Ingen spise-lyst + ruller sig.. {{forumTopicSubject}}
Og vil lige understrege, at dette som det første ikke er kolik-tilfælde...
Min lille shetlænderhingst, Rufus af Rønhøj, på 3 år, har nu 3 gange, gjort dette: Spist en tredje-del af sit foder, stoppet op, og bare haft hovedet nede i krybben nogle gange uden at tage noget foder.. Derefter er han gået rundt i boksen, langt sig ned, og rullet sig ganske lidt, rejst sig op igen, og igen snust til foderet, hvor han første gang spiste videre, anden gang nippede lidt videre, og i mandags (tredje gang) snuste han kun, og valgte så at fjerne det helt efter nogle sekunder.
Han har ingen feber, sveder ikke, er ikke urolig eller sløv (tværtimod, lige så frisk som han altid er, og det er ikke så lidt), maven arbejder normalt og han siger intet til at man trykker ham hårdt på maven...
Dette er ikke sket i træk.. Første gang, var jeg meget nervøs, men træk ham ud på folden, da jeg skulle ordne hegnet, og så kunne jeg holde øje med ham samtidig. Han gik frisk (nærmere travede) afsted, og da han kom på havde han travlt med at brumme efter damerne på den anden fold.
Anden gang (3 dage efter) tog jeg ham på folden igen, med sammen almindelig opførelse, men der mistænkte jeg så, at han måske ikke gider sit foder, eller noget af det jeg blander i foderet, og så udnyttede tiden til at rulle sig, pga. det lidt vinterpels han havde tilbage, kløede (han ruller sig meget tit i boksen, så det er egentlig heller ikke så usædvanligt). Valgte så at prøve at fjerne hvidløgspulveret fra foderet, og der har intet været i 9 dage, før han laver nummeret igen i mandags, men trækker ham på folden igen, og han har almindelig adfærd.
Det er kun når han får foder i boksen, han har gjort det...
Når han bliver foderet på folden eller, efter træning, i roundpennen, spiser han fornøjeligt alt sit foder.
Han får en lille håndfuld lucerne, 1½ kop fuldfoder-piller og ½ kop tilskudsmüsli, og nu uden hvidløgspulver. Der har aldrig været problem før nu, med at han ikke har ædelyst eller lignende, i det 1½ år jeg har ejet ham, og tidligere ejer har heller ikke oplevet noget, i de måneder hun har haft ham.
Til dagligt er han frisk og fræk, som han altid har været..
Hvad kan dette skyldes? - nu er jeg typen, at så længe at hesten/ponyen er frisk og ellers har normal adfærd, skal man ikke panik-tilkalde en dyrlæge.
apr 2010
Følger: 24 Følgere: 27 Heste: 3 Emner: 88 Svar: 764
apr 2008
Følger: 53 Følgere: 58 Heste: 12 Emner: 10 Svar: 883
mar 2009
Følger: 98 Følgere: 103 Heste: 6 Emner: 531 Svar: 1.756
Men ja, det virker lidt for spøjst, men det kan være jeg også skal fjerne lucernen..? - for lucernen og hvidløgspulveret, startede jeg med, cirka 14 dage inden han gjorde det nummer første gang.
apr 2008
mar 2009
I sig selv er rulleriet i boksen ikke usædvanlig, for det sker ofte, men det er bare det at det hænger sammen med det mindsket ædelyst, men at han ikke har nogen anden tegn på at være skidt.
mar 2009
sep 2007
Følger: 181 Følgere: 203 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.065
maj 2008
Følger: 41 Følgere: 53 Heste: 1 Emner: 213 Svar: 1.844
mar 2009
Lige en tilføjelse!! - Har været på www.netdyredoktor.dk og tjekke på symtomer, der lå nærmest.. Og ifølge hjemmesiden, så det det alle mest kunne tyde på, var forstoppelse i tyktarm eller blindtarm, i begyndelses-stadie, men jeg har nu observeret ham på folden i nogle timer, og der er intet der tyder på at det er det, og han gødning er som den skal være.
Hvis man kigger på spiserørsforstoppelse, så er det kun den manglende ædelyst, der tyder på det, men hvad så med det at han ruller sig?! - så han det jo også være han bare ikke gider at sit kraftfoder længere, og bare har lyst til at rulle sig.. Det at ligge sig og rulle, står ikke som et symtom for forstoppelse i spiserøret.
Så jeg er lidt tilbage på bar bund, med den mest sandsynlige konklusion, at han ikke altid lige har lyst til at spise sit foder, og at det tilfældigt har passet med, at han har været i boksen, det har kløet og derfor rullede sig.
apr 2008
maj 2008
Hun ruller sig heller ikke på folden, kun når hun har svedt
maj 2008
maj 2008
mar 2009
mar 2008
Følger: 41 Følgere: 39 Heste: 3 Emner: 153 Svar: 2.293
Husk, det hele er bare et bud, ikke fordi jeg ved det:-)
mar 2009
Men problemet er lidt, at det faktisk kan komme til at koste noget at spørger, alt efter hvilken dyrlæge jeg får i røret, fra dyrlægecentralen, så tyede jeg til denne tråd, i håb om at høre lidt om andres erfaringer og oplevelser, men nogenlunde samme adfærd.
apr 2010
Følger: 36 Følgere: 35 Heste: 1 Emner: 17 Svar: 90
jeg havde engang en hest der havde det sådan der og det var tarmslyng
jul 2008
Følger: 13 Følgere: 10 Heste: 3 Emner: 13 Svar: 115
De kan godt få hestene til at miste ædelysten til "tunge" ting som fuldfoder. Og så vil det også passe meget godt at han ruller sig samtidig for de kan godt nive lidt i maven.
Ellers ville jeg prøve at skifte foderet helt. Min 3 års vil ikke have sin mad medmindre der er opblødte roepiller i..
Det kan også være tænderne ang. at han ikke spiser op. Det passer på alderen.
Håber dette kan hjælpe lidt.
Ingen spise-lyst + ruller sig..
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside