til stævner..
Når du skriver at du beder hesten løfte sig via tøjlen, lyder det bare (og ret mig gerne hvis jeg misforstår) som om du prøver at pladsere hoved og forpart via tøjlen.. frem for blot at bede hesten vente med en halv parade..
Min falder også endnu fra hinanden hvis jeg driver mere end meget lidt frem, det er fordi hun ikke er klar til den mere bæring..
apr 2005
Det er altid rart med lidt fra alle sider, er dog ked af at ikke flere er kommet med mere input...
<b> Angelika C </b>
Er meget enig med dig
<b> Signe *spider-pig* Nu som Jesus L </b>
Tror du har indstillet dig på at for mange kun rider for tøjlen og ikke andet, kunne aldrig drømme om at stille min hest kun med tøjlen og så bare lade resten daske bagved som en våd karklud, eller jo det har jeg jo gjort, men de dage skulle være ovre
Når jeg beder ham om den højere stilling via tøjlen er det netop for at undgå at vi bare sætter tempoet op og mister den gode samling, hvis han sætter farten op så er det jo at halsen kommer op sammen med hovedet og vi er helt ude af alt det gode...
Derfor jeg skal træne den høje holdning i det langsomme tempo før jeg sætter farten op, så musklerne kan bygges op der og rutinen også er der
Dog igen, så bliver det ikke meget lige for tiden, da vi jo er i genoptræning begge to det er jo ikke noget man behøver praktisere hver træningspas
nov 2003
apr 2005
Fra: 30-04-2011 00:13:42
"som om du prøver at pladsere hoved og forpart via tøjlen" - så forklare jeg bare at jeg ikke rider sådan
30-04-2011 18:36:48
Her beskriver du jo netop igen en hest som rides for tøjle og hvilke ulemper det kan have...
Så kan ikke se, hvordan jeg skal tolke det anderledes
Er jo enig med dig i at en hest ikke skal rides for tøjlen alene og man ikke bare kan hægte bagparten af og ride på forpart...
Du skriver det bare tit på en sådan måde, at det kan lyde som om jeg misforstår dig og jeg kun rider min hest på tøjlen, hvilket jeg jo flere gange har forklaret jeg bestemt ikke gør...
Er klar over at samling kommer bagfra, det behøver jeg ingen lektion i...
Er da også udmærket klar over at musklerne skal være der, det skriver jeg jo faktisk også at musklerne skal bygges op...
De kommer jo ikke bare med et trylleslag, men over flere måneder, med varieret ridning...
Grunden til vi er genoptræning lige nu er så en måneds ridepause, pga en operation...
Hvis han absolut ingen muskler havde, ville jeg aldrig bede om den højere holdning...
Men i bund og grund tror jeg vi er enige, tror måske bare vi har skrevet lidt forbi hinanden....
nov 2003
Og ja musklerne bygges over længere tid og gennem variation.. men kun op til grænsen, går man over grænsen, ja så ryger det positive.. og ja vi får alle skudt over en gang imellem når man prøver at finde grænsen til hvor hesten kan bære
Det lød bare som om at du mente at hesten skulle løftes fortil via tøjlen, så den kunne bygge musklerne til at den kunne rides derop.. og det var jeg ikke enig i.. men undskylder hvis jeg misforstod hvad du mente
apr 2005
He he bare helt iorden
Kunne heller ikke forstå vi blev ved med at køre i det samme, når vi jo var enige
Det hjælper jo ikke at hive hesten op i tøjlen og sige "nu skal du gå her" uden hesten har den mindste chance for at følge med, både muskelmæssigt og uden bagparten er aktiveret tilstrækkeligt...
Tror bare vi har skrevet lidt fejl af hinanden - det kan jo ske, det er jo især udfordringen ved det skrevne medie og ja vil da også gerne undskylde, hvis jeg har misforstået dig
nov 2003
apr 2007
Well said! Kunne næsten ikke blive mere enig!
(Dog ved jeg ikke nok om Hempfling til at sige noget om hans "guru-status" ;D)
aug 2008
Følger: 43 Følgere: 46 Heste: 5 Emner: 37 Svar: 1.158
Min påstand er, at det afhænger af tid og sted.
Når en hest er på de første stadier i sin træning rider jeg KUN for tøjlen. Det er min påstand at for at kunne fremkalde de helt små og sytrådsfine signaler, så må man indlære hvert signal så enkelt som muligt. Det vil sige at et stop KUN ligger på tøjlen - ikke noget sæde, knæ, vægtforskydning eller andet der kan forvirre hesten mere end det vil gavne.
Ligeledes installerer jeg et drej eller et flyt skulder KUN for tøjlen.
Når hesten så har basissignaler installeret og det virkelig sidder på rygraden, så vil jeg begynde at overveje om jeg via betingning skal lægge andre signaler på - som fx at lære hesten at stoppe for sædet mv.
Forestil jer at en hest skal lære at "pres i tøjle+rytters vægt flyttes bagud+schenkler lægges til+prrrrh-lyd (find evt selv på mere)" betyder stop.
Så tror da f..... at mange heste ikke har et ret godt stop-signal
Jeg tror at man istedet for at spørge OM tøjlekontakten skal være der, så istedet skal begynde at spørge til KVALITETEN og letheden af tøjlekontakten
For med mindre man rider akademisk og stiler efter at ride alle øvelser i samling med stor, blød bue på tøjlen, så stiler vi vist alle efter tøjlekontakt
jun 2007
Samme som jeg skrev ovenfor
aug 2008
nov 2003
Mit "problem" er når folk mener det er tøjlen der skal fortælle hesten hvor den skal have hoved.. både fordi det jo så ikke er en holdning der kommer af samling og fordi man "udvander" sit stop signal
aug 2008
apr 2007
Hmm.
Altså jo, man skal selvfølgelig ikke bruge hundrede signaler til at starte med, men det er jo dumt, at skulle lære hesten nye signaler for ting den kender.
Tøjlen skal primært bruges til at guide hovedet til siderne, men kroppen skal jo med og dér må man så bruge schenklen.
aug 2008
Jeg bruger tøjlen til at flytte/styre hestens forben, og schenklerne til at styre hestens bagben (som speeder).
Hvis man fx i en volte lægger indvendige schenkel til hesten (for at runde den) så beder man jo egentlig hesten om at "speede op" for indvendige bagben. Derved bringer man den unge/uerfarne hest i ubalance, da den faktisk skubber sig ud af det spor man ønsker, og hesten vil skyde skulderen ud af volten for at holde balancen. Dette skal så igen korrigeres med tøjle/schenkel og hvad folk ellers finder på.
Jeg vælger at holde det mere simpelt - lærer min hest at retning og runding hører til tøjlerne, og hastigheden styres med schenklerne.
Så får jeg en lækker, blød hest der ikke mister balance, ikke skyder skulder, ikke overbøjes og som ikke er signalforvirret og spænder op eller går imod mine signaler.
Ét signal pr ønsket respons! I hvert fald indtil ALT basis sidder på hestens rygrad!
Og nej - det er absolut ikke dumt at lære hesten nye signaler for ting den kender. Det gør vi jo gennem hele hestens uddannelse
nov 2003
Den Slemme tøjlekonakt!!!
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside