492 visninger
|
Oprettet:
31. aug 2008 Følger: 241 Følgere: 291 Heste: 7 Emner: 725 Svar: 2.830
Træning der gør hesten glad {{forumTopicSubject}}
Læs dette forum hvis i vil vide noget baggrund: http://www.hestegalleri.dk/for_messagedetail.aspx?msg_id=774368
Jeg har stærkt brug for nogle sjove øvelser jeg kan lave med Freja.. Noget der afskærmer fra den normale træning, noget som hun vil synes er sjovt og spændende..
Hun har været ret trist/sur/ked af det her de sidste dage, og det kan jeg ikke lide...
Måske i kan hjælpe?
Har i nogle lege jeres heste elsker at lave?
Eller bare noget nyt, som kunne være spændende at prøve evt.?
Mvh.
aug 2008
Følger: 241 Følgere: 291 Heste: 7 Emner: 725 Svar: 2.830
Jeg er ved hende hver dag, da hun står herhjemme på gården, nogle dage arbejder vi fra jorden, andre dage springer vi, vi er ofte i skoven, og så er der selvfølgelig også 'slap-af-dagene' hvor jeg bare stigler hende..
Hm.. Det er ligesom hun kun er glad når jeg rider.. Men jeg ville jo godt at hun også var glad selvom jeg ikke altid sidder på ryggen af hende, ligesom hun altid var førhen (I starten at sommerferien faktisk).
okt 2007
Følger: 78 Følgere: 81 Heste: 1 Emner: 39 Svar: 290
Der er også den mulighed, at der er noget galt med hende - har hun fået tandlæge for nyligt, har hun det godt i kroppen - er hovene fine, muskler, led, knogler osv?
Hvordan ved du, at hun er glad når du rider på hende? Det er langt lettere at læse hestens kropssprog, når man er nede på jorden, sammen med den. Jeg opdagede pludselig hvor misfornøjet min hest var, da jeg kom ned i øjenhøjde med ham. Det havde jeg ikke lagt mærke til, da jeg sad på ryggen af ham
aug 2008
Jeg var faktisk hjemme i hver weekendt for jeg ikke skulle miste alt hvad jeg havde med Freja. Men i starten er sommerferien brugte jeg utrolig meget tid med hende, og hun blev bare SÅ glad, kom til mig på folden, vrinskede efter mig, slo ørene HELT frem hver gang hun så mig.. Der var det virkelig som om vi han fået er bånd sammen igen.
Hun havde tandlæge for ikke særlig længe siden, han fadt ud af at hun har ulvetænder med sagde at det ikke var alvorligt, så derfor fjernede han dem ikke, men du jeg skal have ham til at komme og tjekke dem igen?
Derudover har hun også lige haft besøg af semd for godt 2 uger siden, så hendes hove ser også rigtig fine ud. (Betyder det noget hvis 2 af hovede er lyse indeni?)
Knogler og sådan noget har jeg ikke fået tjekket, men når dyrlægen er herude plejer han at tjekke det hele godt igennem, og han har ikke nævnt noget.
Mht. til med at jeg synes hun virker glad fra ryggen, er at jeg kan mærke hun begynder at slappe af, holder ørene fremme, kigger opmærksomt rundt, tja.. bare virker glad.. Godt nok kan jeg jo selvfølgelig ikke se hvordan hendes øjne ser ud, fra ryggen a' men her de sidste par dage har jeg haft en med når jeg red.. Hun har i hvert flad ikke sagt noget om at hun synes Freja virkede trist når jeg red.. Men selvfølgelig kan jeg jo heller ikke vide det
okt 2007
Hvis du tror, at tænderne kan irritere hende, kan du jo få tandlæge ud, men hvis det var for nyligt, og han ikke syntes, at de skulle fjernes, har de nok ikke været et specielt problem, da han forhåbentligt ved hvad han snakker om, og godt er klar over, at man jo ikke får tandlæge så ofte, som man får smed
Hvis der ellers ikke som sådan er noget i vejen med hende, så er det nok hovedet "problemet" er - og det er jo bare arbejde, der skal lægges i
Når du rider, kræver du så meget af hende? Eller rider du tur på hende?
For det kan sagtens være, at hun keder sig, når i træner fra jorden, og du skal finde på nogle nye øvelser og andre steder at træne - gå ture med hende, og træn i naturen, så hun får noget variation
Og så skal du generelt, når du træner med hende og omgås hende, være en god horseman - altså være tålmodig, forstående, venlig, konsekvent og tydelig i dine signaler
sep 2008
Følger: 66 Følgere: 64 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 1.727
okt 2007
aug 2008
Jeg har egentlig på fornemmelsen at det ikke er tænderne, men hvad ved jeg? Hvordan kan man mærke det på hesten, hvis der er noget galt med tænderne? Hun går jo på døgnfold.
Jeg er bestemt klar til at lægge noget arbejde i hende, når jeg ønsker hun skal bliver glad og tilfreds igen!
Jeg rider stort set altid tur, vi har hverken bane eller ridehus herhjemme endnu, så der kan der nok ikke være så meget.. Desuden træner vi jo stort set altid også i naturen så
-Jeg er meget toldmodig med hende, da hun er en pony der kræver meget toldmodighed, og hvis man kræver for meget af hendes nægter hun at gøre noget. Jeg tænker hele tiden på at være en god horseman, når jeg omgåes hendes, eller andre heste
Jeg kom til at tænke på jeg egentlig aldrig har gået en tur i skoven med hendes - jeg har altid kun redet.. Det kunne være jeg skulle GÅ en tur i skoven med hende imorgen? Og bare hygge?..
Lige en ekstra detalje - Freja har taget rigtig meget på her efter hun fik føl sidste år.. Hun er ikke akut overvægtig, men lidt til den gode side, og det gør hende måske også lidt doven? Kunn der være noget om det?..
-Jeg er igang med at få vægten under kontrol igen
-Tak for venlig svar
sep 2008
aug 2008
Det kan være jeg skal tage det lidt op igen - da det er et stykke tid siden sidst
sep 2008
okt 2007
Det lyder som om hun er rigtig glad for at ride ture, så det kunne du jo overføre til gåture!
aug 2008
Endnu engang mange tusind tak for din venlighed og hjælp
Freja er nemlig utrolig glad for ture.
Mht. tænderne er det nok ikke det så, da hun jo nemt bliver for tyk!
Jeg vil prøve at være fantasifuld, og der er ingen tvivl om at jeg vil tilbringe meget tid med hende
aug 2008
Jo, Freja var okay i dag, hun havde bare ikke sååå meget sin opmærksomhed rettet mod mig.. Men på grund at det dårlige vejr var der jo ikke rigtig andre løsninger end laden - med hø -.-
Men hun var vildt dejlig at springe, og ride 2 på osv. (:<3
feb 2009
Følger: 197 Følgere: 175 Heste: 6 Emner: 439 Svar: 2.953
aug 2008
feb 2009
aug 2008
Eller hvad mener du med anderledes?
feb 2009
aug 2008
Men ikke sådan dicideret 'frisk' men da vi hverken har bane eller ridehus ved jeg ikke hvordan hun er i sådan et
feb 2009
- Så har jeg desværre ikke rigtig noget at komme med
aug 2008
Ellers tak, i hvert fald
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Måske hesten bare kan have gode og dårlige dage, ligesom os - og at vi slet ikke skal ligge så meget i det, slet ikke overanalysere for meget på det.
Men istedet " fair nok, idag strigler jeg bare eller nusser på folden ".
Og ikke kræver at nu SKAL du altså lige idag, fordi lige idag vil jeg altså.
Maja har sine dage hvor hun virker som en der lige er vågnet, ikke rigtigt er til at drive fremmad og ikke kunne være mere ligeglad med alting ( inkl. mig, ejer og resten af hestene på folden ).
Også har hun dage hun hun er overgearet, alting er spændende og hun bare vil ud i verden!
Så er hun i første humør så acceptere jeg det og rider en tur på en ½ times tid, slut prut.
Træning der gør hesten glad
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside