{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.225 visninger | Oprettet:

Fed hest på jordfold {{forumTopicSubject}}

Nu skriver jeg her for at få råd..

Min fjordhoppe skal tabe sig 50-70 kilo..
Hun er ikke direkte fed, men bare ekstremt vommet..
Hun skal til kåring den 16 i næste måned..

Hun går på jordfold og står inde om natten, og kommer på græs en time højst om dagen..

Hun får et eller andet musli foder KUN pga. hun skal have noget tilskud (som vi blander med foderet) menville ønske at finde noget bedre foder.. og så får hun wrap.. det får hun om aftenen når hun er inde og lidt ude på folden..

Nogle der kunne komme med ideer til hvad vi kan gøre bedre og hvilke vitaminer hun skal have osv, alt hvad der er værd at vide...

Billeder af hende kan ses i mit fotoalbum med Fantas slankekur..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fed hest på jordfold
  • #2   29. jun 2011 Motion Motion Motion..

• #3   29. jun 2011 Vi har ikke halm, de står på savsmuld. Og halm gør det bare værre med vommen det er prøvet før..

Glemte en vigtig deltalje.. Hun må ikke rides kun i rask skridt..

• #5   29. jun 2011 det bliver ikke målt op, men en helt armfuld eller hvordan amn skal sige det om dagen...

Og hun må ikke rides fordi hun har noget astma halløj.. men sparer op til hun kan blive undersøgt på højgaard

• #6   29. jun 2011 Ja ved wrap ikke er godt, men min far er sgu ikke til at få overtalt til at skifte til hø igen, for han synes det wrap er ih åh og såå godt.. smiley

• #7   29. jun 2011 Motion smiley
    og så kan du jo købe sådan nogen vitamin og mineral piller som ligner godbidder og gives på den måde, også smiley så får hun jo det hun skalbruge smiley

• #9   29. jun 2011 så må du sige til ham at det ikke nytter noget at blive ved med at fodre med wrap og ponyen kan blive syg hvis den bliver federe og federe.

men det er også svært at få ind i ens forældre nogle gange smiley

men men en fra rideklubben havde det samme problem med hendes hest den var blevet rigtig rigtig fed og hun fik afvide at hvis de blev ved med at tage på ville benene ikk kunne holde til den (den var så 19). den blev heller ikke rørt da den havde allergi. men hun megyndte at fodre med noget light foder man kunne se det på hesten efter en uges tid, bare ved hun skiftede foder. du kan købe sådan noget vitamin pulver som du kan blande i foderet så hun bliver dækket ind smiley

• #10   29. jun 2011 altså Fanta er ikke fed, og har ikke fedtbuler eller sådan..
    Og ja han holder jo hest på den gamle davs måde hvor de bare skal have noget at æde lige meget hvad eller ja, sådan lidt på den måde :b

Og ja, med vejrtræknings problemer og fedme,.. det ikke så godt samen...

men må lige snakke med ham...

tak for de svar der er kommet indtil videre smiley

• #11   29. jun 2011 Men pas også på med for meget halm. så kan den godt blive oppustet smiley

• #13   29. jun 2011 ja smiley Mente også bare at hun ikke skulle skifte fx. helt væk fra andet end halm smiley

• #14   29. jun 2011 Smid et tov i grimen og gå en tur. Det motionere også dig smiley
    Derudover så går som andre foreslår og bland wrap sammen med halm.

Køb mineraler og saltsten og lad hende få det istedet for fodder.
    Jeg har lige købt sådan nogle fine mineralgodbidder med hvidløg. Hestene æder dem gladeligt, og 50-100 g dækker deres daglige behov. smiley (der er 4 kg. i den spand jeg købte)

• #15   29. jun 2011 Motion ville hjælpe en del! (:
    Longere, løsspringe, hvad I nu har lyst til?

Hvad angår foder, kan du evt. give hende en slikkesten, og give hende fedtfrie godbidder, istedet for musli..

• #16   29. jun 2011 Minna
    Wrap fordi min far synes det er bedst selvom vi siger noget andet til ham

Hun går ikke på døgnfold hun står inde i boks på savsmuld om natten.

Hun får intet halm, vi har ikke noget.

Hun får 2 små håndfulde forder, for at vi kan hælde Blue Hors Ventilator ud over. Og så får hun vitaminer+ sliksten = Lille grøn sliksten, også noget med ventilator halløj i..

Håber det var nok forklaring smiley og når de går på jordfold får de tit en stor hø balle ud de kan gå og æde af, for ikke at æde jord.

• #17   29. jun 2011 Og lige nu må hun slet ikke lave noget da foster dimsen skal sætte sig fast har jeg fået at vide xD

og hvis hun ikke får foder eller noget så kan jeg ikke give hende det der fra Blue hors + hvis hun kommer til at lave noget endnu skal hun have noget så hun ikke går død for energi, eller får ferdtlever.. har jeg da hørt...

Nu når vi er igang med at snakke om den rette fodring så har vi den anden fjordhest Freja, som motioneres næste dagligt og rider Lc-Lb niveau.

Hun er meget mat i pelsen og har nærmest ikke tabt sin vinterpels, eller hun har små stik hår. Hun får kun wrap og det de får på folden, men hun er doven og træt og gider ikke rigtigt, men ellers er hun en glad hest og vriker ikke spor syg.. nogle der har forslag til hvad vi kan gøre med hende?

• #18   29. jun 2011 det du siger med hun er meget mat og det kan hetyde til hun har vitamin mangel. hvis jeg var dig ville jeg gå ud i en foder butik og sige du har en hest der er lidt fed selvom hun går på jordfold og alt det der.
    og fortæl dem hun er meget træt og det de har måske noget godt foder som kan dække hendes behov og måske kan de lave en foder plan:D

• #19   29. jun 2011 mhh, okay.. Men de får vitaminer, sådan nogle der ligner godbider, og der skulle vist være det meste i :b

og den anden Fanta, som går på jordfold og er for fed, hun er evt, også ifol, så hun skal nok snart skifte foder, og have noget lucerne og noget har jeg hørt noget om er godt?? smiley

• #20   29. jun 2011 men ellers kan i jo selv se dem i deres profiler :b eller fotoalbums..

• #21   29. jun 2011 hvis i køber lucerne skal det være light eller hva det hedder for nogle af dem feder også smiley

men spørgsmålet er om de godbidder er nok.

tro mig har haft det samme problem som dig ponyen gik på jordfold hun fik hø blev redet dagligt (men det kan du jo ikk) hun fik næsten ingen foder. det endte med vi gik ud i en foderbutik jeg fik noget foder dog og jeg gav vitamin godbider, men nej nej jeg skulle have sådan noget pulver sagde de.
    vi droppede jordfolden og gav hende mundkurv på så hun kom på græs:)

det tog godt nok et år men hun er perfekt flot nu og ligner en sporti pony igen smiley

• #22   29. jun 2011 prøv horselux easy til din hoppe, der skal de kun have 100g pr. 100kg hest for at være dækket ind vitamin mæssigt smiley Det er baseret på lucerne, og har meget lavt sukker og stivelsesindhold, men du vil sagtens kunne hælde ventilator over det smiley dvs at hvis hun fx vejer 350-400 kg, så skal hun have det samme antal gram om dagen! smiley Super nemt og medgøreligt og det er billigt. tror det vil kunne hjælpe den anden hest i har, som godt kunne lyde til at mangle vitaminer smiley nu når du siger du i forvejen bruger kiks, giver du dem så nok?

• #23   29. jun 2011 det ved jeg faktisk ikke? fik bare at vide de skulle have 5 ca, og traveren får 7.. men ved ikke lige hvad vitaminerne hedder... men må lige snakke med min far om det hele, han er sgu bare så negativ når jeg snakker med ham om det...

• #25   29. jun 2011
    Luna & Bettemus smiley
    okay tak
    Smutter lige ned og longere hende nu smiley

• #26   29. jun 2011 Eller skridter en tur på hende eller så noget;)

• #28   29. jun 2011 har lige været ude og kigge

Fanta får:
    Wrap
    5 stk musli pellets koncentrat Eggersmann
    og 2 små håndfulde foder (Hercules Agro et eller andet)

• #29   30. jun 2011 hvis den er vommet, vil jeg ikke give den halm, vores bliver vildt vommet af halm, men spiser de hø er de flotte... Bruger selv de der vitaminer og vores er flotte i pelsen og skinner helt, er fyldte af energi osv, selvom de kun får dem og det græs de kan finde, så de burde dække dem ind... Med hensyn til motion, så er bakker godt, det kan man træne i kort tid, så hestens lunger og det ikke bliver overbelastet samtidig med at man træner musklerne (jo større muskler jo højere forbrænding), bare op og ned af bakker i skridt giver en helt masse...
    Den der er mat i pælsen mangler sandsynligvis en vitamin eller mineral som den har svært ved at optage, så det skal den have ved siden af kiksene. har en traver der var meget doven, det viste sig den havde sand i blindtarmen og derfor ikke optog vandet den drak, drak den 20 liter svarede det til at den fik 5 liter, så den var, uden vi vidste det, dehydreret (fandt vi ud af efter dens ben var tjekket, og tænderne var tjekket, sagde tandlægen det)

• #30   30. jun 2011 Har fået overtalt min far til at skaffe hø af GOD kvalitet. Halm får hun under ingen omstændigheder da hun på under 3dage minder om en ballon og det har vi ikke lige brug for...

Mia J
    tak for dit svar smiley

• #31   30. jun 2011 Hvis du vil give hø, er 2-3 slet bedst da der er langt mindre sukker i. feder mindre og du kan give hende mere. når vejret er godt så lad hende blive ude på jordfolden, så hun kan bevæge sig om natten også.
    Sørg for masssrt hø over flere gange dagligt. gerne fordelt, så hun vandre efter det. hvis du giver wrap så kom det i en trillebør fyld den med vand og lad den står en del timer. Dette trækker sukkeret ud af wrappen, så den ikke feder så meget. og så lange skridt ture, hvis hun gerne må det, er det helt fint. gerne 2*dagligt a mindst en time.

Ville ikke overhoved give foder hvis den skal tabe sig. men ja vitamin og mineral blokke. ville ikke tildele græs.
    Dette virkede på min, hård kur, men hvis hesten vejer for meget og det er til dens eget bedste, så må man nogle gange bide det i sig, når den tigger.

men vigtigt der er noget at tygge i, så den ikke får mavesår.

• #32   30. jun 2011 tina C
    Mange tak for det, det er heller ikke med største glæde jeg giver hende foder.

men ja hvis de ikke får noget som helst at spise men stadig rides(skridtes eller andet) kan de jo få mavesår elller fedtlever, og det vil jeg jo gerne undgå :o)

Kommentér på:
Fed hest på jordfold

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce