{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.934 visninger | Oprettet:

Urter til hest med spat {{forumTopicSubject}}

Ja i dag skete det utænkelige så - vores fantastiske pony har fået konstasteret spat i begge bagben smiley

Han får smertestillende de næste 10 - 14 dage og derefter skal han have 3 - 5 måneders pause. Hvis ikke han viser tegn på smerter til den tid kan vi begynde på noget genoptræning.

Jeg søgte så lige lidt på om man kan give dem noget specielt foder eller ligende og gik ind og kiggede på www.askhim.dk som flere af mine veninder før har haft positive oplevelser med (dog har ingen af dem heste med spat) og jeg fandt dette: http://www.askhim.dk/shop/bevaegeapparat-hest-1-178p.html jeg er godt klar over at det ikke som sådan kan hjælpe ham af med spatten, men tror i det vil have den mindste effekt?

Jeg har aldrig stået med en hest med spat før - og det eneste jeg kan se er en hest med smerter og jeg vil gøre <i><b>alt</b></i> for at han skal have så få smerter som det er muligt.

Kender i evt andre blandinger som kunne have effekt eller mindste smerterne (ikke nødvendigvis her-og-nu men også gerne i det lange løb) ?

På forhånd tak
Mvh F&F

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Urter til hest med spat
  • #1   9. maj 2011 Altså min hoppe Golide har også spat i bagbenene. Desværre havde hun fået det inden vi købte hende, så hun havde meget ondt og vi kunne ikke behandle det fra start-.
    Da hun næsten heller aldrig blev redet, var hendes hove også forfærdelige!
    Hun fik noget Equomobility (staves) og hoofaiden til hovene. Ellers var der ikke andet vi kunne gøre for hende, da hun havde stået længe med skaden-. Og så var det igang med genoptræningen. Rolige ture i blødt tærren og næsten ikke noget galop.
    Vi ville gerne have sko på hende, men da hendes bagben havde en bøjning kunne vi ikke, da vi kunne risikere at nede ved hendes kodeled at der blev der næsten 90* i en mærkelig drejning.
    Men efter lang genoptræning fik hun kilesko på, for at blive rettet op i bagbenene og det hjalp faktisk. Prøv at tale med dyrelæge om specielle sko.

Ellers lyder urter som en god naturlig hjælp. Ellers kan man altdi proppe hesten med aaalt muligt, men det er ikke sikkert det hjælper, og meget af det er utroligt dyrt! og så er det rolig genoptræning smiley

• #2   9. maj 2011 *~Haucke~* - NHCC: Okay, det lyder jo fint - "held i uheld" skal hestene have smed i morgen, så smeden får selvfølgelig ativde at ponyen har fået konstateret spat...Sko er jeg ikke vild med, men det kan selvfølgelig blive nødvendigt i en periode smiley

Og ja jeg tænker også, at man kan proppe utroligt mange mærkelige ting i dem - men urter kan jo da i hvert fald ikke skade og selv hvis de ikke lige hjælper ham med smerterne, så er de jo da gode alligevel smiley

• #3   9. maj 2011 Ja, kan godt forstå dig, vi var var også helst tl at hun gik barfodet i det bløde, men man mente det var bedre til hende med sko. smiley

Og ja urter kan bestemt ikke skade! smiley

• #4   9. maj 2011 Min hest har også spat :D...
    Du kan give den noget der hedder Arthrosan
    3 kg. holder til ½ år for ponyer og 3 mdr. for hest ;D
    Kender en der bruger det, og hun er meget tilfreds.
    Det gode er også, at det er et naturligt produkt, så der er ikke noget kemisk i :b.

(link fjernet)
    ^Link til poppelgården som har det :D, du skal bare scrolle lidt ned ;D^

Du kan også købe noget i England som er billigere, men det ved jeg ikkke helt hvad indeholder.
    Det koster 700 kr. for 1 år :D.
    Kan lige skrive navnet, når jeg får fat i min mobil.

//Anso´
    PS: Sorry det blev så lang, men held og lykke med den!!!

• #5   9. maj 2011 Nu hører jeg lige hvad han siger i morgen - sko bliver i hvert fald den sidste udvej, men er det noget smeden anbefaler, så vil han selvfølgelig få dem på i en periode. Han har dog sunde, stærke hove, så tror ikke det bliver noget problem smiley

Men mange tak for svar smiley !

• #6   9. maj 2011 Anso: Tusind tak - det kigger jeg på smiley !

• #7   9. maj 2011 Du kan give den noget der hedder Glucosamin, det lindrer smerterne.. Det er også i det Arthrosan der er nævnt længere oppe smiley

• #8   9. maj 2011 Det glucosamin er det dette: http://www.vital-horse.com/ ?
    Det kiggede jeg nemlig også lidt på smiley

• #9   9. maj 2011 Ja det er det..

Hvis den må rides er det en god idé at få fat på nogle bandageunderlag der er lavet af neopren. De varmer nemlig, og virker derfor også dæmpende på smerter, husk dog at afkøle benene efter, så de ikke får kuldechok.
    De kan fåes her : http://www.horze.dk/Neopren-bandageunderlag/18510,da_DK,pd.html?dwvar_18510_color=BL&start=23&q=neopren

• #10   9. maj 2011 Charlotte: Han må først rides igen om et halv års tid - og vi rider ham ikke særlig meget, da jeg er for stor og min søster ikke helt har interessen, men jeg kigger lige på det - han skal da trænes igen engang smiley !

• #11   9. maj 2011 Har haft en hest. Med spat.. Han blev dog slagtet til sidst pga smerter.. Men han gik også med sko med kiler efter det blev konstateret... Og har intet med om hesten har gode hove men at kilerne gør så hesten går på en anden måde der kan gøre dem smertefrie og derfor vil få det bedre...

• #12   9. maj 2011 Jeanette: Det er jeg da ked af at høre - men som sagt så får de smed i morgen og jeg venter lige og ser hvad han siger. Dyrlægen mente også "bare" at det krævede en speciel beskæring. Nu opdagede vi det jo heldigvis tidligt og hesten har ikke lavet noget krævende da han var under genoptræning efter en lang pause, så det er heldigvis ikke blevet meget slemt endnu smiley

• #13   9. maj 2011 min gamle havde også, jeg fik hjælp af berider Kennet Vegeberg til noget piaff træning med hesten fra jorden, det fik gang i de stive ben, min hest fik de urter fra Askhim med god effekt

• #14   9. maj 2011 Tina K. : Så du var glad for urterne fra askhim ? Jeg synes nemlig at 700 kr er ret mange penge - omvendt vil jeg hellere bruge 700 frem for 250 hvis jeg ved at det virker, men hvis det fra askhim har god effekt så vil jeg da prøve det først smiley

• #15   9. maj 2011 bamse&minna - *Free-Fjord-Style* ©: Tusind tak for svaret - min dyrlæge sagde pause i 3-5 måneder og derefter skulle jeg holde ham igang med let arbejde, hvilket jeg selvfølgelig har tænkt mig at gøre smiley

Shrek er en smule til den kraftige side - men det skyldes ligeså meget hans bygning, men jeg vil selvfølgelig sørge for at holde ham i gang så han ikke bliver overvægtig smiley

Dyrlægen mente at han sagtens ville kunne gå som hyggehest men ikke mere end det smiley

• #16   9. maj 2011 bamse&minna - *Free-Fjord-Style* : Det lyder da dejligt - og nej, så længe ponyen kan gå på fold uden smerter, så er jeg glad smiley !

• #17   9. maj 2011 min hest rasmine, har også spat, men hun er 26, jeg skal bare skridte varm i 20 min. og lade være at trave og galopere så meget.
    og hvis hun har meget ondt i benet endag skal jeg lade være med t ride hende.
    men vi fik af vide at det bare skulle gro sammen

• #18   9. maj 2011 Jeg har selv en pony med spat, dette er dog juvenil spat (ugdoms spat) han fik som lille plag. Dette har dog ikke rigtig haft betydning for brugen af ham, dog måtte jeg ikke springe da jeg købte ham, og han ville nok heller ikke komme til det. Men nu viser han ingen smerter ved spring, og han er også rimlig god i dressur. Dog kan han have nogle dage hvor han ikke er rentgående, og bare skal skridtes, gerne lange ture (ifl. dyrlæge!).
    Han har fået nogle indsprøjlninger i det ben han har spat i, som nedbryder det dårlige, og hkælper med at bygge noget nyt op, han har fået alle de behandlinger man kunne give ham, og han er blevet "normal" ridehest igen.
    Hos tidl. ejer gik han med kilesko i en periode på ca. 2 måneder, men i samarbejde med dyrlægen fik han lavet en speciel beskæring der virker ligesom kilesko, jeg fik billeder og beskrivelse med som jeg kunne vise min smed.

Dyrlægen der er samarbejdet med er Hørsholm Hestepraksis, så de ved hvad de taler om smiley
    Held og lykke.

• #19   9. maj 2011 Back on track bandager til haserne, skulle også hjælpe rigtig godt!!!

• #20   9. maj 2011 Åreh hvor bliver jeg glad hver gang jeg hører at i har ældre heste med spat - min største frygt har været at han ikke ville blive mere end 15 pga det - dér faldt lige en kæmpe sten fra mit hjerte, tak skal i have ! smiley

Jeg har nu skrevet en mail til www.akshim.dk og forklaret min situation, og så prøver jeg at købe hvad enten hun nu anbefaler og i morgen får han ordnet hove smiley

Mange tak for alle jeres svar ! smiley

• #21   9. maj 2011 ja jeg synes urterne var gode, de hjalp også med at fjerne mælkesyre fra musklerne så han ikke blev så stivbenet, jeg skridtede 20 min. før jeg begyndte at piaffe, så faktisk først efter 30 min. var han klar til at trave, inden jeg hoppede op lavede jeg mange bak og volter så musklerne blev varme inden de skulle bære, og det var altså ikke spat der satte en stopper for hans ridekarierre men en dum seneskade i et forben, du kan jo se ham på profilen

• #22   9. maj 2011 Tina K.: Okay det er jo dejligt at høre - kigger da lige forbi smiley
    Nu skal Shrek ikke bruges til andet end jordarbejde, tricks og en smule ridning smiley

Kommentér på:
Urter til hest med spat

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce