{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.303 visninger | Oprettet:

aflivning {{forumTopicSubject}}

hej jeg kender 2 heste der skal aflives i dag den
10-10-2011

de skal aflivning på hver deres måde den ene skal skydes og den anden skal have en dødelig sprøjte

va mener i der er bedst

en af hesten bliver bedøvet og skyde
eller
give den en bedøve sprøjte og så en aflivning sprøjte

va syntes i er det bedste af gøre

PS.. det er ikke nogle af mine heste

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  aflivning
  • #2   10. okt 2011 Mange foretrækker sprøjten, da det ikke er så væmmeligt at se på.
    Nu har jeg selv overværet 3 aflivninger, alle med boltpistol, og efter min mening, er det klart at foretrække, da hesten intet mærker. Den er væk ligeså snart der bliver trykket af, i stedet for at nogle heste skal have op til flere sprøjter før de er væk.

• #3   10. okt 2011 klart skydning, det er hurtigere og mere effektivt......

• #4   10. okt 2011
    Sprøjte, så kan jeg være der hele forløbet igennem smiley
    Vil også helst huske hesten uden at se en blodpøl ved siden af den.

• #5   10. okt 2011 Det vigtige er ikke HVORDAN den bliver aflivet - bare det er smertefrit. Det handler om HVOR. Det vigtige for mig er at hesten bliver aflivet i trygge omgivelser og at man som ejer kan (hvis man ønsker det) være ved hesten hele tiden - det er ikke alle der kan tåle at se deres hest blive skudt.

Personligt fik Dialekt sprøjten - jeg kendte dyrlægen godt og var meget sikker på ham, det var meget vigtigt for mig!

• #6   10. okt 2011 jeg kan så fortælle jer af hesten ikke død med det samme hved skydning den skal først midste alt sidt blod og så dør den så den ligger fatkis og lide

• #7   10. okt 2011 ja og med sprøjten kan det tage op til 15min alt efter hvor meget fedt væv dyret har...

pistol og så et prik i halsen så blodet kan løbe fra

• #8   10. okt 2011 Dialekt døde i faldet - hun var klar.

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #9   10. okt 2011 Det kommer ene og alene an på hvad man som ejer har det bedst med, jeg har prøvet begge dele med 2 veninders heste og vil til dato helst have den skudt og så en sprøjte i hjerte bagefter, ikke nogen kaotisk blodpøl, ikke noget med en totalt stresset hest der modarbejder både bedøvelse og dernæst ikke vil dø af de dødelige dosiser gift, den sidste skulle have 4 sprøjter og lagde sig stadig ikke ned den måtte trækkes ned det tog hysterisk lang tid i forhold til boltpistolen der er de væk bom.

• #10   10. okt 2011 Jeg tror umiddelbart at en kugle i panden er mest effektiv, men det handler også lidt om psyken på mennesket. jeg ville ikke kunne klare at se min hest med blod over alt som det sidste. Min fik sprøjten, og det var klart mest humant for mig også.
    Desuden er de jo væk og mærker intet efter første sprøjte, resten er bare for at "sikre" at de ikke vågner igen, hvis i forstår mig.

• #12   10. okt 2011 Stald Thorsvang
    Hesten er væk så snart der er trykket af, den lider ikke. Den mærker absolut ingenting.
    Den kan stadig trække vejret, men den mærker ikke noget som helst. Derfor får den endten 1-2 dødelige sprøjter efter, for at være sikker, ellers får den skåret halsen op. Har selv overværet begge dele.
    Jeg er MEGET glad for, at 'min' pony blev aflivet med boltpistolen, for han vidste intet værre end sprøjten, så for ham har det været en befrielse kun at skulle have den bedøvende. Han har til og med mast en dyrlæge, fordi han engang skulle have smertestillende. Jeg ville IKKE byde sådan en hest at skulle aflives med sprøjte.

• #13   10. okt 2011 Jeg har også prøvet lidt af hvert men vil nu sige at jeg personligt har sprøjten at fortrække, jeg har selv selv været den uheldige at stå med en hest der blev skudt 3 gange forkert med bolt pistolen, først fjerde gang ramte denne incompetente idiot rigtigt, dett var ikke min egen hest men en avlshoppe der skulle lade livet under mit øje syn da ejer ikke selv kunne klare synet

• #14   10. okt 2011 Inden jeg fik flere uddybninger og fortællinger stod jeg fast ved at min hest SKULLE aflives for den skulle ALDRIG skydes !
    Jeg snakkede med min ridelære om hvad hendes er blevet, hun sagde det var forskelligt men de fleste havde slagteren skudt, jeg syntes det lød meget barsk og det kunne jeg aldrig finde på!

Men når så man læser alle mulige steder at deres heste skulle have sprøjten så de kunne gå her fra stille og roligt, men at det var endt i en total stresset situation og hesten var helt oppe i det røde feldt og den skulle have 5+ sprøjter fordi den ikke døde af de første 4...
    Det ville jeg aldrig kunne byde min hest!

Derpå sagde min dyrlæge at om så de blev skudt af dyrlægen skulle de først bedøves før de kunne blive skudt, så derfor valgte hun slagteren.
    Der lukker hun hesten ned på en fold så den kan gå på en mark og spise græs, hvor slagteren så skyder den.
    Den dør med ét og skal ikke have nogen sprøjter, hvilket vil sige den ikke bliver stresset og har det godt til det sidste sekund...

Derfor ville jeg også vælge slagteren når den tid kommer, forhåbentligt om mange mange år endnu smiley

• #15   10. okt 2011 mht. til sprøjten er første sprøjte KUN bedøvelse, hvor mange sprøjter der skal til kommer helt og aldeles an på den enkelte hest og om der evt har været fejl doseret .

• #16   10. okt 2011 den metode stine friis nævner er også klart til anbefaling ved heste der nemt bliver stresset her ville jeg nu heller aldrig selv vælge sprøjten ..

• #17   10. okt 2011
    *CMNS* - Stine Friis. S - Der er lige så mange historier om heste der ikke dør af den 1 sprøjte som der er om heste der ikke dør af 1 skud eller at der bliver ramt forkert.

• #18   10. okt 2011
    Stald Thorsvang smiley -
    Boldt pistol for panden, giver hjernedød og derfor mærker hesten intet imens den forbløder, derfor ingen lidelse..

Sprøjte kan man resikere at den skal have flere gange.

MEN alt efter smag og behag!
    Min interesse er, at hesten lider mindst muligt under aflivningen!

• #19   10. okt 2011 jeg vil sige det kommer an på hesten..
    altså min venindes hest ville ikke stå stille ved sprøjten så de tog pistolen.. min veninde gik væk imens fordi hun var så grædefærdig, hun hørde bare det der zup og så kørte dyrlægen...

jeg ville starte med sprøjte, gik det dårligt ville jeg tage det andet.. men det er svært at overveje når man har en pony med et langt liv foran sig smiley

• #20   10. okt 2011 jeg har fået 2 heste slagtet, of det foregår med pistol, nemt hurtigt og smertefrit.

jeg har fået 2 aflivet, begge med pistol, stadig nemt hurtigt og smerte frit.

min dyrlæge vil helst aflive med boltpistol, og jeg føler hans råd. dog bruger han gerne sprøjten, hvis det er det jeg helst vil.

de heste jeg har oplevet der er aflivet med sprøjte har alle været væk i første forsøg, men det går ikke så hurtigt som pistolen

• #21   10. okt 2011 Skydes. smertefrit og det går hurtigt. De når ikke og mærke noget.

• #22   10. okt 2011 jeg ville vælge sprøjten da man kan være ved den til det sidste det er jo ikke særligt rart at se sin hest blive skudt smiley

• #23   10. okt 2011 Stella Poulsen - det er ikke så slemt som mange går og tror (:
    Jeg stod selv og holdt 'min', og der lyder et klik, så ligger hesten på jorden. No big deal (:
    - Så kommer der noget blod, men det er slet, slet ikke en blodpøl (:

• #28   10. okt 2011 Team Bøgh
    Præcis (:
    "At spise hest er god horsemanship." Jo mere hest vi spiser herhjemme, jo færre heste skal stå og sulte, tørste og træde hinanden ihjel i DØGN på vej til andre andre, for at blive slagtet dér.

• #29   10. okt 2011 Mimmi så hellere give ham til løver og andre rovdyr, jo op til dig, men om mennesker spiser hestekødet eller mennesker gør, er jo i bund og grund det samme.
    Så længe den blir aflivet ordentligt.
    Jeg sendte min ind til landbohøjskolen, som så aflivede ham, og derefter kunne øve sig i at åbne kigge ind i en hest (når han var aflivet)
    Så han ikke gik til spilde, jeg kan godt følge mange ikke har lyst til deres kæledyr skal spises, omvendt er den aflivet er den væk, og så vil jeg sige hvordan gør den så mest gavn.
    Syntes der så meget spild af både kød og andet, så kan tingene bruges fra hesten, syntes jeg det er fornuftigt. har set begge aflivninger. og syntes det er lidt svært, for begge ting er super gode og hurtige, så længe det er folk der trænet i at gøre det som udfører det.
    Når det går galt og helt galt er det jo ikke metoden den er gal med.
    Så syntes folk skal vælge ud fra hvad folk mener deres egen hest, bliver mindst stresset af.

• #30   10. okt 2011 Mimmi - Slagteren kan komme ud til dig og det er jo fuldstændig ligesom at spise en ko ?

Krikken - Så det ikke en særlig erfaren slagter, de ved nok hvor de skal ramme og kan deres kram..

Men tænkte på om man ikke kan få en jæger ud egentlig?

• #32   10. okt 2011 men tror det er op til en selv hvad man helst vil have men jeg vil helt klart vælge sprøjten

• #37   10. okt 2011 Jeg er ret sikker på de bliver lavet til sæbe smiley

• #38   10. okt 2011 de bliver hverken til sæbe eller dyre foder.... det bliver lavet til biobrændsel, huden konserveres og sælges, og resten bliver til biobrændsel

• #39   10. okt 2011 jeg vil have en del af min hest med i graven set på den måde at jeg vil have noget aske fra ham og ja jeg vil have min hest brændt efter hans tid (hvis det er muligt)
    så vil jeg gemme den smule aske og vil skrive på et stykke papir at jeg vil blive brændt selv og have min hest med.. han skal ikke bruges til alt muligt andet end at være ved min side ALTID!

• #40   10. okt 2011 jordhesten>>hvor lyder det dejlig romantisk....

• #41   10. okt 2011 knoglerne laves til ben mel, der bruge som brændsel til cement fabrikkerne...

intet af det går til foder eller skøndheds produkter

• #42   10. okt 2011 nemlig mimmi man kan finde meget hvis man søger på google...

mine heste står lige overfor daka- kronjylland, og bonden vi står ved arbejder på daka, og han fortæller præcist det samme.

daka på sjælland skal lukkes, de har ikke nok døde dyr på sjælland, dyrene skal i stedet køres enten til fyn eller jylland

• #43   10. okt 2011 Ja jeg foretrækker pistolen og så skære halsen over bagefter så ved man den er død med det samme...

• #44   10. okt 2011 rikke: JA xD

• #45   10. okt 2011 Hvis jeg selv havde valgt havde jeg valgt en kugle for panden, min hest var ikke glad for sprøjter, men den skulle aflives akut så der var ingenting at tage stilling til med hensyn til det (:

• #48   10. okt 2011 Har ikke lige læst det hele..(:
    Men jeg har overværet begge aflivninger gå galt...
    Jeg så en hest få sprøjten, og det var ret voldsomt fordi de havde fejlvurderet dens vægt, og den derfor næsten faldt ned over dyrlægen. Men det går fredeligt for sig.
    Den anden var det med pistolen, dog var det en ko der stod for skud. De skød den i panden og skar halsen over på den så den kunne forbløde, men de havde ikke ramt rigtigt med boltpistolen og koen begyndte at sprælle, og prøve at rejse sig op. Den endte med tre dyrlæger ovenpå sig, og yderligere to skud i hovedet. Sådan ønsker man ikke at se sin hest ende.

Jeg tror at for mig ville det være rarest med sprøjten, for der slapper hesten mere af.. Og så kan jeg stå ved dens side. Jeg ville ikke kunne klare at høre ´skudet, det ville være for dødsbekræftende for mig. Men det er jo en egoistisk tankegang, for her tænker jeg på mig selv og ikke ehsten, men man skal jo også kunne vise den tryghed og kærlighed til det sidste, og det kan man ikke hvis man selv er angst. Hvad der gør mindst ondt, og er rarest for hesten aner jeg ikke, men ved sprøjten falder den i søvn, ved skuddet får den smerte.. sådan ser jeg på det.(:

• #49   10. okt 2011 skud og skud, det er jo bare en dump lyd.. og smerte får den jo netop ikke da det går så hurtigt at den er hjerne død

• #50   10. okt 2011 ja, men hvis du i det tilfælde jeg nævnte ikke rammer helt præcist, gør det jo ondt(:

• #51   10. okt 2011 et skud gør som sådan ikke ondt da den kraft kuglen kommer med lammer

• #52   10. okt 2011 Line - Det var også en der var under uddannelse, så de skal jo lære det(:

• #53   11. okt 2011 Hej alle sammen Jeg ville helt klart vælge boldtpistolen til mine heste når tiden er inde men vil samtidig vælge en som er vandt til og bruge sådan en for er man ikke det så kan alt gå galt og det siger jo sig selv...
    Men det går stærkt og de opdager inde og du står ved siden af så hesten ser dig som det sidste og det vil den huske altid så det er min mening og jeg vil også helt klart æde min hoppe vis det var men den gamle han er for sej i kødet nu he he bar min personlig mening.....

• #54   11. okt 2011 De 3 aflivninger af hest jeg har overværet, har som tidligere skrevet alle været med boltpistol.
    De KAN lave et spjæt i det der bliver trykket af, svinge hovedet i faldet eller lignende. Men de er helt væk, og mærker intet. De kan (som oftest) også bare "svinge benene til siden" og så ligger den bare på siden med stive ben. (:
    Self. skal de endten bløde af bagefter, eller have 1-2xOverdosis. (:

• #55   11. okt 2011 .°º•¤ Mimmi ¤•º° .
    hvis din hest ikke må skydes bliver den ikke løvemad for de får ikke foder der er blevet aflivet med sprøjter

• #56   11. okt 2011 Når daka får hesten ender den som biobrændsel. Der er IKKE hestekød i minkfoder, det består at fisk, kyllingafskær og kornprodukter.
    Er selv vildt i tvivl om hvad jeg vil vælge. Får problemet når jorden bliver frossen, for så kan min gamle hoppe ikke gå pga ringfod, så føleserne sidder bare udenpå når man læser om det

• #57   11. okt 2011 smiley Lise frem for at gå og vente på hesten får ondt, så få taget beslutningen, mens hesten stadig har det godt. mest værdigt for den. Har selv stået der, og det blir ikke nemmere af man venter.
    Få det afklaret og overstået, bedst for begge parter hvis du ved hvad vej det hælder.

Trist med alle de gigt tilfælde.

Kommentér på:
aflivning

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce