{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
962 visninger | Oprettet:

Ingen spise-lyst + ruller sig.. {{forumTopicSubject}}

Og vil lige understrege, at dette som det første ikke er kolik-tilfælde...

Min lille shetlænderhingst, Rufus af Rønhøj, på 3 år, har nu 3 gange, gjort dette: Spist en tredje-del af sit foder, stoppet op, og bare haft hovedet nede i krybben nogle gange uden at tage noget foder.. Derefter er han gået rundt i boksen, langt sig ned, og rullet sig ganske lidt, rejst sig op igen, og igen snust til foderet, hvor han første gang spiste videre, anden gang nippede lidt videre, og i mandags (tredje gang) snuste han kun, og valgte så at fjerne det helt efter nogle sekunder.

Han har ingen feber, sveder ikke, er ikke urolig eller sløv (tværtimod, lige så frisk som han altid er, og det er ikke så lidt), maven arbejder normalt og han siger intet til at man trykker ham hårdt på maven...

Dette er ikke sket i træk.. Første gang, var jeg meget nervøs, men træk ham ud på folden, da jeg skulle ordne hegnet, og så kunne jeg holde øje med ham samtidig. Han gik frisk (nærmere travede) afsted, og da han kom på havde han travlt med at brumme efter damerne på den anden fold.
Anden gang (3 dage efter) tog jeg ham på folden igen, med sammen almindelig opførelse, men der mistænkte jeg så, at han måske ikke gider sit foder, eller noget af det jeg blander i foderet, og så udnyttede tiden til at rulle sig, pga. det lidt vinterpels han havde tilbage, kløede (han ruller sig meget tit i boksen, så det er egentlig heller ikke så usædvanligt). Valgte så at prøve at fjerne hvidløgspulveret fra foderet, og der har intet været i 9 dage, før han laver nummeret igen i mandags, men trækker ham på folden igen, og han har almindelig adfærd.

Det er kun når han får foder i boksen, han har gjort det...
Når han bliver foderet på folden eller, efter træning, i roundpennen, spiser han fornøjeligt alt sit foder.
Han får en lille håndfuld lucerne, 1½ kop fuldfoder-piller og ½ kop tilskudsmüsli, og nu uden hvidløgspulver. Der har aldrig været problem før nu, med at han ikke har ædelyst eller lignende, i det 1½ år jeg har ejet ham, og tidligere ejer har heller ikke oplevet noget, i de måneder hun har haft ham.

Til dagligt er han frisk og fræk, som han altid har været..
Hvad kan dette skyldes? - nu er jeg typen, at så længe at hesten/ponyen er frisk og ellers har normal adfærd, skal man ikke panik-tilkalde en dyrlæge.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ingen spise-lyst + ruller sig..
  • #1   22. jun 2011 min tidl. hest ville ikke spise sit foder op om morgenen når de skulle ud han havde alt for travlt med at holde je med om nogen af de andre hest kom ud før ham... men ellers har jeg aldrig oplevet det du beskriver mit bud er at han er blevet træt af forderet eller at han ikke gider at spise inde, men må indrømme at det lyder mistænksomt smiley

• #2   22. jun 2011 Jeg tænker spiserørsforstoppelse..

• #3   22. jun 2011 Fra første gang han gjorde det til i går, har han jo gjort det 3 gange, og de restende gange, hvor der ikke har været noget, har han de 2 af gangene også stået indenfor, og spist, hvor han har guffet fint i sig.
    Men ja, det virker lidt for spøjst, men det kan være jeg også skal fjerne lucernen..? - for lucernen og hvidløgspulveret, startede jeg med, cirka 14 dage inden han gjorde det nummer første gang.

• #4   22. jun 2011 Vores gamle hoppe får det når hun får lucerne så ja det ville jeg da stoppe med. Det vil ikke være hver gang det sætter sig, men der er åbenbart nogen heste som er mere disponerede for det.

• #5   22. jun 2011 Cathrine J: Han spiser græs fint.. I stor stil, og han gør lige i flæsket på den første græstot han ser, når han bliver trukket ud af stalden, selv efter de der episoder. smiley Han opfører sig virkelig helt normalt, også med ædelyst til græs og endda godbidder.. Det er bare det der at han lige har haft de 3 gange, hvor ædelysten ikke var til foderet, men det mistænkelige er jo, at han så ruller sig i boksen.
    I sig selv er rulleriet i boksen ikke usædvanlig, for det sker ofte, men det er bare det at det hænger sammen med det mindsket ædelyst, men at han ikke har nogen anden tegn på at være skidt.

• #6   22. jun 2011 Cathrine J: Så du mener jeg skal fjerne lucernen, og se hvordan det forholder sig det næste stykke tid..?

• #7   22. jun 2011 Jeg tænker også spiserørsforstoppelse, i meget mild grad... Prøv eventuelt at sætte krybben i gulvhøjde og fjern lucernen...

• #8   22. jun 2011 min går helt fra foderet hvis der er lucerne i smiley Det gider hun bare overhovedet ikke, medmindre det er med melasse og ret fint snittet... ellers så glor hun også bare på maden som om hun tænker "ej, det mener hun fandme ikke det der" og så æder hun wrap i stedet for, indtil de kommer ud. Efter jeg tog lucernen væk, og begyndte på roepiller, så ryger alting ned, også hvidløg og hvad jeg nu eller kommer i smiley så prøv at fjerne lucernen, og se hvad han siger smiley

• #9   22. jun 2011 Anette N: Jamen hvad så med rulleriet? - for det har han jo gjort lige efter han er gået fra foderet.

Lige en tilføjelse!! - Har været på www.netdyredoktor.dk og tjekke på symtomer, der lå nærmest.. Og ifølge hjemmesiden, så det det alle mest kunne tyde på, var forstoppelse i tyktarm eller blindtarm, i begyndelses-stadie, men jeg har nu observeret ham på folden i nogle timer, og der er intet der tyder på at det er det, og han gødning er som den skal være.
    Hvis man kigger på spiserørsforstoppelse, så er det kun den manglende ædelyst, der tyder på det, men hvad så med det at han ruller sig?! - så han det jo også være han bare ikke gider at sit kraftfoder længere, og bare har lyst til at rulle sig.. Det at ligge sig og rulle, står ikke som et symtom for forstoppelse i spiserøret.

Så jeg er lidt tilbage på bar bund, med den mest sandsynlige konklusion, at han ikke altid lige har lyst til at spise sit foder, og at det tilfældigt har passet med, at han har været i boksen, det har kløet og derfor rullede sig.

• #10   22. jun 2011 Ja jeg mener du skal fjerne lucernen. Der sker jo i hvert fald ikke noget ved at forsøge det Når en hest har spiserørsforstoppelse reagerer den på smerten/ubehaget når noget sidder fast i halsen. Det vil også være derfor den går fra foderet og evt ruller sig. Det betyder ikke at den ellers vil have problemer med at spise. Kun i de situationer hvor noget sætter sig..

• #11   22. jun 2011 min rullede sig ikke, men spiste bare wrap og snuste til krybben engang imellem, og vrinskede for at komme ud. Hun var tydelig at læse, og det var yderst nemt at se, at det bare var foderet der var for "kedeligt", altså, det havde ingen interesse overhovedet! Nu, hvor jeg har fundet et andet foder, spiser hun op 9/10 gange, og den 1/10 er der måske kun lige en bundslat tilbage, fordi hun har travlt med alt mulig andet smiley
    Hun ruller sig heller ikke på folden, kun når hun har svedt smiley Så det med rulningen kan jeg ikke svare dig på, men det med at spise, lyder nøjagtig som hvad min gjorde, og det gik i sig selv da jeg tog lucernen væk og fandt nyt foder smiley

• #12   22. jun 2011 du tror måske evt. ikke, at det kan være fordi han er overfølsom overfor måske hvidløgspulveret eller lucernen? så at det er det der forsager kløen, enten på mulen eller måske i halsen? Har hørt om nogle heste hvor hvidløg nærmest har "ætset" i halsen, så måske det er det, og ikke forstoppelse? smiley Evt. ring og spørg dyrlægen, om det kunne være sådan noget lign. smiley

• #13   22. jun 2011 mener, mht. at han ruller sig lige bagefter :o) Undskyld, glemmer at læse hvad jeg skriver før jeg sender xD

• #14   22. jun 2011 Han går på døgnfold. (: Men det sjove er, at lige så snart jeg får ham ud af leddet, så begynder han at spise af græsset fra den anden side, og der er altså rigeligt af græs på marken.

• #15   22. jun 2011 Som du selv skrive, så klør han. Måske ruller han sig, fordi han klør, men det behøver ikke hænge sammen med at han ikke gider spise?:-) Så måske kunne du ringe og spørge dyrlæge, det er jo gratis. - Kan dog sagtens forstå din holdning til, at du ikke vil tilkalde dyrlæge så længe hesten ellers er normal:-)

Husk, det hele er bare et bud, ikke fordi jeg ved det:-)

• #17   22. jun 2011 Ég elska hesta mína: Om jeg bekymrer mig?! - det tror jeg vist nok. Har haft maridt flere nætter efterhånden, har ondt i maven når jeg tænker over det, og når han gør det, er jeg ved at græde.. smiley Men det er fordi jeg ikke har været heldig (har mistet min højt elskede og første pony, d. 1 oktober, 2010, ikke pga. kolik, men jeg bliver jo angst alligevel, for det var en traumatisk alligevel), så derfor reagerer jeg voldsomt, og hvis det ikke var fordi jeg havde en smule fornuft tilbage i hovedet, havde jeg ringet akut til dyrlægen med det samme hver gang.
    Men problemet er lidt, at det faktisk kan komme til at koste noget at spørger, alt efter hvilken dyrlæge jeg får i røret, fra dyrlægecentralen, så tyede jeg til denne tråd, i håb om at høre lidt om andres erfaringer og oplevelser, men nogenlunde samme adfærd.

• #19   25. jun 2011 tarmslyng
    jeg havde engang en hest der havde det sådan der og det var tarmslyng

• #20   30. jun 2011 Hvornår har du tjekket for orm??
    De kan godt få hestene til at miste ædelysten til "tunge" ting som fuldfoder. Og så vil det også passe meget godt at han ruller sig samtidig for de kan godt nive lidt i maven.
    Ellers ville jeg prøve at skifte foderet helt. Min 3 års vil ikke have sin mad medmindre der er opblødte roepiller i..
    Det kan også være tænderne ang. at han ikke spiser op. Det passer på alderen.
    Håber dette kan hjælpe lidt.

Kommentér på:
Ingen spise-lyst + ruller sig..

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce