{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.651 visninger | Oprettet:

hvor meget vægt på ryggen? {{forumTopicSubject}}

er nød til at høre hvor stor en rytter i kan finde på at smide op på jeres islænder?
Nu kender jeg en der har været ude og prøve en udlejnings islænder og hun vejer nok over 130 kg..
Kan det virkelig være rigtigt at det skal være iorden!?!!
Jeg bliver sur, fordi folk har travlt med at "alm" heste bliver overbelastet med for store ryttere..
En islænder kan tåle meget, men den siger fandeme heller ikke fra hvis det gør ondt på den..
Hvornår lære folk at behandle dyr med bare en smule respekt.. smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hvor meget vægt på ryggen?
  • #1   23. jul 2011 Jeg synes selv at jeg vejer maks af hvad jeg selv kan holde ud at smide på min hest flere gange om ugen (70-75), men til en enkel kort tur kunne hun nok godt klare mere... men ikke 130. Det er for meget for en hest på 400. Jeg tror at min tolerance går til 90, måske 100, hvis vægten er fordelt ordenligt.

• #2   23. jul 2011 jeg tænker også at der er forskel på en islænder der er redet korrekt og så på en (måske dårlig redet) turhest der får ryttere på, der måske bumper i ryggen eller ikke har en ordenlig ballance.. smiley

• #4   23. jul 2011 mener også at den går ved de 75-80 kg, og hvis så rytter ikke kan lade vær med at hoppe runft som en bordtennisbold så er det ikke sjovt for lille pony smiley

• #7   23. jul 2011 jeg synes også den er 90 maks. fordi nogle heste virker bare stærkere end andre så på min ene vil jeg højest have 80-85 og på den anden smider jeg højest 95 kilo på. Men jeg de er jo meget stærkere på bringen end i ryggen. Jeg har fx. kørt vogn med min islænder og der sad 120 kilo i vognen men det har jeg ikke noget imod men at sætte en så rytter op på en islænder der vejer over 100 kilo og lad os nu sige at hun rider den hver dag, så bryder islænderen jo sammen og får skader i ryggen og sådan noget

• #8   23. jul 2011 På island rider der jo store kraftige mænd rundt også. (: (Alle Tengils ridderne i Brødrerne Løvehjerte rider igså på islændere)
    Men synes også omkring de 100-120 kg er i orden, men selvfølgelig på de lidt større, ikke under 1.37 ca. (:

• #9   24. jul 2011 synes at de gammel-dags islændere skal sættes til at kunne bære lige så meget som de nye og mere spoty typer, den er stadig en islænder smiley
    men vil godt indrømme at jeg synes at de gamlmel-dags (udtal det nordjysk) islændere har mest charme nogle af de nye ligner næsten ikke ismuler smiley

• #10   24. jul 2011 Sporty* gammel-dags*

sorry det gik lige lidt hurtigt smiley

• #11   24. jul 2011 Jeg tror islændingene godt ved hvordan hestene skal behandles, og ikke mishandler dem!

• #12   24. jul 2011 Desuden er det ikke heeeelt lovligt i mellemøsten...

• #13   24. jul 2011 Og enig med Freja, de gammel-daws islændere er mere charmerende (:

• #14   24. jul 2011 Ved hvilken vægt er vi ude i at der er tale om dyremishandling?

• #15   24. jul 2011 OK, og har islænderne for vane at smide så tunge mennesker op på dem?

• #16   24. jul 2011 Hun skriver "store kraftige mænd". Det siger ikke så meget

• #17   25. jul 2011 Det er virkeligt ordkløveri, jeg ved det, men der står ikke at dem på island vejer 130.

Misforstå mig ret: Jeg er rørende enig i at alt over 100 er for meget, for nok størstedelen af islænderne, og at min tolerance over for regelmæssig ridning på min egen hest er nået ved min egen vægt på 70-75 (90 for en enkel tur), men jeg har endnu til gode at opleve nogen så store som 130 sidde på en islænder - hellere ikke på billeder rundt omkring.

Da jeg var i Island synes jeg at de mænd der havde med heste at gøre så ganske fornuftige ud størrelsesmæssigt - altså, selvom nogle var høje var der sjældent tale om folk der så ud som om de vejede synderligt meget mere end 100... Men jeg har selvfølgelig hellere ikke været hele Island rundt og checke.

Det kunne evt også tænkes at de isheste der får større ryttere på også selv er større (muskulatur, ikke nødvendigvis højde), så vægten ikke er så kriminel igen - det er der hellere ikke nogen der har taget stilling til.

Så, medmindre jeg har misset et eller andet, så er det slet ikke nødvendigt at snakke om hvordan sharia lovgivning påvirker kvinder.

Eller, det er det slet ikke, for de to ting har ikke noget med hinanden at gøre. Man kan ikke argumentere at en hest ikke kan tåle at bære mere end 100kg fordi det er synd at slå på kvinder - man kan argumentere ud fra at det nedslider hesten at rytteren overskrider x% af dens egenvægt. Det må der vel findes en undersøgelse på.

• #18   25. jul 2011 ^^ Det må meget gerne læses som undren, og ikke som om jeg spiller dumsmart. Jeg skriver som jeg gør fordi jeg ud fra diskussionen fem og tilbage udleder at det accepteres som sandt at det åbenbart er normalt at man smider 100-130kg tunge mænd på heste uden at tænke videre over om hesten har en størrelse der kan magte det. Da det ikke er noget jeg har oplevet er jeg nødt til at finde ud af om det bare er mig der er gået glip af noget.

Kommentér på:
hvor meget vægt på ryggen?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce